Dominantie bij paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Dominantie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:17

Ik heb met mijn paarden een partnerschap, maar heb daarin wel 51% van de belangen. Ik dwing dit niet zo zeer af. Ik heb mijn paarden bewezen dat ze mij als hun leider kunnen vertrouwen. Ik moet er dan ook voor zorgen dat vertrouwen niet te beschamen.

Moeilijk uit te leggen, maar ik geloof toch wel in een bepaalde 'kracht' die je als persoon wel of niet uit kan stralen. Sommige mensen hebben dat en kunnen bij de eerste kennismaking meteen lezen en schrijven met een paard. Dat moet dus ook iets zijn wat het paard herkent.

Paarden onderling weten dat ook. Ze hoeven elkaar niet te testen of fysieke kracht. Ze zien vaak zo wel wie er hoger in rang staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:08

Jessix schreef:
Ik heb met mijn paarden een partnerschap, maar heb daarin wel 51% van de belangen. Ik dwing dit niet zo zeer af. Ik heb mijn paarden bewezen dat ze mij als hun leider kunnen vertrouwen. Ik moet er dan ook voor zorgen dat vertrouwen niet te beschamen.

Volgens mij heb ik dit ook ... We werken samen tijdens de training, ik vraag, hij biedt aan en we kijken waar we stranden, maar als het erop aankomt beslis ik wat er gebeurd. Het werkt dus niet dat als hij geen zin heeft (wat eigenlijk gek genoeg niet meer voorkomt) dat ik hem dan maar in de weide laat staan, maar ik zal dan wel minder moeilijke dingen doen dan ik misschien in eerste instantie van plan was. Zo heb ik het in het verleden toch gedaan, de laatste tijd staat hij te springen om mee te komen om wat te doen :Y) En ja, hij pikt wel eens onderweg een blaadje van de bomen, zou hij eigenlijk niet mogen doen want ik ben de leider en ik beslis wanneer we eten, maar ach, zolang hij daarbij gewoon doorloopt en reageert op mij kan ik er nog wel mee leven. Net hetzelfde als met dat hele "wie het minst z'n voeten beweegt is de baas" waardoor je eigenlijk doodstil moet staan als je paard rond je loopt. Ik beweeg gewoon fijn mee, vindt ie veel gezelliger, en uiteindelijk loopt hij toch nog het hardste en moet hij het hardste werken hoor :Y)

Ik heb dit heel erg gemerkt bij de andere pony, om de 1 of andere reden is die mij op een bepaald moment gaan vertrouwen en sindsdien krijg ik daar heel veel mee gedaan, terwijl ik eigenlijk niks speciaals heb gedaan. Ik was er gewoon, ik was duidelijk, ik was altijd rustig, ik vroeg dingen en beloonde hem, en als hij schrok dan schrok ik niet waardoor hij iets had van "hmm, ok, dan is er niks". (dat laatste is wel gegroeid hoor, vooral door mijn andere pony ben ik een heel stuk zekerder van mezelf geworden, die pony heeft mij heel veel geleerd en ik leer er nog steeds van, vroeger zou ik bij de minste rilling van mijn paard zelf al 3 meter opzij gesprongen zijn :') ).

Fijn hoor, op deze manier. Hoef ik tenminste niet altijd met ogen in mijn rug te lopen omdat dat monster mij misschien wel eens vanuit het niets zou kunnen aanvallen en ik dan klaar moet staan met mijn slaan-reactie .. Of iets in die aard :Y)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:38

Ik zie dat mensen toch vaak in de knoop raken door verschillende definities van hetzelfde woord, met name dominantie.

