Achter je lopen ipv schuin ernaast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:56

ik vind het zelf gewoon prettig lopen met paard achter me, heb zelf de ervaring dat ze dan vaak minder drammen dan wanneer ze naast je lopen, maar het zal vooral zijn wat je ze zelf aanleert en wat je zelf prettig vindt...

ik merk dat als ik mijn 2 jarige kort naast me vast heb hij veel lastiger is dan wanneer hij aan aan langer touw achter me loopt op een of andere manier...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:03

troi schreef:
De leider loopt voorop. Schuin naast je is eigenlijk de moeder-veulen positie waarbij de mens dan de positie van het veulen inneemt.

Veulen loopt achter de schouder aan, ik loop schuin voor de schouder. *

Ik wil geen paard achter me aan hebben lopen. Ze is ruim 600 kilo 168 en kijkt ver over me heen als ze ergens van schrikt.
Ze zal inderdaad heus niet zo over me heen walsen(that will be the day) maar ze als ze schrikt wel per ongeluk op mijn hakken trappen. Wil ik nie.

Ik heb haar geleerd dat ze me never ever voorbij mag lopen. Schuin achter mij dat is haar plaats en daar heeft ze te blijven. Als ik stil ga staan doet ze dat onmiddelijk na.

Edit: * Ik bedoel dat het veulen met z'n koppie naast e schouder loopt meestal.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-05-12 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:05

maura schreef:
Ik geloof niet in De Leiderspositie. Om de eenvoudige reden dat de leider zowel vooraan als achteraan en zowel links als rechts van de kudde kan lopen. Als de leider voorop loopt, volgt de kudde. Als de leider achteraan loopt, drijft hij/zij de kudde. In beide gevallen is toch echt duidelijk wie de leider is.
Als jij duidelijk de leider bent kun je prima je paard achter je laten lopen, die rent echt niet zomaar over je heen. Als echter niet helemaal duidelijk is wie de leider is dan kan je paard, als 'ie schrikt van iets achter 'm, wel over jou heen lopen. Maar...
als je paard 'netjes' rechts naast je loopt en hij schrikt van iets aan zijn rechterkant, dan kan hij net zo goed over jou heenlopen. Immers, een paard dat schrikt van iets naast 'm, springt in de regel opzij, die rent niet meteen recht naar voren weg. En als jij dan naast 'm loopt heb je alsnog 600 kilo paard op je nek zitten.

TS, je geeft aan dat jouw driejarige regelmatig midden in het treintje loopt. Ofwel: in de kudde heeft je driejarige geen ambitie om de eerste plek te veroveren: hij volgt mama en laat zich braaf leiden door de ruin. Ik denk dat hij jou netjes volgt omdat hij je vertrouwt en het wel makkelijk vindt om te volgen. Dat is prima in de dagelijkse omgang (van en naar de wei etc.). Wil je echter iets met 'm, bijvoorbeeld wandelen in een onbekende omgeving, dan raad ik je aan om zelf te bepalen of hij mag volgen of dat jij actief drijft, of dat nu naast 'm is of achter hem. Je hebt kans dat de wereld er voor hem opeens heel anders uitziet als zijn neusje voorop gaat. Misschien vind hij het stoer en leuk, misschien vindt hij het heel spannend en misschien heb je gewoon een heel nuchter dier dat er niets om geeft of hij voor of achter loopt. Ik zou sowieso blijven afwisselen met waar hij loopt, zodat hij niet vergeet dat hij alleen volgt als hij van jou mag volgen en alleen voorop gaat als hij van jou voorop mag gaan. Mocht blijken dat hij het echt eng vindt om zelf voorop te lopen, dan kun je daaraan werken door ook z'n moeder mee te nemen en haar voor jullie te laten lopen terwijl jij steeds aangeeft of hij achter mama of achter jou moet lopen.

