Paard met wonden door halster, oplossing??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:27

Anne_GTI schreef:
En als de pensionhouder eist dat de paarden met een halster op de wei in gaan kan je dat doen of je kan een andere stal zoeken.

Ik neem aan dat TS dit besproken heeft, voordat ze haar paard op deze stal zette.

Als het een stalregel is, prima. Die moeten er ook zijn anders wordt het een puinhoop. Maar aanvankelijk werd de halsband geaccepteerd en nu vanwege zgn. problemen met verzekering niet meer. Kul, smoesjes en daar hou ik niet van. Wees gewoon eerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:29

Ariebren schreef:
Nog nooit mee gemaakt dat een paard zijn hoofd tot bloedens toe open maakt aan een halster.

Nou ik heb er hier eentje staan hoor!
Binnen een paar uur is de zijkant van der hoofd open tot bloedens aan toe.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:29

FromChantal schreef:
Sababber, is inderdaad een leuke en makkelijke oplossing maar ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde effect eeft als een bondje?

Ja, ongeveer wel, alleen kun je makkelijk de sluiting onder de hoes doen.. Daarom hebben wij het hier. Ze haalt zich open aan de sluitingen, en je kan ze makkelijk zelf plaatsen om de juiste plek en eventueel makkelijk korter knippen op ze bijvoorbeeld om de neus te doen of achter de oren! Het is zeker het proberen waard. Werkt heel goed om de ringen te bedekken en de sluiting. Paardje staat er nu al minstens een jaar mee op de wei en het bevalt haar en ons prima!

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:31

Ragdollcat: ik heb haar eerder altijd op een stal gehad waar ze in de zomermaanden altijd 24/7 op de wei stond. Maar dit was geen goede oplossing voor mij en mijn paard. En probeer maareens een redelijk goedkope stal te vinde. Destal waar we nu staan in opzich niks mis mee, maar ze willen geen paarden zonder halster op de wei hebben omdat als er een kee iets is en ze moeten gauw van stal of weide af moeten hun ze wel snel mee kunnen nemen. En nee en het met je eens dat staleigenaar geen halster hoeft uit te zoeken. Daarom dit topic misschien dat iemamd tips jad

FromChantal

Re: Paard met wonden door halster, oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:38

Sylvia_B hoe los jij dit op?

Sababber: oke heel erg bedankt zal dit dan ook een gaan proberen. Was zelf nooit op dit idee gekomen. Hopelijk komen er nog een paar goeie tips binnen zodat ik alles een beetje kan proberen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:39

Hebben ze al eens gezien dat ze wonden krijgt. Misschien willen ze dan het halster wel op en af doen bij binnen en buiten zetten.
Mijn paarden staan altijd zonder halster buiten, ze gaan zelf zonder halster naar buiten en binnen toe. Toen ze nog op pensionstal stonden hadden ze ook nooit een halster om. Je kan zelf je eigen verzekering nog eens bellen hoe het zit met het wel of niet dragen van een halster invloed heeft op verzekering. je bent immers altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:40

Ik heb uiteindelijk het halster (en het hoofdstel) helemaal omwikkeld met katoenen windsel.
Bontjes enz. werkten niet maar die windsels wel.
Ook een lederen halster werkte niet echt.
De windsels zetten we vast dmv een knoop, geen tape want dat ging weer mis.

Edit:
Ze staat aan huis dus we kunnen haar gelukkig zonder halster wegzetten.
Maar op vakantie is ze naar pensionstal gegaan en daar konden ze dus weer de VA bellen.
Zijkant hoofd kapot en een infectie erdoor.
Niet leuk hoor als ze je daar voor moeten bellen op je vakantie adres 1200km ver van huis.
Overigens heeft de pensionstal dit meer dan netjes opgelost en geregeld, ik ben helemaal fan van ze!

Verzorgster zette haar een maand geleden terug in de paddock vergat het halster af te doen en na 3 uur , toen zag ik het pas(zwaar balen en schuld gevoel), hoofd kapot....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-12 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:41

FromChantal schreef:
Ragdollcat: ik heb haar eerder altijd op een stal gehad waar ze in de zomermaanden altijd 24/7 op de wei stond. Maar dit was geen goede oplossing voor mij en mijn paard. En probeer maareens een redelijk goedkope stal te vinde. Destal waar we nu staan in opzich niks mis mee, maar ze willen geen paarden zonder halster op de wei hebben omdat als er een kee iets is en ze moeten gauw van stal of weide af moeten hun ze wel snel mee kunnen nemen. En nee en het met je eens dat staleigenaar geen halster hoeft uit te zoeken. Daarom dit topic misschien dat iemamd tips jad

Gelukkig dat ie geen halster om moeten in de stal zelf.

