Nederlands [ras], geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:26

elliecuijk schreef:
waarom niet?Ik weet zo gauw de naam niet van de bokker,maar er is er hier een op bokt die wel actief daarmee bezig is.misschien hebben ze wat langer nodig om dingen te begrijpen.

koudbloedkim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:06

Ik zie mijn naam voorbij komen. :)

Ik zal heel eerlijk zijn.
Voordat ik Kim leerde kennen had ik 9 jaar ervaring met paarden, 2 eigen paarden gehad waarmee ik 2 keer per week in de les reed, opleiding paardenhouderij gevolgd, op 3 'paardenbedrijven' stage gelopen en echt wel wat gewend.
Toen kwam Kim in mijn leven (Mei 2007) en ik had heel bewust voor een [ras] gekozen, want ja, die waren toch altijd zo rustig en kalm, gingen er nooit vandoor en daar kon je lekkere stapritjes mee maken door het bos.
Ik kwam er al heel snel achter dat van al deze vooroordelen niks waar was en ik maakte fout na fout na fout waardoor Kim veranderde in een paard dat mensen aanviel, niet normaal aan een halstertouw mee kon lopen en regelmatig met haar borst tegen je aanduwde om vervolgens het touw uit je handen te trekken en weg te rennen.
Rijden in de bak ging niet meer, ze stond stil en bewoog niet meer, niet vooruit, niet achteruit, niet opzij, wat je ook deed, ze sloot zich af.
We zijn nu 5 jaar verder en pas de laatste 2,5 jaar zijn er dingen gaan veranderen toen we hulp vroegen en begonnen met grondwerken.
99% van Kim's gedrag lag aan mij en aan mijn vooroordelen over Trekpaarden.
Trekpaarden zijn niet altijd lui, lomp, kalm
Trekpaarden kunnen ook vanuit stilstand binnen 2 seconden in rengalop zitten.
Trekpaarden zijn eigenlijk niet anders dan andere paardenrassen en zo moet je ze ook behandelen.
Ik heb heel veel fout gedaan en ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt zodat je niet dezelfde fouten maakt die ik heb gemaakt. :)
Dat scheelt jou en het paard heel veel ellende en pijn.

Ik moet er trouwens wel bij vermelden dat Kim het heel gewoon vond toen ik voor het eerst op haar rug zat.
Ze heeft geen poging gedaan om me eraf te gooien of weg te rennen, dat is wel erg fijn.
En dat sterk zijn is ook een vooroordeel. :) Ik heb altijd met een trensje gereden en zelfs bitloos. (dat is alleen lastig met sturen)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:12

deess schreef:
is het nou zo dat je er echt ook flink mee wilt gaan rijden? want een 100 % trekpaard is toch niet zo geschikt om flink bereden te worden meen ik? :) ben benieuwd naar ervaringen dan van andere trekpaard bezitters over slijtage en uithoudingsvermogen enzo :)
hoe dan ook ,als het doorgaat dan heel veel plezier met je GVR :D groetjes deess

in de OP staat dat TS geen fanatiek ruiter is ;)

@koudbloedkim, wat een mooi eerlijk verhaal. Dat van die rengalop in 2 sec heb ik ook meegemaakt! Dat paard was ook beleerd voor de kar en de eigenaar reed naast me en zegt plotseling Gaaaalop (voor de grap) nou d'r was geen houden aan hahaha, ik heb me nog nooit zo pinkeltje gevoeld. Die man galoppeerde ook mee maar de koudbloed was vééél sneller. Gelukkig niet gemeen of zo alleen snel, sterk en HUGE!!!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:08

@kim; wat voor fouten heb je gemaakt dan? en wat ben je toen anders gaan doen? :)

Anoniem

Re: Nederlands Trekpaard, geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:44

