Geen "Klik" met nieuwe paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:06

Ik zou zeker geen twenter kopen eigenlijk hoor, als je nu zenuwachtig wordt van een volwassen paard waar naar eigen zeggen niemand problemen mee heeft kun je weleens een groot probleem krijgen met een jong dier wat dus nog helemaal niets kent. Dan kan je instructrice je wel begeleiden maar dat kan ze ook met dit paard. Dus als ik jouw was zou ik dit paard terug brengen als het gewoon niet gaat en dan gewoon een ander ervaren paard gaan zoeken.

windhond

Re: Geen "Klik" met nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:08

Ik zou zeggen volg je hart....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:10

Je paard voelt ook aan dat je haar eigenlijk niet zo aardig vindt. Ik weet niet hoe lang je met die 2 jarige in je hoofd loopt maar het klinkt niet alsof je je nieuwe paard een kans gegeven hebt. Zoals jij het beschrijft begrijp ik wel dat je paard zich zo naar je gedraagt, je krijgt wat je geeft lijkt in dit geval wel op te gaan.

Misschien is het inderdaad eerlijker naar je paard toe als je haar verkoopt of hopelijk nog terug kan brengen naar de oude eigenaar.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:13

Sleeper schreef:
Je paard voelt ook aan dat je haar eigenlijk niet zo aardig vindt. Ik weet niet hoe lang je met die 2 jarige in je hoofd loopt maar het klinkt niet alsof je je nieuwe paard een kans gegeven hebt. Zoals jij het beschrijft begrijp ik wel dat je paard zich zo naar je gedraagt, je krijgt wat je geeft lijkt in dit geval wel op te gaan.

Misschien is het inderdaad eerlijker naar je paard toe als je haar verkoopt of hopelijk nog terug kan brengen naar de oude eigenaar.

Dat gaat niet op in dit geval , dat van die 2-jarige is pas het afgelopen weekend ter sprake gekomen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:14

Ik ben van mening dat als je geen klik hebt met een paard, je deze ook niet meer zal krijgen. Je kan dan in de toekomst wel naar elkaar toe groeien en een band krijgen maar een klik is imo totaal anders.
Zelf zou ik het paard terug doen aangezien je zelf ook aangeeft dat je het eigenlijk niet ziet zitten. Als je hoop had in verbetering of je wou het nog een kans geven dan kon je hulp erbij halen om ervoor te zorgen dat je niet meer bang voor haar wordt maar ik denk dat het in dit geval niet zal helpen omdat je te bang voor haar bent geworden en zij daarin sterk op jou reageert.
Over wel of niet de twenter kopen is imo afhankelijk van hoe je met haar omgaat en hoe je naar haar kijkt.
Heb je een klik met haar en zie je het helemaal zitten om dit paard alles te leren wat het moet leren met hulp waarbij je ook rekening moet houden met de puberteit die eraan komt of idealiseer je dit paard omdat je met je huidige paard geen klik hebt?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:14

Denk je dat ooit de klik komt met je huidige paard? het heeft tijd nodig, maar wil je jezelf die tijd geven? Je vindt het paard nu al niet leuk. Ik denk dat de start verkeerd is gegaan. Het is denk ik het meest eerlijke naar het paard als je haar terug brengt. Denk je dat je paard gelukkig wordt/is met een baasje dat angstig is? Volg je hart en breng het paard terug. het is dan niet jouw probleem als tie in de handel komt. Als je denkt dat die twenter wel het paard is voor jou, zou ik dat doen. Vraag ook om een proeftijd, zodat je zeker weet dat je niet angstig wordt voor het jonkie. Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:16

Al eens bedacht dat jouw nerveusiteit en wantrouwen jou lager zet in de kudde? Jij kunt niet leiden dus leid het paard.

Paard terug en een goudvis kopen. Als je met deze instelling aan een jong dier gaat beginnen kan het gruwelijk misgaan.

*wacht en duikt alvast*
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-05-12 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:16

Saartje88 schreef:
Sleeper schreef:

Dat gaat niet op in dit geval , dat van die 2-jarige is pas het afgelopen weekend ter sprake gekomen.

Vind je twee weken niet erg kort dan? Komt het paard van een andere stal? Is ze verhuisd, dat brengt ook stress met zich mee. Maar zoals altijd moet je je gevoel volgen, dat is eerlijk naar jezelf en naar je paard. Wat de redenen ook zijn voor het 'niet hebben van een klik'

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:19

De veearts kwam voor een keuring en die dag was er niks te beginnen, hoewel toen ik haar uiteindelijk had gevangen was ze een beetje vervelend maar wel handelbaar ( Als ik echt een schijterd was , dan was deze 900 kilo wegende mevrouw er wel vandoor gegaan hoor)
Zodra de veearts aan haar achterbenen kwam begon ze te slaan , de veearts vond het maar een gevaarlijk paard en niet bij mij passen . Hup weer een bevestiging van mijn twijfels . 2 dagen later kwam de hoefsmid en daar was ze hartstikke braaf! En weer twijfel!

