Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:10

Dat zal het wel verschil zijn met mij.

Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar. Ook best domme dingen gedaan overigens.

Maar nu weet ik meer, en ga ik niet eens buiten met haar draven omdat ik weet dat ze dan wat nerveus kan worden. Bij mijn paard uit zich dat in rennen.

Ik zie het dan als mijn verantwoordelijkheid om dit te voorkomen dus niet te gaan draven :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:10

_Esther_87_ schreef:
Maritje1991 schreef:
Kijk Nina, bekijk jij het vanuit het paard?

Waarom let je paard niet op jou? Is er iets spannends in de omgeving?

Het is zo makkelijk om te zeggen dat het paard maar moet.
Ik verwacht ook dat mijn paard stil staat met zadelen. Maar wanneer ze dit niet KAN, werk ik daar eerst aan.

DAT is mijn punt.

EDIT: Mijn paard staat ook 's nachts op stal in de winter. Ik zeg nergens dat de mens dan een monster is :)
Maar, als mijn paard dus wel gaan rennen in de weide, haal ik haar er dus niet uit. Want ik weet dat ze het nodig heeft :)

Sorry, was niet op mij gericht maar toch een reactie.

Op het moment dat mijn paard niet luistert en bijvoorbeeld tegen me aan loopt, met zijn benen staat te kappen/schrapen of met zijn hoofd tegen me aan gooit, kan het me echt geen ene donder schelen waarom dat is, dan krijgt hij gewoon op zijn flikker. Waarom? Niet omdat ik hem niet lief vind, maar omdat IK me donders goed besef dat ik aan het werk ben met een dier van 600 kilo dat mij, ook onbedoeld! serieus kan verwonden als hij niet oplet en mag doen wat hij wil.
Naderhand kunnen we dan kijken hoe en wat er aan de hand is, maar op het moment dat er iets gebeurt, wordt er hier eerst gecorrigeerd. Altijd. Simpel stukje veiligheid. En het leuke is, als ze hier drie weken op stal staan, is er nauwelijks correctie meer nodig...topsysteem wat mij betreft.

En wat betreft het roepen uit je openingspost, dat doe ik ook. Dat gaat bij mij namelijk vooraf aan een andere, strengere correctie. Meestal is die 'echte' correctie dan helemaal niet meer nodig zelfs, omdat ze aan mijn stem heel erg goed kunnen horen hoe laat het is. Dus eigenlijk is dat juist veel vriendelijker...

Amen, je hebt t beter verwoord dan ik, maar dit is wel waar ik heen wilde..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:11

Maritje1991 schreef:

Maar nu weet ik meer, en ga ik niet eens buiten met haar draven omdat ik weet dat ze dan wat nerveus kan worden. Bij mijn paard uit zich dat in rennen.

Ik zie het dan als mijn verantwoordelijkheid om dit te voorkomen dus niet te gaan draven :)

Dan zal ze het ook nooit afleren..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:11

Maritje1991 schreef:

Maar, waarom zou je daar dan niet aan gaan werken?
In deze situatie heeft jouw paard dus van jou gewonnen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:12

nine1987 schreef:
Waar staat dat ik dat niet wil?
Ik ben consequent.. meer niet..
Nogmaals.. Buiten mag mijn paard kijken.. Uiteraard.. Zou niet eerlijk zijn als ik dat niet toeliet.. Maar binnen in een gecontroleerde omgeving eis ik concentratie.. Klaar..

Als mijn paard een keer dr dag niet heeft, dan merk ik dat snel genoeg aan het rijden..
dit gebeurt meestal als ze hengstig is..
Dan doet ze het wel, maar levert ze half werk..
Dan zadel ik af en is het klaar..
Moet idd eens kunnen..

Maar verder wordt er gewoon gewerkt.. Niet meer, niet minder..

Je verwacht van alles van je paard, maar wat kan zij dan van jou verwachten?

Dat is mijn vraag. Wat is er in voor je paard? Waarom is het leuk voor haar om met jou samen te werken?

Werkt ze voor jou of met jou?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:13

Borisje schreef:
Maritje1991 schreef:

Maar, waarom zou je daar dan niet aan gaan werken?
In deze situatie heeft jouw paard dus van jou gewonnen.

