Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_black_rose_ schreef:Lijkt me echt een lastig probleem zeg!
Een paard zou nooit mogen schoppen naar een ander paard zolang hij aan de hand/onder het zadel is! het is dus ook absoluut goed dat je hem daarbij corrigeert. Ik denk dat die correctie heel fel en streng mag zijn, flink uithalen met je voet onder zijn buik lijkt mij niet onredelijk.
Daarnaast denk ik ook dat jij zelf een belangrijke rol speelt binnen dit gedrag. Ik kan me goed voorstellen dat je toch wat aarzelt als je een ander paard ziet staan waar je langs moet, tuurlijk stap je goed door, maar dan nog kan ik me voorstellen dat je in je hoofd al voor je ziet hoe je paard het andere paard schopt. dit zorgt voor aarzeling en hierdoor stel je je (onbewust) zwakker op tegenover je paard.
Op de wei vind ik het allemaal een ander verhaal. Vanuit de natuur is het nu eenmaal zo dat paarden in kudde verband een hiërachie opstellen. Als ik het zo lees kan ik me voorstellen dat jou ruin relatief hoog in die rangorde staat. Wanneer er dan een nieuw paard in de kudde komt, krijg je onrust in die rangorde, het nieuwe paard zal immers ook een plekje moeten krijgen. Dat daarbij wat klappen vallen is onvermijdelijk.
Gelukkig is het in de natuur ook zo dat een paard een ander paard niet snel ernstig zal verwonden, dat is onlogisch want de groep is zo sterk als de zwakste schakel. Je wil natuurlijk wel een sterke groep dus ernstig verwonden is zeer onhandig.
Ik kan me niet voorstellen dat jou paard zoon agressie/dominantie over zich heen heeft dat hij in staat is 4 paarden tegelijk in een hoek te drijven en houden zonder dat er 1 paard terug vecht. Mensen hebben de neiging heel snel in te grijpen als een paard schopt, ik weet natuurlijk niet of jullie het eerst even aangekeken hebben of dat jullie direct ertussen gesprongen zijn? Jou paard alleen zetten helpt echt niet bij het versterken/behouden van zijn sociale vaardigheden. Vaak zien die ruzie's er veel heftiger uit dan dat ze daadwerkelijk zijn.
Mijn paard staat in een kudde van 16.het is een jonge dominante ruin die in de oude kudde echt de leider was. De eerste maand had hij toch wel geregeld kale plekken of kleine bijtwondjes aan het hoofd, nek en achterhand, soms zag je bijna complete hoefvormige kale plekken op zijn kont. Allemaal oppervlakkige schade van het bijten en schoppen. Maar na die maand was ook alles in orde, hij is nu op 1 na ranghoogste en ieder paard laat hem met rust en hij laat zijn kudde genoten met rust. Hij is beste vriendjes geworden met zijn grootste vijand.
Sorry voor het lange verhaal;)
Oja wat ik hiermee zou doen: paard terug gooien in de kudde en dat eens een paar weken zo laten. dat helpt echt enorm aan zijn sociale gedrag! vervolgens kun je gaan kijken met welk paard hij de minste ruzie heeft en aan de eigenaar ervan hulp vragen. met de paarden aan hoofdstel/halster de rijbak in en steeds wat korter langs elkaar lopen, elke keer als hij dreigt uit te halen, geef je hem een schop/met je met de zweep. Wanneer je echt niet kunt straffen kun je hem het beste met zijn hoofd naar het paard trekken waar hij naar wil schoppen, en dan zover buigen dat hij met zijn achterhand wel moet wijken van zijn doelwit. (hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg)

_black_rose_ schreef:@Aartje: bedankt voor je lange post. Ik vond het echt heel interessant te lezen en ik denk inderdaad dat mijn conclusie en oplossing iets te voorbarig waren.
Ik ben iets te veel uit gegaan van een "normaal" en "gezond" paard met vervelende aangeleerde gedragsproblemen. Nu ik deze post lees, denk ik dat er wel eens veel meer achter zou kunnen steken.
Ik zou het negeren van de andalusiër opvatten als een teken van dominantie.
Mijn ruin bijt of schopt ook haast nooit maar hij gaat geen milimeter aan de kant voor paarden die dit wel doen. Hij is met zijn 4 jaartjes kuddeleider.
Het weglopen van de andalusiër als Ewan begint te schoppen vind ik dan weer verwarrend. Het zou kunnen zijn dan de andalusiër het gedrag van Ewan niet snapt en daarom weg gaat van de situatie, het zou ook kunnen zijn dat hij toegeeft aan de agressie van Ewan en zich daarmee onderdanig toont.
Als mijn ruin aan komt lopen zorgen alle paarden dat ze aan de kant gaan wanneer ze zich in het looppad van hem bevinden.
_black_rose_ schreef:Heeft Ewan lang alleen gestaan?
is hij manege-paard geweest?
is hij te jong bij de moeder weg gehaald?
heeft hij als veulen/jaarling ook al moeite gehad samen te spelen met vriendjes?
