Ik ben het eens dat als je wilt dat het goedkomt tussen je dochter en het paard dat zij dan die controle moet hebben. Het feit dat hij naar jou luistert tijdens het longeren lost haar leiderschapsprobleem niet op! Verder ben ik persoonlijk best huiverig met onervaren mensen en haflingers... Ik kende een jonge haf, die was gekocht toen hij 2 was en beleerd door ervaren mensen, maar hij was van 2 meisjes van 12 en 15 jaar die hem absoluut niet aankonden. Ze hebben hem na 2 jaar weg moeten doen omdat hij een echt gevaar was geworden. Ik bespaar je de details, maar zo ken ik nog best wat verhalen met haflingers. Super paarden, maar knap eigenwijs en behoorlijk pittig. Als iemand dan niet het zelfvertrouwen heeft dan gaat het gauw mis, want je moet ze echt de baas kunnen. Alles gaat dus om leiderschap!
Daarbij is het absoluut niet makkelijk om zelf een groen paard evenwichtig mak te maken (ik heb zelf ook een topic lopen over mijn 3-jarige, dus ik ken het probleem uit eigen hand

) dus ik zou denken dat misschien externe hulp, vooral als je dochter bepaalde beperkingen heeft geen luxe is. Veiliger voor iedereen, ook voor de pony.