Teleurgesteld..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:47

ik heb eerlijk ook al genoeg gezien in "de paardenwereld" :x . En ik spreek voor mijn eigen ik gebruik enkel de zweep voor mijn paard in de zomer om de dazen weg te doen.
Maar voor het boerenpaard heb ik de zweep wel mee, ook voor de dazen, maar soms ook eens om een kleine tik naast waar ik mijn been leg te geven. Verder ben ik dus niet echt voor het zweep, spoor gebruik.

Ook zal ik mijn hond nooit slaan of schoppen. Ze heeft al een serieus verleden en het ligt gewoon niet in mijn aard om dat te doen.

Maar dat is mijn mening, ieder de zijne..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:48

Die van mij krijgt rustig maatje 40 onder d'r kont of een knie tegen d'r ribben als ze echt loopt te poedersuiker. Ze mag 4 dagen in de week 24 uur per dag doen wat ze zelf wil, buiten in de groep. Die andere 3 dagen moet ze 2 of 3 uurtjes doen wat ik wil, dan verwacht ik ook dat er geluisterd wordt. Ik heb niets aan 500 kilo die over me heen denkt te kunnen lopen, die zelf besluit wanneer ze de andere kant op gaat en die bijt. En guess what, ze komt nogsteeds in volle galop uit het land naar voren als ik haar roep, dus blijkbaar doe ik toch iets goed...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:49

vosje456 schreef:
Dit word weer een gezellig topic...

Waarom? TS is 15, dus misschien is dit topic heb beste op zijn plek bij de jeugdtopics?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:51

Cassidy schreef:
vosje456 schreef:
Dit word weer een gezellig topic...

Waarom? TS is 15, dus misschien is dit topic heb beste op zijn plek bij de jeugdtopics?

Maar dat staat het nu nog niet en ik weet niet of dat TS express heeft gedaan? :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:52

Gezien het aantal berichten dat ze heeft geplaatst kunnen we haar het voordeel van de twijfel geven.
Ervaring leert echter dat soort topics soms bewust buiten de jeugdfora worden geplaatst. De reden waarom mag je zelf invullen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-07-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:55

Cassidy schreef:
Gezien het aantal berichten dat ze heeft geplaatst kunnen we haar het voordeel van de twijfel geven.
Ervaring leert echter dat topics soms bewust buiten de jeugdfora worden geplaatst. De reden waarom mag je zelf invullen.

:j

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:55

Ook mijn 5 jarige tinker hengst kan een tik krijgen als hij zich misdraagt. ( steigeren, wegspringen, poging tot happen noem maar op. )
Is het niet met de zweep is het wel m'n hand, halstertouw of een schop onder zijn bevallige kontje :+
Een correctie kan beter 1 x goed aankomen dan 10x niet.
Het gebeurd niet vaak maar als het gebeurd onthoud hij het het komende jaar wel.
Onze band is overigens heel goed. Meneer hinnikt zodra hij me ziet, loopt op stemhulp achterwaarts
en weet donders goed dat als ik hem op z'n donder geef hij ook te ver is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Shayla op 14-07-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Teleurgesteld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:56

Juist. Een correctie kun je beter geven in een intensiteit die aankomt.
Ieder correctie die niet aankomt, is een correctie die je beter niet had kunnen geven, want die creeert ruis!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:57

Cassidy schreef:
Juist. Een correctie kun je beter geven in een intensiteit die aankomt.
Ieder correctie die niet aankomt, is een correctie die je beter niet had kunnen geven, want die creeert ruis!

:j _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:58

missnynke schreef:
moet je eens kijken wat voor rottrap paarden onder elkaar uitdelen om elkaar te corrigeren, daarbij is de dreiging van een goede mep met de zweep een lachertje....

Met dat verschil dat PAARDEN elkaar vervolgens met rust laten terwijl MENSEN zich maar blijven opdringen bij een paard . Ergens klopt hier iets niet.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:04

Ligt bij mij aan de situatie....loopt hij in het land te donderen dan geef ik hem op z'n flikker en dan kijk ik hem ook niet meer aan. Ook niet als hij gelijk terug komt in een bepaalde houding die me niet aan staat, dan stuur ik hem acuut weer weg.
Gebeurt het op weg naar stal.... Ja dan kan ik niet anders dan "me op blijven dringen"
Eenmaal in stal ben ik weer weg en kijk ik hem niet eens aan.
En ja meneer weet dan heel goed dat hij fout zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:06

Laat ik het anders verwoorden: paarden slaan elkaar niet als ze iets anders van elkaar willen dan opdonderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:06

Lovely schreef:
missnynke schreef:
moet je eens kijken wat voor rottrap paarden onder elkaar uitdelen om elkaar te corrigeren, daarbij is de dreiging van een goede mep met de zweep een lachertje....