Met name voor haar wijken, wegrennen als ze op me af kwam stormen met haar oren plat, haar de kans geven om mij met haar borst weg te drukken.
Daarnaast was ik in het begin nog 50 kilo zwaarder en kon ik haar amper bijhouden in stap. :o
Ik ging bijna elke keer met blaren op mijn handen naar huis en heb meerdere keren overwogen om haar te verkopen.
Uiteindelijk kreeg ik een aanbod van een vrouw op Bokt die bij me in de buurt woonde en zelf veel met grondwerk bezig was.
Zij kreeg in 1 dag voor elkaar waar ik in die 2 jaar niet was gekomen, de conclusie; Ruimte geven!
Dus kocht ik een touwhalster en leadrope waardoor ik wat meer tijd had om in te grijpen en toen ging er een nieuwe wereld voor ons open. :)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:47

fijn :D zo'n groot paard is heel stoer maar als je er niet genoeg over te vertellen hebt dan berg je maar indd ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:02

Ik ben ook koudbloedfan, heb er ook gehad. Mijn tip is kijk eerst naar zijn benen. Voel door zijn sokjes....voel je korstjes? Pas dan goed op want daarmee beginnen vaak problemen.
Verder, heerlijke dieren. Maar idd als ze truckjes aangeleerd krijgen en weten dat ze daarmee wegkomen heb je een probleem. Begin eerst met het opbouwen van een goede band en zorg ervoor dat je niet over je heen laat lopen. Het zijn geweldige dieren! Ze kunnen heel goed heerlijk lange ritten maken, vroeger moesten ze ook dagen lang ploeteren op het land. Maar springen zou ik niet gaan doen. Zo af en toe een caveletti lopen of 20cm is geen probleem maar hun gewicht maakt het hun botten en gewrichten moeilijk.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:43

TS, super dat het gelijk zo klikte!

Ik heb er zelf 2 onder mijn hoede, een merrie van bijna 19 (en met hele slechte benen! ;( Maar er dus wel degelijk wat aan de CPL te doen, om het iig onder controle te houden) van het ouderwetse type en een ruin maatje joekel (rond de 1.78m) van net 7 (afgelopen zaterdag :# ) en luxere type.

Ik rijd beide op een dubbelgebroken of ongebroken trensje, onder het zadel, zonder zadel, aangespannen, fietsen, handpaard, kan allemaal!

Met mn ruin heb ik al één en ander meegemaakt, hij is namelijk aan de ene kant helemaal het voorbeeld van wat mensen over trekpaarden hebben: Bomproof en heel rustig, maar hij heeft wel enorme looplust en een flinke kop erop, dus moet hem echt minimaal 3x per week aan het werk zetten, anders is hij zoooo heet! :oo
Heb hem vanaf veulen, met hulp zelf beleerd en dus erg fanatiek met hem bezig. Regelmatig in de bak trainen, we zijn officieel gestart (dressuur) en vooral lekker veel buitenritten, soms van een paar uur. Houdt hij erg makkelijk vol allemaal!
Tijdens het beleren heeft hij eigenlijk geen stap verkeerd gezet! Zijn vertrouwen is groot :j En hij wilde (en wil nog steeds) altijd graag leren.

Bij beide is het echt zo, dat als ze gewoon "Lalalaaaa" mogen lopen, ze dat zeker ook zullen doen, maar als je ze aan het werk zet, komt het fanatisme en enthousiasme boven en zijn ze zo vreselijk fijn aan de hulpen! Wauw!

@dees: Een koudbloed kan dus wel veel en ook wat uithoudingsvermogen betreft. Springen moet je er weinig mee doen, da's niet zo goed voor de gewrichten, maar verder kan je een heel eind komen en het is echt niet, dat ze dan 'op' zijn op hun tiende. Gelukkig niet!

Jemig, heel verhaal geworden, hopelijk niet te veel van de hak op de tak.... :o

TS, heb je de advertentie van hem? Heb je nog naar zijn benen gekeken?

