Treinsporen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:56

Ariebren schreef:
Er is altijd een spannings verschil tussen de twee sporen.

Met of zonder ijzers, voorbeen op de ene rail, achter been op de andere rail, kan jij de benen zover uitelkaar doen, wel op blote voeten, jij en ook het paard voelt dat.

Neem zelf een aanloop en je springt makkelijk over het spoor heen.

Een paard kan veel verder springen.

Leg eens uit:
Als ik met een voltmeter over de rails meet, meet ik geen spanningsverschil. Als ik geen spanning meet, hoe kan een paard dan een schok krijgen?

Ariebren

Re: Treinsporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:03

Gezellie, ikke is er ook bij.

Dan moet je wel bij de overweg zijn.
Want daar is een kant van het spoor gescheiden van de rest van het spoor.
Maar ik weet nog niet wat voor stroom er gebruikt wordt, ik vemoed hoog frequent.

En onze standaard multi meter meet geen hf.

PerfectTwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:31

Super bedankt allemaal (:
Ik heb nu een veulentje & probeer hem nu te leren zijn voetjes mooi op te heffen aan de treinsporen (:
Breathtaking doet het super!
Hij is in de koets opgeleid dus zei m'n trainer doe hem oogkleppen aan? dan weet hij niet écht dat hij over het spoor stapt,
dus zogezegd zo gedaan & dan na een tijdje deed ik de oogkleppen uit & stapte hij er terug vanzelf over, tot in het midden en dat stond hij gewoon stil, maar met wat eten is het me dan toch gelukt & gaan de wandelingen terug vanzelf (:
& nu weet ik ook wat meer over de werking van treinsporen hihi :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:48

Zou zeggen : gebruik de zoekfunctie

[BRT] Over het spoor met je paard

Een heel topic vol met discussies of het nou wel/niet aan de rails lag.

Mijn pony met ijzers kreeg ook altijd een schok!

Ikke bleef toen ook al volhouden. :)

Ik heb inmiddels met prorail gesproken en deze zeggen dat er weldegelijk een spanningsboog is..
Dit is dezelfde spanning waardoor een trein kortsluiting kan maken die gemaakt word om ook de spoorbomen naar beneden te laten gaan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:57

Jolliegirl schreef:
Zou zeggen : gebruik de zoekfunctie

[BRT] Over het spoor met je paard

Een heel topic vol met discussies of het nou wel/niet aan de rails lag.

Mijn pony met ijzers kreeg ook altijd een schok!

Ikke bleef toen ook al volhouden. :)

Ik heb inmiddels met prorail gesproken en deze zeggen dat er weldegelijk een spanningsboog is..
Dit is dezelfde spanning waardoor een trein kortsluiting kan maken die gemaakt word om ook de spoorbomen naar beneden te laten gaan..

Maar als jij aan de spanning van je auto zit, krijg je ook geen schok!

Iedereen blijft maar stug vasthouden aan dat spanningsverhaal, maar niemand heeft het lef om eens met mij te komen meten met semi-prof apparatuur! Om over de onzin over restspanningen nog maar te zwijgen. Als je eens een echte schok wil krijgen, kom dan eens hier langs; 150.000V bij 4000A geeft heel aardig vuurwerk..........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:03

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:27

Ikke...JIJ was degene die niet op mijn aanbod in ging..

Verklaar dan eens waarom meerdere paarden een schok krijfen?
Ipv alleen maar te herhalen van je mening.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:14

Jolliegirl schreef:

Bewijs eerst eens dat die schrikreactie daadwerkelijk van electrische stroom komt! Iets wat er niet is, valt ook niet te bewijzen.
Ik toon je aan dat er geen voelbare spanning op staat; mag jij verklaren waar die schrikreactie wel vandaan komt.........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:21

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:

Bewijs eerst eens dat die schrikreactie daadwerkelijk van electrische stroom komt! Iets wat er niet is, valt ook niet te bewijzen.
Ik toon je aan dat er geen voelbare spanning op staat; mag jij verklaren waar die schrikreactie wel vandaan komt.........

Dit stond er als reactie van Prorail in een ander topic:
Citaat:
In reactie op uw vraag inzake de stroomschokken die paarden krijgen kunnen we u het volgende berichten.

Paarden zijn uitermate gevoelige voor elekrische spanning. De belangerijkste reden hiervan is dat paarden die op de openbare weg rijden meestal beslagen zijn en de hoefnagels ver doordringen in de hoef waardoor er een goed elektrish contact komt met spoorstaven.

Dit heeft niets te maken met de prikspanningsspoorstroomlopen (PSSSL). Enige jaren geleden zijn er wel spoorwegovergangen geweest waar PSSSL werd toegepast. Dit gaf dermate vaak narigheid met onder meer paarden (echte horror scenario's) en blindegeleidehonden dat ProRail heeft besloten om dit niet meer toe te passen. Er is in Nederland nog maar 1 overweg met PSSSL en die ligt ver weg op de Maasvlakte in een gebied waarvan wij verwachten dat er niemand met een paard zal gaan rijden.