Wat betreft rangorde. Juist omdat deze veranderlijk is moet je hiervan geen deel willen uitmaken. Alle paarden moeten luisteren naar de mens. Ze mogen zich niet laten gelden door te jagen/slaan/bijten/wegduwen of wat dan ook.
Ik moest eens een paard binnenhalen. Ik sta beetje linksvoor halstertje om te doen, mijn Cassey staat aan de rechterkant en kijkt BOOS. Dus dat paard springt zowat in mijn nek omdat ze wil vluchten (is om één of andere reden bang voor mijn paard), ik stap snel om het paard heen, verhef mijn stem (meer uit emotie i.v.m. de toch wel gevaarlijke situatie), en wijs met mijn vinger (betekent: kom niet dichterbij!).
En ze luisterde netjes. Dat moet je hebben! Want hoeveel paarden vallen wel niet aan terwijl je er tussen staat? Dat gebeurt vaak genoeg en is levensgevaarlijk.

Rangorde is net zoiets als de voedselketen, in de zin dat je niet bovenaan staat (wordt over het laatste vaak gezegd over de mens), maar dat je het verstoort.

Voorbeelden als hierboven zijn in overvloed wanneer je je paard in een groep hebt staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:52

Ook een mooi voorbeeld :j
Inderdaad, hoeveel mensen hebben de paarde in een kudde onder controle, of zelfs maar enkel hun eigen paard die in een kudde staat ...

Ik kan zeggen dat ik dat heb, toen mijn mannen de eerste keer samen stonden (na een aantal weken naast elkaar) zijn ze beginnen vechten, iets waar ik voor vreesde maar als je het niet probeert ... Rangorde uitvechten is normaal, maar ik heb een ruin die nog denkt dat die hengst is en als die in een gevecht komt dan stopt die niet voordat ... Het ging er echt hard aan toe, heb het even aangekeken en toen ingegrepen (de nieuwe was een halfblinde oudere pony, ik ging die echt niet kreupel laten slaan of nog erger), en het enige wat ik daarvoor moest doen was tegenover mijn ruin mijn keel open zetten. Ik zal niet zeggen dat ik gezegd heb, dat maakt ook niet uit, maar hij stopte wel meteen. Heb het dan nog even aangekeken maar het leek goed te gaan. Echter heb ik later vernomen dat het enkel goed ging als ik in de weide bezig was, zodra ik weg was ging het er hard aan toe waarbij de nieuwe steeds opgejaagd werd (en niet gewoon jagen, maar echt constant met de tanden erop af). Dus ja, dan sta je daar met je idee dat het toch best goed ging :+ Ze zijn dan een hele tijd uit elkaar geweest en heb het dan nog eens geprobeerd, nu gaat het wel, maar er zijn toch nog momenten en dan moei ik me daar ook gewoon mee, ik wil niet hebben als ik bezig ben met iets dat de andere zich moet gaan moeien, of dat die vindt dat die de nieuwe maar kan wegjagen ofzo .. Ik zeg niet dat ik altijd 100% controle heb, ik ben ook wel eens te laat, maar ik heb het toch echt wel voor het zeggen ... En dat vind ik prima :+

Ik snap trouwens echt niet meer hoe dat nu zit met wel dominant en niet dominant en allerlei termen en dingen .. Ik doe maar gewoon wat voor ons goed werkt, en of ik dan de leider ben, of de ranghogere, of de dominante, of een partner/vriend/weet ik het voor mijn pony maakt me niet uit :Y) En mijn pony ... tja ... die kan je ook wel verschillende namen geven 8-) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:02

Liljebo, even een gedachte tussendoor: dominantie hoeft niet altijd te gaan om overheersen, maar vaak genoeg juist om het leiding nemen als in 'ik weet waar ik mee bezig ben, ga maar met mij mee' en die rol kun je als mens heel erg goed vertalen naar een paard toe. In een kudde wordt dat voor ons mensen toch lastig (als we niet een emmer biks meebrengen).

