paard komt zoooooooooooooo moe van de wei ....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

Re: paard komt zoooooooooooooo moe van de wei ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:31

ik lees in de OP dat ze doordeweeks flink vertroeteld en gewerkt wordt , als ik daarmee er vanuit mag gaan dat het dier elke dag gereden oid wordt , kan het ook de vermoeidheid daarvan zijn die dan in het weekend zichtbaar is , dat kun je zelf ook hebben na een week hard werken.
miss eens naar je trainingsschema kijken?
als dat niet het geval is, dan goed opletten dat je paard zich die paar uur op de weide idd niet het ongans vreet ,met alle risico van dien....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:34

ik ben bang dat dit paardje zich hoefbevangen vreet in het weekend en met pijn in de hoeven op stal komt en dan maar gaat liggen :\

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:35

Weinig conditie, veel indrukken. Want de rest van de week staat ze tussen 4 muren en daar gebeurd niet zoveel.

Oplossing: zoek plekje waar paard minstens overdag altijd naar buiten kan en dan zal het probleem vanzelf anders worden.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:56

sorry dat ik zo laat reageer ; heb echt geen tijd gehad ; maar hier ben ik ;

@june ; Paardje heeft echt een superconditie ; wordt elke dag behalve maandag dressuurmatig gereden en is heel fit.
@capopjekop en lauloveTosca ; in de zomer komt ze door de week 's avonds ook wel een uurtje op de wei...

Als ik haar in het weekend van de weide haal, en ze zo slentert, gebeurt het wel eens dat ik nog een buitenrit met haar doe, en als ze dan op haar vertrouwde "galopplekjes" komt, is er geen houden meer aan....en van "volvreten" is er echt geen sprake ; ze eet wel wat, maar ze staat de helft van de tijd met mijn andere paard te soezen en te knuffelen....'t is geen vreetbak....

En nu gaan jullie vragen waarom ze dan door de week niet met mijn andere paard mee buiten mag, voor de hele dag ; ze is wit, ze heeft superlange manen en staart, ze houdt er enorm van om de vieste plekjes op te zoeken en te rollen... en ze wordt goed gewerkt ; ik zie het als "vakantie" voor haar als ik haar op vrije momenten buitenzet...mijn paarden gaan op latere leeftijd voor de hele tijd de weide op; ik weet wel dat er in Nederland anders over gedacht wordt.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:59

Het is een paard, die mogen toch wel een beetje vies worden... Ieder zijn ding, ik zou mijn dieren zo never nooit niet willen houden.

Maar als ze een goede conditie heeft en zich niet volvreet volgens jou dan zou ik het niet weten waarom ze moe is. Mss dat er meer indrukken op haar afkomen. De hele dag op stal dan zie je ook niet zoveel.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:03

did is echt voor het eerst dat ik hoor dat iemand zijn paard binnen houdt omdat hij wit is en dan vies wordt. Erg spijtig, het is een paard! Die beesten worden vies! Maar on topic, als ik je verhaal lees en reactie, dan kan het niet aan haar conditie liggen en ook niet aan haar voeding. Toch gebeurt er iets als ze de wei uit komt, staat ze als enige op dat ene stukje wei? Is het erg kruidige wei? Als het zo opvallend is zou ik gewoon je DA even bellen en overleggen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:04

Eh, sorry? Mijn paard is ook wit, dan wel niet spierwit maar toch. Hou je haar dáár voor binnen?
Neem dan een hobbelpaard als ze niet vies mag worden. :n

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:06

capopjekop schreef:
Waarschijnlijk heeft ze zich helemaal volgeladen met gras, omdat ze weet dat ze maar af en toe op het gras mag en is ze daar moe van?

Dit denk ik ook, als ze andere dagen niet op de wei staat en dan in het weekend wel (hele) dagen dan is ze daar niet aan gewend en zit vol met gras maar waarschijnlijk ook met gas.