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:22

Beetje jammer dat ik hier als een ongelooflijke angsthaas wordt afgeschilderd , ben ook geen pennymeisje en heb al genoeg paarden in de hand gehad maar dit is echt de eerste keer dat niet van een paard kan "genieten" en dat vind ik jammer. En dat laatste is voor mij het belangrijkste aangezien ik een paard heb gekocht , niet om dressuur of whatever te rijden maar voor de omgang en evt. voor mijn dochter om te berijden als ze wat ouder is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:25

Saartje88 schreef:
Beetje jammer dat ik hier als een ongelooflijke angsthaas wordt afgeschilderd , ben ook geen pennymeisje en heb al genoeg paarden in de hand gehad maar dit is echt de eerste keer dat niet van een paard kan "genieten" en dat vind ik jammer. En dat laatste is voor mij het belangrijkste aangezien ik een paard heb gekocht , niet om dressuur of whatever te rijden maar voor de omgang en evt. voor mijn dochter om te berijden als ze wat ouder is.

Maar waarom kun je dan niet genieten wat heeft het paard dan fout gedaan, je zegt zelf dat je onzeker en angstig wordt? Dat komt toch ook niet uit de lucht gevallen, je bent lange tijd opzoek geweest nu heb je er een en klikt het toch niet. Ik zou eerst maar eens serieus gaan nadenken waarom het niet klikt ligt dit aan het paard of toch echt om een of andere reden bij jouw. Dat zul je denk ik toch eerst moeten achterhalen voor je een andere gaat kopen toch? Zodat je straks niet weer met het zelfde zit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:27

Dan doe je het paard terugbrengen. Je kunt niet eisen dat ze dan de handel niet in gaat. (dat vind ik penny) Hangt helemaal van de vorige eigenaars af.

Ik zie je niet als angsthaas maar als je emotioneel instabiel van het paard wordt kan het paard ook niet stabiliseren.

Als anderen er alles mee kunnen ligt het denk ik toch echt aan jou..

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:30

Tigra_ schreef:
Saartje88 schreef:

Maar waarom kun je dan niet genieten wat heeft het paard dan fout gedaan, je zegt zelf dat je onzeker en angstig wordt? Dat komt toch ook niet uit de lucht gevallen, je bent lange tijd opzoek geweest nu heb je er een en klikt het toch niet. Ik zou eerst maar eens serieus gaan nadenken waarom het niet klikt ligt dit aan het paard of toch echt om een of andere reden bij jouw. Dat zul je denk ik toch eerst moeten achterhalen voor je een andere gaat kopen toch? Zodat je straks niet weer met het zelfde zit.

Heb je de TT gelezen? De klik is er gewoonweg niet en dat ligt waarschijnlijk aan mij , dat wel. Maar om nou te zeggen dat omdat ik geen klik met dit paard heb , ik beter kan stoppen met paarden of een goudvis kan kopen (als reactie op andere bokker) dat is gewoon onzin.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:31

@saartje,
Volg je hart, ik heb dan wel geen eigen paard maar rij al jaren paarden bij van anderen. Als ik er de klik niet mee voel zoek ik verder. Zo is het ook gegaan met mijn huidige verzorgpaardje.

Ik had een onwijs lieve fries die ik bijreed, een knuffelkont. Maar helaas met rijden een paard wat niet geschikt is voor mij, of beter gezegd ik haalde geen plezier uit het rijden met hem.

Toen kocht eigenlijk onverwachts een vriendin van me een 3-jarige haflinger, vond ik niets aan, zijn eigenwijze beesten niet leuk dat was mijn gedachte...... Maar toch gaan kijken een keertje erop zitten, en daar was de klik, hij vond mij leuk en ik...ik was verliefd.

Dus toen de knoop doorgehakt gestopt met die lieve fries en ik rij nu een haflinger......

Ik weet mijn verhaal gaat over bijrijpaarden, niet over een eigen paard, maar toch volg je hart... Als je nu al zo twijfelt moet je jezelf afvragen of je huidige paardje wel ooit een eerlijke kans krijgt, of jij je niet schuldig blijft voelen dat je die 2-jarige niet hebt gekocht??

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:31

Ik zei : Als ik de garantie had dat ik kon kiezen waar ze terecht zou komen dan had ik geen topic hoeven openen.

Maar ze komt van een handelaar dus dat maakt het voor mij wat lastiger , penny of niet

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:34

Saartje, ik heb het topic doorgelezen, maar ik denk dat je zelf heel goed wat je moet doen! Durf te voelen, want je weet het antwoord al.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:35

Waarom heb je haar überhaupt gekocht?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:36

Saartje dat ben ik met je eens. (goudvis/angsthaas) Je kan ook gewoon geen klik met een paard hebben, je hoeft ook niet met alle paarden om te kunnen gaan. Sommige paarden zijn te pittig voor iemand, andere paarden te rustig voor iemand, dat al erkennen zou voor veel mensen een stap vooruit zijn.