Paarden zijn zelden alleen maar dominant omdat dominantie een relatief gegeven is. Even heel plastisch uitgelegd kun je in een kudde van 20 paarden bijvoorbeeld 1 hebben die dominant is over 1 ander paard en ondergeschikt aan de 18 anderen. Er is altijd maar 1 paard dominant over allemaal en 1 ondergeschikt aan de rest, alles ertussenin heeft dus een positie die meer of minder dominanten boven zich moet dulden en andersom. In een kudde zijn ook verschillende taken en ook dan weer kan de positie van een paard wisselen. Het positiespel is dus veel dynamischer dan alleen maar 1 baas en elke ander moet volgen. Elk paard is dus ook wisselend dominant en onderdanig, afhankelijk van met welk ander paard hij/zij te maken heeft.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:03

Het gaat erom dat een paard jou volgt, of dat nu betekent dat hij braaf met je meeloopt of dat hij op afstand moet blijven. En daar verzinnen mensen verschillende termen voor waardoor het verwarrend wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:54

Jessix schreef:

Moeilijk uit te leggen, maar ik geloof toch wel in een bepaalde 'kracht' die je als persoon wel of niet uit kan stralen. Sommige mensen hebben dat en kunnen bij de eerste kennismaking meteen lezen en schrijven met een paard. Dat moet dus ook iets zijn wat het paard herkent.

Paarden onderling weten dat ook. Ze hoeven elkaar niet te testen of fysieke kracht. Ze zien vaak zo wel wie er hoger in rang staat.

Dat is wel min of meer wat ik ook wilde zeggen alleen weet jij het ook nog in woorden te vatten :) Gebruik je een specifieke methode voor dit partnerschap (ik noem het gedragscode) met je paard?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:11

Jullie hebben goede punten hoor, waar ik het volledig mee eens ben. Rangorde in de kudde is een dynamisch gebeuren en je moet als mens gewoon geen deel uit willen maken van die rangorde. Ik denk dat dat een verkeerd streven is.

Die verwarring over dominantie... ja, die is er ook.
Probleem wat ik persoonlijk bij het gebruik van dat woord heb, is het feit dat het waarschijnlijk een van de meest gebruikte 'excuses' is van de mens om een paard af te straffen; want... zo wordt gezegd... het paard is dominant en als mens moet je de leiderspositie innemen en dus het paard op zijn plaats zetten. Ook bij problemen die op bokt worden gezet, roept een groot deel van reagerend bokt dat het paard gewoon dominant is t.o.v de ts en dat het een schop onder zijn hol moet hebben.

Nog afgezien van het feit dat paarden zelden dominant zijn t.o.v de mens, hooguit verward of vaak ongewenst gedrag onbedoeld beloond hebben gezien waardoor dat gedrag iets oplevert, vind ik het verwonderlijk dat mensen vanachter de computer zomaar kunnen bepalen waar dat ongewenste gedrag vandaan komt.
Meestal is toch echt de mens verantwoordelijk.

Dominantie in de zin van het (bege)leiden van een paard is een heel ander verhaal. Natuurlijk moet je als mens regels stellen en het paard begeleiden. Het paard leeft nu eenmaal in een mensenwereld en heeft begeleiding en regels nodig om zich te handhaven. Dat heeft niets met rangorde of dergelijke te maken maar puur met het opstellen van regels om zelf veilig te blijven en de veiligheid en gezondheid van het paard te waarborgen.
Over een hindernis slaan omdat hij het volgens de ruiter vertikt, hoort daar dus bijvoorbeeld niet onder.
Ik denk dat bij een correcte opstelling van regels veiligheid en gezondheid van eigenaar en paard gewoon voorop dient te staan.
Noem je dat echter hardop dominantie, dan leggen mensen meteen weer de link naar 'het laten zien wie de baas is' en dat wordt gewoon te pas en te onpas gedaan en als excuus om de schuld van het gemis aan een correcte basisopleiding, het in gebreke blijven bij het opstellen van heldere en eerlijke regels en het zeer consequent zijn daarbij en/of een beroerde timing hebben

Het is natuurlijk veel gemakkelijker om te roepen dat het paard dominant is en hem een schop onder zijn kont te geven, dan daadwerkelijk tegenover de spiegel te gaan staan om te kijken waar je zelf fout gaat en of je misschien stappen in de opleiding hebt overgeslagen of wellicht zelf niet 100% duidelijk bent geweest. Een minimaal verschil in eigen houding of omgeving, kan een wereld van verschil uitmaken voor het paard.