NB Het is voor paarden belangrijk om dagelijks een zelfde soort schema qua eten en leven aan te houden, daar richten hun darmen zich op in. Jouw paard moet elke week, elk weekend omschakelen naar een ander dieet en daarna op maandag weer terugschakelen.
Juist die omschakeldagen in een jaar (in het voor jaar de wei op en in najaar de wei uit) zijn de dagen dat er de meeste koliekgevallen plaatsvinden omdat dit een aanslag is op de darmen (en de flora en fauna daarin) van het paard. Wijzigingen in een schema moeten eigenlijk geleidelijk zijn en daarna weer een tijd hetzelfde en niet wekelijks wijzigen!!
Laatst bijgewerkt door fargo op 01-06-12 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:07

dandir schreef:

@june ; Paardje heeft echt een superconditie ; wordt elke dag behalve maandag dressuurmatig gereden en is heel fit.
@capopjekop en lauloveTosca ; in de zomer komt ze door de week 's avonds ook wel een uurtje op de wei...

Als ik haar in het weekend van de weide haal, en ze zo slentert, gebeurt het wel eens dat ik nog een buitenrit met haar doe, en als ze dan op haar vertrouwde "galopplekjes" komt, is er geen houden meer aan....en van "volvreten" is er echt geen sprake ; ze eet wel wat, maar ze staat de helft van de tijd met mijn andere paard te soezen en te knuffelen....'t is geen vreetbak....

En nu gaan jullie vragen waarom ze dan door de week niet met mijn andere paard mee buiten mag, voor de hele dag ; ze is wit, ze heeft superlange manen en staart, ze houdt er enorm van om de vieste plekjes op te zoeken en te rollen... en ze wordt goed gewerkt ; ik zie het als "vakantie" voor haar als ik haar op vrije momenten buitenzet...mijn paarden gaan op latere leeftijd voor de hele tijd de weide op; ik weet wel dat er in Nederland anders over gedacht wordt.....

Arm, arm, arm paard. Mag niet lekker genieten omdat baasje te lui is om wat extra modder weg te halen.

Ik vind dit echt niet kunnen en begrijp hier ook geen hout van, sorry.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:08

Het moet niet gekker worden, sommige mensen zouden echt geen paarden mogen houden. Wat sneu voor het dier.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:09

Wow....dit is nieuw voor mij...je paard binnenhouden omdat hij anders vies wordt....;(
Ik zou je eigenlijk willen aanraden je paard te verkopen aan iemand die hem wél paard laat zijn en zelf een paar barbiepaarden kopen die je in je kamer kan zetten.
Sorry TS maar dit vind ik nog wel de meeste sneue reden die ik heb gehoord om je paard zijn weide te misgunnen. Het beest staat dus de godganse dag op stal omdat jij eigenlijk gewoon te beroerd bent om te poetsen/wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:09

Serieus? Dit doet me denken aan dat topic van onlangs dat iemand haar paard de hele zomer een deken wou opleggen (geen vliegendeken, ongevoerd regendeken!) want anders werd ie vuil. Sorry hoor, maar dit vind ik de grootste bul*oliebol die er is! Ik heb zelf een schimmel en een bonte. Die lopen gewoon op de wei, 24 op 24. Die zijn nooit loom, of lui. Die staan niet te dik en niet te mager. Die bewegen de hele tijd door. En ja, die zijn vuil! Maar moest iemand tegen mij zeggen dat mijn paard binnen moet, want anders wordt ie vuil. Nou... Ik denk dat hij snel de andere kant van mijn wei gaat zien.

Verder, dit vind ik onverantwoord! Mijn respect heb je niet :n

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:12

:n meer woorden heb ik er niet voor sorry.. het is een paard.. geen machine..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:13

dandir schreef:

met alle respect , maar haar witte vacht, lange manen en staart ,en het land waar ze staat , is imo geen excuus om haar op stal te houden.
manen en staart kun je vlechten om ze mooi te houden , en borstels ed zijn er niet voor niets uitgevonden.
jammer dat het dier er op deze wijze de dupe van wordt ,want het zou zo maar eens kunnen dat alle euvel verholpen zou zijn als ze ook gewoon lekker op de weide zou mogen ,net als je andere paard , nu heeft de ene een paardwaardig leven ,en de andere wordt opgehokt en mag toekijken hoe de rest wel lekker naar buiten mag.
als je om je dier geeft ,zou ik daar nog maar eens goed over nadenken........