Op de rails staan echter wel elektrische spanningen. Deze spanningen hebben twee bronnen, n.l. de stroomspoorloop en de tractieretourstroom van de treinen (deze is dus alleen aanwezig op baanvakken met bovenleiding).

De spanning van de spoorstroomloop is een wisselspanning die tussen beide rails staat. Deze spanning is maximaal 10V en wordt alleen gevoeld als er elektrisch contact is met beide spoorstaven gelijktijdig. Bij paarden kan dit dus makkelijk optreden.

Ook staat er op de spoorstaven een gelijkspanning t.a.v. aarde t.g.v. de tractiestroom door de trein. De tractiestroom loopt via de bovenleiding, de beugel van de trein en de motor terug naar het voedingsstation (via de spoorstaven). Omdat de spoorstaven een geringe elektrische weerstand hebben staat er t.g.v. deze stroom een gelijkspanning op de spoorstaven. De hoogte van deze spanning is van vele factoren afhankelijk. Ik noem de hoogte van de afgenomen stroom door de trein, de weerstand van de spoorstaven naar aarde, de afstand van de overweg tot de voedingsstations enz.. de spanning ligt in de praktijk tussen enkele Volts en enkele tientallen Volts. Maximaal kan er kortstondig 100V optreden. De aanraakspanning zal echter niet een dergelijke hoge waarde bereiken omdat de omgeving van de overweg ook wat wordt "opgetild" in spanning. Ik verwacht een aanraakspanning van kortstondig zo'n 50V.

Wij hopen dat dit voldoende is als antwoord. Het probleem is ongeveer al zo oud als het rijden met treinen. Mischien is een gelijmd hoefijzer een oplossing. Ik vond op Google dat dit mogelijk is. Zie http://www.vettec/pdf/Adhere Dutch.pdf.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-08-12 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:30

Ofterwijl... Het antwoord van Ikke klopt dus niet..
En wij met z'n alle hebben weldegelijk gelijk?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:37

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:

Als er nou geen stroom op de rails staat hoe verklaar je dan dat hulpverleners een slachtoffer op de rails na een aanrijding met een trein niet mogen aanraken tot prorail de stroom eraf gehaald heeft? Gok dat dat is omdat er wel stroom op staat ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:39

Je mag het geen stroom noemen geloof ik :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:40

Jolliegirl schreef:
Je mag het geen stroom noemen geloof ik :+

~~}>
Het is spanning!
:P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:40

Anders worden er bokkers boos. :j

Ben erg benieuwd naar een reactie van Ikke... Zeker na de reactie van PRORAIL.. die zullen er toch wel meer ervaring mee hebben denk ik zo. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:56

hoe je het noemen wil, je mag er iig niet aankomen :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:07

Serieus niet?
Maar van die spanning ga je niet dood toch? je kan toch iemand van het spoor halen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:08

volgens mijn collega die er als hulpverlener (ambu) bij stond een paar weken geleden kan dat dus niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:18

Oke. :) Ben wel benieuwd waar dat dan precies aan ligt.
Want als iemand dus nog leeft, mag je niet helpen? Dan weiger je dus medische hulp te verlenen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:31

Nog nooit van gehoord, maar interessant om te lezen!
Hier in de buurt zijn gelukkig geen sporen waar ik overheen ga met mn pony.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:34

Jolliegirl schreef:
Oke. :) Ben wel benieuwd waar dat dan precies aan ligt.
Want als iemand dus nog leeft, mag je niet helpen? Dan weiger je dus medische hulp te verlenen....

klopt, eigen veiligheid is belangrijker.
Eerst de stroom eraf en dan mag je erbij.
Dit incident was overigens niet op een spoorwegovergang maar wel nabij een onbewaakte waar ik ook weleens met een stakend paard heb gestaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:37

Hmm interessant om te weten.
Maar de spanning is niet dodelijk/schadelijk... Dus telt dat onder eigen veiligheid voor?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:40

Dat spannings verhaal van de retour stroom door de rails wilde ik niet opschrijven.
Maar van dat bestaan is voor elke elektro techneut een simpel feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:41

Ik lees net een onderzoek van 2 jongens naar de spanning van treinsporen en padden.
Padden bleven tegen de rails aan zitten als trein voorbij rijdt, hebben dus niks geen last van de spanning.
Lijkt me dus eigenlijk wel raar dat je moet wachten tot spanning er af is?
Ik geloof je wel hoor, daar niet van! Maar lijkt me dat er niet veel spanning is?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:43

Een maximaal veilig spanning verschil voor de mens is:
(Volgens de arbo wetten, enz.)

Bij wisselstroom, 45 volt
Bij gelijkstroom 110 volt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:44

Een vogel gaat ook zitten op een hoogspannings leiding van 150.000 volt.