Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:De leider loopt voorop. Schuin naast je is eigenlijk de moeder-veulen positie waarbij de mens dan de positie van het veulen inneemt.
maura schreef:Ik geloof niet in De Leiderspositie. Om de eenvoudige reden dat de leider zowel vooraan als achteraan en zowel links als rechts van de kudde kan lopen. Als de leider voorop loopt, volgt de kudde. Als de leider achteraan loopt, drijft hij/zij de kudde. In beide gevallen is toch echt duidelijk wie de leider is.
Als jij duidelijk de leider bent kun je prima je paard achter je laten lopen, die rent echt niet zomaar over je heen. Als echter niet helemaal duidelijk is wie de leider is dan kan je paard, als 'ie schrikt van iets achter 'm, wel over jou heen lopen. Maar...
als je paard 'netjes' rechts naast je loopt en hij schrikt van iets aan zijn rechterkant, dan kan hij net zo goed over jou heenlopen. Immers, een paard dat schrikt van iets naast 'm, springt in de regel opzij, die rent niet meteen recht naar voren weg. En als jij dan naast 'm loopt heb je alsnog 600 kilo paard op je nek zitten.
TS, je geeft aan dat jouw driejarige regelmatig midden in het treintje loopt. Ofwel: in de kudde heeft je driejarige geen ambitie om de eerste plek te veroveren: hij volgt mama en laat zich braaf leiden door de ruin. Ik denk dat hij jou netjes volgt omdat hij je vertrouwt en het wel makkelijk vindt om te volgen. Dat is prima in de dagelijkse omgang (van en naar de wei etc.). Wil je echter iets met 'm, bijvoorbeeld wandelen in een onbekende omgeving, dan raad ik je aan om zelf te bepalen of hij mag volgen of dat jij actief drijft, of dat nu naast 'm is of achter hem. Je hebt kans dat de wereld er voor hem opeens heel anders uitziet als zijn neusje voorop gaat. Misschien vind hij het stoer en leuk, misschien vindt hij het heel spannend en misschien heb je gewoon een heel nuchter dier dat er niets om geeft of hij voor of achter loopt. Ik zou sowieso blijven afwisselen met waar hij loopt, zodat hij niet vergeet dat hij alleen volgt als hij van jou mag volgen en alleen voorop gaat als hij van jou voorop mag gaan. Mocht blijken dat hij het echt eng vindt om zelf voorop te lopen, dan kun je daaraan werken door ook z'n moeder mee te nemen en haar voor jullie te laten lopen terwijl jij steeds aangeeft of hij achter mama of achter jou moet lopen.

KoudbloedKim schreef:Nouvel, wat jij beschrijft over het touw heb ik met Kim ook.
Nouvel schreef:Klopt, dat was ook wat ik in het begin deed.[naam] schreef:Nouvel, wat jij beschrijft over het touw heb ik met Kim ook.
grappig!
ik merk echt duidelijk verschil, hij staat pas op een pensionstal vanuit de opfok, moet dus nog heel veel leren...
en aan de hand was 'ie echt heel lastig, dus iedereen ging 'm steeds korter vastpakken...
toen ben ik gaan oefenen met een lang touw, achter me lopen en omhoog zwaaien met het touw als hij te dicht bij me kwam en voor me uit wilde, ook op die manier stil staan en weer meelopen als ik aangaf dat dat mocht...
je ziet hem daarbij duidelijk ontspannen, zijn hoofd gaat naar beneden en hij volgt veel rustiger en meer ontspannen...

WhySoWhite schreef:Dan moet jij maar eens een dagje bij een kudde gaan zitten opserveren.
De merrie leid de kudde de hengst ''drijft'' de kudde. Hierdoor is de leider dus altijd vooraan...
Paarden hebben de meeste tijd een vaste rang orde dus vind het vreemd dat je nu adviseerd dat het paard de 1e keer wel mag leiden en de andere keer weer achter haar moet blijven... Zo support je het paard dus zich dominant op te stellen. En later toch maar niet.. Wie helpt wie dan in de war? Buiten dat heeft niet iedereen de moeder van een paard op stal staan.
ze schrikt ook niet zo snel, dat scheelt. Anders zou ik voor naast het hoofd gaan, dan ben je redelijk veilig voor de hoeven. Nouvel schreef:ik vind het zelf gewoon prettig lopen met paard achter me, heb zelf de ervaring dat ze dan vaak minder drammen dan wanneer ze naast je lopen, maar het zal vooral zijn wat je ze zelf aanleert en wat je zelf prettig vindt...
ik merk dat als ik mijn 2 jarige kort naast me vast heb hij veel lastiger is dan wanneer hij aan aan langer touw achter me loopt op een of andere manier...
). Wat zou dat betekenen? Ik heb haar pas 3 weken en ben heel blij dat ze al vrij snel makkelijk mee loopt als ik haar uit de wei haal
De oortjes zijn een beetje zoals het geheel witte paard links op deze foto
als ze een beetje heet en aan het drammen is. Maar als ze niet gespannen is, loopt ze gwn rustig mee te sjokken ( naast me of achter me)