En hoe staat t dan met gewoon een halstertouw ff om de hals/neus en dan wegleiden, blijft je paard daar braaf bij? dan moet ie dat maar gaan doen?

Of anders toch naar ander stal gaan uitkijken dat beter bij jullie wensen aansluiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:44

Als ik het goed begrijp moet hij dus ook in de box met halster staan omdat ze hem anders niet buiten zetten ?
Hij staat dan dus dag en nacht met halster om?
Sorry, maar dan zou ik echt een andere stal zoeken, wat een laksheid.

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:49

Tsjady: nee maar ik sta er nog geen 2 maanden en ze stond vanaf het begin al met halsband en kreeg het vanmorgen pas te horen. Dus heb haar vandaag maar zonder halster op stal gezet. Blijft ze maar een dagje binnen. En wilde daarom z.s.m vragen voor tips of hulp. Is inderdaad ook een optie om eens me verzekering te bellen.

Sylvia_B en waar zou ik dat kunnen vinden? En kun je dit ook over de gespen enzo doen?

Sizzle: ja ze staan dag en nacht met halster om. Met halsband was er niks aan de hand. En zelfs als ik met haar ga wandelen en ze wil gras eten trek ik haar zo uit haar balans dat ze ophoud met eten. Ik vindt halsband de best oplossing. Ga hier sobiezo navraag over doen. En j er zijn wel stallen maarja als je twee paarden ebt kun je niet voor het allerbeste etalen. En helaas is alles sobiezo vrij duur momenteel. En het is de eerste stal waar ik me goed voel en mijn paarden ook. Alleen kreeg vanmiddag,ochtend pas te horen dat ze geen halsband mee om mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:49

Jeetje, inderdaad, wat een luie mensen, sorry! Ze kunnen haar toch sochtends wel even het halster aandoen en in de wei weer af? Gebeurt met mijn pony ook, anders gaat ze rollen en schuurt ze hem af (en ja het maakt niet uit hoe straks je hem doet, het kleine dondersteentje verzint altijd een manier om aan het ding te ontkomen). Dat de eigenaren niet verzekerd zijn als paard een halsband om heeft, vind ik echt raar..

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 23:52

amykimmie schreef:
Jeetje, inderdaad, wat een luie mensen, sorry! Ze kunnen haar toch sochtends wel even het halster aandoen en in de wei weer af? Gebeurt met mijn pony ook, anders gaat ze rollen en schuurt ze hem af (en ja het maakt niet uit hoe straks je hem doet, het kleine dondersteentje verzint altijd een manier om aan het ding te ontkomen). Dat de eigenaren niet verzekerd zijn als paard een halsband om heeft, vind ik echt raar..

Ik kreeg te horen dat elke paard op de wei een halster om moet, dat snap ik nog wel want als er een keer wat aan de hand is heb je de paarden zo te pakken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:58

Fromchantal, je vraagt waar je dergelijke spullen kunt vinden, maar ik denk dat je zelf aan de knutsel moet. Vilt is te vinden in een fourniturenzaak (let op is best prijzig) maar je kunt ook in de kringloopwinkel op zoek gaan naar kledingstukken of kussens die van vilt gemaakt zijn en die slopen (canvas kan misschien ook of kunstsuede, leer (kledingleer kun je zelf bewerken), spijkerstoffen misschien ook..... Voor autogordel moet je denk ik naar een automaterialenwinkel, maar marktplaats is ook altijd een prima plek om te zoeken. En dan gewoon uitproberen, wat lukt wel, wat niet, wie is handig (lees heeft een naaimachine of iets dergelijke) en kan je helpen. Probeer verschillende technieken, plakken, naaien, nieten...
Maak de creabea in je wakker.

Wat je mee maakt op stal is klassiek, klantje binnen en gesetteld, dan gaan we eisen stellen... Gauw weg wezen daar bah....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:59

Is de stal wel verzekerd als hij met zijn been in het halster raakt en daardoor ongeneesbaar beschadigd raakt? Of wenden ze dan de aansprakelijkheid af?
Zeker ruinen staan elkaar flink te etteren als er een halster om zit, dan is je bondje of zeemlap zo aan flarden.
In welk land woon je eigenlijk?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:59

Dag en nacht en dat dan ook in de stal, dat is juist gevaarlijk. Nooit een halster omhouden op stal.

