wie heeft ervaring met half wilde/onbenaderbare paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 00:05

ok :) dat dacht ik indd ook, als hij suf is dan kan ik hem vast beter benaderen en dan krijgt hij een goede ervaring en vertrouwen ws meteen. zal misschien om het halster om te doen nog wel het beste zijn, denk dat ik zo'n pasta maar ga regelen :)

Shani_1984

Re: wie heeft ervaring met half wilde/onbenaderbare paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:08

[HK] Exmoor I - Volg hier de 8 reddertjes!
kijk eens in dit topic!!! Hier kan je ook al je vragen stellen, en wij hebben allemaal ervaring met "wilde" paarden
Ik zou persoonlijk niet voor de pasta gaan :n maar het geduld hebben tot hij je vertrouwd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:10

Verdoving is een afkorting, ik zou er ook niet voor kiezen. Een paard dat echt in de stress schiet breekt daar doorheen. Dit moet je oplossen met kennis en geduld, en anders niet aan beginnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:11

Ik zou ook niet zomaar een pasta gebruiken, maar in sommige situaties als bijvoorbeeld verhuizing kan het best een uitkomst zijn. :)
Ik denk dat je zoals je nu bezig bent en het kort houd het niet lang gaat duren eer je het halster om hebt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:14

Een pasta haalt de scherpe randjes er vanaf bij een onrustig paard, maar niet bij een paard dat compleet in paniek of in de stress schiet.

Op verhuizingen kun je je voorbereiden. Op trailerladen ook. Pasta blijft vaak een shortcut en een lapmiddel voor gebrek aan training/opvoeding. Waar dat aan te wijten is mag je dan zelf invullen.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:17

Wij hadden een crusado Merrie die vanuit spanje hiet is beland, hartstikke bang!
Nooit echt gevaarlijk! Wij konden het halster omdoen met een beeyje bratalieit,niet wachten tot er wat gebeurt! Maar verder denken, zorg dat je iets in je hand hebt, wat hij lekker vind, halster met opening voor zijn neus om je hand doen. Zo dra die het op hapt, doe je met 1 snelle beweging t halster door zijn neus en achter ze oren, dan heeft hij het al om, dan is vast klikken spannend maar niet meer obmogelijk!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:19

Tja. Het is maar net hoe veel tijd je wil rekenen voor die verhuizing. Dat is totaal persoons afhankelijk en moet een ieder totaal zelf weten. Opvoeding kan ook na de verhuizing en een pasta.

Heb ze ook wel eens gezien dat er een geladen moest worden, was ook totaal niet handtam of iets. Stond een man in de trailer met longe om de voorstang gewikkeld. paard stond ver van de trailer weg. Trailer stond in een deuropening en zijkanten afgeschermd. Die hebben ze er met de voorlader van de trekker ingeduwd.

Dan zie ik liever dat men ze even verdoofd puur voor het vervoer, om ze daarna ergens te plaatsen waar ze getraind kunnen worden. :)

Ik vind je altijd zo vooroordelend praten, beetje jammer.

Loonew: zo bedoelde ik het idd ook, met dat halster omdoen en eten uit de hand. :j Maar je schrijft het wat duidelijker. :P

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 00:24

geweldig die video met die mustang :) maar in een gewone stal is dat ws te gevaarlijk,wat denken jullie? ik zat indd ook aan een lijn of zweep ofzo te denken om hem aan aanrakingen te laten wennen maar ben toch bang hem af te schrikken juist.. die pasta is dus eigenlijk alleen voor noodgevallen volgens jullie, niet om bv zn halster om te krijgen :) hij eet nog niet uit mn hand maar wordt aan gewerkt haha dus dan denk ik dat het indd best wel snel kan gaan..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:25

