Ik ben bang/angstig/voorzichtig. Wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Ik ben bang/angstig/voorzichtig. Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 15:42

Gistere met mennen heb ik gezongen. Haha maar de pest was dat hij al heel lang niet voor de kar had gestaan en uit jolligheid ging bokken.
Maar daar was hij al snel klaar mee. Hoop zo dadelijk te gaan rijden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:49

Ik ben ook een tijdje goed angstig geweest. Zelfs tot op het punt dat ik serieus heb overwogen nooit meer te gaan rijden. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ben weer rustig begonnen. Nog steeds heb ik af een toe een spannend momentje maar ik heb geleerd mezelf te ontspannen....

De clou.... ik zing voor mezelf. Dit kan ook gewoon zachtjes zonder dat andere mensen het horen. Als je gespannen bent wordt je ademhaling anders (korter). Hierdoor wordt het paard weer gespannnen, waardoor jij weer gespannen wordt en zo kom je terecht in een neerwaartse spiraal. Door te gaan zingen op het moment dat je de spanning voelt opkomen (ninetynine bottles of beer on the wall) reguleer je je ademhaling waardoor je de spanning kan laten afvloeien. Let er daar bij wel op dat je het rustig zingt...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:59

Blijven zingen meid.....

Speedvroem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:10

haj, ik had pas hetzelfde, ik ben aantal jaar geleden vn een lespony afgevallen /armgebroken,
m'n verzorgpony, deed laatst het zelfde gedrag tonen, en toen werd ik ook bang/angstig/enz.

groetjes.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:15

Zorg dat er iemand bij is met rijden, waar je tegen aan kan banketstaaf. :)
En verder kan ik alleen maar zeggen: Hop! Gewoon rijden! Beetje boos op jezelf worden en ga maar draven! Als hij gek doet met rijden, draaf je eerst maar even de spanning eruit als je er op zit. Daarna weer terug in stap. :)

elsjuh98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:20

Ik heb dat zelf ook een tijdje gehad..,
maar dit helpt altijd bij mij;

als je een overgang wilt maken, denk niet; ooow het gaat fout, neee, je moet altijd positief denken!
en als je het nogsteeds eng vind, probeer iemand te vinden die weleens mee met je wilt, kijken op de bakrand ofzo., en als er iets gebeurt, kan degene die bij je is, je paard pakken.. en doe dat een aantal keer, en probeer dan weer eens alleen. :)

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:57

Hier ook herkenbaar, ben ook al jaren een angstige ruiter, zelfs een aantal jaar niet gereden.
Nu rijd ik sinds december een paardje bij 2x per week, en dat is een paardje waar je mij een jaar geleden voor geen goud op had gekregen ;)

Idd zingen helpt, is goed voor je ademhaling. Probeer ook op je spieren te letten, die spannen ontzettend snel, zeker bij zenuwen, een keer diep ademhalen en bij het uitademen alle spieren los laten werkt bij mij altijd goed.
Wat ook helpt bij de gedachte, de tafel van 3(bijvoorbeeld) opzeggen, daar moet ik persoonlijk ernstig bij nadenken :P En daardoor verplaatst je je gedachte van de angst naar het rekenen.
En wat ShauniBef zegt, een keer flink boos worden op jezelf. Gewoon een flinke schop onder je eigen kont en gewoon tegen jezelf zeggen dat je moet gaan rijden. Makkelijker gezegd dan gedaan, i know. Maar dat komt vanzelf, deze knop heb ik na enige tijd ook gevonden en dat scheelt voor mij heel veel.

En maak kleine stapjes, niet overdrijven! Als je die overgang hebt gemaakt, gewoon even doorrijden tot je weer rustig ben en dan weer lekker stappen, probeer jezelf ook niet teveel te pushen, 1 stap te ver is genoeg om je weer 3 stappen terug te krijgen..

Persoonlijk merk ik, dat ik nooit een held zal zijn, ik heb altijd nog momenten waarop ik even flink in de zenuwen schiet, dus ik weet dat ik altijd een angstige ruiter zal zijn.
Maar hetgeen wat hierboven staat helpt mij door die momentjes heen, waardoor ik uiteindelijk lekker kan rijden :)

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:09

vroeger was ik ook wel bang voor bepaalde paarden pony's of dingen te doen maar door veel te herhalen ben ik niet meer bang :)

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:21

Nooit geschoten is altijd mis :) Je moet dit oefenen op een makkelijk paard. Als je dit durft probeer het ook eens bij jouw pony :)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:06

