gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Re: gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:51

Schroom dan aub niet om contact op te nemen met de vorige eigenaresse. Zij kent het paard namelijk nog het beste en is daarom in een unieke positie om jou te helpen.

Aansluitend of in plaats hiervan raad ik je aan om een paard grondwerklessen te nemen, zoals hierboven ook al genoemd. Gewoon echt even concentreren op de verhoudingen op de grond, laat dat rijden maar even zitten, dat komt daarna wel weer.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:56

Ik heb veel ervaring met een angstig paard, en dat kan best de oorzaak zijn van gedrag, maar wegduwen blijft een vorm van ruimte opeisen. Ik heb toevallig precies zo'n soort probleem gehad. Het angstige gedrag kwam bij mij op de tweede plaats, wat ik belangrijker en gevaarlijker vond was dat mijn paard zowat over mij heen liep om 'het enge' (in dit geval achtervoetjes geven) te ontlopen. Ik heb haar eerst geleerd niet meer zo over me heen te walsen door te kennen te geven dat dat niet mag omdat ík de baas ben, en daarna lukte het aanpakken van de symptomen ook beter.

Als het paard van Max66 angstig is, is het goed om je plek als leider duidelijk op te eisen. Dat zorgt voor zekerheid en dus minder angst.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:49

Het is een sensibel paardje, dat wel. De eerste tijd durfde ze haar (inloop) stal niet in en voerden we haar buiten. Nu voeren we bewust in stal en ze gaat er nu wel in maar blijft met haar achterwerk buiten staan, zo kan ze net bij de voerbak.
Vanmiddag hebben wij het schot tussen de twee stallen eruit gehaald zodat ze nu een twee keer zo grote stal heeft. Ik nam haar aan het halster mee de stal in en ze liep gewoon mee en later zag ik haar ook (helemaal) in de stal staan.

Vanmiddag eerst 10 minuten/kwartier gelongeerd en daarna pas gepoetst. Nu ging het poetsen wel goed en ze gaf braaf voetjes. Daarna (aan de longe) gereden en ging ook prima. Hier krijg ik ook weer een beetje vertrouwen van!

Het kan wel zijn dat ze mijn onzekerheid voelt, maar ik kan alleen maar zekerder van mezelf worden als haar gedrag weer normaler wordt. Als het blijft gaan zoals vandaag komt dat wel goed, maar als ze zo aan het sodemieteren is gaat mjn hartslag wel omhoog ja, lijkt me ook een normale reactie. Ik ben van mezelf niet onzeker en heb altijd een rustige uitstraling.

We geven haar gewone basisbrok, geen sportbrokken.

Oh ja, ik probeer het eerst nog "zelf" maar als het echt niet lukt zal ik zeker contact opnemen met de vorige eigenaar. Dit had me ook al bedacht. Ik denk dat zij best bereid zijn te helpen of tips te geven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 15:00

update: van de week twee keer gereden, eerst gelongeerd, daarna aan de longe gereden. Ging prima! Vanmiddag heb ik haar eerst gelongeerd, wat oefeningen gedaan aan het halster. Volgt ze me? Stopt ze als ik stop? Ze deed het allemaal braaf.
Gepoetst en staart gewassen, ging allemaal prima. Eerst twee voetjes geven deed ze braaf, bij de derde begon ze weer te klieren, naar voren lopen, naar achteren, weer naar voren. Ik heb haar een beetje streng toegesproken en toen deed ze het toch braaf. Ik vond het een kleine overwinning!
Daarna los met haar gelopen door de bak, linksom, rechtsom, halthouden. Ze volgde me keurig en ik heb dit beloont met een snoepje.
Ik krijg er zo weer vertrouwen in dat het goed komt, was erg leuk!

Inmiddels ook wat filmpjes over grondwerk bekeken op youtube. Wat zou ik nog meer voor een oefeningen kunnen doen om een band met haar te krijgen en om te zorgen dat ze me vertrouwt!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:26

Blijkbaar lukt het je over te brengen wat je wilt, en met de juiste leidinggevende houding. Direct een stap vooruit, heel goed! Ik denk zeker dat het helpt als je bewust bezig bent met samen lopen en halthouden etc.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:37

Ik snap wel dat je onzeker wordt bij je eerste eigen paard die zulk gedrag vertoont!