Met dat verschil dat PAARDEN elkaar vervolgens met rust laten terwijl MENSEN zich maar blijven opdringen bij een paard . Ergens klopt hier iets niet.

Is dat zo? Een paard dat een ander paard op zijn plek zet, die gaat door tot hij zijn zin krijgt. En soms ook nog even verder.
En verder ben je als mens serieus verkeerd bezig als je niet weet wanneer je moet en KUNT stoppen.
Soms stoppen mensen te vroeg en gaan niet door in een intensiteit die nodig is en aankomt...

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:12

ik heb mn zweep tog echt nodig, als ik niet streng corrigeer word mevrouw een vervelend paardje, verder heb ik em ook voor beestjes te verjagen, tegen dr aan te leggen als ze weer eens gigantisch uitzwaait, of wanneer ze tempo moet maken maar dan sla ik op mn laars en als dat niet werkt op dr kont...

ik heb geen probleem met zweep of spoor (alleen met spoor in het paard zetten, nadat ik n paard zag die helemaal wondjes had op plek waar iemand met spoor reed)

en ik heb iets tegen mensen die zweep gebruiken bij een (jong) paard die iets niet snapt of iets niet durft... (al ken ik t gedrag: doen alsof ik iets niet durf.., daar mag vind ik wel op gecorrigeerd worden met zweep)

hahah dat is wat ik vind;)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:17

Enig idee hoe paarden elkaar duidelijk maken waar ze staan in de rangorde? Juist, met een trap of door te happen. Die gaan niet even om de tafel zitten om onenigheid uit te praten. Krijgen wij zo'n trap in onze buik dan zijn wij er geweest maar zij voelen slechts "iets". Je kan wel nagaan wat een tikje met de zweep dan MAAR doet. Dit is puur ter attentie.
Daarnaast is een paard een dier en voor hun is dat duidelijke taal. Een jong paard zal nou eenmaal een paar keer een goeie trap krijgen om hem e.e.a. duidelijk te maken. Dit dier wil niet vervelend zijn maar vraagt enkel om duidelijkheid. Het heeft enkel begrip nodig van waar hij staat. Dit maakt rustig en geeft vertrouwen in jou als "leider". Daarnaast is het na de opvoeding vaak niet meer nodig en heb je een evenwichtig en fijn dier.
Ik heb al ontelbare keren gezien, gehoord en gelezen hoe mensen paarden met woorden en met enkel getrek dingen duidelijk proberen te maken en ze zich afvragen waarom het niet wil. Het paard weet niet waar hij staat, hij weet niet wat hij aan iemand heeft en het weet niet wat er van hem verwacht wordt. Gevolg: hij wordt zenuwachtig, angstig, respectloos, gaat zijn eigen gang etc.
Een korte samenvatting: Een tik, een schop of een trap hoort bij de opvoeding van een paard. Wij willen ook weten wat er van ons verwacht wordt en als er dan iemand chinees tegen ons gaat praten en daarbij dan ook nog eens druk op gaat leggen dan weten wij ons geen raad meer en gaan uiteindelijk maar wat doen. Zeg je tegen een kind van 3 dat zijn "handelingen niet getolereerd worden" dan gaat hij vervelend doen en geniet van de aandacht zonder dat hij ergens vanaf weet. Communiceer je met een paard, dan gebruik je duidelijke "taal".

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:39

Ik denk dat TS meer bedoeld dat sommige echt te snel een mep verkopen. Enhun eigen fustratie/onmacht uiten door hun paard sneller een mep te verkopen.

Ik las een tijdje terug hier ook eens een topic op bokt waar iemand een probleem had met een paard. Ik meen dat het paard bepaalde dingen deed uit angst. Nou en daar gaven een paar ook echt het antwoord "neem een zweep mee, geef hem maar een flinke schop" en nog meer van dat soort opmerkingen.

Ik ben ook iemand die helemaal niet snel slaat of zoiets. Maar als mijn paard mij zal bijten krijgt ze toch echt wel een lel hoor! En nee dan is ze niet zielig, ze heeft hem gewoon verdiend!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:48

Dat is een ander verhaal, maar dan had de TS dat duidelijker moeten verwoorden.