Ik werk er aan, maar niet door middel van een slof.

Ik werk er aan door korte stukjes te draven.

Sorry niet goed uitgelegd. Maar in mijn ogen zit het niet in het draven. Het gaat veel verder dan dat.

En winnen of verliezen? Zo werken paarden niet in zo'n situatie. Mijn paard loopt trouwens heel graag dus niet draven zou eerder nog een 'straf' zijn haha.

Borisje

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:16

Op die manier, dan snap ik je. Ik begreep dat je nu gewoon helemaal niet meer buiten draafde.
Winnen of verliezen bedoelde ik meer op een spreekmanier, ik doe ook niet aan winnen of verliezen, maar ik zorg wel dat ik het altijd voor het zeggen heb bij mijn paarden.
Het blijven enorm sterke dieren, als zij dingen over jou gaan bepalen, ben je altijd in levensgevaar. :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:17

Maritje1991 schreef:

Pff. Ik lees je topic met stijgende verbazing!
En om bovenstaand moet ik gewoon lachen. Niet draven omdat je paard daar wat nerveus van kan worden.. -O- Wat zielig dat je uberhaupt nog op je paard rijdt. Toen ze ingereden werd, is ze ook heus wel nerveus geweest. Beter worden paarden maar niet meer ingereden dus :')

Edit; Oh, je neemt het terug. Ik dacht al!
Laatst bijgewerkt door Mloes op 06-06-12 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:17

Het doet mij serieus wat als er gehandelt wordt als in:

Paard heeft hele dag niets te doen dus let nu maar even op mij.
Ik kan dat echt niet begrijpen.

En de paarden zelf denk ook niet. Ik denk wanneer je het leuk maakt voor een paard, je veel minder hoeft te straffen etc.
Ik straf eigenlijk nooit..

Het is echt niet zo dat mijn paard nooit iets doet wat niet de bedoeling is, maar ik vorm dat gewoon om in iets positiefs. Ik vind het echt heel vervelend dat het rijden niet goed lukt. Maar dat is niet haar schuld. Zij heeft gewoon veel stress

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:18

Mloes schreef:
Maritje1991 schreef:

Pff. Ik lees je topic met stijgende verbazing!
En om bovenstaand moet ik gewoon lachen. Niet draven omdat je paard daar wat nerveus van kan worden.. -O- Wat zielig dat je uberhaupt nog op je paard rijdt. Toen ze ingereden werd, is ze ook heus wel nerveus geweest. Beter worden paarden maar niet meer ingereden dus :')

Ik draaf buiten niet om mijn eigen veiligheid en ik geen slof teugel wil gebruiken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:18

Maritje1991 schreef:

Aja dus iemand met een korte 1,5 jaar ervaring met één beleerd paard. En dan nog het lef hebben om anderen te betichten van mishandeling. Ik ben weg uit deze discussie. :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:19

Maritje1991 schreef:

Deze zin snap ik niet. Kun je die beter uitleggen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:21

Maar duidelijkheid is leuk voor een paard. En die duidelijkheid bestaat ook uit weten dat wat het baasje zegt, dat dat kan en dat we dat ook gaan doen. Daar niet constant over hoeven lopen miepen. Is simpelweg een kwestie van je paard niet overvragen en de dingen die je doet, ook gewoon doen. Maar dat stukje duidelijkheid, wil bij mij dus ook zeggen dat wel altijd voorwaarts gaan op mijn been, dat we altijd links gaan als ik dat vraag, ook als rechts toevallig even interessanter is. En weet je, ik heb vrolijke, fijn meewerkende, zelfverzekerde paarden....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:21

Pentax schreef:
Maritje1991 schreef:

Aja dus iemand met een korte 1,5 jaar ervaring met één beleerd paard. En dan nog het lef hebben om anderen te betichten van mishandeling. Ik ben weg uit deze discussie. :')

mmm. ik werk al wel wat langer dan 1,5 jaar met paarden.

Overigens heb ik wel meer beleerde paarden.