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:14

dandir schreef:

En dit is serieus?
Echt waar zo diep diep diep triest ;(
Wat zou ik me schamen zeg als ik jou was :Y)

BaileyMix

Ik zit echt vol verbazing te lezen... Sorry dat ik het zeg, maar iemand als jij is imo geen paard waard. Lekker erg als ze een beetje vies wordt, daar is ze páárd voor! Dan borstel je maar een keertje extra. Desnoods leg je een dun dekentje op zodat ze daaronder wit blijft, manen in een vlecht een hoppa. Beter nog; Verkoop je paard en neem een bruine :roll:

Sorry maar vind dit echt misselijkmakend, bah bah bah wat een leven heeft zo'n beestje, en puur omdat haar kleur niet de makkelijkste is...:n

OnlyFroukje

maar waarom heb je zowieso een wit paardje genomen? Als hij niet vies mag worden:S
Daar zijn borstels voor antwoord op de topic volgens mij is je paard niet moe maar denkt ie gewoon owjee daar ga ik weer de stal in.. :z

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:15

Wordt zij op stal dan niet vies? Onze tinker is wit heeft lange manen en staart en wordt binnen veel smeriger dan buiten. Als ze alleen in het weekend buiten staat is ze waarschijnlijk gewoon lekker ontspannen van de frisse buitenlucht en misschien niet hyper van het binnenstaan.

Eigenlijk vind ik het schandalig dat dat de reden is van binnenblijven. Medische reden, geen weidegang, veel modder ok maar vies worden :roll: Gooi er dan een deken op heb je minder poestwerk maar is je paardje gelukkiger. Vertroetelt worden en hard werken is geen vervanging voor buitenstaan. :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:15

Sjors schreef:
dandir schreef:

En dit is serieus?
Echt waar zo diep diep diep triest ;(
Wat zou ik me schamen zeg als ik jou was :Y)

Stiekem hoop ik nog steeds dat het een grapje was, ik wil het bijna niet geloven :P

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:16

:n soms...

Ontopic : meeste denkbare antwoord is al gegeven. Veel indrukken!

Je antwoord dat het paard in de 4 uur dat ze buiten staat de helft van de tijd staat te snoezen vind ik vreemd, 1-sta je 4 uur na je paard te kijken 2- welk paard gaat liever soezen dan eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:18

Ik vind het geen goede reden om je paard binnen te houden, omdat hij anders vies wordt.

Nativa

Meid, ga naar de drogist, haal haarverf, verf je paard zwart en laat het arme dier de wei op.

8)7 8)7 8)7

Het is toch te gek voor woorden dat er zulke mensen bestaan...

fargo

fargo schreef:
capopjekop schreef:
Waarschijnlijk heeft ze zich helemaal volgeladen met gras, omdat ze weet dat ze maar af en toe op het gras mag en is ze daar moe van?

Dit denk ik ook, als ze andere dagen niet op de wei staat en dan in het weekend wel (hele) dagen dan is ze daar niet aan gewend en zit vol met gras maar waarschijnlijk ook met gas.

NB Het is voor paarden belangrijk om dagelijks een zelfde soort schema qua eten en leven aan te houden, daar richten hun darmen zich op in. Jouw paard moet elke week, elk weekend omschakelen naar een ander dieet en daarna op maandag weer terugschakelen.
Juist die omschakeldagen in een jaar (in het voor jaar de wei op en in najaar de wei uit) zijn de dagen dat er de meeste koliekgevallen plaatsvinden omdat dit een aanslag is op de darmen (en de flora en fauna daarin) van het paard. Wijzigingen in een schema moeten eigenlijk geleidelijk zijn en daarna weer een tijd hetzelfde en niet wekelijks wijzigen!!

QUOTE MEZELF EVEN omdat met name het laatste stuk van mijn post belangrijk is voor TS om zich te realiseren!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:19

DeMolenhoek schreef:
Serieus? Dit doet me denken aan dat topic van onlangs dat iemand haar paard de hele zomer een deken wou opleggen (geen vliegendeken, ongevoerd regendeken!) want anders werd ie vuil. Sorry hoor, maar dit vind ik de grootste bul*oliebol die er is! Ik heb zelf een schimmel en een bonte. Die lopen gewoon op de wei, 24 op 24. Die zijn nooit loom, of lui. Die staan niet te dik en niet te mager. Die bewegen de hele tijd door. En ja, die zijn vuil! Maar moest iemand tegen mij zeggen dat mijn paard binnen moet, want anders wordt ie vuil. Nou... Ik denk dat hij snel de andere kant van mijn wei gaat zien.

Ik moest ook meteen aan dat topic denken :') :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:20

MaritAriel schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ik moest ook meteen aan dat topic denken :') :')

Hier nog 1, maar dan vind ik dit toch nog wel een tikkeltje erger