Dus dat doet gelijk die verzekeringgezeik teniet hoor.

FromChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 00:01

mrie schreef:
Fromchantal, je vraagt waar je dergelijke spullen kunt vinden, maar ik denk dat je zelf aan de knutsel moet. Vilt is te vinden in een fourniturenzaak (let op is best prijzig) maar je kunt ook in de kringloopwinkel op zoek gaan naar kledingstukken of kussens die van vilt gemaakt zijn en die slopen (canvas kan misschien ook of kunstsuede, leer (kledingleer kun je zelf bewerken), spijkerstoffen misschien ook..... Voor autogordel moet je denk ik naar een automaterialenwinkel, maar marktplaats is ook altijd een prima plek om te zoeken. En dan gewoon uitproberen, wat lukt wel, wat niet, wie is handig (lees heeft een naaimachine of iets dergelijke) en kan je helpen. Probeer verschillende technieken, plakken, naaien, nieten...
Maak de creabea in je wakker.

Wat je mee maakt op stal is klassiek, klantje binnen en gesetteld, dan gaan we eisen stellen... Gauw weg wezen daar bah....

heel erg bedankt, nu maar dat ik net zo creatief ben. Maar zjjn hele goede tips waar ik zeker heel veel aan heb.

Heel erg bedankt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:02

Moet ik nog een foto plaatsen van het halster met de gordelhoesjes? dan maak ik morgen even een foto ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:08

@ Fromchantal.
Windsel is gewoon repen katoen van een katoenen laken.
Dat wikkelen we om het halster heen ook over de gespen.
Het laatste stukje knippen we in zodat we 2 reepjes hebben die we kunnen knopen.
Knoopje aan de buitenkant laten vallen anders gaat het daar op kapot

Het hoofdstel hebben we met katoenen zwachtel gedaan.
Vanaf de frontriem tot aan de bitringen, alle riempjes samen omzwachteld.
Toen was het natuurlijk niet meer open, want toen het open lag reden we niet.

Je zult zelf aan de knutsel moeten gaan om te zien wat voor je paardje werkt.
Bij ons werkt zelfs een halster met bont eromheen niet omdat dat toch vaak synthetisch is.
Bij ons zo min mogelijk halster om en altijd duimen dat het met hoofdstel goed blijft gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:10

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:43

Mijn jonge paard moet ook met halster de wei op, op stal gaat 'ie wel af.
Maar hij kreeg er ook kale plekjes van.
Ik heb nu een Bucas halster, die zijn heel licht en zacht en zouden geen schuurplekken moeten geven, ben dus benieuwd!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:27

Oei, dat vind ik maar eng, dag en nacht met halster om. Bij ons is het precies andersom, paarden mogen geen halsters om in de wei en in de stal. Juist vanwege het risico op vastblijven zitten etc. Een stal waarbij mijn paarden verplicht 24/7 met halster staan zou voor mij een reden zijn om daar niet te (blijven) staan.

Katoenen windsels lijkt een goede oplossing, maar gaat dat ook niet schuren als het nat en vies is geworden?

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:30

FromChantal schreef:
Pillow waar heb je dat vandaan dan. Ga ik dat anders proberen om inderdaad ook de gespen met bond te bedekken. Heb wel al die bontjes voor neus, achter de oren en zijkanten. Wil nog een bontje halen voor onder de neus maar dan haal ik me gelijk die vierkante bontjes.

ik had dit ook met mijn paard.
ik heb een halster gehaald die achter de oren en om de neus van elastisch materiaal is.
en daar zit dan een stuk neopreen om toe net als een bontje.
ze heeft er nu totaal geen last meer van.
ik heb het halster toen bij de paardendrogist gehaald.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:33

hoe gaat dat dan met rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:58

Berdien schreef:
Katoenen windsels lijkt een goede oplossing, maar gaat dat ook niet schuren als het nat en vies is geworden?

Absoluut, ik heb dus meerdere halsters en in die periode was het elke dag een ander aan met schone droge windsels, halster goed uitspoelen in warm water met biotex en vooral goed drogen.
Toen het echt open lag kreeg ze niets om. Moest het om een bepaalde reden toch dan elke keer een schoon halster en schone windsels.