Maar, heeft ze die 19 jaar altijd bij de zelfde eigenaar gestaan? Kan zijn dat ze daar wat druk van is geworden tezamen met de hoeveelheid brok.

Probeer duidelijk en consequent te zijn. Voet is voet, werken is werken en als ze je plet een schop onder der pens en verder ook veel negeren. Alleen gedrag corrigeren wat ze echt niet mag, maar niet te veel schreeuwen en schelden, daar worden ze alleen maar nerveuzer van.

Duidelijk consequent en rustig blijven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:50

Klinkt goed, Max. Volgens mij hebben jullie je draai gevonden. ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:21

ze heeft drie jaar bij de vorige eigenaar gestaan. In de jaren daarvoor heeft ze volgens mij nog twee andere eigenaren gehad (maak ik op uit het paspoort) maar zeker weet ik dit dus niet.

Kan ook zijn dat ze nu minder voer krijgt, dat dat werkt..

Ik vraag me ook van kleine dingen af of ik het wel goed doe. Als ze in de wei bv naar me toe komt wil ze gelijk met haar voorhoofd tegen me aan schuren (zoals mijn kat doet als ie kopjes geeft) Is dit nu een vorm van dominantie of van genegenheid?
Ik wil dit eigenlijk niet toelaten omdat ze me dan van me plek duwt. Ik duw haar dus van me af en "krab" een beetje over haar hoofd. Doe ik hier goed aan?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:27

Bij voetjes geven: "kliert" ze bij alle voeten die ze moet geven? Of alleen bij één, of alleen voor of alleen achter?

max66 schreef:
Als ze in de wei bv naar me toe komt wil ze gelijk met haar voorhoofd tegen me aan schuren (zoals mijn kat doet als ie kopjes geeft) Is dit nu een vorm van dominantie of van genegenheid?

Dat is een vorm van jeuk hebben, niets meer en niets minder. :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:29

Paard is net verhuisd en moet nog wennen aan alle nieuwe geluiden, paarden, mensen, etc om haar heen. Niet vreemd dat ze op zoek is naar de nieuwe grenzen en regels in haar nieuwe omgeving.
Wees duidelijk en consequent, geef leiding en maak haar duidelijk hoe jij het liefst ziet. Dan heb je de meeste kans dat jullie samen op één lijn komen. Wees niet te afwachtend, maar neem de leiding.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:37

Vilar schreef:
Bij voetjes geven: "kliert" ze bij alle voeten die ze moet geven? Of alleen bij één, of alleen voor of alleen achter?

max66 schreef:
Als ze in de wei bv naar me toe komt wil ze gelijk met haar voorhoofd tegen me aan schuren (zoals mijn kat doet als ie kopjes geeft) Is dit nu een vorm van dominantie of van genegenheid?

Dat is een vorm van jeuk hebben, niets meer en niets minder. :D

haha, dat zal wel ja, maar ik hoef het toch niet goed te vinden dat ze me zo ongeveer omver duwt? Vandaar dat ik haar dan van me af duw...

Die voetjes: is verschillend hoor!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:46

Het verhaal kwam me bekend voor en ik ben even gaan zoeken en zag dat je in maart hetzelfde probleem had maar dan met de verzorgpony van je dochter. Er zijn toen ook al veel tips gegeven. Ligt het misschien toch aan jezelf? Ik heb een dergelijk probleem gehad maar dan een graad erger. Die pony kwam met maaiende voorbenen op me af. Doodeng en levensgevaarlijk. Ik heb deskundige hulp gezocht. Het lag aan gewoon mij. Ik reageerde niet goed op haar en de pony hield mij in principe een spiegel voor. Dat was confronterend maar ook zeer leerzaam. We konden toen eindelijk met de juiste begeleiding een band op bouwen en dat is prima gelukt in zeer korte tijd. Nu 14 jaar later zijn we echt jut en jul. :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:00

met de verzorgpony van mijn dochter ging het voornamelijk over het gedrag van de pony tegen mijn (10 jarige) dochter, naar mij luisterde ie wel. Tussen mijn dochter en pony gaat het nu wel goed, ze hebben elkaar beter leren kennen nu en mijn dochter is wat duidelijker en strenger tegen hem als dit nodig is.