Uit frustratie is inderdaad niet eerlijk en om heel eerlijk te zijn heb ik dat ook wel eens gedaan. :o Maar je werkt jezelf alleen maar tegen heb ik vrij snel (gelukkig) gemerkt.
Bij mijn merrie werkt het veel beter om even te gaan stappen, lange teugel en overnieuw beginnen na een paar minuten. Even ademhalen niet meer aan denken en weer beginnen. Met m'n vijf-jarige moet ik nog achterkomen wat het beste werkt, die is pas ingereden.
De paarden krijgen bij mij alleen op hun flikker als het nodig is. En gelukkig is dat niet vaak. :D

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:01

Tja, als mijn paard me met z'n 1,76m omver loopt krijgt hij toch ook gewoon een opsodemieter hoor. Moet ik 'm wegfluisteren dan?
En dan is dit niet iets wat dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks voorkomt, over het algemeen heeft hij voldoende respect en gaat alles in goede harmonie, maar indien nodig krijgt hij toch echt op z'n donder. 1 x en wel zo duidelijk dat het doorkomt. :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:04

Kan me best iets voorstellen bij wat ts bedoeld, veel mensen hebben tegenwoordig geen geduld meer en worden dan erg ruw in hun handelen. Een dier schoppen vind ik echt onzinnig wat de reden ook is. Als je consequent en eerlijk bent en geen dingen vraagt die het paard niet kan handelen zijn dat soort acties helemaal niet nodig.... Ik vind slaan en schoppen als straf altijd een teken van onkunde en machteloosheid. Een zweepje met rijden om je beenhulp te versterken vind ik iets anders en dat lijkt mij ook het enige juiste doel van zweepgebruik.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:06

Maar het kan ook zonder tik

Misschien dat TS daar op doelt?

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:24

Paperboy schreef:
Kan me best iets voorstellen bij wat ts bedoeld, veel mensen hebben tegenwoordig geen geduld meer en worden dan erg ruw in hun handelen. Een dier schoppen vind ik echt onzinnig wat de reden ook is. Als je consequent en eerlijk bent en geen dingen vraagt die het paard niet kan handelen zijn dat soort acties helemaal niet nodig.... Ik vind slaan en schoppen als straf altijd een teken van onkunde en machteloosheid. Een zweepje met rijden om je beenhulp te versterken vind ik iets anders en dat lijkt mij ook het enige juiste doel van zweepgebruik.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:29

Charlot schreef:
ik heb eerlijk ook al genoeg gezien in "de paardenwereld" :x . En ik spreek voor mijn eigen ik gebruik enkel de zweep voor mijn paard in de zomer om de dazen weg te doen.
Maar voor het boerenpaard heb ik de zweep wel mee, ook voor de dazen, maar soms ook eens om een kleine tik naast waar ik mijn been leg te geven. Verder ben ik dus niet echt voor het zweep, spoor gebruik.

Ook zal ik mijn hond nooit slaan of schoppen. Ze heeft al een serieus verleden en het ligt gewoon niet in mijn aard om dat te doen.

Maar dat is mijn mening, ieder de zijne..

klopt maar ik geef mijn hond ook gewoon een schopje heb alleen gemerkt dat mensen die van buiten af staan soms echt niet het verschil zien tussen een schopje en je hond een trap verkopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:31

Paperboy schreef:
Kan me best iets voorstellen bij wat ts bedoeld, veel mensen hebben tegenwoordig geen geduld meer en worden dan erg ruw in hun handelen.

Geen geduld of geen kennis van zaken hoe ze bepaalde problemen op moeten lossen?
Dat is namelijk een groot verschil.
Want als omgang met paarden je een ding leert, is dat het hebben van geduld.
Dus ik schuif het eerder op gebrek aan kennis, en dat is helaas maar al te vaak het geval.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:31

KnoLLyBoLLy schreef:
Paperboy schreef:

en wat nu als jou paard naar jou schopt? zeg je dan foei paard dat mag niet??? als een paard in de kudde naar een andere schopt in hogere rang krijgt hij er net zo hard een terug.
zeg niet dat ik mijn paard dood schop hoor! doe het ook liever niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:32

Rider01 schreef:
Maar het kan ook zonder tik

Misschien dat TS daar op doelt?

Het kan in mijn ogen echt niet altijd zonder tik.