Een laten we eerlijk zijn... het paard heeft alleen zijn gedrag ter beschikking om duidelijk te maken dat er iets niet ok is; dat het iets niet begrijpt, verward is, iets niet kan of niet goed in zijn vel zit. Maar als dat dan onmiddellijk als dominantie wordt vertaald (of koppigheid of wat dan ook) komt de schuld evengoed bij het paard te liggen en gaat de ruiter vrij uit.

Iemand noemde dat sommige mensen gewoon meteen met alle paarden door een deur kunnen. Die zijn er inderdaad. Maar als je dan goed gaat kijken naar die mensen, zul je zien dat ze vooral inzicht bezitten, gedrag begrijpen, exact weten wat ze zelf willen, daar duidelijk en consequent in zijn en vooral een perfecte timing hebben.
En ja... dat is een gave-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:15

Ik ben het zeer zeker met je eens dat dominantie een verwarrend begrip is en dat het vaak verkeerd wordt gebruikt. Inderdaad het schop onder z'n hol verhaal.

Kennis van paardengedrag, leren kijken, je energie reguleren... dat kun je allemaal leren. Kwestie van ervoor open staan, je niet blind staren op wat je dénkt en veel oefenen. Dan kan naar mijn idee iedereen het... maar nooit helemaal. Wij mensen zullen nooit het wezen paard helemaal kunnen doorgronden en dat hoeft ook niet. Als we maar prettig en veilig met ze kunnen samenwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:47

Liljebo, ik ben het met je eens. En gezien het gegeven dat er maar heel weinig paarden echt dominant zijn, lijkt het dus op bokt buitenproportioneel veel voor te komen en dat geeft te denken. Over de mensen dan vooral ;). De meeste paardenproblemen zijn aan de basis toch echt mensenproblemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:05

Ja dat denk ik wel Lovely. Paarden maken gebruik van de ruimte die ze krijgen... en je moet óf de beschikbare ruimte goed kunnen afbakenen voor je paard óf een heel lief paard hebben (of allebei) om geen mensenproblemen bij je paard te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:27

Koper, veel mensen begrijpen niet dat ze niet een enkel deurtje open zetten voor het paard, maar diverse rolluiken omhoog trekken waardoor het beestje soms niet meer weet van de hoe of de wat. Maar hoe krijg je dat duidelijk gemaakt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:34

Door bij ieder paard een bijsluiter mee te geven met jouw beeldende waarschuwing erop? :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:41

Een blauw vlak met een open deur, en een rood bord met verboden-streep met rolluiken :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:20

Het helpt natuurlijk ook niet dat sommige populaire goeroes doorlopend over dominante paarden en plaats van de mens in de rangorde praten. Er is vaak niets mis met hun trainingsprincipe, maar jammer genoeg verliezen ze zich in het broodje aap verhaal van de mens als onderdeel van de kudde etc.

Dat daarnaast veel instructeurs voorstander zijn van het 'op de plaats zetten' van paarden. Heb daardoor al menig kapot gereden paard gezien, omdat zelfs de instructeur uitging van dominantie en koppigheid, terwijl het paard aangaf dat het bepaalde oefeningen niet aankon of in ieder geval niet op de juiste wijze aankon.

Zolang dit soort mensen hier nog mee blijven zwaardvechten, veranderen alleen de eigenwijzen onder ons van visie, omdat ze verder kijken en op de hoogte zijn van recente bevindingen, ervaringen en onderzoeken.

Maar waar ik mij absoluut het meeste aan stoor, is het vele geroep over dominanie, op de plaats zetten, schop onder hol etc etc etc hier op bokt als iemand een probleem op het net gooit.
Dan vind ik het alarmerend dat een groot deel van de mensen blijkbaar toch denkt dat het paard per definitie fout zit/dominant is en daarin totaal niet de rol van de eigenaar/trainer/ruiter meeneemt.

Neem nu het voorbeeld van iemand die de wei in wandelt en net zo hard weer eruit wordt gejaagd.
Onmiddellijk volgen hier de adviezen: zweep mee, wei in, laten zien wie de baas is.

