Paard dat zich niet laat vangen; is niet zo blij met de baas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:57

Nou of het met de baas te maken weet ik niet ik heb sinds 4 maand(iets langer een fjord) Ze had altijd buiten gestaan 24/7 op de pension waar ze nu staat is dat terug gezet naar smorgens vroeg buiten en dan tegen half 8 ongeveer naar binnen soms iets eerder, soms iets later..zij heeft dan ook echt geen zin om eerder uit de wei gehaalt te worden rent 2 rondjes weg en dan denkt ze volgens mij oliebol baasje blijft laat ik dan braaf naar der toe lopen, want ik ben malle appe niet ik ga niet achter der aan ze komt van zelf naar mij toe, en dan is het ook goed. denk dat ze echt geen zin heeft om eerder naar binnen te moeten dan der vriendinnetjes haha

Cassidy

Re: Paard dat zich niet laat vangen; is niet zo blij met de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:01

Paarden zijn gewoontedieren. Maar wedden dat ze haar vriendinnetjes met alle plezier verlaat als jij er iedere keer als je haar pakt voor zorgt dat er wat lekkers in haar voerbak ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:10

Ik denk dat het meer te maken heeft met niet van het gras af willen met de riendjes, staan ze er lang genoeg op, hebben ze buikje vol, dan laten ze zich wel vangen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:17

Moeilijk. Ik denk in zekere zin wel maar dan vooral dat het te maken heeft met wat je met het paard doet.
Ik wil niemand beledigen maar ik kan me wel indenken als je je paard volpension hebt staan en je alleen komt om te rijden/longeren en verder eigenlijk nooit iets anders dat een paard je dan anders zal benaderen. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad dat mijn paard niet wilden komen op enkele uitzonderingen na als bv de DA aanwezig. Als ik kijk naar mijn situatie weet mijn paard eigenlijk nooit wat er gaat gebeuren, alleen een kriebel, wat lekkers, poetsen, werk, eten geven wat ik ook dagelijks mee help. Of dat ik er een ander paard uithaal.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:57

Cassidy schreef:
Paarden zijn gewoontedieren. Maar wedden dat ze haar vriendinnetjes met alle plezier verlaat als jij er iedere keer als je haar pakt voor zorgt dat er wat lekkers in haar voerbak ligt?

Mijn paard is vorige week 24/7 het land op gegaan, ervoor stonden ze overdag op het land en 's nachts op stal.
Sinds ze 24/7 op het land staat heeft madame 'opeens' een stuk minder zin om zich te laten pakken. Ze komt wel naar me toe, maar zodra ik het halster om wil doen loopt ze achteruit en neemt afstand, dit gaat een aantal keer zo door tot ze zich wel laat halsteren.

Als ik geen halster bij me heb laat ze wel alles doen ^^
Als ik wel een halster bij me heb, 'pak' ik haar en 'moet' ze aan het werk, dat had ze na dag 1 al door.

Een groot probleem is het bij mij niet hoor, ik weet dat ze weer even aan het ritme moet wennen, het gras en de kudde zijn momenteel even aantrekkelijker dan baasje en werken, normaal gesproken kreeg ze ook altijd een weekje vrij als ze 24/7 naar buiten gingen, echter dit jaar is ze een tikkeltje te zwaar en het gras groeide zo snel en vrat ze zich helemaal vol, voor mij belangrijk dat ze toch echt even iedere dag aan het werk gaat.

Als vergelijking, vorig jaar kwam ze aangehold zodra ze me zag, als oplossing ga ik dan nu ook met een worteltje de wei op totdat ze niet meer wegloopt voor me, het is echt een beetje een spelletje, ze is niet zo subtiel in duidelijk maken dat ze geen zin heeft mee te gaan lol. Ze rent nl niet voor me weg oid, nee ze stapt net buiten mijn bereik zodra ik het halster over haar hoofd wil doen, heb haar de laatste 2 keer getricked door het halster op de grond te leggen en alleen het halstertouw om haar nek te doen, zodra ik dat doe is het over en kan ik wel gewoon het halster omdoen. Paardje is slim, baasje ook

