Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Help, Mijn paard laat zich niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:57

Mijn oplossing voor dit probleem is:
Maak van palen en schrikdraad een sluis bij de ingang van de wei.
Lok de paarden mee naar de ingang, nu uitgang, zorg voor een tweede persoon die even mee helpt, om met de uitgangs schrikdraadjes de andere paarden tegen te houden.
Paardje in de sluis, halster om en meenemen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:59

Ariebren schreef:
Mijn oplossing voor dit probleem is:
Maak van palen en schrikdraad een sluis bij de ingang van de wei.
Lok de paarden mee naar de ingang, nu uitgang, zorg voor een tweede persoon die even mee helpt, om met de uitgangs schrikdraadjes de andere paarden tegen te houden.
Paardje in de sluis, halster om en meenemen.

zo bedoel ik dus mijn omschrijving in eerdere post ook,

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 19:03

Dat werkt niet want het paard waar het om gaat laat zich niet lokken.

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:05

heeii ik heb een verzorgshet. Die had hetzelfde probleem en rende ook steeds wel als je hemwilde pakken. Toen ben ik heb haar begonnen met grondwerk. Wat wij haar leerden is als je met je vingers knipt dan moet ze naar je toe komen. je kan dat ook best aanleren ik ding voor haar staan en dan knipte ik met mijn vingers net zolang tot zij met haar neus mijn hand aanraakte, dan gaf ik haar een brokje en beloonde ik haar heel erg. Als ze het op een gegeven moment door heeft kan je steeds een stukje verder van haar af staan en met je vingen knippen moet ze een paar stappen doen om bij jou hand te komen. als ze dit eenmaal goed door heeft en ze staat in de wei kan je haar dan ook roepen. Ik hoop dat het helpt heel veel succes! ;)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:07

misschien heeft hij geen zin meer in werk. hij is tenslotte al 18 he?
ik denk dat het handig is om hem een tijdje als je hem pakt, alleen lekker te borstelen en te vertroetelen, en dan trugzetten, zodat hij na een aantal keer merkt dat vangen niet alleen maar werken is.
ik hoop dat dit werkt. succes!! :) :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 19:08

Hoe kan ik een paard iets aanleren die niet eens bij je komt?
Mijn paard rent niet weg. Hij draait zich om en loopt dan weg. Hij heeft niet de neiging om er vandoor te gaan. Er is iets wat hem triggert om niet naar de gene toe te gaan die in de wei loopt.
Het maakt niet uit of je een halster bij je hebt of komt voor een knuffel. Ook maakt het niet uit of je eten bij je hebt of niet, of je gaat zitten of blijft staan. Niks werkt.

Hij wil wel werken want zodra je hem hebt doet hij alles voor je en wil hij juist heel graag nog werken.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:27

jensvl schreef:
Leuke manier Buffelo

Ha ha ja, ik had echt zo iets van pardon? Wil je niet werken? Dan toch niet, zoek je het maar uit en blijf je lekker in je eentje op het land staan. En dat werkte dus prima :P

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:05

Karin_Mylo schreef:
en wat is die manier dan jensvl. Heb alles al geprobeerd...

Ik zal proberen tegen het eind van de week een stukje tekst daarover te schrijven. Eerder heb ik niet genoeg tijd.

HorseLove_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:10

waarschijnlijk is er bij de vorige eigenaar iets gebeurt als ze hem wouden pakken probeer altijd langs je paard te lopen niet te dicht bij en ga zo dichter en dichter !

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:38

Schrikdraad mee (lang stuk) en daarmee opsluiten in een hoek vind ik tot nu toe de beste oplossing. Wel iets lekkers mee en hem dat direct geven. Ook af en toe naar hem toe gaan, vastklikken en alleen maar belonen/kriebelen/borstelen en dan weer weg gaan.

Je paard snapt gewoon dat hij er onderuit kan als hij wegloopt en moet nu leren dat hij er niet meer onder uit kan. Daarbij moet hij leren dat het leuk is als hij gevangen wordt. Dan krijgt hij een wortel/aai/gaat hij iets leuks doen. Als je paard zich niet laat lokken gok ik dat het ook niet zoveel zin heeft om hem in zijn eentje te laten staan, al zou je dat ook nog kunnen proberen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:05

Met de techniek die ik altijd gebruik verplicht je het paard tot niets, maar zal het uiteindelijk zijn idee zijn om zich te laten vangen, of zelfs (als het echt goed gedaan is) naar je toe komt als jij hem wil vangen. Dit geheel zonder voedsel of agressie of verplichten. Maar ik heb wel wat tijd nodig om de gedachte op papier te zetten.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 17:27

Ik ben erg benieuwd jensvl.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:00

jensvl schreef:
Met de techniek die ik altijd gebruik verplicht je het paard tot niets, maar zal het uiteindelijk zijn idee zijn om zich te laten vangen, of zelfs (als het echt goed gedaan is) naar je toe komt als jij hem wil vangen. Dit geheel zonder voedsel of agressie of verplichten. Maar ik heb wel wat tijd nodig om de gedachte op papier te zetten.

Zou ik die gedachten ook mogen lezen.?
Hier hetzelfde probleem..

Ik mag wel aan hem komen en controleren en knuffelen alleen als ik bij hem aan de linkerkant sta en mijn rechter hand onder z'n hals naar boven breng naar z'n oren dan is hij weg..Dus een halster om doen lukt niet..

Dit is eigenlijk pas gekomen nadat hij niet meer bij mijn oudere paard loopt, toen ging ik gewoon naar hem en kwam hij gewoon naar me toe..

Ik heb hem vorig jaar met 4 man kunnen vangen, 3 man hielden de andere paarden vast zodat hij in de buurt bleef en door middel van free styling kon de 4 de man hem pakken..Dit is met veel rust en geduld gebeurd..

FienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:36

Wel, wat ik doe is het volgende (mijn pony heeft wel al geleerd om te wijken voor druk, maar normaal zou ieder paard dit sowieso moeten kennen, aangezien het paardentaal is). Je mag niet recht op de pony afstappen, maar loopt in een boogje naar 'm toe. Je loopt dan bv. in een boog naar zijn linkerkant en oefent in de verte wat 'druk' uit met een halster/touw door ermee wat te stompen. Dit kan op meerdere meters afstand. Normaalgezien zou het paard dan wat wijken en dan loop je in een boogje naar de andere kant van het paard en doet hetzelfde. Gewoon met je hand naar z'n achterwerk wijzen en zo wat druk uitoefenen. Opnieuw zou het paard moeten wijken. Dit blijf je doen tot het paard je begint te volgen. Zo loopt hij je achterna en kan je 'm perfect meenemen. Vooral niet te opgejaagd te werk gaan, bij mijn pony werkt 't perfect, het is de moeite om 't eens te proberen denk ik! :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 19:59

wat bedoel je met het touw gaan stompen Fien C? Snap helemaal niks van je verhaal. Vind het erg onduidelijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:06

Vandaag stond ik ergens op te wachten bij een paarden wei.
Als paarden liefhebber probeerde ik kontakt te krijgen.
Dit lukte niet.
Even later komt er een meisje aanlopen en die riep naar de paardjes.
Wat gebeurd er ??
Oortjes omhoog en beide paardjes liepen naar de uitgang.

Heeft dat meisje een band met die paardjes ??

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:11

Ariebren, dat zou heel goed kunnen, maar ze kunnen dat meisje ook gewoon associëren met etenstijd :')

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:18

Mijn paard deed dit ook, en nu soms nog. Wat jij zegt, als je hem eenmaal hebt, is hij ontzettend mak en aanhankelijk.

Hoe lang doet je paard dit al? Kan een vreemde hem wel uit de wei pakken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:24

Janedieene schreef:
Ariebren, dat zou heel goed kunnen, maar ze kunnen dat meisje ook gewoon associëren met etenstijd :')

In principe reageert elk dier op voedsel.

Maar omdat die paardjes op een wei liepen, zag ik niet het voedsel gebeuren.

Er waren ook geen snoepjes in het spel.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 20:27

Miracle_ Hij doet het nu 7 jaar, zo lang als de eigenaresse hem heeft.
Zo met vlagen is het goed en dan komt hij wel maar zo ineens komt hij niet meer.
Terwijl we niet altijd aan het werk gaan maar ook vaak genoeg alleen voor een knuffel ofzo komen.
Dit kan hij ook zien aan de andere paarden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:29

En kan een vreemde hem pakken??

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:36

Arieben, dat hoeft natuurlijk ook niet direct, mijn paarden komen ook direct naar me toe, je weet maar nooit of ik een snoepje bij me heb, daarnaast willen ze toch als eerste zijn zodra er wel voer en dergelijke komt. Onze paarden reageren er ook niet op als iemand langs loopt of iets dergelijks, pas zodra er iemand in de wei komt, komen ze onderzoeken wie dat is. Het zou maar zo kunnen dat als jij het weiland in was gelopen ze ook meteen waren gekomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:13

sammy1 schreef:
er is echt nikis erger dan als een paard zich niet laat vangen,ik heb een merrie gehad die dat altijd deed,mijn jonge ruin heeft dat overgenomen en heeft dat nu al mijn vier paarden aangeleerd,wij nemen een schrikdraad mee en jagen hem de hoek in en daar spannen we het touw en kunnen ze dan 1 voor 1 zo pakken.

:?
Dat meen je toch niet??? Ik zou toch echt eens bij mezelf ten rade gaan als m'n paarden voor me op de vlucht zouden slaan.
Bovendien, schrikdraad jaagt angst aan, dat is toch wel het laatste gevoel wat je wilt veroorzaken bij je paard?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:20

Ik heb sinds 3 maanden een merrie die zich ook niet liet vangen, vorige eigenaar had er ook erg last van en moest meestal een halster verstoppen in een emmertje met voer. Ik ben begonnen met de merrie van me af te jagen dus als zij weg liep joeg ik haar weg, ik liet haar lopen totdat ze van houding veranderde. Ging ze stil staan dan liep ik met een zelf verzekerde houding naar haar toe, liep ze dan weer weg dan liet ik haar weer doorlopen. Ze mocht niet eten van me ze moest lopen. De eerste keer heb ik zo een uur gestaan, dit werd steeds korter en nu komt ze naar me toe als ik de wei in kom. Hoef geen halsters meer te verstoppen kan haar zo pakken.
Wat ook geholpen heeft is dat ik haar niet altijd pak om te werken hoewel ze werken geweldig vind. Ik ga soms ook gewoon even met haar verderop grazen of ze mogen op een ander weiland waar meer gras staat. Komt ze niet dan weet ze dus niet wat ze misloopt.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:27

Hoi,

Heb dit probleem ook met mijn merrie.
Ze is vroeger mishandeld geweest en ze geniet volop op het land nu ze van mij is en laat zich ECHT niet pakken.
Ze bleef om mij heen rennen en ook bij haar hield iets haar tegen.
Ik probeer nu altijd met een grote boog om haar heen te lopen. En dan wanneer ik bij haar in de buurt ben ga ik gewoon door me knieën en maak me zelf klein. Het duurt misschien lang. Maar na een tijd werd ze nieuwsgierig en kwam ze naar me toe. (En meestal ook al die andere paarden, lol) In het begin beloonde ik haar dan met snoepjes maar na een tijdje ben ik ermee gestopt omdat ze ging happen.
Soms heb ik nog steeds van die dagen dat ze zich niet laat pakken. Zoals vandaag.
Vooral is het belangrijk om rustig te zijn.

Ook de manier van Letsdunit helpt soms ook bij mij.