Maar goed... stel nu eens dat de betreffende persoon het paard een paar keer heeft getraind en daarbij (wellicht misschien onbewust) pijn heeft gedaan (misschien heeft het paard een lichamelijk probleem) of voor veel verwarring heeft gezorgd of het 'over de top' heeft gejaagd.
Stel dat die persoon een paar keer een join up heeft geprobeerd, totaal misplaatst
Die persoon zal dat heus niet erbij vertellen.

Of stel nu dat het paard niet graag met de mens werkt of een hekel heeft aan het geklooi aan zijn lijf(en daarvoor zal het ongetwijfeld een goede reden hebben) en erin is geslaagd om een volgende keer werken te voorkomen door baasje de wei uit te jagen. Dan is het dus beloond voor dit gedrag en zal het dat herhalen.

Stel nu dat baasje met knikkende knieen en een zweep de wei in gaat en paardlief allang weet dat baasje geen partij voor hem is en meerdere malen het wegjagen beloond heeft gezien.
Een beetje trainer binnen het positief trainen weet dat beloond gedrag niet alleen herhaalt wordt, maar zelfs versterkt, vooral als de beloning uitblijft (in dit geval geen verdwijning van baasje naar andere kant hek, maar baasje wat erop af komt... met zweep notabene). Dat en het feit dat het paard onzekerheid feilloos aanvoelt, geeft te denken over de mogelijke uitkomsten van het opvolgen van een dergelijk advies. Toch?

Ik bedoel maar.... Een merrie die hier is geweest (amber) is vaker dan 1 keer per jaar van eigenaar veranderd omdat ze zeer agressief werd. Dat wist ik niet en ze is hier niet agressief geweest. Maar alleen (achteraf gezien) omdat ik vrijwel meteen merkte dat ze lichamelijk niet ok was.
Voorgaande eigenaars merkten dat ook (ze zagen wel dat ze erg stijf liep en de galop niet aankon) maar kozen er niet alleen voor om toch te rijden, maar zelfs te springen, wat voor haar enorm pijnlijk moet zijn geweest.
Paard werd op den duur zeer agressief met uit de wei halen en viel echt aan. Ze heeft een van de eigenaars vol in het gezicht gebeten.
Maar wat moet het anders, als niemand de signalen die ze geeft oppikt en daar iets mee doet?
Was het ok geweest als die eigenaar met een zweep de wei in was gegaan om haar op de plek te zetten??
Ik denk het van niet.
Ik ben toch al 51 en heb veel paarden gezien, maar nog nooit eentje die er psychisch zo beroerd aan toe was als zij (naast ernstige lichamelijke problemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:33

Liljebo, veel mensen maken fouten met paarden en het is voor ons een soort levensreddend gegeven dat paarden heel lang vergevingsgezind blijven. De meeste paarden zijn lief genoeg om veel te pikken van hun baas. Het paard uit jouw voorbeeld heeft dat ook zo lang mogelijk gedaan en dat ze haar strategie moest wijzigen is haar niet echt aan te rekenen. Een handjevol paarden wordt als gestoord geboren, maar de rest wordt zo gemaakt.

En voor de gebruiksaanwijzing van de deuren en rolluiken, die moet zo simpel en beeldend mogelijk zijn inderdaad ;).

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:43

ik ben het er deels mee eens, het ligt er namelijk aan hoe je de opvatting Leiderschap interpreteert.

Ik vind dat een paard jou als leider moet accepteren, maar niet dmv dominantie maar door wederzijds respect.
Ik ben van mening dat wanneer jij met respect met je paard omgaat hij/zij dit ook met jou zal doen.