Je moet je echt proberen te ontspannen, paarden voelen het als je gespannen bent, daardoor denken ze dat er iets ernstig aan de hand is, ze gaan zoeken en willen wegrennen voor alles. Mijn moeder reed ook eens een jong paard, toen ze ook voelde dat ze ging ontploffen als ze de overgang wilde maken, gebeurde er 9/10 niets. Dus je moet jezelf over de angst heenzetten.

femmieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:16

tip: koop een bodyportector het ziet er misschien niet zo leuk uit, maar ik heb er ook een en denk altijd; als ik val val ik en heb ik er teminste geprobeerd om de schade zo beperkt mogelijk te houden. ook zorgt dat ding er veel zekerder door voel. misschien kan je het proberen

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:22

Ik ga zelf altijd op een rustig moment ( thuis op de bank <<) ) een gesprekje aan met het bange ikje.
Eens horen waar het vandaan komt en luisteren wat zij nodig heeft om over haar angst heen te komen.

Ik noem dat: het beest in de ogen kijken en doe het met allerlei vervelende gevoelens, als je echt gaat kijken komen er altijd dingen uit die je niet aan jezelf geeft ( emotioneel geeft ) en zich vervolgens vertaalt naar de buitenwereld.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:15

Ja ik heb dit ook heel lang gehad maar voornamelijk in de omgang niet zo zeer met het rijden.. Ik heb het eigenlijk nog steeds een beetje dus ik ga kijken of ik wat aan de reacties in dit topic heb. Zingen kan ik helaas niet :o

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:47

Ook zeer herkenbaar bij mij. :j
Een tijdje geleden bokte mijn paard als ik een overgang van stap naar galop wou maken. Ik durfde dit dan ook niet meer, dus liet ik het er maar bij.
Toen ik les had moest ik deze oefening uitvoeren dus ik kon niet anders. Er was dan ook helemaal niets gebeurt en nu maak ik deze overgang zonder problemen.
De angst doet zich bij mij vooral voor wanneer ik voel dat ik geen controle meer heb over mijn paard.

Dit alles komt eigenlijk vooral door slechte ervaringen met paarden in het verleden. Jammer genoeg heb ik me over bepaalde dingen nog niet kunnen overzetten en zit ik er nog altijd mee. Deze angst is vooral gekomen sinds we een eigen paard gekocht hebben. Ik denk te veel terug aan de situaties die zich vroeger voordeden.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:27

Kli.kt misschien he banketstaaf, maar past je paard wel echt by je?
Bij me bijrijdpaard had ik t ook altijd. Bang om te vallen ed. Nu met me eigen paard; 2 handen op 1 buik. Doe alles met r. Spring zelfs 1 mtr, dat deed ik hiervoor nooit!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:53

Sinds een crossongeluk ben ik heel angstig geworden, niet met de pony waar ik het mee kreeg maar met vreemde paarden. Pony werd verkocht en ik begon aan een nieuw netjes beleerd paard, nog wel redelijk jong. Ik merkte direct dat ik terughoudend was, was dit nooit voor het ongeluk stapte toen overal vrolijk op en sprong er zo mee weg. Maar bij het kijken durfde ik geen eens een sprongetje te maken? Nouja, kwestie van vertrouwen.. Maar met hem bleef ik angstig, ik ging niet meer rijden omdat ik gewoon bang was.. Ben opzoek gegaan naar iets nieuws, een jong paardje waar ik helemaal mee begin. Ik denk dat ik dan een betere band krijg en ik haar ga vertrouwen.

Vraag me dus ook af of je je paard vertrouwt? En dan echt volledig vertrouwen? Anders moet je misschien opzoek gaan naar iets wat wel bij je past. T is wel lastig ja, dat snap ik.. Hoop dat je op een oplossing komt!

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:17

Na een ongeluk zou ik mezelf behandelen met bach rescue, dit helpt ontspannen en het trauma te verwerken.
Ik kende het hele middel niet. Kreeg het omdat ik bloednerveus was en niet meer kon slapen, na 4 inbraken in mijn huis. Binnen 2 dagen was ik er helemaal vanaf, sliep weer en was ontspannen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:37

Oh; ik ken het!

Ik ben niet zo zeer bang om te vallen, maar meer om de controle te verliezen (hoewel vallen daar soms ook het gevolg van is)! Meestal heb ik er echter pas last van als er een keer iets is gebeurd. Dan duurt het een poosje voordat ik mijn zelfvertrouwen en het vertrouwen in mijn paard weer terug heb.
Het gaat nu weer een hele tijd goed *even afkloppen* en dan denk ik er ook niet zoveel over na. Maar zodra ik in een 'enge' situatie terecht kom (zoals dingen waar mijn paard potentieel van zou kunnen schrikken), begin ik gelijk te bedenken wat er allemaal kan gebeuren.