Persoonlijk vind ik je wat snel met roepen 'geen klik', maar wie zijn anderen om daar over te oordelen. (als je een topic opent krijg je dat) Je laat je beinvloeden door een veearts die wat zegt, daar hecht je meer waarde aan dan als ze laat zien dat ze zich bij de hoefsmid goed gedraagt. Dus het negatieve haal je eruit en niet de positieve dingen. Jammer, maar als je de knop niet meer kan omzetten maak jezelf en je paard dan apart van elkaar gelukkig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:37

Niet mee verder gaan. Je hebt geen klik met het paard, en die gaat er ook niet meer komen. Aan een band kun je bouwen, maar een klik, die moet er gewoon zijn. Zonder die klik ga je niet de kracht vinden om samen door de moeilijke momenten heen te komen (die je ongetwijfeld gaat tegen komen). Jij hebt eigenlijk "niets" met dit paard, dus waarom zou je er mee door gaan?

En nee, je hebt niets te zeggen over waar het paard terecht gaat komen. Maar de kans is gewoon erg groot dat het paard gewoon een fijn thuis gaat vinden. Een thuis bij een eigenaar die blij wordt van het paard, en waarbij het paard blij is om de eigenaar te zien. Dat is nu niet het geval, dus waarom zou je het paard ook langern houden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:39

Saartje88 schreef:
Ik zei : Als ik de garantie had dat ik kon kiezen waar ze terecht zou komen dan had ik geen topic hoeven openen.

Maar ze komt van een handelaar dus dat maakt het voor mij wat lastiger , penny of niet

Een handelaar is niet per definitie slecht.
Die krijgen veel kopers over de vloer en dan is de kans op een goede match juist groter dan via de verzadigde internet advertentiemarkt van prive personen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:39

Het kan wellicht te snel zijn, maar dat is lastig te bepalen.
Je moet namelijk wel de motivatie hebben om het de tijd te geven.
En als dat niet is, dan gaat het ook niet komen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:42

Je hart volgen.......dat is het enige advies wat ik je kan geven.....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:46

Als handelaren op deze manier al hun paarden verkochten en ze nooit terug kregen omdat het zielig is voor een paard terug de handel in te gaan dan hadden ze goede handel gedreven!

Noem mij maar een mens met paarden maar als ik een paard koop waar ik niets aan heb of geen potentie in zie gaan ze gewoon terug, handel of niet. Als de klik er niet direct is of ik twijfel of het paard wel te vertrouwen is dan zou ik t paard nieteens meenemen.

Slaan is bij mij echt not done. Een paard dat een achterbeen opbeurt om uit te zwaaien krijgt van mij per direct een penalty.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:58

Kan er overheen hebben gelezen, maar wat ik me afvraag: waarom heb je dat paard in godsnaam gekocht?
Ben je er niet van te voren wezen kijken, of heb je dat wel gedaan maar was de klik er toen wel, ging het toen wel goed?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:06

Saartje88 schreef:
Tigra_ schreef:

Heb je de TT gelezen? De klik is er gewoonweg niet en dat ligt waarschijnlijk aan mij , dat wel. Maar om nou te zeggen dat omdat ik geen klik met dit paard heb , ik beter kan stoppen met paarden of een goudvis kan kopen (als reactie op andere bokker) dat is gewoon onzin.

Dat is wat overdreven inderdaad, maar ik vindt wel iets om over te denken geen klik hebben kan maar om dan binnen 2 weken angstig en zenuwachtig te worden van een paard vindt ik wat anders dan geen klik hebben. Ik heb ook niet met ieder paard een klik maar dat ik dusdanig onzeker van wordt is toch wel heel uiterste als je dan overweegt om een jong paard te kopen is het volgens mij wel zo handig om na te denken al die eens kuren heeft wordt daar dan ook niet onzeker van?
Daarbij heb je zoals ik uit OP best een lange zoektocht achter de rug en had je die "klik" wel toen of je zag er tenminste iets in.
Ik vindt persoonlijk gewoon als je nu al vrij snel de onzekerheid krijgt door een paard waar andere geen problemen mee hebben het niet een erg slimme keuze om een jong paard te kopen waar je nu eigenlijk nog niets over kan zeggen dat het nu een schat van een beest is kan best maar wat als ze onder het zadel gaan, dan zijn die paarden onzeker en kun jij dan zeker genoeg zijn van jezelf om door te zetten.
Het zou toch onwijs zonde zijn als dit je een tweede keer overkomt? Ik zou niet te overhaast beslissen over een nieuw paard. Dat dit niet werkt spreekt voor zich maar ik zou toch wat rustiger aan doen om een andere te zoeken.

Klinkt misschien wat vervelend maar zou het niet zo kunnen zijn dat je nu het jonge paard "te leuk" omdat nu de kans zich voordoet het paard te kopen en het dus ook niet klikt met jouw paard waar je zo lang op zoek naar bent. Ik snap dat het misschien leuk is om te horen maar ik vindt het echt onwijs zonde dat je eigen paard je zo tegen gevallen is dat het gewoon erg jammer zou zijn dat je een tweede "miskoop" zou doen.

Als voor jouw het jonge dier echt perfect is moet je het doen ik houdt je niet tegen maar ik hoop dat je realistisch bent en dit je niet nog een keer overkomt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-05-12 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt