Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jessix schreef:Ik heb met mijn paarden een partnerschap, maar heb daarin wel 51% van de belangen. Ik dwing dit niet zo zeer af. Ik heb mijn paarden bewezen dat ze mij als hun leider kunnen vertrouwen. Ik moet er dan ook voor zorgen dat vertrouwen niet te beschamen.
En ja, hij pikt wel eens onderweg een blaadje van de bomen, zou hij eigenlijk niet mogen doen want ik ben de leider en ik beslis wanneer we eten, maar ach, zolang hij daarbij gewoon doorloopt en reageert op mij kan ik er nog wel mee leven. Net hetzelfde als met dat hele "wie het minst z'n voeten beweegt is de baas" waardoor je eigenlijk doodstil moet staan als je paard rond je loopt. Ik beweeg gewoon fijn mee, vindt ie veel gezelliger, en uiteindelijk loopt hij toch nog het hardste en moet hij het hardste werken hoor 
).

Ze zijn dan een hele tijd uit elkaar geweest en heb het dan nog eens geprobeerd, nu gaat het wel, maar er zijn toch nog momenten en dan moei ik me daar ook gewoon mee, ik wil niet hebben als ik bezig ben met iets dat de andere zich moet gaan moeien, of dat die vindt dat die de nieuwe maar kan wegjagen ofzo .. Ik zeg niet dat ik altijd 100% controle heb, ik ben ook wel eens te laat, maar ik heb het toch echt wel voor het zeggen ... En dat vind ik prima 
En mijn pony ... tja ... die kan je ook wel verschillende namen geven
Jessix schreef:Ik heb met mijn paarden een partnerschap, maar heb daarin wel 51% van de belangen. Ik dwing dit niet zo zeer af. Ik heb mijn paarden bewezen dat ze mij als hun leider kunnen vertrouwen. Ik moet er dan ook voor zorgen dat vertrouwen niet te beschamen.
Moeilijk uit te leggen, maar ik geloof toch wel in een bepaalde 'kracht' die je als persoon wel of niet uit kan stralen. Sommige mensen hebben dat en kunnen bij de eerste kennismaking meteen lezen en schrijven met een paard. Dat moet dus ook iets zijn wat het paard herkent.
Paarden onderling weten dat ook. Ze hoeven elkaar niet te testen of fysieke kracht. Ze zien vaak zo wel wie er hoger in rang staat.
Gebruik je een specifieke methode voor dit partnerschap (ik noem het gedragscode) met je paard?
. De meeste paardenproblemen zijn aan de basis toch echt mensenproblemen.
.
. liljebo schreef:Het helpt natuurlijk ook niet dat sommige populaire goeroes doorlopend over dominante paarden en plaats van de mens in de rangorde praten. Er is vaak niets mis met hun trainingsprincipe, maar jammer genoeg verliezen ze zich in het broodje aap verhaal van de mens als onderdeel van de kudde etc.
Dat daarnaast veel instructeurs voorstander zijn van het 'op de plaats zetten' van paarden. Heb daardoor al menig kapot gereden paard gezien, omdat zelfs de instructeur uitging van dominantie en koppigheid, terwijl het paard aangaf dat het bepaalde oefeningen niet aankon of in ieder geval niet op de juiste wijze aankon.
liljebo schreef:Paard werd op den duur zeer agressief met uit de wei halen en viel echt aan. Ze heeft een van de eigenaars vol in het gezicht gebeten.
Maar wat moet het anders, als niemand de signalen die ze geeft oppikt en daar iets mee doet?
Was het ok geweest als die eigenaar met een zweep de wei in was gegaan om haar op de plek te zetten??
Ik denk het van niet.