In zoverre ligt het aan mezelf dat ik onzeker wordt van dat klierige gedrag van onze merrie. Natuurlijk voelt ze dat. Ik denk zelf dat het teveel aan voer een belangrijke oorzaak is geweest van haar gedragsverandering. Ik voelde haar spanning gewoon. De laatste dagen gaat het veel beter. Hierdoor krijg ik weer het vertrouwen en durf dan ook weer op te treden bij ongewenst gedrag.

Daarnaast speelt/speelde ook een rol dat de merrie al 19 is en ik haar behandel(de) als een oude dame, terwijl het gewoon een fitte, energieke dame is die echt wel iets kan hebben en die echt wel aan het werk kan worden gezet.
Ze heeft ook duidelijk een leider nodig want het is een sensibele, enigszins onzeker paardje Ik moet echt optreden als haar leider en dit is iets wat ik ook moet leren.
De laatste dagen geven mij het gevoel dat het wel gaat lukken tussen ons, ben ik erg blij mee.

Ik hoop over een tijdje ook "Jut en Jul" te kunnen zijn met mijn paardje!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:05

Fijn dat het beter gaat. Dit zal jouw zelfvertrouwen ook een boost geven en dit zal je paard ook merken. Mocht het onverhoopt toch even niet goed gaan dan adviseer ik je net als in je vorige topic eens contact op te nemen met Piet Nibbelink van de Paardenmaat. Hij heeft heel veel voor mij en mijn pony betekend. Vooralsnog gaan we er uiteraard vanuit dat er geen terugval zal komen en dat jut en jul gevoel er snel zal zijn! ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:12

haha paarden zijn soms net kinderen.
Als je ze geen grenzen geeft, dan maken ze die zelf wel. :j :D en laten die grenzen nou net ergens anders liggen dan je zelf zou willen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:22

ik heb wel hulp hoor. Allereerst de staleigenaar die me bij alles helpt en met raad en daad bijstaat. Verder heb ik ook les en de instructrice en ik staan ook op 1 lijn betreffende de manier van rijden en het omgaan met paarden in het algemeen.
Ik volg haar tips over het algemeen ook op. Zij adviseerde bv om eerst zelf te wennen aan het paard en mijn dochtertje voorlopig niet te laten rijden, omdat dat ook te verwarrend zou zijn voor de merrie. Dit neem ik dan ook ter harte ook al vind ik het voor mijn dochtertje erg sneu dat ze nog niet mag rijden (gelukkig heeft ze de verzorgpony nog)!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:41

max66 schreef:
Het is een sensibel paardje, dat wel. De eerste tijd durfde ze haar (inloop) stal niet in en voerden we haar buiten. Nu voeren we bewust in stal en ze gaat er nu wel in maar blijft met haar achterwerk buiten staan, zo kan ze net bij de voerbak.
Vanmiddag hebben wij het schot tussen de twee stallen eruit gehaald zodat ze nu een twee keer zo grote stal heeft. Ik nam haar aan het halster mee de stal in en ze liep gewoon mee en later zag ik haar ook (helemaal) in de stal staan.

Vanmiddag eerst 10 minuten/kwartier gelongeerd en daarna pas gepoetst. Nu ging het poetsen wel goed en ze gaf braaf voetjes. Daarna (aan de longe) gereden en ging ook prima. Hier krijg ik ook weer een beetje vertrouwen van!