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:53

Ja hier ook een trekpaardfan ,ze zijn gewellig , leuk, groot en goed te beleren ALS je maar geduld hebt en er veel liefde in stopt en iemand op zoekt die jou helpt met het inrijden en doorrijden(les nemen) .
spullen zijn wel te vinden maar daar moet ook even tijd voor nemen of je moet veel geld'' hebben''
kijk wel z,n benen na op mok en /of dikkere benen, ik heb de atver. op marktplaats ook gezien en hij is LLEUKK.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:05

@Jaan 81, dit is'm : http://dieren.marktplaats.nl/paarden/55 ... -koop.html
Ik hou zelf er altijd van met paarden dat ze gewoon stil staan als je dat wilt en niet dat drammerige. Wat dat betreft ben ik geen softie en heb ik altijd graag duidelijke regels :) Ik zal dus inderdaad niet zo snel over me heen laten lopen. Dit weekend hak ik de knoop door... ik hou jullie op de hoogte!
Oja, hij had inderdaad in zijn linker knieholte (voorbeen), korstjes zitten. Ik heb begrepen dat ook mijt kan zijn? Dikke benen heb ik niet gezien, alleen de korsten vielen mij op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:08

Laat je hem wel keuren? Leuk dier hoor :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:10

Mona81 schreef:
Ik heb inmiddels 22 jaar ervaring met paarden (géén manege-ervaring ;) ). Ik heb Hackneys gehad, lekker pittig, daar hield ik van, arabiertjes gereden, lekkere drukke welshjes. Vroeger durfde ik alles aan! Nu ben ik voorzichtig geworden en vraag ik me inderdaad dus af of een jong paard geschikt is voor mij. Ik bedoel dan eigenlijk vooral het rijden. De omgang, het wandelen, poetsen, etc. is het probleem niet. De zenuwen beginnen namelijk als ik erop "moet" gaan zitten. Daarom vraag ik mij af, is dit ras juist pittiger om mee om te gaan dan een ander ras?

@ Thirty: Voorspelbaar hoeft het paard niet te zijn, ik wil geen hersenloos dier... Goed inlezen kan óók betekenen dat je verder onderzoek doet én dat je gaat kijken. Ik ga kijken of het gevoel überhaupt goed is bij dit paard voor mijzelf en heb dan graag al wat achtergrond informatie. Kijken betekent niet gelijk kopen, maar blijkbaar denk jij daar anders over. Ik ben hier om advies in te winnen, voor zover je dat nog niet begrepen had.

Tja trekpaard is een echte werkpaard, die moet je echt wel aan t werk zetten, anders gaat ie vervelen en kan ie snel ziek worden zoals hoefbevangenheid enz. het is eigenlijk ook een sober ras, en niet om mee te tutten en te kammen, kan je beter een barbiepop nemen.

Ik ken iemand die ook een groot ras heeft gekocht nou alleen maar poetsen en tutten en verder niets, werd ie ziek en hoefbevangen van te veel eten en niets doen dan af n toe wat stappen en ook spierbevangen gekregen.

Let wel goed op de benen, ze hebben vaak slechte benen/gewrichten, krijgt vroeg artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:22

Ik snap heel goed dat je verliefd bent geworden op dat koppie. :+:
Hij is al best stevig voor zijn leeftijd, maar de foto kan ook vertekenen hoor.
Ik zou ook even voor de zekerheid naar zijn manen en staart kijken, jammer dat er niet meer foto's bij staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:47

weet je ook waarom zo snel van hem af willen?

haagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:42

Hoi

Ik ben nog maar net lid, maar ik ben toevallig momenteel een trekpaard buiten aan het leren rijden. Het dier is nog erg jong en al wel bereden, maar niet veel gewend buiten. Ik rijd met oogkleppen en zonder zweep en ik kan je vertellen, je verbaasd je nog hoe pittig zo''n paard kan zijn. Ik ben een behoorlijk grote dame en dus heeft het formaat duidelijk mijn voorkeur. Ik ben niet heel dik maar wel erg lang 1,87 waar mijn gewicht dan dus ook wel een beetje bij hoort.