Dingen leren en "angsten overwinnen" gebeurt naar mijn mening ook niet met druk of met dominantie maar hierin probeer je het paard te "motiveren" om te doen wat jij van hem vraagt.

iedereen heeft zijn eigen interpretatie van leiderschap, dominantie en b.v NH toch zal het bij elk paard verschillend zijn.
neem als voorbeeld de join-up.
Ik vind het een belachelijk iets, niet omdat ik het principe erachter niet zie , maar omdat tegenwoordig iedereen maar een join-up wilt geven en dit veels te snel doen. voor sommige paarden zal het een uitkomst zijn ( denk maar zeer weinig paarden ) , maar dan heb ik het over paarden die zo verziekt zijn en waarschijnlijk onbegrepen, dat ze gevaarlijk naar de mens toe worden. Ik denk dat je in zo'n situatie echt helemaal opnieuw moet beginnen en dan maar op zo'n manier .

Maar ook de join-up wordt dus vaak verkeerd geinterpreteert. "oo het paard luistert niet, doet niet wat ik vraag en wil dus laten we gewoon een join-up doen " en geloof me ik heb het al vaak gehoort in mijn omgeving dat mensen dit wilde gaan "uitproberen"

Ik vind het dus belangrijk dat je samenwerkt met je paard, tuurlijk bestaat dominantie, net als met honden, katten, konijnen etc. maar dit is niet op te lossen door je "dominant" of agressief op te stellen, van een paard win je het kwa kracht etc toch nooit. maar dit los je naar mijn mening op door je respect te verdienen.

ik weet niet of jullie het nog snappen, voor betere uitleg ( als het wat onduidelijk is ) en sommige zullen het misschien verkeerd gebruiken. leg ik het duidelijker ( als dat kan ) beter uit . :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:50

Die join-up heb ik ook nooit begrepen. Ooit (lang geleden) was ik gewoon met mijn paard bezig, ik was aan het longeren. En opeens stond er langs de kant zo'n new-age figuur te kirren dat ik net de perfecte join-up had gedaan :? :? :?.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:51

Lovely schreef:
Die join-up heb ik ook nooit begrepen. Ooit (lang geleden) was ik gewoon met mijn paard bezig, ik was aan het longeren. En opeens stond er langs de kant zo'n new-age figuur te kirren dat ik net de perfecte join-up had gedaan :? :? :?.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:58

Lovely, haha. grappig.
Savannah, die interpretatie hadden wij het ook over. Klopt dat je wel leiding moet geven aan een paard, omdat het in de mensenwereld nu eenmaal regels en afspraken nodig heeft, wil het veilig en gezond blijven (en willen wij veilig en gezond blijven)

Maar dat heeft weinig te maken met je dominant opstellen in de zin van 'laten zien wie de baas is' of denken dat je kuddeleider moet worden of iets dergelijks.
Je noemt dat zelf volgens mij ook... Leiderschap moet je verdienen door je verstand te gebruiken en veiligheid voor jezelf en je paard te waarborgen.
Klinkt makkelijk, is moeilijk.

De join-up is simpel een verhaal van negatief reinforcement/ straf. Je jaagt het paard op (onder druk zetten en angst creeeren) en als je de druk laat wegvallen, dient het paard naar je toe te komen. Doet het dat niet, dan wordt het 'gestraft' door weer weg te jagen. Veel keuze heeft het dus niet en horsemanship komt er ook niet zozeer bij kijken, gezien je in het filmpje ziet dat zelfs een autootje met afstandsbediening een join up kan uitvoeren.
Persoonlijk kan ik geen reden bedenken voor de noodzaak voor een join up. Zelfs de meest verklooide paarden kun je volgens mij beter op andere wijze her-opvoeden.
Ik zie namelijk geen nut van de join up... Goed... je kunt een paard daarmee dwingen om zich bij je aan te sluiten. Maar daarmee heeft het echt nog geen manieren in hantering geleerd.
Daarnaast zijn menig verklooide paarden toch al veel te veel onder druk gezet en zou het averechts kunnen werken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:07

liljebo schreef:
Het helpt natuurlijk ook niet dat sommige populaire goeroes doorlopend over dominante paarden en plaats van de mens in de rangorde praten. Er is vaak niets mis met hun trainingsprincipe, maar jammer genoeg verliezen ze zich in het broodje aap verhaal van de mens als onderdeel van de kudde etc.