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:16

Dan heb ik een paard die niet weet wat ze wil _O- vaak komt ze er gewoon aangelopen en kan ik haar zo pakken of hoef ik haar niet eens te pakken, doe het draad open en ze volgt gewoon.
Maar ze heeft van die momenten dat ze ook gewoon keihard weg rent en ik haar dus niet kan vangen :+

Petra_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:21

De mijne rent alleen maar weg als ze nog moet plassen.
Dan moet ik gewoon ff wachten totdat ze weer terug komt, slim beest :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:07

Petra_Bella schreef:
De mijne rent alleen maar weg als ze nog moet plassen.
Dan moet ik gewoon ff wachten totdat ze weer terug komt, slim beest :)

Haha, dat is mooi! :)

De mijne doet het net ff anders: als ze achterin de wei staat en naar me toe wil komen wandelen dan gaat ze eerst even plassen. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:23

Geen idee.
Mijn paard liet zich op pension op warme zomerdagen op de wei door niemand vangen, de wei was veel aanlokkelijker, er waren ook dagen dat ik (ruiter) het nakijken had maar de pensionhouder (die voerde :D ) hem zo te pakken had, ook dagen dat de pensionhouder blij was dat ik er was dat ik hem kon pakken omdat zij hem ondertussen echt beu waren :+ en dagen dat hij zo kwam.
Thuis is het weer helemaal anders, rond etenstijd ging het zeer vlot :P en de rest van de tijd wisselend of hij zin had om te werken. Nu ik niet meer rij ivm zwangerschapsverlof hobbelt hij achter me aan alsof hij aan me vastgeplakt zit, want nu is de kans groot dat er iets te snaaien valt.

Ik denk dus dat een paard gewoon bedenkt wat voor voordeel het heeft om zich te laten pakken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:47

Ik denk dat het aan meerdere dingen ligt.
bijv. band, houding, kudde, wel/geen voer, tijd, afwisseling (als je bijv. altijd maar gaat rijden, zouden ze volgens mij minder snel komen dan als je veel afwisseling hebt.)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:54

De mijne heeft soms nog wel eens de neiging om weg te lopen en dan kijkt ie me echt zo aan van 'ha, leuk spelletje hé baas?' Na één rondje is het dan niet leuk meer en komt ie gewoon naar me toe.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:55

Gelukkig nooit last van, hij herkent mij vaak eerder als ik hem (als ze met z'n alle helemaal achteraan met een leuk vliegendeken+kap opstaan :') ) hij kijkt altijd op, maar hij komt geen stap naar me toe, maar zal ook geen stap van me wegrennen. :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:20

Hahaha nou ik dacht tot vandaag dat mn paardje ook niet voor me wegrent. Nou wel dus :+
Ze staat sinds een weekje op een nieuwe stalling, waar ze van sochtends vroeg tot savonds laat op t land staat. En ben deze week paar keer geweest in de avond, dus stond ze al op stal.
Maar vandaag moest ik haar dus uit t land halen, normaal kijkt ze altijd op en komt naar me toe. Maar dit keer nee hoor ze bleef lekker rondjes rennen. En na 10 min ofzo bleef ze stil staan en kon ik dr zo meenemen.
Vind ik verder niet erg, leuk juist. Dan weet ik tenminste dat ze t naar dr zin heeft op de nieuwe stal :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:23

Maar stel je nu eens voor dat je niet had doorgezet tot je haar te pakken had gekregen.
Stel je nu eens voor dat je je geduld had verloren, je had omgedraaid en was weggelopen.
Wat had je paard op dat moment geleerd?
Dat hij onder het rijden uit kan komen door weg te lopen.
Denk je dat hij de volgende keer wel gewoon op je wacht?
Of denk je dat hij je nog een keer gaat uitproberen?
En denk je niet dat een paard, als hij vaker gaat winnen in deze situatie, op den duur een ritueel er van gaat maken?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:30

Ja ik ben er zeker bang van dat ze er een ritueel van gaat maken. Aangezien ze dit nog nooit eerder heeft gedaan. En nu staat ze heerlijk op een groot land met een leuke kudde. Dat had ze voorheen niet. Toen stond ze meestal met ze 2/3 tjes. En op een heel wat kleiner stuk. Dus dit is echt paradijs voor dr.

