Bijna vijfjarige snel 'geestelijk' moe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Bijna vijfjarige snel 'geestelijk' moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:24

Maar is het ook niet zo dat jij als je met hem in de bak rijdt oid actiever hem begeleid dan buiten? Dan is het toch vooral recht toe recht aan en krijgt hij niet elke pas aanwijzingen van jou om het maar even zo te zeggen?

Dat wandelen, ik denk eigenlijk dat hij stiekem best wel veel vertrouwen in jou heeft en juist daardoor zijn eigen weg durft te gaan :o Zou hij met een onbekende ook zo makkelijk en vol vertrouwen overal langs lopen? Of überhaupt wel mee willen gaan? En dan bedoel ik ook zonder andere paarden erbij uiteraard....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:29

Ja hoor :j Mijn paps neemt hem zo mee op een wandeling van 1,5 uur. Goed, wij liepen er wel achteraan (200 meter verder, Jessie ging niet zo hard :') ). Flynn kijkt niet op of om, die vind het alleen maar gezellig :P

In de bak krijgt hij ook niet constant aanwijzingen. Juist niet, ondanks dat ik hem dressuurmatiger rijdt dan Jessie wil ik uiteindelijk diezelfde mate van zelfstandigheid. Zo veel mogelijk op zo min mogelijk hulpen. Dus hulp voor een bepaalde actie en verder gewoon op hetzelfde tempo doorsjouwen zonder dat ik daar wat voor hoef te doen. En dat doet hij verrekt leuk :)) :D
Buiten is het ook niet meer dan benen los, teugels op maat en dan maar het vierkantje stappen. Ik ben er wel voor hem, maar net zoals in de bak moet hij op eigen beentjes lopen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:46

Vrijheid blijheid en op eigen benen lopen. Pas corrigeren als hij buiten het kader komt! Allemaal hele goede dingen om te doen bij een paard! Maar kan je finesse binnen freestyle gaan toepassen? Schrik en obstakel training is niet alleen om een paard te laten schrikken of dapper te maken. Het gaat ook om of je hem iets kunt vragen terwijl hij afgeleid wordt. Kan je hem als hij nieuwsgierig is naar iets nieuws ook vragen om juist achterwaarts te gaan of het ding de rug toe te keren. Niet alleen tussen enge dingen doorlopen, maar er ook op, onder, bij enz stil blijven staan, achterwaarts gaan enz enz.
Dat is een stapje verder in de mentale ontwikkeling. Paarden kunnen vaak heel goed indrukken over zich heen laten komen en ogenschijnlijk `niets doen`maar dat betekent niet altijd dat het niet inspannend was voor ze!

Dus mijn advies blijft toch om te gaan kijken of je het kader ook kleiner en groter kunt maken. De grenzen opzoeken van die zelfstandigheid en nieuwsgierigheid.

Karin was het!!:D Ik kan me het nog zo goed herinneren! Blizz was ook stuk, alleen graast die gewoon lekker verder en gaapt hij een paar keer. Maar ik zie het inmiddels wel aan hem. Wij hebben veel evenementen gedaan samen. Hij is echt bomproof, luide muziek, vlaggen, geschreeuw, tenten, vuur, en dat vrijwel dag en nacht op een vreemde locatie en met 20.000 man publiek die hem allemaal willen aaien en fotograferen. Dan gaat die spons echt wel vol! Daarom heb ik altijd vertrouwde mensen mee en doen we korte uitstapjes en rust tussendoor, zonder mensen en kunstjes (het lawaai blijft gewoon doorgaan) Hij is dan ook moe na zo een weekend! (hij is een keer naast me liggend in REMslaap gevallen! Heel bijzonder!)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:16

Hier precies hetzelfde :)
Paard is super relaxed, nergens van onder de indruk. "Schrik"training kunnen we niet eens doen, er zijn namelijk geen dingen te vinden waarvan hij schrikt _O-. Paard kan zich 100% focussen tijdens "stress" momenten.
Maar als we wat gaan doen zoals buiten wandelen dan is hij erna echt stuk en heeft hij zeker 2 dagen nodig om op te laden.
Hij vind alles leuk en machtig, geniet met volle teugen! En dan word hij wat rustiger, dan wat slomer en dan loopt hij braaf achter mij aan en op stal/wei ook meteen slapen.
Ga je te lang door gaat hij jengelen als een klein kind. En 2 of 3 dagen achter elkaar iets doen maak je hem ook niet blij mee.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:55

