mag niet aan de oren komen van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: mag niet aan de oren komen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:46

Een praam lijkt me niet echt leuk voor een paard. Volgens mij heb je veel kans dat je daardoor een paard krijgt dat schuw is.
Laat me even heel duidelijk zijn over het volgende.
Als je goede technieken gebruikt kom je toe om eender welk veulen van onopgeleerd tot superpaard te krijgen met een leidtouw van 7 meter. Voor de rest is er niets nodig. Er zijn spullen die handig zijn, en die ik ook gebruik, maar een praam heeft volgens mij geen goede invloed op je band met je paard.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij legt die praam een vorm van dwang op je paard, en je kan een paard niet dwingen je te vertrouwen. En dat is wss hetgeen er echt mis zit, dus langzaam opbouwen. Niet ineens aan zijn oren willen komen als hij laat merken dat hij er problemen mee heeft.

De trage manier is vaak snelste en beste manier bij het omgaan met paarden.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:49

Ik dacht juist dat een praam ervoor zorgde dat door de druk er een soort geluks/ontspanning stofjes vrij kwamen? Ik weet het niet hoor, maar dat heb ik altijd gehoord!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:53

Ik heb daar nog niet van gehoord, het zou dus kunnen, maar het lijkt mij straf aangezien paarden alles doen wat ze kunnen om van druk af te geraken.
Maar zeker ben ik hier niet van. Dat is het eerste wat ik ervan hoor, en het zou kunnen dat dat klopt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:55

je paard heeft waarschijnlijk een paar keer flink zn hoofd gestoten en doet dat nog zeer. Kun je niet in de opening van het luik een stuk schuimplastic/rubber vastmaken zodat als hij stoot het niet zo hard gaat?
Ik zou daarnaast de techniek van Cassidy gaan doen. Niet weggaan van het probleem maar het juist aanpakken is beter, en dan niet dmv een praam (hoe kom je er op?) maar desensibiliseren zoals werd genoemd.
Een praam werkt inderdaad met lekkere stofjes maar daardoor met je wel veel druk op de neus uitoefenen en dat is niet fijn! Het leidt de aandacht tijdelijk af van de oren maar lost het probleem niet op.
Laatst bijgewerkt door cissy op 20-05-12 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:57

Poeh lastig probleem wel! Zeker met een groot paard waar je moeilijker bij komt...

Je zegt dat hij regelmatig zn koppie stoot, kan het niet zijn dat het iets medisch is? Dat hij een vorm van hoofdpijn heeft en dat associeert met aanraking ook van de oren? Wat gewoon eigenlijk pijn doet?

Hoop dat je het op kan lossen want tis voor jou en paard niet prettig zo!

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:08

Hmm... Ik weet het toch zo niet hoor.
Mijn paard kan er ook absoluut niet tegen dat ik of iemand anders aan haar oren komt.
In het begin heb ik ook geprobeerd om stilletjes op te bouwen zodat ze eraan zou wennen. Dit had het averechtse effect. Na een tijdje mocht ik zelfs niet meer aan haar hals komen. ( de manier hierboven beschreven)
Nu heb ik een soort compromis met mijn paard. Ik kom alleen in de buurt van haar oren als het echt nodig is. (hoofdstel enzo) Dit laat ze toe maar ik mag niet treuzelen en het oor moet in 1 keer goed zitten en dan nog zwaait ze met haar hoofd.
Deze winter had ik haar laten scheren en heel haar lijf+ benen ging goed tot aan haar hals. We hebben haar dubbel verdoofd (viel net niet om) en ze ging kaarsrecht omhoog als we nog maar aan haar schouder kwamen. Een paard dat het echt niet wil kan je volgens mij niet dwingen of aanleren.
Sommige mensen hebben toch ook panische angsten van aanrakingen op stomme plekken.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:21

Ik mag ook niet in de buurt van de oren van mijn paard komen. Dan wordt het echt gevaarlijk. Wij vermoeden dat hij een soort trauma heeftopgelopen (hoofd stoten, in oren knippen). Ik ben het nu rustig aan het opbouwen steeds een beetje meer. Ik kon in het begin ook niet vlechten in de buurt van zijn oren, dat gaat nu wel gelukkig

Paprika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:31

mereltjuhxxx schreef:
Ik mag ook niet in de buurt van de oren van mijn paard komen. Dan wordt het echt gevaarlijk. Wij vermoeden dat hij een soort trauma heeftopgelopen (hoofd stoten, in oren knippen). Ik ben het nu rustig aan het opbouwen steeds een beetje meer. Ik kon in het begin ook niet vlechten in de buurt van zijn oren, dat gaat nu wel gelukkig

daar dacht ik ook aan. Bij mensen heb je ook zoiets, wat behoorlijk pijn kan doen. (is een zenuwaandoening, die er door verschillende oorzaken geïrriteerd kan zijn)