Maar ik zal het zowiezo nooit opgeven, want dan heeft ze inderdaad geleerd weglopen is niet werken. En dat wil ik niet hebben.
Ik neem de volgende keer zowiezo wat lekkers mee, had ik dit keer niet gedaan, aangezien ze altijd gewoon naar me toe komt.
Maar hopelijk gaat ze hier geen routine van maken.
1 x is leuk, nu weet ik dat ze het naar dr zin heeft. Maar de vlgende keer hoeft het van mij niet nog een keer te gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:35

Ook vaker het land op gaan als ze niet hoeft te werken. Of haal haar van het land, zorg voor een lekker gevulde voerbak, geef een uitvoerige poetsbeurt en dan weer terug het land op. En idd, neem wat lekkers mee, dat helpt. Hou er alleen wel rekening mee dat, als je echt met emmers met voer gaat werken, je de onrust op het land alleen maar in de hand werkt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:36

Als het probleem te erg is moet je wel opgeven. :+ Spreek uit ervaring. Dus wees dat voor! :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:38

Als het probleem te erg is, ben je te laat geweest met adequaat ingrijpen.

Het probleem hoeft niet altijd door je eigen toedoen zijn ontstaan.

Maar het is wel op te lossen. Met tijd en kennis en doorzettingsvermogen. En dat ontbreekt maar al te vaak.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:40

Ik kocht hem zo.
En degene voor mij kocht hem ook al onvangbaar. Hij zit nu aan de medicatie mocht je het interessant vinden. Hebben wel eens 5 uur in de wei gezeten. Meneer komt echt niet kijken hoor. :')

[VS] Bach Bloesems voor een kalmere pony?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:42

Die van mij rent heeel af en toe weg, met mooi weer en als hun gras weer hoog is.
Maar naar mij idee is dat ook meer een spelletje dan dat hij niet gevangen wil worden.
Hij vind het namelijk leuk dat ik achter hem aan ga.
Maar zodra ik daarmee stop en een ander paard aandacht gaat geven,
kijkt hij mij beteuterd aan en komt hij naar mij toe
moet er dus soms ook maar om lachen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:44

@ Chaos: Wedden dat hij komt kijken als je hem geen ander alternatief geeft dan naar je toe te komen? Zet hem op een groot weiland zonder water, zet een stukje af waar je een waterbak neerzet, en laat hem op gezette tijden, en op het moment dat jij er bent, van het grote weiland naar het kleine weiland gaan en hem in jouw nabijheid drinken. Wedden dat hij na verloop van tijd heel graag bij je wil komen?

Vijf uur in dat weiland zitten gaat echt niets uithalen als je hem geen incentive geeft om bij je te komen. En lokken met snoep of voer gaat echt niet werken als hij op een weiland vol gras staat.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:45

Ik heb nooit opgegeven ook al moest ik er 3 uur achteraan jengelen en op wel 100 verschillende manieren geprobeerd op dat moment.
Uit eindelijk vind je wel een manier waarbij je net iets slimmer bent en ze zich wel moet "overgeven"
Dat varieerde van zich helemaal doodmoe laten rennen dat ze schuimend het land af kwam.
Tot in een hoekje drijven zorgen dat je dat afzette zodat ze geen kant meer op kon.
Maar vaak ging het met 20/30 minuten wat achteraan gejengel en dom voor je uitstaren goed en kon je haar daarna gewoon pakken.
Mijn paard ziet het soms gewoon als een leuk spelletje "pak me dan als je kunt, je kan me toch niet pakken"
en anders loopt ze altijd wel gewoon naar me toe en los mee ;)

Toen ik eenmaal het filmpje stopte kon ik haar zo vangen :') leuk hoor!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:47

Nee hoor, dan komt hij echt niet. Dan drinkt hij wel op stal. En daar krijgt hij al water uit de emmer. Bovendien gaat ie gewoon door de draad als hij iets wil. Boeit hem niet. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:50

Ik heb overigens ook echt niet het geduld om zo lang in een wei te verblijven, dat deden de meisjes die hem verzorgen en rijden. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:51

Een paar weken werkte rond laten rennen tot ie moe was. Toen ging ie gewoon onder de draad door.
In een hoek jagen lukte ook een paar keer. Toen rende ie onder de draad door.

Jonge kleine meisjes lukt het vaker, maar helaas ook niet altijd. :P