Dan moet jij maar eens een dagje bij een kudde gaan zitten opserveren.
De merrie leid de kudde de hengst ''drijft'' de kudde. Hierdoor is de leider dus altijd vooraan...
Paarden hebben de meeste tijd een vaste rang orde dus vind het vreemd dat je nu adviseerd dat het paard de 1e keer wel mag leiden en de andere keer weer achter haar moet blijven... Zo support je het paard dus zich dominant op te stellen. En later toch maar niet.. Wie helpt wie dan in de war? Buiten dat heeft niet iedereen de moeder van een paard op stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:06

Ik vind dit wel een interessant topic. :j
De antwoorden had ik juist tegenovergesteld verwacht.
Zelf laat ik mijn paard voornamelijk schuin naast/achter me lopen.
Ik wil sowieso haar schouder achter die van mij hebben, maar heb liever niet dat ze achter me loopt, aangezien ze op sommige dagen nogal schrikkerig is.
Met name als het hard waait is er op het terrein van de manege genoeg wapperend plastic en is het voor een paard soms lastig thuis te brengen waar bepaalde geluiden nou precies weg komen.
Als Kim naast me loopt en een sprintje trekt, brengt dat een stuk minder risico met zich mee dan wanneer ze achter me loopt.

Nouvel, wat jij beschrijft over het touw heb ik met Kim ook. :j

NatasjavE

Re: Achter je lopen ipv schuin ernaast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:08

Dat is indedaad de rede waarom ik haar ook niet achter me wil hebben koudbloedkim.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:10

KoudbloedKim schreef:

grappig!

ik merk echt duidelijk verschil, hij staat pas op een pensionstal vanuit de opfok, moet dus nog heel veel leren...
en aan de hand was 'ie echt heel lastig, dus iedereen ging 'm steeds korter vastpakken...
toen ben ik gaan oefenen met een lang touw, achter me lopen en omhoog zwaaien met het touw als hij te dicht bij me kwam en voor me uit wilde, ook op die manier stil staan en weer meelopen als ik aangaf dat dat mocht...
je ziet hem daarbij duidelijk ontspannen, zijn hoofd gaat naar beneden en hij volgt veel rustiger en meer ontspannen...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:12

Mijn merrie loopt altijd achter mij, ze is ook superbraaf en zal niets doen maar ik vind het zo ongezellig. haha.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:12

Waar mijn paard loopt maakt me niet uit, als het maar op mijn tempo gaat. Meestal schuin achter me, soms schuin voor me.
Ik merk wel als ze iets engs vinden dat ze dan achter me gaan lopen, spanning.. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:16

Nouvel schreef:
[naam] schreef:

grappig!

ik merk echt duidelijk verschil, hij staat pas op een pensionstal vanuit de opfok, moet dus nog heel veel leren...
en aan de hand was 'ie echt heel lastig, dus iedereen ging 'm steeds korter vastpakken...
toen ben ik gaan oefenen met een lang touw, achter me lopen en omhoog zwaaien met het touw als hij te dicht bij me kwam en voor me uit wilde, ook op die manier stil staan en weer meelopen als ik aangaf dat dat mocht...
je ziet hem daarbij duidelijk ontspannen, zijn hoofd gaat naar beneden en hij volgt veel rustiger en meer ontspannen...
Klopt, dat was ook wat ik in het begin deed. :j
Totdat iemand langs kwam om me te helpen en ik voor het eerst met een leadrope begon te werken.
Je hebt dan net iets meer tijd om in te grijpen als dat nodig is en uiteindelijk zal dat dan haast niet meer nodig zijn. :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:54

WhySoWhite schreef:
Dan moet jij maar eens een dagje bij een kudde gaan zitten opserveren.
De merrie leid de kudde de hengst ''drijft'' de kudde. Hierdoor is de leider dus altijd vooraan...
Paarden hebben de meeste tijd een vaste rang orde dus vind het vreemd dat je nu adviseerd dat het paard de 1e keer wel mag leiden en de andere keer weer achter haar moet blijven... Zo support je het paard dus zich dominant op te stellen. En later toch maar niet.. Wie helpt wie dan in de war? Buiten dat heeft niet iedereen de moeder van een paard op stal staan.

