Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:52

Wat heeft het zwarte paard eigenlijk?

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:53

Hallo,

Dit doen paarden met zandkoliek ook vaak om de druk van het zand op de darm te verlichten. Uiteindelijk kan de darm of maag klappen. Heb je de mest al gecontroleerd of er zand in zit. de houding is niet normaal voor een gezond dier. Zelfs al lijkt het niet erg, kan het wel ernstig zijn. ik zou toch maar de DA laten komen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:53

'draw me like one of your french girls' :')

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:56

Mijn mini-shetlander Pluisje deed dit ook vaak in de zomer/voorjaar, maar die bleek een kluwe 'geisoleerde' wormpjes te hebben die drukte op een slagader, soms had ze er last van, op haar rug liggen bracht haar verlichting. 3de dierenarts die ernaar keek kwam met de juiste diagnose. Eenmaal de juiste behandeling en ze heeft het nooit meer gedaan! Schijnt bij vergevorderde zandkoliek hetzelfde te zijn, de druk verlichten. Ik zou me dus wel een klein beetje zorgen maken...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:57

Bij mij was het ook een dier met koliek wat zo lag. Voor de rest nooit gezien.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:57

Ik zit je filmpje nog eens terug te kijken,maar ik vind het overduidelijk op koliek duiden,buikpijn dus.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is je dierenarts eens even dit filmpje mailen.Heb je weleens bloedonderzoek laten doen?

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:00

ik zou hem eens laten nakijken....
ik vind het erg veel op het beeld lijken wat koliekers doen...
heb er al een heel aantal gezien... (werk) maar hier worden we niet heel gelukkig van als we ze dit zien doen...
er zit hem best wel wat dwars lijkt, dit doet hij niet voor de lol.....

horsiegek

Re: Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:34

In eerste instantie vond ik het er ook wel grappig uitzien. Toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen en hem na laten kijken. En misschien je zwartje ook, dan kan je uitsluiten of zij ook iets heeft :)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:52

Ik vind het er op lijken dat je zwartje hoefbevangen is??? (lijkt iig er op) Je shet toont idd naat mijn idee pijn ivm koliek. Eene paard doet dit niet voor zijn lol. Een paard wat heel lang ligt( en zeker zo lang) is nooit goed. Paard ze darmen kunnen stil gaan liggen als ze té lang liggen. Een paard gaat nooit zomaar uitzichzelf liggen in deze houding. (tenzij je dit trucje geleerd hebt.) Maar als je pony terug draaid, vind ik hem niet bepaald jolig' eruit zien. Meer een houding van pijn, of erge last van iets. Zal er zeker wel een DA naar laten kijken. Ik vind hem ook een behoorlijk opgeblazen buik hebben. Ik denk zelf als ik dit zie, dat hij koliek heeft.

Mocht de DA niks vinden.. Dan heb je gewoon een gekke pony :P maar zaql dit zker na laten kijken!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:10

Nog nooit gezien, is erg apart. Ik weet niet van de ene kant ziet hij er wel wat suf uit daarna maar goed hij heeft ook liggen dutten dus dat is nog niet zo vreemd. Ik zou gewoon eens een dierenarts bellen en het voorleggen en zeggen dat je ook een filmpje hebt. Kan in ieder geval geen kwaad.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:56

ik heb lang geleden wel eens gelezen van een eigenaar dat heel regelmatig gecontacteerd werd dat z'n paard dood in de wei lag. Ook van de politie.

Bleek dat paard er een gewoonte van gemaakt te hebben om op z'n rug te gaan slapen.

Hij had van miserie dan uiteindelijk maar een bordje aan het hek gehangen van, dat dat paard zo slaapt en dat het perfect gezond is.

Een keer binnenste buiten trekken om zeker te zijn is geen slecht idee, maar het is niet ongehoord dat een paard op zijn rug ligt om te slapen dus.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:13

Haha mooi verhaal the_titan !

Maar als je een filmpje op bokt zet kan je beter een hobbel paard gaan kopen, want wat een kommentaar..!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:22

Dit lijkt toch echt niet op koliek? Hij ligt daar heel rustig en kalm,
alsof hij of de druk aan het verlichten is of gewoon aan het 'chillen'
Bij koliek zie je toch veel meer spanning en pijnscheuten en trappen en rollen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:28

HolyPope schreef:
Haha mooi verhaal the_titan !

Maar als je een filmpje op bokt zet kan je beter een hobbel paard gaan kopen, want wat een kommentaar..!

Haha, inderdaad het ene idee nog meer morbide dan het andere....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:50

Mja, op zich ben ik ook wel voorstander van beter een keer teveel dan een keer te weinig, VA moet ook eten, als je er echt zeker van wilt wezen dat het niets medisch is...