Soms is een snelle verplaatsing nodig, maar de eerste ervaring hebben ze dan binnen, en die hoeft niet altijd even positief te zijn. Als je de tijd hebt, voorbereiden. Maar al te vaak wordt een gebrek aan opvoeding met een verdovingspasta weggepoetst. Ook als het dier niet in andere handen komt en alleen maar verplaatst moet worden voor een wedstrijd of een vakantie.....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:27

Aanrakingen door je arm te "verlengen" hoeft niet perse met zo'n groot ding naturlijk. Een zweepje voldoet ook. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:28

deess schreef:
geweldig die video met die mustang :) maar in een gewone stal is dat ws te gevaarlijk,wat denken jullie? ik zat indd ook aan een lijn of zweep ofzo te denken om hem aan aanrakingen te laten wennen maar ben toch bang hem af te schrikken juist.. die pasta is dus eigenlijk alleen voor noodgevallen volgens jullie, niet om bv zn halster om te krijgen :) hij eet nog niet uit mn hand maar wordt aan gewerkt haha dus dan denk ik dat het indd best wel snel kan gaan..

Heb je gezien hoe Kitty een lasso om de nek van het dier kon krijgen? Beetje handigheid en je maakt zo een war bridle. Maar goed, dit zijn "cowboy methodes" die niet door iedereen als waardevol gezien worden, en een beginner zou ik dit niet adviseren, maar dan ook de pasta niet aanraden. Ik zou dan liever de DA laten komen hen hem plat laten spuiten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:28

Chaos schreef:
Aanrakingen door je arm te "verlengen" hoeft niet perse met zo'n groot ding naturlijk. Een zweepje voldoet ook. :j

Alleen zo jammer dat het zweepje doorbuigt als je druk zet. En met een zweepje kun je geen lasso omdoen, laat staan een war bridle maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:29

Chaos schreef:
Gewone stal heeft teveel uitsteeksels en is te klein. "Box" in de video zal 5x5 of 6x6 zijn schat ik, net groot genoeg om te bewegen (ook zonder mens pletten!), maar niet groot genoeg om hard te kunnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:31

Maakt niks uit, het gaat om de aanrakingen. Je hoeft de video niet op de voet te volgen.
Je moet het je eigen maken. Ze heeft een box, die is waarschijnlijk niet zo groot als de ruimte op de video, zo'n paal gaat dus ook niet werken.

Een lasso hoeft ook niet, ik zwaai vaak een touw op de hals klip die vast en van daaruit verder werken.

Ik heb tegenwoordig overigens zo'n parelli-stick, ideaal ding.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:33

Ik heb het ook niet over hard gaan, ik heb het over aanrakingen.

Als je een paard in de stal wil aanhalen kun je dat prima doen met een springzweep die je verkeerd om vast hebt. Daar mee aaien, lijf aanraken.

Ik neem aan dat het duidelijk mag zijn dat ronddrijven in een stal niet gaat werken.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 00:33

tis indd onvoorstelbaar hoe veel verschil er in het hebben/ houden van paarden zit, deze boer heeft er ongeveer 20 en maakt het zichzelf makkelijk door ze in 1 groot koppel te houden denkt hij,maar als er 1 uit moet ivm scannen of bevallen of wat dan ook :(:) de hengsten gaan in de opfok,maar bij deze is er totnutoe geen enkel contact met mensen geweest verder.een vrachtwagen ingejaagd en hoewel hij zn natje en droogje kreeg dus enorm veel tekort gekomen -O- hij is wel mooi dik en glanzend ;) maar ja, tis nu eenmaal zo gegaan ,als hij eenmaal bij mij is krijgt hij alles wat hij tekort gekomen is :) zou fijn zijn als hij goed genoeg is om naar de hengstenkeuring te gaan,maar anders wordt hij gecastreerd en heb ik een nieuwe uitdaging :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:34

Natuurlijk moet je de trainingsmethode je eigen maken. Alleen moet je dat nou net niet doen op een paard waar je in principe geen fout bij mag maken. Ga je lauweren verdienen op een makkelijker paard die al wat kent, ipv een 2 jarige hengst die nog niet eerder in aanraking is geweest met mensen. Zorg eerst zelf voor voldoende kennis van zaken voordat je aan een dergelijk dier gaat beginnen, of daar je eerste stappen mee wilt zetten. De ongelukken zijn dan voorgeprogrammeerd!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:36

Wat zijn lauweren als ik vragen mag?
Heb je het nu tegen mij of TS? Aangezien je inhaakt op een zin die ik noem maar ik heb op het moment geen tweejarige hengst staan?

Er is niet maar een weg naar Rome.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 04-06-12 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:36

Chaos schreef:

Als je een paard in de stal wil aanhalen kun je dat prima doen met een springzweep die je verkeerd om vast hebt. Daar mee aaien, lijf aanraken.

Ik neem aan dat het duidelijk mag zijn dat ronddrijven in een stal niet gaat werken.

Je snapt het echt niet he? Een zweep buigt door op momenten dat je dan nu net niet wilt. Als je goed naar het filmpje van Kitty lauman gaat kijken zie je dat ze Ranger met de pole op zijn rug krabbelt, bij de schoft, op de plek waar paarden elkaar groomen. Een meeverend zweepje kan dat niet. Die buigt door, sterker nog, daar heb je kans op terugzwiepen op momenten dat je dat nou net niet hebben wilt.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 00:38

aan het eind van het gangpad is wel een 'jaarling' stal , rechthoekig en met zo'n voorkant waar ze met hun hoofd en hals doorkunnen om van de grond te eten :) vrij groot (en nieuw,alle stallen zijn pas een jaartje oud en mooi en veilig afgewerkt) dus misschien wel te gebruiken voor die cowboy methode?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:39

Cassidy: Nee hoor, ik heb een springzweep, die buigt nauwelijks.

En nee, sorry, ik ben niet iemand die filmpjes bekijkt en vervolgens denkt dat die dat exact zo moet doen. Ik ben iemand die zelf dingen ervaart en doet en dat gaat tot dusver prima. Ik snap jouw probleem niet zo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:40

Chaos schreef:
Wat zijn lauweren als ik vragen mag?
Heb je het nu tegen mij of TS? Aangezien je inhaakt op een zin die ik noem maar ik heb op het moment geen tweejarige hengst staan?

Er is niet maar een weg naar Rome.

LAUWEREN
1) Bekroning 2) Fêteren 3) Kransen 4) Kronen 5) Laurieren 6) Loven 7) Onderscheiden 8) Prijzen 9) Verheerlijken

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Probleem met een paard is dat je te maken hebt met een levend wezen die je niet zomaar kunt resetten en waar je het geheugen van kunt wissen als je een fout hebt gemaakt in de keuze van je aanpak van training.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:40

Chaos schreef:

Ik wil toch echt niet bij maatje kwpn in een box staan als die zich in paniek wil omdraaien, die let dan echt niet op jouw en de standaard 3x3 box is eigenlijk al te klein voor zo'n groot paard. Plus dat die paniek er ook voor zorgt dat paard tegen water en voerbak ramt. In een kale box van 4x4 met dus gladde wanden kan je het met een carrotstick nog overwegen (mits paard zeker niet bijt/trapt), maar niet in een standaard ingerichte box.

Paard zal toch in eerste instantie weg gaan lopen voor stick/zweep, dat voorkom je niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:41

Chaos schreef:
Cassidy: Nee hoor, ik heb een springzweep, die buigt nauwelijks.

En nee, sorry, ik ben niet iemand die filmpjes bekijkt en vervolgens denkt dat die dat exact zo moet doen. Ik ben iemand die zelf dingen ervaart en doet en dat gaat tot dusver prima. Ik snap jouw probleem niet zo?

Hoe lang is die zweep?
Bij een paard waar je niet in de buurt bij kunt komen, is zelfs een parelli stick niet lang genoeg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:43

TS kan toch al bij het paard komen? :+