Maar ga maar, geen probleem :)

Ik vind het gewoon ontzettend naar dat er niet vanuit het paard gekeken wordt. Thats my point. Ik leer mijn paard liever dat het niet bang hoeft te zijn ipv het te straffen :)

That's my point.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:21

Ik ga ook met _Esther_87_ mee eerst een correctie en dan denken. Zeker in gevaarlijke situatie wordt er eerst gehandeld en dan nagedacht over wat er gebeurde en hoe je dat kunt voorkomen of aan zien komen en van te voren handelen.
Ben ook niet zo voor dat softe gedoe hoor. Wil niet zeggen dat ik erop los sla maar over het algemeen vindt ik dat je met een softe teveel aan een paard overlaat en te onduidelijke grenzen hebt. Ik ga iets niet 10x vragen om dan pas een reactie te krijgen vraag het 2x dan nog niet voldoende reactie dan zal het wat harder aankomen op wat voor manier dat dan ook is. In gevaarlijke situatie wordt er direct gehandeld en afhankelijk van wat dan zal het direct hard en krachtig zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:22

Borisje schreef:
Maritje1991 schreef:

Deze zin snap ik niet. Kun je die beter uitleggen?

En waarom ben ik dan verkeerd bezig?
Paard stat godganse dag op het land..
Heeft een goed leven..
Er wordt goed voor haar gezorgd.. Ze hoeft niet ELKE dag onder het zdel te werken, soms dagje rij, soms afwisseling bv buitenrijden, sprongetje of wat dan ook..

Wat moet ik dan volgens jou toestaan als ze wat loopt te lummelen en totaal niet op mij let?
Ik ben eens benieuwd..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:22

_Esther_87_ schreef:
Maar duidelijkheid is leuk voor een paard. En die duidelijkheid bestaat ook uit weten dat wat het baasje zegt, dat dat kan en dat we dat ook gaan doen. Daar niet constant over hoeven lopen miepen. Is simpelweg een kwestie van je paard niet overvragen en de dingen die je doet, ook gewoon doen. Maar dat stukje duidelijkheid, wil bij mij dus ook zeggen dat wel altijd voorwaarts gaan op mijn been, dat we altijd links gaan als ik dat vraag, ook als rechts toevallig even interessanter is. En weet je, ik heb vrolijke, fijn meewerkende, zelfverzekerde paarden....

Zoals jij het beschrijft zou ik het meer willen zien!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:22

In natuur zijn wij eenmaal allemaal monsters omdat wij moeten overleven en dit geld ook voor de paarden.

Paarden zijn geen monsters want het zijn vlucht dieren.
Wat moet je gaan doen als je niet meer kan vluchten?
Juist hem, dan ga je maar schoppen en hopen de andere maar weg rent.

Net als mensen mogen wij ook bepaalde mensen niet alhoewel wij ze wel respecteren en dit in het zelfde geval met paarden.
Sommige paarden mogen bijvoorbeeld de shetlanders totaal niet.

De enigste reden waarom wij in goed contact kunnen komen met de paarden is omdat ze donders goed weten dat hun behoeftes grotendeels door ons wrodt gevult.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:23

Soms brengt een paard jou en zichzelf in gevaar als het er vandoor springt.
Als ik op buitenrit ga dan heb ik inderdaad een slof om. Gebruik ik deze als het niet nodig is nee. Schreeuw ik soms tegen mijn pony als ze me bijt ook al is het natuurlijk gedrag? Ja. En hier schaam ik me niet voor. Ik zorg ervoor dat mijn pony niet in gevaar komt en goed verzorgt wordt maar dan wil ik wel dat ik ook heel blijf. Geen denken aan dat ik het zielig vind als ze me bijt en ik haar een tik geef.

mika11

Mijn staleigenaar zegt wel eens: 'paarden zijn gangsters'.
Dat zegt ie zoals ze met elkaar omgaan in het land/paddock.
Dat gaat echt niet zachtzinnig altijd, daarom zegt hij dat.
Maar onderling weten ze precies wat ze aan elkaar hebben.
Mijn merrie is dominant in de kudde, als er eens een paard is wat niet 'luistert' of niet meteen aan de kant gaat voor haar, die wordt onmiddellijk gecorrigeerd door haar.
Dat gaat niet op een lieve of vriendelijke manier maar op een 'paardse' manier.

En dat moet het paard ook weten bij de mens, duidelijkheid wat 'goed' en 'ongewenst gedrag' is.
Hoe dat precies moet zijn waarschijnlijk verschillende theorieën over en niet één manier.
Paarden doen trouwens niet aan compromissen, mensen wel.

Een paard moet wel netjes opgevoed en gehoorzaam zijn. Het zijn wel dieren 400-800 kilo, daar moet je veilig mee om kunnen gaan.
Maar de manier waarop dat gebeurt, dat is inderdaad niet voor iedereen hetzelfde.
Dat zal in bepaalde gevallen beter kunnen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-06-12 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

En waar straf ik mijn paard?
Je zegt dingen die niemand her in dit topic heeft gezegd..
Ik sta het alleen niet toe dat ze zich laat afleiden.. Dan gaat ze gewoon een tandje harder aan het werk en maak ik een figuur of een tempowisseling of wat dan ook, dat ze weer met haar hoofd bij mij is..

Wat valt er dan vanuit het paard te kijken?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:25

Maritje1991 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Zoals jij het beschrijft zou ik het meer willen zien!

Nuja, dit is wat ik steeds zeg met onderbouwing en ik word erop afgebrand..

Borisje

_Esther_87_ schreef:

Precies dat dus :j
Veel mensen zijn veels te soft voor hun paarden. Voor paarden is dat onduidelijkheid.

Ninx

Pentax schreef:
Waar zeg ik dat ik mijn paard te lijf ga. Kom op zeg als je met respect in een discussie behandelt wilt worden moet jij dat okk naar anderen doen. Niemand neemt je zo serieus hoor.
Paarden zijn echt geen lieve dieren. En dan neem ik jonge onbeleerde dieren in gedachte en geen oude manegepaarden met aangeleerde trucjes.

Rare post...
Ik denk dat wanneer jij paarden geen lieve dieren vind, dit gewoonweg weerspiegelt hoe paarden op jou reageren.

Ik maak veel jonge, groene dieren mee. Veulens, jaarlingen, alle leeftijden. Ook hengsten.
De hengsten hebben nu al vlot geen oog voor je, en als je niet uitkijkt kan dat zeer pijnlijk zijn. Daar moet je inderdaad 'zeer' duidelijk zijn.
Maar in een gemiddelde gemengde kudde vinden niet veel vechtpartijen plaats.... dat zou niet erg efficiënt zijn.
Paarden zijn wat dat betreft een stuk efficiënter dan mensen.

Ik begrijp ts wel.
De grootste reden dat mensen zo lomp doen is eigen frustratie, en geen geduld hebben.

Een dier sukkel noemen, klotepaard, of whatever... vind ik uitzonderlijk vervelend.
Ga dan maar even buiten tegen een boom trappen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:26

Zal even voorbeeld geven.

Gisteren had ik een jong paard onder het zadel. Pas enkele weken zadelmak, doet het erg leuk, had enkel nog alleen in de bak gewerkt. Gisteren kwam er een ander, vreemd paard bij. Jonkie helemaal nerveus, vond het wat eng, hoofd omhoog, blazen, wilde stoppen, wilde eigenlijk gewoon weg.
Ik ben aangedraafd, heb er flink tempo ingezet en ben er verder vanaf gebleven. Gewoon rechtdoor, diagonaaltje tussendoor, lekker draven. Binnen tien minuten was paard weer relaxed....Heeft heel veel geleerd, heeft geleerd dat ze mijn kan vertrouwen, maar heeft ook geleerd dat ze gewoon moet blijven werken, eng of niet. Paard heeft duidelijkheid gekregen en daardoor meer vertrouwen in mij en in zichzelf...

Volgens jouw redenatie ts, is dit zielig en fout. Ik heb het paard geen kans gegeven te kijken of te remmen, geen kans gegeven eruit te naaien, geen kans gegeven meer spanning op te bouwen door te blijven stappen...ik heb haar zelfs met het zweepje een keer naar voren getikt. Denk jij nu echt dat ze meer had geleerd als ik was gaan stappen en mezelf was gaan concentreren op haar enge ding? Als ik haar had laten kijken, zichzelf helemaal over de zeik had laten gaan? Wat had jij gedaan?