Paard haalt gericht uit naar andere paarden. HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Re: Paard haalt gericht uit naar andere paarden. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:34

Je hebt gelijk TS, maar je bent nu toch al een tijdje er meebezig? Nja hij doet het.. En je kan wel 10 keer nee foei zeggen, dan kan je beter een ferme tik geven..

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:04

Nou ja tijdje er mee bezig, eerst was het niet zo extreem als nu. Toen had ik zoiets gewoon om andere paarden heen lopen en afstand houden, dat was toen genoeg. Maar het is nu zo erg dat dat niet werkt, hij doet indien nodig gewoon 2 stappen achteruit zodat hij het andere paard kan raken.

En ik strafte hem op een andere manier. Ik ben van mening dat ik nu inderdaad veel strenger zal moeten optreden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:34

Dus ook voor jouw geldt.
Eieren met spek eten, sterk worden en een keertje laten zien wie de baas is.

Stop met dat braaf, braaf, geklik en nog wat geluiden.

Jij bent de baas over je paard en jij bepaald wat hij mag doen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:05

_black_rose_ schreef:
Lijkt me echt een lastig probleem zeg!
Een paard zou nooit mogen schoppen naar een ander paard zolang hij aan de hand/onder het zadel is! het is dus ook absoluut goed dat je hem daarbij corrigeert. Ik denk dat die correctie heel fel en streng mag zijn, flink uithalen met je voet onder zijn buik lijkt mij niet onredelijk.
Daarnaast denk ik ook dat jij zelf een belangrijke rol speelt binnen dit gedrag. Ik kan me goed voorstellen dat je toch wat aarzelt als je een ander paard ziet staan waar je langs moet, tuurlijk stap je goed door, maar dan nog kan ik me voorstellen dat je in je hoofd al voor je ziet hoe je paard het andere paard schopt. dit zorgt voor aarzeling en hierdoor stel je je (onbewust) zwakker op tegenover je paard.

Op de wei vind ik het allemaal een ander verhaal. Vanuit de natuur is het nu eenmaal zo dat paarden in kudde verband een hiërachie opstellen. Als ik het zo lees kan ik me voorstellen dat jou ruin relatief hoog in die rangorde staat. Wanneer er dan een nieuw paard in de kudde komt, krijg je onrust in die rangorde, het nieuwe paard zal immers ook een plekje moeten krijgen. Dat daarbij wat klappen vallen is onvermijdelijk.
Gelukkig is het in de natuur ook zo dat een paard een ander paard niet snel ernstig zal verwonden, dat is onlogisch want de groep is zo sterk als de zwakste schakel. Je wil natuurlijk wel een sterke groep dus ernstig verwonden is zeer onhandig.
Ik kan me niet voorstellen dat jou paard zoon agressie/dominantie over zich heen heeft dat hij in staat is 4 paarden tegelijk in een hoek te drijven en houden zonder dat er 1 paard terug vecht. Mensen hebben de neiging heel snel in te grijpen als een paard schopt, ik weet natuurlijk niet of jullie het eerst even aangekeken hebben of dat jullie direct ertussen gesprongen zijn? Jou paard alleen zetten helpt echt niet bij het versterken/behouden van zijn sociale vaardigheden. Vaak zien die ruzie's er veel heftiger uit dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Mijn paard staat in een kudde van 16.het is een jonge dominante ruin die in de oude kudde echt de leider was. De eerste maand had hij toch wel geregeld kale plekken of kleine bijtwondjes aan het hoofd, nek en achterhand, soms zag je bijna complete hoefvormige kale plekken op zijn kont. Allemaal oppervlakkige schade van het bijten en schoppen. Maar na die maand was ook alles in orde, hij is nu op 1 na ranghoogste en ieder paard laat hem met rust en hij laat zijn kudde genoten met rust. Hij is beste vriendjes geworden met zijn grootste vijand.

Sorry voor het lange verhaal;)
Oja wat ik hiermee zou doen: paard terug gooien in de kudde en dat eens een paar weken zo laten. dat helpt echt enorm aan zijn sociale gedrag! vervolgens kun je gaan kijken met welk paard hij de minste ruzie heeft en aan de eigenaar ervan hulp vragen. met de paarden aan hoofdstel/halster de rijbak in en steeds wat korter langs elkaar lopen, elke keer als hij dreigt uit te halen, geef je hem een schop/met je met de zweep. Wanneer je echt niet kunt straffen kun je hem het beste met zijn hoofd naar het paard trekken waar hij naar wil schoppen, en dan zover buigen dat hij met zijn achterhand wel moet wijken van zijn doelwit. (hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg)

Hoi ik wil even reageren op je post.

(Ik kijk vaak naar de groep en blijf soms van een afstandje uren kijken naar ze.)

Ik ben een stalgenootje van Ewan en twee van mijn paarden staan in de betreffende groep. Een jonge dominante ruin van 4 en een oudere rustige ruin van 15 jaar. Dan staat er nog een grote dominante Andalusiër die duidelijk gewoon de baas van dit groepje was ondanks de dominante trekjes van mijn jonge ruin. Die wordt gewoon af en toe op zn plaats gezet en accepteerde de Andalusiër als baas.

Toen kwam Ewan erbij. Ze vertelde dat hij heel dominant is maar echter zie ik dat zelf niet heel erg. Misschien dat hij dat wel is maar hij laat het niet op de normale 'paarden taal' manier zien. Ik verwachtte dat er een conflict zou komen met de Andalusiër want deze is gewoon de baas. Maar het opmerkelijke was, dat hij eigenlijk al meteen afstand hield en Ewan niet eens opzocht. Als Ewan in zijn buurt kwam liep hij van hem weg. Het begon dan ook met mijn jonge jolige ruin van 4 die nieuwsgierig kwam kijken en snuffelen maar Ewan draaide zich al om en begon uit te halen. Oké dat is bij zo'n eerste kennismaking echt zo gek nog niet, maar het vreemde was dat hij dit later ook deed vanuit het niets als de paarden aan het grazen waren. Ewan liep dan richting mijn jonge ruin, graasde verder, mijn ruin bleef gewoon stil staan en ging door met grazen, Ewan kwam nog wat dichterbij ('ik dacht, o dat gaat al beter'), maar dan ineens weer vanuit het niets zonder aanleiding loopt hij naar mijn ruin toe, draait zich snel om en haalt gericht uit. Goed. Ik ben nuchter en bedenk dat mijn paarden wel door zullen hebben dat ze gewoon afstand moeten houden van Ewan om geen trappen te krijgen.
Maar er staat nog iemand met een 3 jarig (ielig) arabiertje die de ambitie heeft om straks hoog in de endurance mee te gaan lopen. Dit beestje is net als mijn jonge ruin qua karakter. Zij spelen dan ook graag met elkaar op een manier zoals jonge paarden elkaar uitdagen en inderdaad wel eens een bijt of klap opvangen, maar altijd wel binnen proporties want na het 'stoeien' grazen ze gezellig naast elkaar en krabben ze elkaar ook weer bij de hals op een manier die bedoeld is om de groepsband te versterken.

De Anda gedraagt zich echt als leider. Is hij de twee jonge ruinen zat met hun drukke gestoei dan drijft hij ze even uit elkaar om de groep weer wat rustiger te krijgen. Hij gaat als eerste drinken en duld geen anderen bij zijn drinkpauze en daarna is de rest pas aan de beurd. Hij maakt contact met de andere paarden en kriebelt regelmatig alle soortgenootjes in de groep. Hij zoekt ook af en toe Ewan op en soms zie ik ze zelfs even stiekem kriebelen maar als Ewan er klaar mee is draait Ewan weer met zn kont en dan loopt de Anda weer voor hem weg zonder uit te halen maar wel flink met zn staart te zwaaien als waarschuwing.

Het is dan ook vaak zo dat er 4 bij elkaar staan en Ewan iets verderop.

Ik was laatst met de eigenaresse van het arabiertje bij het weiland en toen gebeurde dus wat TS net omschreef. Ewan bleef maar druk doen en ik ben echt wel makkelijk met paarden, jammer als ze af en toe een trap vangen, dat hoort erbij, zeker in zo'n jonge groep. Maar Ewan gedroeg zich echt onbehoorlijk, hij bleef eerst een kwartier lang onafgebroken rennen en ploegde echt het land om. De pollen bleven door de lucht vliegen en daarbij joeg hij steeds de andere op die gewoon rustig het nieuwe gras wilde gaan eten. Hij bleef ze maar op jagen en op den duur dreef hij mijn twee paarden de hoek in en begon echt gericht naar ze uit te halen terwijl ze geen kant op konden. Ik zag ze gewoon bang zijn en roerloos staan afwachten tot de klappen voorbij waren.. toen was ik het ook wel aardig zat en ik zag al de paniek in de ogen van de eigenaresse van de arabier die liever haar paardje nog even 'heel' houdt.' Toen hebben wij de stalbaas gevraagd of hij uit onze groep kon voor we echt geblesseerde paarden hebben en dara is niemand bij gebaat. Gewoon weer terug zetten is voor ons dus geen optie.

Wat ik zelf denk is dat Ewan vooral heel bang is en dit inderdaad omgeslagen is naar agressief gedrag en niet zozeer dominant. Misschien dat hij dat wel een beetje is maar hij weet dit niet goed te communiceren. Hij waarschuwt ook niet echt voor hij uithaalt wat ook al merkwaardig is want zeker dominante paarden geven eerst duidelijk een signaal af voor ze ook daadwerkelijk uit halen.

Het is zeker goed voor hem om eens bij een paar echt dominante merries in een kudde te komen staan die niet bang voor hem zijn en ook een keer terug meppen zodat hij wel weet dat hij niet zomaar kan uithalen naar andere paarden. Dominante merries zoals wij ook wel op stal hebben staan (kan er zo 3 voor je opnoemen) die zijn absoluut niet agressief en halen echt alleen uit als Ewan te ver gaat en dat is precies wat hij nodig heeft. Hij moet leren dat hij best wel geaccepteerd wordt in de groep maar hij moet ook zn grenzen leren. Ik denk alleen niet dat dit gaat lukken bij ons op stal omdat je gewoon met veel meer mensen te maken hebt en de stalbaas nou eenmaal een aantal regels heeft en liever de groepen rustig houd. Ik denk zeker met je mee en vind het vooral vervelend voor jou en Ewan. Ik snap echt hoe rot het is en ik weet dat jij ook echt wel je best doet om hem dit af te leren maar ik denk dat het misschien wel goed is om Annemarie van der Torn bijvoorbeeld eens te raad plegen ;)

ps. sorry voor deze uberlange post!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:29

Heel goed beschreven wat er gebeurd op de wei.

Ewan heeft een probleem.

En bij die Annemarie vd T. los je dat ook niet op.
Zij loopt ook niet op de wei tussen dat gemep van de paarden.
Heb wat slechte ervaringen gehad daar in Oudehoorn.

Ik denk dat Ewan een probleem heeft.

Mijn oplossing voor dat probleem is:

Zet hem in een weitje waar hij geen contact meer heeft met andere paarden
Ook geen zicht contact. Heel belangrijk.
Geef hem elke dag zijn eten en negeer hem.
Op deze manier zal hij zelf er achter komen dat door je een beetje normaal te gedragen ineens iederreen ook normaal tegen jouw doet.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:56

@Aartje: bedankt voor je lange post. Ik vond het echt heel interessant te lezen en ik denk inderdaad dat mijn conclusie en oplossing iets te voorbarig waren.
Ik ben iets te veel uit gegaan van een "normaal" en "gezond" paard met vervelende aangeleerde gedragsproblemen. Nu ik deze post lees, denk ik dat er wel eens veel meer achter zou kunnen steken.
Ik zou het negeren van de andalusiër opvatten als een teken van dominantie.
Mijn ruin bijt of schopt ook haast nooit maar hij gaat geen milimeter aan de kant voor paarden die dit wel doen. Hij is met zijn 4 jaartjes kuddeleider.
Het weglopen van de andalusiër als Ewan begint te schoppen vind ik dan weer verwarrend. Het zou kunnen zijn dan de andalusiër het gedrag van Ewan niet snapt en daarom weg gaat van de situatie, het zou ook kunnen zijn dat hij toegeeft aan de agressie van Ewan en zich daarmee onderdanig toont.
Als mijn ruin aan komt lopen zorgen alle paarden dat ze aan de kant gaan wanneer ze zich in het looppad van hem bevinden.

@Ariebren, hoewel mijn oplossing van gewoon in de kudde gooien waarschijnlijk niet optimaal is ben ik het ook niet eens met jou oplossing (met alle respect overigens!) hoe kan hij erachter komen dat normaal gedrag ervoor zorgt dat andere ook normaal doen als hij de kans niet krijgt dit te ervaren? Ik vraag mij namelijk af of Ewan de link kan leggen tussen zijn agressieve gedrag en zijn afzondering in een ander weitje. Wanneer hij echt zoon gebrek aan sociale vaardigheden heeft zal hij echt niet snappen dat hij iets fout doet en zal hij dus ook niet snappen waarom hij in afzondering geplaatst wordt.

Moeilijk hoor dit probleem. Ik volg dit topic vol interesse en medeleven. Ik hoop dat er een goede oplossing gevonden kan worden voor zowel jou, Ewan als jullie omgeving!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:56

_black_rose_ schreef:
@Aartje: bedankt voor je lange post. Ik vond het echt heel interessant te lezen en ik denk inderdaad dat mijn conclusie en oplossing iets te voorbarig waren.
Ik ben iets te veel uit gegaan van een "normaal" en "gezond" paard met vervelende aangeleerde gedragsproblemen. Nu ik deze post lees, denk ik dat er wel eens veel meer achter zou kunnen steken.
Ik zou het negeren van de andalusiër opvatten als een teken van dominantie.
Mijn ruin bijt of schopt ook haast nooit maar hij gaat geen milimeter aan de kant voor paarden die dit wel doen. Hij is met zijn 4 jaartjes kuddeleider.
Het weglopen van de andalusiër als Ewan begint te schoppen vind ik dan weer verwarrend. Het zou kunnen zijn dan de andalusiër het gedrag van Ewan niet snapt en daarom weg gaat van de situatie, het zou ook kunnen zijn dat hij toegeeft aan de agressie van Ewan en zich daarmee onderdanig toont.
Als mijn ruin aan komt lopen zorgen alle paarden dat ze aan de kant gaan wanneer ze zich in het looppad van hem bevinden.

De Anda die normaal altijd laat merken dat hij de baas is heeft waarschijnlijk (en dieren kunnen dat beter dan mensen) gezien dat Ewan gewoon een andere taal spreekt en ziet hem eerder als een stier die onverwachts uit de hoek kan komen waar je voorzichtig mee om moet gaan) Het toch af en toe opzoeken geeft aan dat hij wil laten merken dat hij 'het paard' van deze wei is. Hij laat zich zien. Door flink te zwaaien met zijn staart waarschuwt hij op een paarden-manier dat hij wil dat andere afstand van hem houden.
Ewan is dan misschien wel of niet dominant, het werkt gewoon niet in de groep. Je ziet dat er continue miscommunicatie plaats vind wat nog wel eens vervelend uit kan pakken.. Als iemand meer verstand of ervaringen heeft hiermee hoor ik dat ook graag. Zou fijn zijn als het goed komt met Ewan. Voor zijn baasje maar ook vooral voor hemzelf.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:21

Je weet wanneer hij het gaat doen, dan heeft hij al lang in zijn hoofd dat hij gaat trappen.
Overdonder hem eens om al een trap te geven vóórdat hij trapt.
Anders een zweep mee nemen en daarmee een mep geven als hij het doet..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:21

Heeft Ewan lang alleen gestaan?
is hij manege-paard geweest?
is hij te jong bij de moeder weg gehaald?
heeft hij als veulen/jaarling ook al moeite gehad samen te spelen met vriendjes?

Dat zijn de dingen waar ik als eerste aan zou denken nu, misschien zijn er al een aantal vragen beantwoord waar ik perongeluk overheen gelezen heb,
in dat geval sorry

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:36

Ik heb TS ook al gePBt. Omdat er vragen komen van voor haar tijd met Ewan, antwoord ik even in het topic. Ik heb een aantal maanden bij Ewan op stal gestaan in 2008 met mijn merrie en herken dit absoluut niet.
@ Black rose: geloof dat hij rond de 11 maanden was toen hij kwam (april), rechtstreeks bij zijn mams vandaan. Volgens mij stonden hij en mams in een groepje, maar dat weet ik niet zeker (ben niet meegeweest, heb alleen fotos gezien). Ik heb hem ervaren als een vrolijk, open, speels paard. Af en toe een beetje lomp en onbezonnen, maar erg lief naar mens en dier, eigenlijk een voorbeeldige jaarling. Liet zich makkelijk bijsturen/corrigeren als ie te ver ging, zowel door mens (EUH of NEE was voldoende) als paard (oren plat was voldoende). Hij stond bij ons in een kudde met 5 anderen.
Ik hoop dat TS het opgelost krijgt, het is (in mijn optiek) echt geen rotbok of gestoord dier van karakter.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:10

Goed hoor Marly dat je het wilt oplossen. Ewan is een leuk paard maar niet op het erf. En wat ik op stal idd al zei geef hem een rot schop terug, en dan ook echt hard (jij bent te lief ;-)) Hopenlijk gaat het nog over, maar je paard is een hardnekkig dier dus pak hem aan.. :-)

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:16

Hey Aartje!

Thnx voor je bericht, dit klopt inderdaad helemaal. Helaas is het momenteel alleen niet meer zo op het land maar ook op stal zo. Hij heeft al 2x uitgehaald.

Sociaal isoleren zal ik zeker niet doen, dit maakt het in mijn ogen alleen maar erger. Maar wat jij zegt met dominante merrie (danwel ruinen) is ook wat ik ga doen. Afgelopen zomer stond hij met een dominante ruin in de paddock en dat ging perfect. Dit paard is helaas niet meer op die stal, dus zal een nieuw dominant paardje moeten gaan zoeken.

Ik heb om dit alles besloten om terug te gaan naar Schoteroog, ik hoop dat ik hem daar weer beter kan aanpakken en in het gereel kan krijgen.

Thnx! XXX

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:18

_black_rose_ schreef:
Heeft Ewan lang alleen gestaan?
is hij manege-paard geweest?
is hij te jong bij de moeder weg gehaald?
heeft hij als veulen/jaarling ook al moeite gehad samen te spelen met vriendjes?

Dat zijn de dingen waar ik als eerste aan zou denken nu, misschien zijn er al een aantal vragen beantwoord waar ik perongeluk overheen gelezen heb,
in dat geval sorry

Heeft Ewan lang alleen gestaan? Ewan heeft heeel kort op een stal alleen gestaan, maar dat is 1 maand geweest. Verder altijd met andere paarden of in een kudde.

is hij manege-paard geweest? Nee

is hij te jong bij de moeder weg gehaald? Niet dat ik weet en zo te horen van YamaDeva dus niet.

heeft hij als veulen/jaarling ook al moeite gehad samen te spelen met vriendjes? Nee is begonnen dat hij 3 was.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:21

Iersas schreef:
Goed hoor Marly dat je het wilt oplossen. Ewan is een leuk paard maar niet op het erf. En wat ik op stal idd al zei geef hem een rot schop terug, en dan ook echt hard (jij bent te lief ;-)) Hopenlijk gaat het nog over, maar je paard is een hardnekkig dier dus pak hem aan.. :-)

Hey Sas!

Thnx voor je reactie, ik wil er inderdaad alles aan doen. En denk dat ik inderdaad harder moet worden, maar dat zei ik gister al tegen je. Ik hoop hem op Schoteroog weer even beter in het gareel te krijgen. Dit is makkelijker om daar te doen dan hier op stal.

XXX

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:41

Ik denk dat je al té lang té lief bent geweest. Je had hem direct bij de eerste trap flink moeten corrigeren, dat is niet gebeurd. Je zult hem nu dus stevig en duidelijk aan moeten pakken én op het juiste moment! Metéén, dus geen 10sec. wachten, dan ben je te laat.
Ipv het paard wordt het tijd dat jij je wat dominanter opstelt denk ik. Eerlijk gezegd zou ik niet naar een andere locatie gaan (is het daar rustiger?), maar het oplossen op die plaats waar de problemen zich nu voordoen en dat is op stal. Als ik weet dat zoiets speelt, dan zoek ik het zelfs op en daag mijn paard uit. Hij snapt niet dat ik m uitdaag, maar snapt wél de afstraffing met een maat 40 onder zijn pens als hij de fout in gaat. Mijn paarden zijn echt superlief, sociaal en begrijpen de paardentaal (staan ook in een groep), hoef ze eigenlijk nooit te straffen, maar als het nodig is, dan is het nodig. Het is wel 500-600kg wat je in je handen hebt...
Veel succes in ieder geval! Ik hoop dat je het goed en snel opgelost krijgt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:55

Mabotje schreef:
Ik denk dat je al té lang té lief bent geweest. Je had hem direct bij de eerste trap flink moeten corrigeren, dat is niet gebeurd. Je zult hem nu dus stevig en duidelijk aan moeten pakken én op het juiste moment! Metéén, dus geen 10sec. wachten, dan ben je te laat.
Ipv het paard wordt het tijd dat jij je wat dominanter opstelt denk ik. Eerlijk gezegd zou ik niet naar een andere locatie gaan (is het daar rustiger?), maar het oplossen op die plaats waar de problemen zich nu voordoen en dat is op stal. Als ik weet dat zoiets speelt, dan zoek ik het zelfs op en daag mijn paard uit. Hij snapt niet dat ik m uitdaag, maar snapt wél de afstraffing met een maat 40 onder zijn pens als hij de fout in gaat. Mijn paarden zijn echt superlief, sociaal en begrijpen de paardentaal (staan ook in een groep), hoef ze eigenlijk nooit te straffen, maar als het nodig is, dan is het nodig. Het is wel 500-600kg wat je in je handen hebt...
Veel succes in ieder geval! Ik hoop dat je het goed en snel opgelost krijgt.

Precies.. en dan liever 1x goed corrigeren dat het gelijk duidelijk is, dan 3x wat minder en dat ie dáár weer de grens op gaat zoeken... ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:56

Paard is veel te jong al intensief gereden! En nog steeds gaat je erop als het paard kreupel is en rijd je door de duinen,dan heb je ook nog eens 2 bijrijders, die er volop op rijden!
Marlie, geef dat dier eens een paar maanden volledige rust, zodat hij weer even paard kan worden.
Het verbaast mij dat hij nog zolang braaf is gebleven.
Er is al vaak advies gegeven, o.a door iemand hier op stal en zeker ook door mijzelf toen je hier een maand stond.
Paard heeft last van zijn lijf, maar krijgt de kans niet om beter te worden.
Je zal dit niet leuk vinden wat ik nu schrijf en zal het ook niet aan willen nemen, maar ga eens de fout bij jezelf zoeken!!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:21

Hoe en wat weet ik verder niet, maar de fout ligt natuurlijk sowieso niet bij het paard....

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 10:23

aerdenhout1 schreef:
Paard is veel te jong al intensief gereden! En nog steeds gaat je erop als het paard kreupel is en rijd je door de duinen,dan heb je ook nog eens 2 bijrijders, die er volop op rijden!
Marlie, geef dat dier eens een paar maanden volledige rust, zodat hij weer even paard kan worden.
Het verbaast mij dat hij nog zolang braaf is gebleven.
Er is al vaak advies gegeven, o.a door iemand hier op stal en zeker ook door mijzelf toen je hier een maand stond.
Paard heeft last van zijn lijf, maar krijgt de kans niet om beter te worden.
Je zal dit niet leuk vinden wat ik nu schrijf en zal het ook niet aan willen nemen, maar ga eens de fout bij jezelf zoeken!!

Hij wordt inmiddels al minder gereden en staat nu al een maand stil. En als hij niet goed loopt ga ik niet naar de duinen. Sterker nog dan rij ik helemaal niet (zoals nu op dit moment!)

Hij staat nu al de hele zomer op de wei waarvan de laatste 4 weken niet gereden. Advies neem ik absoluut wel aan, vraag niet voor niets om hulp!

Je mag gerust een andere mening hebben, ja je hebt meer ervaring en ben best bereid open te staan voor de mening van andere mits ik me daar in kan vinden. In de paardensport zijn er heeeeeel veel verschillende mensen en heeeeeel veel verschillende meningen, als ik alles van iedereen aan moet wordt ik gek, want iedereen zegt wat anders en denkt anders over dingen.

Ik probeer er alles aan te doen en zelf ook te leren. Ik probeer het dan ook goed op te lossen en als jij een tip hebt sta ik daar uiteraard voor open!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 10:24

Mabotje schreef:
Hoe en wat weet ik verder niet, maar de fout ligt natuurlijk sowieso niet bij het paard....

Dit heb ik ooit nooit gezegd. Maar ik ben wel op zoek naar de oorzaak en naar een oplossing.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:38

Ik denk dat hij door 'vroeger'opgejaagd te zijn geweest nu een beetje verknipt is in zijn gedrag met andere paarden. Hij heeft door dat ze hem niet meer pakken zolang hij maar van zich aftrapt en dat is nu doorgeslagen naar aanvallen vóórdat ze uberhaupt iets met hem van plan waren.

Je zegt dat hij eerst twee stappen naar achteren doet voor hij gaat uithalen naar een ander paard. Ook als jij hem aan de hand hebt? Want dat zou natuurlijk niet mogelijk moeten zijn, dat hij gaat stilstaan en zelfs achteruit gaat lopen wanneer jij naar voren wil.

Zweepje mee in de linkerhand, goed naast hem gaan lopen en wanneer je voelt dat hij wil gaan vertragen een flinke mep achter je langs tegen zijn billen. Dit eerst een paar keer zonder andere paarden oefenen en dan langs een ander paard (die dan wel veilig staat natuurlijk). Als hij het waagt stil te gaan staan, nog een tik, maar dan harder, zonder zelf om te draaien. Echt de zweep achter je langs laten zwiepen, maar zelf gewoon doorlopen.

Hij bepaalt nu dat hij stil gaat staan om te slaan, dat lijkt mij een hele kwalijke zaak. Ook zal ik de komende tijd alle situaties waarin hij langs andere paarden moet proberen te voorkomen. Mijn merrie wil ook nog wel eens een achterbeentje optillen, dus ik zorg ervoor dat ik zelf niet met haar achter een paard langsloop als daar niet voldoende ruimte voor is en wanneer er iemand achter haar langs wil zorg ik dat ze even goed aan de kant gaat.

Verder ben ik wel benieuwd waar Aerdenhouts verhaal vandaan komt. Zou het kunnen dat hij ergens last heeft van zijn lijf, waardoor hij zo raar gaat doen naar andere paarden? Misschien omdat hij bang is dat ze hem pijn gaan doen? (Net als vroeger)

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:03

Peppertree schreef:
Ik denk dat hij door 'vroeger'opgejaagd te zijn geweest nu een beetje verknipt is in zijn gedrag met andere paarden. Hij heeft door dat ze hem niet meer pakken zolang hij maar van zich aftrapt en dat is nu doorgeslagen naar aanvallen vóórdat ze uberhaupt iets met hem van plan waren.

Je zegt dat hij eerst twee stappen naar achteren doet voor hij gaat uithalen naar een ander paard. Ook als jij hem aan de hand hebt? Want dat zou natuurlijk niet mogelijk moeten zijn, dat hij gaat stilstaan en zelfs achteruit gaat lopen wanneer jij naar voren wil.

Zweepje mee in de linkerhand, goed naast hem gaan lopen en wanneer je voelt dat hij wil gaan vertragen een flinke mep achter je langs tegen zijn billen. Dit eerst een paar keer zonder andere paarden oefenen en dan langs een ander paard (die dan wel veilig staat natuurlijk). Als hij het waagt stil te gaan staan, nog een tik, maar dan harder, zonder zelf om te draaien. Echt de zweep achter je langs laten zwiepen, maar zelf gewoon doorlopen.

Hij bepaalt nu dat hij stil gaat staan om te slaan, dat lijkt mij een hele kwalijke zaak. Ook zal ik de komende tijd alle situaties waarin hij langs andere paarden moet proberen te voorkomen. Mijn merrie wil ook nog wel eens een achterbeentje optillen, dus ik zorg ervoor dat ik zelf niet met haar achter een paard langsloop als daar niet voldoende ruimte voor is en wanneer er iemand achter haar langs wil zorg ik dat ze even goed aan de kant gaat.

Verder ben ik wel benieuwd waar Aerdenhouts verhaal vandaan komt. Zou het kunnen dat hij ergens last heeft van zijn lijf, waardoor hij zo raar gaat doen naar andere paarden? Misschien omdat hij bang is dat ze hem pijn gaan doen? (Net als vroeger)

Ik kan me hierin helemaal vinden, dit is namelijk ook wat mijn gevoel zegt.

Maar inderdaad dan een oplossing vinden, ik denk dat dat van jou zeker een manier zou kunnen zijn. Dit zal ik zeker ook gaan proberen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:28

Nogmaals, i.p.v je paard maar te gaan slaan, zorgen dat hij zich weer beter gaat voelen in zijn lijf, een paard dat met 2 jaar is ingereden en nou ook niet op de allerbeste manier, gaat later lichamelijke klachten krijgen, daar kan je op wachten! Hij loopt doorlopend niet goed ( paarden wereldje is heel klein dus je hoort alles) maar je gaat er telkens weer op om te proberen.
Zet dat dier een paar maanden weg, en dan bedoel ik ook echt WEG. Ik durf te wedden dat het probleem dan al een stuk minder is.
En was jij niet op de keuring in Santpoort vorige week??? Dus die 4 weken rust klopt ook niet helemaal!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:42

aerdenhout1 schreef:
Nogmaals, i.p.v je paard maar te gaan slaan, zorgen dat hij zich weer beter gaat voelen in zijn lijf, een paard dat met 2 jaar is ingereden en nou ook niet op de allerbeste manier, gaat later lichamelijke klachten krijgen, daar kan je op wachten! Hij loopt doorlopend niet goed ( paarden wereldje is heel klein dus je hoort alles) maar je gaat er telkens weer op om te proberen.
Zet dat dier een paar maanden weg, en dan bedoel ik ook echt WEG. Ik durf te wedden dat het probleem dan al een stuk minder is.
En was jij niet op de keuring in Santpoort vorige week??? Dus die 4 weken rust klopt ook niet helemaal!

Slaan is niet het goede woord, maar een paard moet je wel corrigeren (dat is mijn mening) en inderdaad ik was op de keuring, hij heeft daarvoor 4 weken stil gestaan en loopt nu weer goed. Zaterdag komt de fysio en in overleg met haar vond zij het wel belangrijk om hem nu na die 4 weken weer in beweging te krijgen en niet erop, maar dus alleen ernaast!

Je hoort dus blijkbaar maar halve verhalen. Zelfde over te jong inrijden zit ook een verhaal achter, wat dat precies is doet er verder niet toe. Maar wil het wel even gezegd hebben dat dit niet aan mij heeft gelegen en dat ik liever langer had gewacht. Ik weet dat jij mij altijd alles aanrekent maar er is ook nog geschiedenis voordat ik bij jou kwam.

Je kan ook in plaats van zo negatief te reageren kunnen zien dat ik graag wil leren van mijn fouten, danwel fouten door andere in mijn schoenen geschoven op te lossen. En een tijd wegzetten en niet aankomen lijkt mij niet de juiste oplossing, dit had beter gedaan kunnen worden dat hij nog jonger was, bijv opfok (gelijk nadat ik hem had gekocht). Dat is dus iets waar ik van heb geleerd! Maar dit is nu te laat en probeer echt zo goed mogelijk alles te doen, maar jij wist ook vast niet alles in 1x?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:49

Ik zou hem helemaal laten nakijken zodat je zeker weet dat er geen lichamelijk ongemak of pijn is. Als dat uitgesloten is zou ik als dit mijn paard was 2 dingen overwegen.
Hem een tijd (minimaal een jaar) in een grote kudde plaatsen met veel dominante merries zodat hij (weer) kan leren hoe hij zich hoort te gedragen.

Ik ben altijd een zachtaardige ruiter en ben niet van het slaan etc, maar een paard dat gericht andere paarden trapt als ik erop zit of er tussen sta krijgt een flinke mep.
Veiligheid voor alles! Ik heb een merrie gehad die vol naar de zijkant uithaalde als ze in galop werd ingehaald door een ander paard.
Kwestie van goed opletten en voor het been de lucht in gaat een indrukwekkende tik geven. Dit gedrag was er bij haar na drie keer goed timen en vooral niet te lief zijn voor altijd uit.