Maar toch, als ik zo dat filmpje bekijk zie ik in eerste instantie gewoon een ontzettend luie pony ('opstaan? mmm :O , neh....') en een grote die nog te lui is om te gaan liggen (beestje zal vast wel iets van artrose hebben, maar als ie zo loopt zie ik er niet echt die stijvigheid in die ik bij een echt artrose-paard heb gezien). Maar goed, ben geen VA, alleen maar iemand die graag naar luie paarden kijkt en regelmatig heeft moeten uitleggen dat die voor lijk liggende dieren niet dood of ziek zijn, maar recreatiepaarden zijn die hun werk wel erg serieus nemen. Dacht bij het verhaal van the_titan tot aan het stuk over bordjes echt even dat het over mijn eigenaar ging := .
Zo dat plat liggen, half overeind komen en weer gaan liggen heb ik ook wel vaker gezien (ook de variant met even een hapje gras tegen de trek :') ) bij overigens zeer gezonde paarden. Maar dat zo echt met de pootjes omhoog op de rug, nee, dat is iets nieuws.

Mja, zolang er idd niets met paardje aan de hand is, gewoon lekker om lachen hoor.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 07:14

Bedankt voor jullie reacties, maar misschien nog even ter aanvulling, ik heb dit hier niet gezet om te vragen wat voor een ziekte deze pony heeft, maar omdat ik benieuwd ben of anderen dit gedrag herkennen! Dan had ik mijn post wel bij een medisch topic gezet! De pony heeft echt geen koliek, hij moet serieus zijn best doen om op zijn rug te liggen, rolt een aantal keer, rolt soms te ver of niet ver genoeg en vind dan uiteindelijk de balans voor op zijn rug liggen, dit is niet makkelijk! en je ziet hem ook wel zijn best doen om die balans te houden! Hij is verder gewoon aan het rondkijken...... De pony doet het regelmatig, zowel overdag op de wei als dus in de paddock. Naast onze wei loopt een fietspad, er zijn ook hier wel eens mensen die stoppen om naar hem te kijken...... Vwb de grote zwarte, die staat op rust, het was ruim 25°C toen ik dit filmpje maakte, we hadden een lange rit gemaakt en verder was hij de hele dag op de wei, staat dus gewoon van een zwoele avond te genieten.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:50

Kijk als je zeker weet dat het geen zieke pony is.

Dan vraag ik mij af of hij misschien bij vorige eigenaren dit kunstje wel geleerd heeft.
Ik heb nooit een pony zo lang zo zien liggen.
Mijn shet doet het ook wel eens maar idd niet zo lang.
En je grote zwarte de afgelopen dagen was het zo warm dat zelfs mijn jaarling geen puf had en er zo bij liep de hele dag.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:02

hij ligt wel heel grappig
maar ik zou hem toch even laten na kijken
hoe oud is hij?????

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:07

wat een kleine clown :D :D :+ :+

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:13

koliek; mensen: lezen ! Er staat dat hij dit al jaren lang doet dan zou het arme beest wel heel vaak koliek hebben.
Lijkt mij een lekker lui beestje wat gewoon lekker ligt zo en ik vind het dan ook erg grappig, net een hond (tenminste, die van mij ligt vaak zo hahah)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:14

Mijn shet doet het ook weleens, al is het bij hem wel een stuk korter. Die is voor zover ik weet ook helemaal gezond, zijn hoeven zien er perfect uit volgens mijn smid en ik houd ze sober. Hij zal ook wel even willen uitrusten ofzo denk ik, ik maak me er niet teveel zorgen over :+

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:16

heeft ie geen epilepsie?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:18

En toch, om even eigenwijs te doen, zou ik eens overleggen met je DA. Gewoon even bellen voor overleg, kost niets en heb je gewoon even uitsluitsel.
Dat mensen hier reageren met medische verhalen is logisch aangezien sommige paarden dit gedrag vertonen wanneer ze ergens last van hebben.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:26

Jep, ik herken het! Mijn paard, waarvan ik toch met grote zekerheid kan zeggen dat er lichamelijk niets aan mankeert, heeft ook een dergelijk grapje ontwikkeld. Op de rug blijven liggen (volgens mij in de hoop dat er iemand reageert) en dan als de bliksem opstaan en bokkend wegrennen.
Ze kan ook in haar slaap zo liggen, maar dan geef je een zetje en dan rolt ze op haar zij. Hele diepe slaper, schrikt echt wakker.

Pony uit filmpje kan ik niet beoordelen of het ziek is, als eigenaar twijfelt dan DA lijkt me, zo niet dan is het gewoon een lolbeestje.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:32

Ik zou ook zeggen mocht je naar aanleiding van de reacties van hier twijfelen laat dan het filmpje aan de VA zien, misschien merkt hij iets op.

Ik denk dat de meeste bokkers helemaal niet willen vertellen dat jij een zieke pony hebt, maar jij vraagt of er bokkers zijn die pony's/paarden kennen die ook dit gedrag vertonen.
Een hele hoop bokkers herkennen dit wel alleen bij zieke paarden/pony's.

Hoeft niet zo te zijn dat die van jouw ook ziek is, maar jij kent jouw pony het beste.
Als ik hem zo zie vind ik hem ook erg duf overkomen, maar ik zie hem alleen van een filmpje, dus ik vind niet dat ik er verder iets over kan zeggen.

Misschien heb je gewoon een super luie clown, :o :D .