Met die obstakeltraining in de bak bedoel ik ook bewust bezig zijn met de hindernissen en opdrachten. :j

Mijn paard is ook niet snel bang. Hij kan zich in het bos wel het apelazarus schrikken van een plotseling opduikende boomstam of een kwakende kikker. Of toen hij nog volop in de eventing liep van een picknicktafel naast het pad - 'want die hoort daar niet, die hoort in een crossparcours thuis'. Maar hij is vooral nieuwsgierig, rent na een schrikreactie niet hard weg, maar gaat bijvoorbeeld tijdens een schriktraining in de bak uitgebreid staan kijken wat zo'n bladblazer of openklappende kliko nou precies doet. Met z'n oortjes strak naar voren. :+

Vorig jaar het eerste Horse Agility-weekend in NL meegemaakt, bewust maar één dag actief meegedaan (wel twee dagen geweest) en dat was voor ons allebei genoeg. Qua lichamelijke inspanning stelt het niet veel voor, qua mentale inspanning kan zo'n trainingsdag aardig wat van je vragen. En aan het eind van de dag hangt-ie dan nog nét geen bordje aan z'n staart met 'niet storen', maar je merkt het wel aan hem, er komt weinig meer door in die hersentjes. Staat-ie de hele dag nog eens te herbeleven ofzo, net als ikzelf. ;)

Heel herkenbaar iig, een hoop dingen die ik hier lees! :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 15:01

Gisteren heeft hij heel hard gewerkt. Tweede keer aan longeerlijn met de bijzetteugels, je zag hem denken 'damn, nou moet ik iets met mijn enorme lijf gaan doen. Uhm.. :? ' Hij kwam ook veel aandacht en bevestiging vragen. Op een gegeven moment begon hij te sjouwen, viel het kwartje en toen was het ook klaar. Zijn zo'n 20 minuten bezig geweest denk ik. In het begin was er grote consternatie, ze waren met twéé bladblazers bezig en hij had een pietsie teveel energie. Dat uitte zich in uitgestrekt de bak door draven en met grote ogen naar het gebeuren kijken. Elke keer als hij aan de andere kant was ging hij terug naar stap en was er niks meer aan het handje. Bang was hij niet, maar bij teveel energie gaat hij redenen zoeken om maar te kunnen hollen.

Maar geen vermoeid paard daarna hoor :n Hij stond net zo gezellig te ouwehoeren met de mensen op het erf als dat hij doet voor hij gewerkt heeft :+ Terwijl hij na een buitenrit er gewoon even niet meer is.
Dus in de bak is hard werken + hoge mate van concentratie (dan trekt hij z'n denkhoofd :)) ) + focus op mij + nadenken over hoe je je lijf moet houden geen reden tot geestelijke vermoeidheid. In de wei stond hij ook weer gewoon te klieren met de rest van zijn matties, terwijl de laatste keer na een buitenrit hij zich afzonderde en met z'n hoofd laag stond te suffen.

Hoop deze week of in ieder geval dit weekend weer een buitenrit te kunnen doen, dan zal ik eens een voor- en een nafoto maken :j

Vind het in ieder geval wel fijn dat ik niet de enige ben die dat heeft, of beter gezegd, die een paard heeft die dat heeft. Ligt het toch niet helemaal aan mij :))

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:59

Nee aan jou ligt het niet! Ik denk eerder dat er veel ruiters zijn die de mentale vermoeidheid niet zien bij hun paard.
Leuk topic dit! Goede stukjes, mooie voorbeelden. Blijkt maar weer, paard is geen machine die altijd hetzelfde doet en denkt.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:05

Ik heb de reacties niet gelezen, maar ik herken dit heel erg!