Dat zijn de dingen waar ik als eerste aan zou denken nu, misschien zijn er al een aantal vragen beantwoord waar ik perongeluk overheen gelezen heb,
in dat geval sorry
Iersas schreef:Goed hoor Marly dat je het wilt oplossen. Ewan is een leuk paard maar niet op het erf. En wat ik op stal idd al zei geef hem een rot schop terug, en dan ook echt hard (jij bent te lief) Hopenlijk gaat het nog over, maar je paard is een hardnekkig dier dus pak hem aan..
Mabotje schreef:Ik denk dat je al té lang té lief bent geweest. Je had hem direct bij de eerste trap flink moeten corrigeren, dat is niet gebeurd. Je zult hem nu dus stevig en duidelijk aan moeten pakken én op het juiste moment! Metéén, dus geen 10sec. wachten, dan ben je te laat.
Ipv het paard wordt het tijd dat jij je wat dominanter opstelt denk ik. Eerlijk gezegd zou ik niet naar een andere locatie gaan (is het daar rustiger?), maar het oplossen op die plaats waar de problemen zich nu voordoen en dat is op stal. Als ik weet dat zoiets speelt, dan zoek ik het zelfs op en daag mijn paard uit. Hij snapt niet dat ik m uitdaag, maar snapt wél de afstraffing met een maat 40 onder zijn pens als hij de fout in gaat. Mijn paarden zijn echt superlief, sociaal en begrijpen de paardentaal (staan ook in een groep), hoef ze eigenlijk nooit te straffen, maar als het nodig is, dan is het nodig. Het is wel 500-600kg wat je in je handen hebt...
Veel succes in ieder geval! Ik hoop dat je het goed en snel opgelost krijgt.
aerdenhout1 schreef:Paard is veel te jong al intensief gereden! En nog steeds gaat je erop als het paard kreupel is en rijd je door de duinen,dan heb je ook nog eens 2 bijrijders, die er volop op rijden!
Marlie, geef dat dier eens een paar maanden volledige rust, zodat hij weer even paard kan worden.
Het verbaast mij dat hij nog zolang braaf is gebleven.
Er is al vaak advies gegeven, o.a door iemand hier op stal en zeker ook door mijzelf toen je hier een maand stond.
Paard heeft last van zijn lijf, maar krijgt de kans niet om beter te worden.
Je zal dit niet leuk vinden wat ik nu schrijf en zal het ook niet aan willen nemen, maar ga eens de fout bij jezelf zoeken!!
Peppertree schreef:Ik denk dat hij door 'vroeger'opgejaagd te zijn geweest nu een beetje verknipt is in zijn gedrag met andere paarden. Hij heeft door dat ze hem niet meer pakken zolang hij maar van zich aftrapt en dat is nu doorgeslagen naar aanvallen vóórdat ze uberhaupt iets met hem van plan waren.
Je zegt dat hij eerst twee stappen naar achteren doet voor hij gaat uithalen naar een ander paard. Ook als jij hem aan de hand hebt? Want dat zou natuurlijk niet mogelijk moeten zijn, dat hij gaat stilstaan en zelfs achteruit gaat lopen wanneer jij naar voren wil.
Zweepje mee in de linkerhand, goed naast hem gaan lopen en wanneer je voelt dat hij wil gaan vertragen een flinke mep achter je langs tegen zijn billen. Dit eerst een paar keer zonder andere paarden oefenen en dan langs een ander paard (die dan wel veilig staat natuurlijk). Als hij het waagt stil te gaan staan, nog een tik, maar dan harder, zonder zelf om te draaien. Echt de zweep achter je langs laten zwiepen, maar zelf gewoon doorlopen.
Hij bepaalt nu dat hij stil gaat staan om te slaan, dat lijkt mij een hele kwalijke zaak. Ook zal ik de komende tijd alle situaties waarin hij langs andere paarden moet proberen te voorkomen. Mijn merrie wil ook nog wel eens een achterbeentje optillen, dus ik zorg ervoor dat ik zelf niet met haar achter een paard langsloop als daar niet voldoende ruimte voor is en wanneer er iemand achter haar langs wil zorg ik dat ze even goed aan de kant gaat.
Verder ben ik wel benieuwd waar Aerdenhouts verhaal vandaan komt. Zou het kunnen dat hij ergens last heeft van zijn lijf, waardoor hij zo raar gaat doen naar andere paarden? Misschien omdat hij bang is dat ze hem pijn gaan doen? (Net als vroeger)
aerdenhout1 schreef:Nogmaals, i.p.v je paard maar te gaan slaan, zorgen dat hij zich weer beter gaat voelen in zijn lijf, een paard dat met 2 jaar is ingereden en nou ook niet op de allerbeste manier, gaat later lichamelijke klachten krijgen, daar kan je op wachten! Hij loopt doorlopend niet goed ( paarden wereldje is heel klein dus je hoort alles) maar je gaat er telkens weer op om te proberen.
Zet dat dier een paar maanden weg, en dan bedoel ik ook echt WEG. Ik durf te wedden dat het probleem dan al een stuk minder is.
En was jij niet op de keuring in Santpoort vorige week??? Dus die 4 weken rust klopt ook niet helemaal!