Dat daarnaast veel instructeurs voorstander zijn van het 'op de plaats zetten' van paarden. Heb daardoor al menig kapot gereden paard gezien, omdat zelfs de instructeur uitging van dominantie en koppigheid, terwijl het paard aangaf dat het bepaalde oefeningen niet aankon of in ieder geval niet op de juiste wijze aankon.

Eigenlijk wel vreemd, want deze twee types zijn juist niet dezelfde en het woord dominantie is populair geworden door de eerste groep, maar wordt misbruikt door de tweede groep.
Ik merk dat dominantie een negatief woord is geworden. Voor mij staat het gelijk aan het woord leiderschap; duidelijkheid, weten wat je wilt, zorgen voor degene die je leid.

Het is allemaal maar hoe je het interpreteert. Ik heb nooit gehoord dat men zegt dat je onderdeel van de kudde moet zijn :))
Ik heb wel gehoord dat je in je eigen "kudde van twee" de leiding moet nemen. Omdat je nou eenmaal in een mensenwereld leeft, jij je paard nou eenmaal dingen wilt aanleren en paarden gebaat zijn bij duidelijkheid en veiligheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:14

liljebo schreef:
Paard werd op den duur zeer agressief met uit de wei halen en viel echt aan. Ze heeft een van de eigenaars vol in het gezicht gebeten.
Maar wat moet het anders, als niemand de signalen die ze geeft oppikt en daar iets mee doet?
Was het ok geweest als die eigenaar met een zweep de wei in was gegaan om haar op de plek te zetten??
Ik denk het van niet.

Nee dat denk ik ook niet. Hoe veel signalen moet zo'n paard al gegeven hebben, en hoe blind moeten die eigenaren geweest zijn, vraag ik me toch af. Aan de ene kant boffen we ontzettend dat die paarden zo vergevingsgezind zijn (ik heb een lieve ruin van wie ik ondanks mijn gestuntel elke dag weer een nieuwe kans krijg) maar eigenlijk laten ze zich gewoon te veel op hun kop zitten en op een gegeven moment is het dan te veel en "ontploft" het paard op de één of andere manier :\

Lovely, paarden die gestoord geboren worden? Hoe stel je je dat voor?

Edit: zo'n join up... ik weet het niet. Ik stuur mijn paard ook bij mij weg, in stap en draf en dan loop ik achter hem aan en/of hij loopt om mij heen in het tempo dat ik aangeef. Maar dat doe ik op momenten dat hij bij mij wil zijn. Mijn paard is daarbij volstrekt ontspannen, neemt af en toe een hapje gras en als ik iets doe dat hij niet snapt draait hij zich om om dat te melden.
Bij join-up heb ik het beeld dat iemand vanuit het niets een paard wegjaagt, spanning en angst creëert en dat sluit naar mijn idee volstrekt niet aan bij de theorie erachter (paard wegsturen uit een kudde) Een kudde is een veilig iets waar een paard graag bij wil horen... wie zegt dat dat paard om te beginnen al bij het join-uppende mensje wilde zijn? Het uitgangspunt klopt al gewoon niet.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:49

Een paard vertellen flink afstand te nemen is niet zo erg, hem dan voorwaarts sturen is ook niet erg. Maar die bangmakerij die ik op youtube zie: het zwaaien, gooien en schudden met het touw. Krijg je nog een kopschuw paard van. Dan denk ik: gebruik dan een longeerzweep als verlenging van jezelf. Dat klinkt niet zo spiritueel, maar op die manier constant druk uitoefenen lijkt mij diervriendelijker dan steeds iets vanuit het niets naar een paard laten schieten (zoals bij dat touwgooien).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:18

Als dit een reactie op mij is: ik loop vlak achter 'm, wanneer hij stilstaat tik ik even met het touw langs z'n been zodat hij weer gaat lopen. Tempo is meestal "snoeitempo": hij plukt steeds sprietjes gras mee. Wanneer ik ga rennen draaft hij aan in het tempo dat ik ren. Ik jaag hem niet op want dan kan ik hem niet bijhouden :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:25

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt: voor zover ik zie geef ik geen kritiek op jouw methode.