Toen die van mij jong was had hij dat ook heel erg, lichamelijk ging prima, maar geestelijk zo snel uitgeput. Meestal moest/wilde ik hem ook een dag vrij geven nadat ik had gereden, puur zodat hij alles weer even kon "overdenken" en merkte ook echt dat dat werkte en hem goed deed. Je kon hem bijna zien denken, echt heel schattig altijd! Ik zou het gewoon rustig uitbouwen, maar geef Flynn lekker de tijd, het trekt vanzelf wel bij (inmiddels is die van mij na 4 uur draven/galoperen door duinzand nog steeds niet moe :') )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:34

Die van mij was in z'n endurancetijd niet eens moe na een wedstrijd van 80 km draven/galopperen :) maar geestelijk moe zijn is toch echt een ander soort moeheid dan lichamelijk moe zijn.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 05:58

@ Karin, absoluut respect voor endurance paarden, die van mij is een "gewoon" gelders paard, met nu heel veel energie (zowel lichamelijk als geestelijk), maar absoluut niet getraint voor lange afstanden. Denk ook niet dat dat te vergelijken is, endurance paard is getraint voor die lange afstanden, die van mij niet en houd het toch mooi vol. Deze afstand kwam ook zeker niet overeen met de 80 km die jij zegt, denk eerder dat het een km of 30 was... Maar toch, voor een ongetraint paard... Daarna vooral geestelijk nog door willen gaan, tenzij ik hem "stop" omdat hij lichamelijk gewoon moe is (maar dat geeft meneer in eerste instantie niet toe)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:12

Nathan had dat toen we net met western begonnen.
Hij ging er voor 150% voor en leerde ook opvallend snel.
Maar na 20 minuten stond ie erbij of ie hoofdoijn had en een aspirientje moest :(:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 18:40

Hihi, zo staat Flynn inderdaad ook. Hoog laag, ogen half dicht en een lijdzame uitdrukking. Net zoals ik eruit zie voor ik gestrekt ga door een hoofdpijnaanval :=

Flynnes heeft de afgelopen weken buitenrijvakantie gehad. Het was of knetterwarm of het spoelde van de regen. En de dagen dat het normaal weer was kon ik weer niet :roll: Ondertussen wel gelongeerd en hij staat natuurlijk 24/7 met zijn matties op de wei. Een volle wei, je kunt hem bijna rollen :=

Vandaag sinds een maand denk ik weer een buitenritje gemaakt. Zelfde rondje als altijd. Hij begon wat gespannen, het paard achter ons dramde nogal en dan wordt hij zenuwachtig. Dus paard voor laten gaan en toen was het goed. Ik had van mezelf de opdracht gekregen om níet op hem te letten en bewust te ontspannen. Ik zie teveel beren in het bos :+ Flynn sjokte blij briesend achter de rest aan, ik telde blaadjes aan de bomen en het ging héérlijk. Hij liep alsof hij niet anders doet en nooit anders gedaan heeft.
Hij stond nog wel 'op' op de poetsplaats maar dat was maar even. Naar de wei terug wandelde hij opgewekt naast me en ook in de wei ging hij direct kriebelen met één van zijn grote vrienden. Terwijl hij één van de laatste keren echt op in de wei stond, afgezonderd van de rest en met zijn hoofd laag.

Nu dus lekker zo verder gaan. Wil hem zo'n twee keer per week mee gaan nemen naar buiten, de rest van de keren dat hij mee mag (lang niet elke dag) gaan we lekker longeren om z'n nijlpaardwaardige omvang wat aan te pakken en te oefenen voor onze lessen.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:06

Mischien word hij snel moe van de spanning? mischien dat de spanning zo'n grote indruk heeft op joun paard, dat hij gewoon spontaan moe word omdat hij dan weer in zijn vertrouwde omgeving komt. En ik denk dat zijn leeftijd ook nog een grote rol speelt daarbij. (:

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:58

Ik kende iemand die ook zo'n paardje had.
Voor zover ik weet hebben ze dit opgelost door in groep te rijden, zo focuste het paard zich op de anderen en minder op de omgeving.
Dat paard had dit echter ook tijdens de 'schriktraining'.
Dus ik neem aan dat ze gewoon moe worden van al die prikkels die ze opvangen :)

Ik heb echter nu geen contact meer met die persoon, dus ik weet niet of dit probleem ondertussen volledig verholpen is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 17:06

Wij rijden altijd met meerdere paarden buiten :j Of beter gezegd, ik ga met Flynn nog niet onder het zadel in ons eentje naar buiten, gewoon lekker met de anderen mee. Hij focust zich juist niet op de anderen :+ Hij sjokt er gewoon achteraan maar kleeft of hangt er niet aan :)