Het dier wat ik rijd is erg schrikkerig. Daarnaast is ze gewend altijd samen met haar oudere vriendin te zijn en aangezien ik maar 1 paard tegelijk kan rijden :o is met haar alleen naar buiten ook wel een avontuur. Ieder bord, iedere fietser, een hertje, opvliegende eend, ezeltje, stilstaand hek ( ja je hebt ook hele wilde hekken *D ) ze schrikt van alles en kan dan heeeeel explosief reageren. De eerste keer lukte het haar om even onder mijn hand uit te komen. Zij overviel mij en ik haar. Ik pakte haar gelukkig snel terug en voel nu precies wanneer ze spant en onrustig wordt.

Het is bij deze paarden ( eigenlijk bij alle paarden) heel belangrijk dat jouw energie goed is. Je moet een duidelijke baas zijn. Erop zitten alsof je gelooft dat jij sterker bent op elk front. Staan alsof jij denkt dat jij sterker bent op elk front. Op het moment dat hij beseft dat ie je aankan zit er iets niet goed

Als je zo''n paard hebt die jouw en iedere andere ruiter als baas ziet. Die weet dat gekkigheid niet geaccepteerd wordt dan zijn het zulke heerlijke knollen. Geen lekkerdere galop dan een tinker of bels over het strand. ( al vind ik een pittige rengalop op een ander paard ook wel echt heerlijk hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:45

max66 schreef:
weet je ook waarom zo snel van hem af willen?

Dat bedacht ik me ook al...

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:46

@Ragdollcat: wat apart dat je denkt dat ik ga "poetsen en tutten"... dan lees je toch een andere tekst dan ik geschreven heb.

Ze willen er snel vanaf omdat de eigenaresse bang is. Ze heeft een kopstoot van hem gehad (in zijn lompigheid) en wil hem nu gewoon weg hebben. Blijkbaar maakt het niet uit waarheen. Anyway, het goede nieuws is dat Elias een nieuw thuis heeft gevonden :) Weliswaar niet bij mij, dat is jammer, maar bij mensen die net zo voor hem vielen als ik. Een happy ending voor Elias dus :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 05:51

Wat sneu voor jou.. maar fijn voor hem! Ga je nu verder op zoek naar zo'n grote laiverd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 06:54

Hmmm wat jammer voor je!
Ik heb hier een boulonnais kruising staan, heel stoer, stralend wit, met een leuke scheut temperament.
Iedereen loopt er altijd mee weg omdat ze er blijkbaar erg lief uit ziet. Is ze ook, een kind van 6 kan haar leiden en berijden. Tot je echt wat gaat doen, ze is me daar een partij heet.... Ik zou dus voor een ingereden exemplaar kijken zodat je even kunt kijken of je dat wel bevalt. :j

P.s. Ook trekpaarden zijn op drie jaar nog NIET volwassen of klaar om ingereden te worden, hoe stoer ze er van buiten ook uit zien. Mocht je er een in willen rijden is het beste om er pas echt mee te gaan rijden als 'ie vijf jaar is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:01

Mona81 schreef:
Beste allemaal,

morgen ga ik kijken bij een NL's trekpaard van 3 jaar oud, het is een ruin. Ik ben geen fanatieke ruiter, ik hou van poetsen, af en toe lekker naar buiten met het paard maar vooral de verzorging er omheen. Dus het poetsen, losgooien, troetelen, etc. Nu ben ik op slag verliefd geworden op een trekpaard via Marktplaats. Ik ben in de omgang met paarden ervaren en kan ook echt kordaat optreden. Aan de andere kant, ben ik bang om een paard in te gaan rijden dat zou bokken, steigeren, etc. Wie kan mij vertellen of dit ras een mogelijkheid zou zijn voor mij? Ik heb namelijk zelf het idee dat hun gedrag minder explosief zal zijn dat een "gewoon" rijpaard van die leeftijd. Ik wil me goed inlezen en niet van een koude kermis thuiskomen, vandaar mijn post :)
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit ras?

Kijk, dat komt toch eigenlijk neer op poetsen en tutten en af n toe naar buiten maar vooral de verzorging omheen, met een werkpaard is het beter dat je toch wel wat ermee doet.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:12

Mijn belgen denken soms dat ze arabieren zijn. Erg fijn is dat.

Maar als je eenmaal hun vertrouwen heb, zijn het wel super dieren.