Hm, nu ben ik in de war. Moet ik iets? Zo ja, waarom? En waaruit kan ik opmaken dat wat ik zou moeten ergens op slaat dan wel mij iets anders zou leren dan wat ik al weet en dagelijks zie?
Of kan ik beter tussen de regels door lezen en constateren dat mijn advies aan TS door een ander niet wordt begrepen? Dat is natuurlijk altijd mogelijk en in dat geval ben ik altijd bereid een en ander nader toe te lichten. Eén voorwaarde: gewoon even netjes een vraag formuleren. ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:59

Leg maar uit :j Ben zeee benieuwd!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:06

Hoi,
Ik had laatst zo iets doms xD Ik was rustig terug naar stal aan het rijden langs de boerderijen en midden op de weg stond een enorme tractor met de motor aan. Hij stond zo dat er 1 meter vrij was tussen de tractor en het prikkeldraad... Mijn paard is vrij bang voor tractors, zal er uiteindelijk wel langs lopen, maar als dat ding 1 keer een raar geluid maakt, spurt hij wel opzij.
Ik wilde geen ongelukken en ben afgestapt. Hij liep vlak achter me en toen ik merkte dat hij onrustig werd en me ging duwen heb ik 1 keertje kort aan de teugels getrokken (echt niet hard) en toen dacht hij: meh, okee =P en liep rustig achter me aan.

Je moet zelf kiezen wat je fijn vind, als jij nerveus wordt van een paard achter je, dan laat je hem met zijn hoofd bij jouw schouder lopen. Vind het het misschien toch wel prima dat je paard je zo goed volgt, dan zou ik hem zijn gang laten gaan, maar wel het touw niet te lang laten (minder ruimte om vaart te maken) en dan heb je een klein stukje uiteinde wat je richting zijn neus kan zwiepen (niet per see raak), wanneer hij toch te dicht bij komt. Hij zal ervan schrikken, maar waarschijnlijk ook stoppen.

Let erop: Paarden spiegelen zich aan de leider. Als een veulen in de wei schrikt, kijkt hij naar mams. Als mams rustig door eet, doet hij dat ook (vals alarm). Als jij altijd netjes rustig ademt en geen paniek ziet, dan denk ik niet eens dat hij paniek zal opzoeken.

Doe waar je je zelf prettig bij voelt! En succes =)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 23:37

Bedankt voor alle reacties!

Wat verschillende meningen, maar ik kan er wel wat mee. Ik vroeg me af of het iets was wat ik misschien zou moeten corrigeren, maar nu ik het zo lees is dat niet nodig. Kan ik hem evt. wel leren schuin achter me te lopen (maar dat is iets anders dan corrigeren). Omdat ik ook met hem wil gaan hardlopen (goed voor onze conditie en ik wil nog niet gaan rijden op hem), is dat denk ik wel het handigst; wandelend kan ik nog wel wat naar achteren kijken wat'ie doet, maar hardlopend wordt dat lastiger.. ;-)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:40

2 paarden die ik rijd doen dat ook... eentje alleen als ze eens beetje aant dromen is maar met 1 klikje is ze weer naast me. De ander doet constant... maar KAN als hij wil ook netjes naast me lopen.. ben hem nu aant leren vooral op te letten wat IK doe...of hij nu achter of naast me loopt. Hij hoort gewoon bij mij te blijven en stil te staan als ik dat ook doe..leert t langzaam wel. Zolang ze opletten wat jij doet en bij je blijven als er wat is is het niet zoon probleem dat ze achter je lopen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:48