Gelukkig heb ik een vrij nuchter paard (Fjord). Ik heb haar al 3 jaar en zelfs ondanks het feit dat ze heus wel eens een sprintje trekt terwijl dat niet de bedoeling is (bokken of steigeren doet ze eigenlijk al nooit), is mijn eigen paardje nog steeds het meest 'vertrouwd'. Aan de hand volgt ze me trouw; zelfs langs de engste landbouwmachines. Onder het zadel is ze soms een beetje eigenwijs.
Ook als ik weer eens een onzekere bui heb, weet ik dat ik er met haar gewoon weer bovenop kom uiteindelijk. Want ik ken haar inmiddels en ik weet dat ze nooit echt gevaarlijk zal gaan doen.

Wat ook helpt is wekelijks les van een zeer geduldige instructeur. Dat scheelt ook enorm: toen ik nog op de manege reed had ik een instructrice die erg gefrustreerd kon raken van mijn onzekerheid.
Ik moet zeggen dat een eigen en vertrouwd paard mij ook wel geholpen heeft in plaats van elke week 'n ander. Ookal zou je daar beter van gaan rijden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 14:20

sophie1818 schreef:
Kli.kt misschien he banketstaaf, maar past je paard wel echt by je?
Bij me bijrijdpaard had ik t ook altijd. Bang om te vallen ed. Nu met me eigen paard; 2 handen op 1 buik. Doe alles met r. Spring zelfs 1 mtr, dat deed ik hiervoor nooit!!

Het is niet zozeer dat ik bang ben om er af te vallen maar meer waar rent hij heen als ik eraf val. Wat gebeurt er met hem. Soort van overbezorgde baas zeg maar. ;)

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:39

ik herken dit wel, bij mij is het na een tijdje gewoon weggegaan. stap nogsteeds niet zomaar op een paard wat ik niet ken, maar je moet gewoon vertrouwen hebben.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:02

Ik ben ook angstig geweest een poos. Ik ben toen maar gestopt met rijden maar later heb ik het toch weer opgepakt omdat ik de paarden echt heel erg miste. Ik heb op andere paarden gereden en dat heeft me heel erg geholpen. Misschien zijn -tijdelijk- andere paarden rijden een oplossing? Of lessen ofzo?

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:57

Ik herken het wel, heb ook best veel last gehad van angst, zeker na een paar lelijke vallen. Gelukkig heb ik altijd vrienden en stalgenoten gehad die me opgejut hebben om weer lekker mee te gaan rijden. Ook heeft het mij heel erg geholpen dat ik altijd een instructeur heb gehad die mij heel veel vertrouwen in mijzelf en in paarden heeft weten geven. Misschien kan jij ook op zoek naar zo iemand?

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:46

Ik ben sinds kort ook bang om van alles en nog wat omdat ik een tijd geleden van een schijt pony ben af gevallen en met alle moed er weer op stapte en er voor een 2e keer er TE hard af viel.. Sinds dien had ik dus 2 maand niet meer gereden en ik ben laatst weer begonnen met een nieuw paard wat net onder het zadel is. Ik had NOOIT angst voor iets maar ik ging op hem zitten en ik wist niet wat me overkwam. Ik was nog nooit zo zenuwachtig geweest.. Gelukkig gaf hij mij geen angst die keer en die 3 keer daarna ook niet. Maar omdat ik met angst bleef en dus de 4e keer weer angstig er op ging, liet hij het ook merken en dat botste enorm! Ik rij dus nu even tijdelijk bij een manege om op verschillende paarden te rijden en dus m'n angst weg te nemen. Ondertussen rijd een ander meisje hem voor me in en kan ik over een paar maantjes weer beginnen met de topper! Ik heb er enorm veel zin in.

Mijn tip is: Laat je angst niet zien of merken. Dit deed ik ook en dat was een grote fout.. Ik zag alleen nog maar de dingen die fout kunnen gaan, maar dat moet je juist niet denken! ;)

Liefsx

xhorselovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:47

ZeSteigert schreef:
Ik heb op andere paarden gereden en dat heeft me heel erg geholpen. Misschien zijn -tijdelijk- andere paarden rijden een oplossing? Of lessen ofzo?

Precies! Wat jij zegt ja! Dat doe ik nu ook ;)
x

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 10:33

IK heb nu iets gevonden wat flink werkt. Paard heeft een blessure gehad en ben nu weer aan het opbouwen. Wat hij heel erg braaf doet. :)
Rustig aan begin ik weer vertoruwen te krijgen.