Het kan wel zijn dat ze mijn onzekerheid voelt, maar ik kan alleen maar zekerder van mezelf worden als haar gedrag weer normaler wordt. Als het blijft gaan zoals vandaag komt dat wel goed, maar als ze zo aan het sodemieteren is gaat mjn hartslag wel omhoog ja, lijkt me ook een normale reactie. Ik ben van mezelf niet onzeker en heb altijd een rustige uitstraling.

We geven haar gewone basisbrok, geen sportbrokken.

Oh ja, ik probeer het eerst nog "zelf" maar als het echt niet lukt zal ik zeker contact opnemen met de vorige eigenaar. Dit had me ook al bedacht. Ik denk dat zij best bereid zijn te helpen of tips te geven.

Volgens mij ben je op de goede weg. Als ik je een tip mag geven zou het zijn dat je kunt werken aan je innerlijke stabiliteit/ zelfverzekerdheid. Je schrijft namelijk dat jouw zelfvertrouwen afhangt van het gedrag van het paard, dat is een volgersmentaliteit. Als het paard braaf is ben ik zelfverzekerd en als ze kliert ben ik onzeker, dat is precies wat je in de kudde ziet; is de leider rustig zijn ze allemaal tevreden, is ze gestresst is de rest ook getresst. Daaraan kun je werken dmv meditatie/mindfulness maar ook door even alleen aan de slag te gaan met het paard als je goed en zelfverzekerd in je vel zit of bepaalde rituelen in te voeren. Zelf heb ik ooit geleerd van een oude instructeur dat je vooraan het erf er even goed voor gaat staan, een paar keer diep in- en uitademt en tegen jezelf zegt: "ik laat nu alle andere probleempjes en dingetjes uit mijn verdere leven achter bij de voordeur, straks is daar weer tijd voor maar ik ben nu helemaal gefocust op de interactie met het paard."

Wat ook helpt om kordaat over te komen is goed van te voren bedenken wat je gaat doen die dag. Zo ga je niet twijfelen als je er bent maar kun je gericht uitvoeren wat je van plan bent. Die recht-door-zee houding voelt het paard, als jij precies weet wat je gaat doen volgt het paard vanzelf... als je het niet weet loop je het risico dat het paard het wel weet en een loopje met je neemt.

Last but not least; merk je dat je hartslag opgelopen is: doe een (mentaal) stapje terug, haal adem, wacht tot je hartslag normaal is en bedenk wat je wilt dat er gebeurt. Vervolgens doe je het alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Onthoudt, het maakt niet uit als er wat mis gaat, waar het om gaat is dat je het goed oplost. je hebt geen emotie nodig om je paard te laten volgen maar gezond verstand en dat heb je meer dan genoeg (en belangrijk; meer dan het paard).

SUCCES!!!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:57

die tip van "van te voren bedenken wat je gaat doen" is wel een goede! Ik laat het inderdaad nogal eens afhangen van de bui van mijn paard... Niet meer doen dus!
Inderdaad zegt mijn instructrice ook: "als je niet lekker in je vel zit, je voelt je niet lekker, bent ongesteld en daardoor niet lekker of wat dan ook, niet gaan rijden!"

Ik merkte laatst (toen mijn hartslag omhoog ging door een actie van de merrie) dat ik boos op haar werd, omdat zij het voor elkaar kreeg mij onzeker te maken.
Ik haalde even diep adem en ging toen vastberaden naar haar toe. Toen luisterde ze wel!

Bedankt voor je tips Sallandval!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:03

Ik heb niet alle posts gelezen dus misschien lees ik eroverheen, maar hoe vaak en hoe lang rij je je paard?
Je hebt paarden die gewoon elke dag een uur echt rijden nodig hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 15:53

ik rijd haar weinig, heb haar nu een maand en heb misschien zes keer gereden, maximaal een half uur, vaak ook eerst nog even longeren. heb ook een les gehad van drie kwartier, dit was wel iets intensiever. Ze kan dit prima aan, was niet eens buiten adem of erg bezweet.