Ik heb van mijn instructrice geleerd dat paarden meestal naar voren schrikken. Door je heen lopen hoeft dan niet eens maar ze kunnen alsnog erg naar op je hielen gaan staan.
Ik vind hoofd naast of schuin rechts achter me ideaal. Voel ik me goed bij, paard geloof ik ook wel :) ze schrikt ook niet zo snel, dat scheelt. Anders zou ik voor naast het hoofd gaan, dan ben je redelijk veilig voor de hoeven.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:06

Nouvel schreef:
ik vind het zelf gewoon prettig lopen met paard achter me, heb zelf de ervaring dat ze dan vaak minder drammen dan wanneer ze naast je lopen, maar het zal vooral zijn wat je ze zelf aanleert en wat je zelf prettig vindt...

ik merk dat als ik mijn 2 jarige kort naast me vast heb hij veel lastiger is dan wanneer hij aan aan langer touw achter me loopt op een of andere manier...

Een paard dat naast je loopt, hoef je toch niet altijd kort vast te houden? Mijn paard loopt naast me met zijn hoofd, maar ik houd het touw ontspannen in een boogje. Als hij harder wil als ik zal ik het touw natuurlijk wel korter moeten pakken of met mijn stem aangeven dat hij langzamer moet, maar dat is als hij achter je loopt ook zo. Toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:23

nee zo bedoelde ik het ook niet, ik bedoelde meer dat hij door mensen heen liep, ze mee trok en daardoor mensen hem steeds korter gingen pakken...
toen ik ging oefenen aan een langer touw achter me werd hij veel rustiger, bleek hem voor hem op een of andere manier duidelijker te zijn...

ontspannen naast je aan een langer touw is toch ook prima als dat goed gaat...

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:32

Dan snap ik het ook :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:17

Mijn paardje loopt nu als ik haar uit de wei haal (zonder halster om, ze loopt mee tot aan het hek en dan doe ik het halster om) rechts schuin achter me met haar oortjes naar achter gericht (dus niet zuur in de nek, maar een beetje op half zeven :D ). Wat zou dat betekenen? Ik heb haar pas 3 weken en ben heel blij dat ze al vrij snel makkelijk mee loopt als ik haar uit de wei haal *\o/* De oortjes zijn een beetje zoals het geheel witte paard links op deze foto Afbeelding

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:23

Het is juist gunstig als paarden achter je lopen, want dat betekent dat ze onderdanig zijn en jou als hun leider zien, wat weer tot meer vertrouwen leidt. :)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:34

Mijn paard moet van mij achter mij lopen, Ik ben de leider en zo ziet hij mij ook.
voor of langs mij accepteer ik niet. kan best eens zo zijn dat hij naast me loop, maar als ik met hem
weg ga, bijv een rondje lopen door het dorp loopt hij aan een lange 'leadrope' achter me aan.
hij moet mij vertrouwen en ik hem, en hij hoort achter mij. en als hij schrikt..
hij mag best schrikken, maar niet wegrennen schrikken mag als hij maar uit 'mijn zone' blijft.
en hij weet dat ook.. hij loopt buiten meestal wel een meter of 3 achter me..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:36

oortjes van het witte paard zijn idd ook een beetje op "half zeven" , dus lekker relaxed. Fijn dat jouw paard dat na 3 weken al zo doet! Mag je best trots op zijn, dat 'ie in zo korte tijd al zo vertrouwd met jou omgaat!
*\o/*

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:42

Ja bij mij is het altijd verschillend, de ene keer schuin naast me, de andere keer achter me. Soms voor me :+ als ze een beetje heet en aan het drammen is. Maar als ze niet gespannen is, loopt ze gwn rustig mee te sjokken ( naast me of achter me)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:21

Ik zeg altijd: "Don't walk behind me, don't walk ahead of me. Walk beside me and be my friend" Ik kan mijn paarden leiden vanuit elke positie, maar heb ze dus het liefst naast me. En niet kort vast, maar aan een 12ft leadrope.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:26

Het verschilt per paard en het maakt me geen moer uit als ie maar niet in mijn ruimte komt en niet gaat lopen trekken of of rennen. Braaf bij het baasje blijven. :j