Volgens de vorige eigenaren kun je haar zo een maand laten staan en er weer op. Dit wilde ik ook graag, omdat ik niet graag een paard wil dat (bijna) elke dag gereden moet worden.
Ze loopt wel 24/7 buiten maar ik zie haar nooit draven of gek doen. De andere paarden draven nog wel eens ofzo, maar zij niet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:57

update: het gaat echt veel beter. Ik voel me niet meer gespannen bij haar. In de bak volgt ze me als een hondje (los), ik ga links, recht, halthouden etc. en ze volgt gewoon. Met poetsen is ze braaf en met voetjes geven probeert ze nog wel eens te klieren maar ik roep dat streng " uhuh, niet doen" en het lukt dan altijd wel.
Met rijden heb ik het vertrouwen weer terug, met dank aan staleigenaar en instructrice die mij aan de longe hebben laten rijden een aantal keren. Ze doet niet gek/nerveus/schrikachtig, gaat supergoed!
Binnenkort mag mijn dochtertje haar (eindelijk) rijden (als het zo blijft gaan) en samen een band opbouwen, want door al dit " gedoe" heeft ze nog amper iets met de merrie gedaan/kunnen doen.

Ik denk dat het voer een belangrijke reden was dat ze hyper en nerveus werd, we gaven haar veel te veel brokken. Ik heb het paardje weer terug zoals ik haar kocht. Het genieten kan beginnen!

Bedankt voor jullie tips en adviezen allemaal! Ik heb me hierdoor in ieder geval wat meer verdiept in grondwerk en parelli (al heb ik met dit laatste nog steeds niet zoveel ..), ik ben er niet slechter van geworden!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:52

Een roffeltje voor Max66!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 15:27

Haha, dank je!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 22:21

potverdorie, van de week ging het weer voor geen meter! Met poetsen al beginnen te klieren. Ik heb haar eerst maar even gelongeerd, daarna pas opgezadeld. Toen ik op wilde stappen kwam ze gewoon omhoog! Nou, dan gaat m' n hartslag ook gelijk weer omhoog! Aan de longe gereden, kwartiertje maar ofzo, het ging voor geen meter. Hyper-alert, hoofd omhoog, spoken zien aan de bakrand. Al met al een gespannen toestand. Ik kreeg haar niet ontspannen, was zelf eerlijk gezegd ook niet relaxed, dus na een kwartiertje maar gestopt...

Balen hoor! Ik vraag me steeds af of ik strenger moet zijn en gewoon eens boos worden, moet ik brutaler rijden en haar gewoon op haar sodemieter geven? Of moet ze misschien nog wennen (ik heb haar nu vijf weken ofzo) en moet ik haar meer tijd gunnen? Het is een sensibele pony en ik ben bang als ik streng ben dat ze alleen maar nerveuzer wordt.Profiteert ze hiervan?
Geven we toch nog teveel krachtvoer (1,5 kilo per dag)? Ze heeft niet zoveel gras op de wei staan, zou alleen hooi bijvoeren (en bv een paardenkoek per dag voor de vitaminen en mineralen) genoeg zijn? Ze moet niet afvallen, in tegendeel zelfs.

Ik vind dat schrikachtige langs een bepaalde kant van de bak echt aanstellerij eerlijk gezegd. Ze staat overdag ook in de bak, dan schrikt ze toch ook niet? Alleen met mij erop blijkbaar!

Volgende week is de staleigenaar er niet en dan ga/kan ik dus gewoon niet rijden. Het is toch te gek dat ik haar nog niet alleen aan kan?

Nog tips voor deze onzekere twijfelkont?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:32

Wat jammer dat het nu weer minder gaat. Maar goed alles gaat met ups en downs. Ze zeggen weleens je gaat 1 stap vooruit en dan weer 2 terug en dan ga je weer vooruit ;).

Dus wat dat betreft zou ik er niet teveel over nadenken. Neem deze week de tijd om gewoon even lekker te tutten en wat aan de slag te gaan in de bak aan de hand end. Probeer het weer even van je af te zetten zoek de rust en vertrouwen op aan de hand en de week daarna weer met volle moed er tegen aan.