Hoe zouden jullie dit aanpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Hoe zouden jullie dit aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 07:47

Mijn paard gaat echt niet weg.
We gaan alweer goed vooruit vind ik zelf.
Gister bijvoorbeeld, toen lagen er op een sportveld waar we langs komen als ik hem uit de wei haal allemaal tenten en fietjes en dingen voor de jeugd om mee te spelen. Vond ie best spannend, zeker toen de stalbaas ook nog eens met een zitmaaier onze kant op kwam, maar hij bleef gewoon bij me. Ik bleef zelf ook gewoon ontspannen.

Op de terugweg vond hij ineens al die dingen heeeeel erg eng en toen viel er ook nog eens een fiets op, dus dat was helemaal schrikken, maar in plaats dat hij ging rennen, zoals hij normaal zou doen, schrok hij, verstijfde even en toen zocht hij mij op, hij heeft de hele weg terug naar de wei met zijn neus tegen mijn hand aan gelopen. Heeft geen enkel moment geprobeert om te gaan rennen. Hij was echt gespannen, maar ik deze keer niet. Ik was overigens gewoon in mijn eentje, niemand anders liep mee.
Hij had zijn Dually halster om, maar daar hoefde ik niks mee te doen. Dus ik was supertrots.
Er hangen ook vaak theedoeken en kleding aan waslijnen langs de oprit waar ik ook dagelijks langs moet, dat vind hij ook wel spannend, maar ik ga nu gerust juist er dicht langs lopen en dan even een klein beetje extra wapperen met een theedoek. Dan blijft hij ook bij mij, hij leunt alleen maar naar achter van oeeeh spannend, maar hij gaat er niet vandoor.

Ik zie dus echt nog geen enkele reden om hem weg te doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:04

rockwitch

heb je hem al eens laten onderzoeken op magnesium?
de fries van waar ik sta had een tekort en deed ook aan schrikreacties en alles was eng
uit bloed onderzoek kwam dit naar boven.
en ook mijn paard ,die krijgt het vanaf dec vorig jaar dagelijks een halve eetlepel en hij is nu buiten veel rustiger
is zelfs niet bang meer voor trekkkers of gierwagens.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:27

Over magnesium, dat is bij mijn paard ook een probleem(pje) maar meestal is dat wel te voelen in de spierspanning, bij hem dan.
Dan is hij zelfs als hij gewoon lekker staat te grazen ontzettend ontzettend gespannen/verstijft.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 12:36

Als hij gewoon staat is hij totaal niet gespannen.
Hij is ook verder niet bang voor auto's of motoren ofzo, tractoren ook niet echt, ja die vind hij wel spannend.
Maar laatst hadden we een keer dat de tractor het erf op kwam en ik stond niet bij hem, toen reageerde hij echt amper. Terwijl toen later de tractor weer weg reed en ik er wel bij stond, reageerde hij een stuk heftiger, toen ben ik weggelopen en heb ik het hem zelf even laten verwerken en toen was het goed. Dus dat was voor mij weer een punt dat ik dacht, tja dat kwam dus door mij.
Ik dacht zodra die trekker kwam van oeh dat gaat ie eng vinden, en toen vond hij het ook eng. Terwijl als ik er niet stond hij dus niet eens echt reageerde.

Dus nu weet ik dat hij er niet echt bang voor is, dus kan ik mijzelf ook leren om niet meer te denken dat hij het vast eng gaat vinden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:01

Het is een heel verhaal. Het eerste wat in mij opkomt is: Waar is de basis opvoeding? Klinkt eenvoudiger dan het is. Een paard hoort jou te zien als zijn leider en je te vertrouwen. Als ik bij mn baas ben overkomt mij niks. Eigen ideen zoals je lostrekken en door het land racen horen daar niet bij. Zoek iemand die je daar bij kan helpen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:34

Ik zou er eerst voor zorgen dat je je paard gewoon kunt vervoeren aan het halster zonder dat hij ervandoor schiet. Zolang je hem niet kunt houden op de grond, zal dat ook niet lukken op je paard en vooral niet als je al onzeker bent.
Dat betekent oefenen, oefenen, oefenen. Zoveel mogelijk met hem lopen, overal, en wachten tot hij ontspant. Zodra hij ontspant kun je hem weer terugzetten, als beloning (zorg wel dat dit geen aangeleerd gedrag wordt, lopen - ontspannen - terug, want dan moet je dat weer afleren, wat alleen maar meer tijd kost, dus af en toe ook eens doorgaan als hij ontspant). En zo steeds langere wandelingen maken, veel rond de speelveldjes, veel vreemde dingen laten zien. Zorg dat hij jou als leider ziet (kan je bereiken met grondwerk) en hij zich ontspannen en veilig voelt bij jou. Streef naar een paard dat op je pinkje reageert op de grond, en begin dan pas op het zadel. De grond is de basis van het rijden. Het zal vast wel even duren voordat hij vertrouwen in je heeft, maar geloof me, daar heeft bijna iedereen last van, je bent niet de enige.
Veel succes in ieder geval. :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 22:55

Ik loop nu ook meer met hem als dat ik erop zit. Laatst ook in het bos gewandeld. Hij is altijd wel veel sneller gespannen als ik ernaast loop als wanneer ik erop zit, dan kijkt hij wel lekker rond, maar schrikt dan 10x minder snel als aan de hand. Hoe zou dat kunnen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:39

rockwitch schreef:
Ik loop nu ook meer met hem als dat ik erop zit. Laatst ook in het bos gewandeld. Hij is altijd wel veel sneller gespannen als ik ernaast loop als wanneer ik erop zit, dan kijkt hij wel lekker rond, maar schrikt dan 10x minder snel als aan de hand. Hoe zou dat kunnen?

Je zegt zelf al dat je het idee hebt meer controle te hebben als je er op zit, dan wanneer je ernaast loopt. En wat bracht gebrek aan controle ook alweer bij jou teweeg? Spanning. Denk dat daar dus ook je antwoord ligt.

Overigens snap ik wel dat je extra graag controle wilt bij dit paard, juist omdat je het niet hebt. Ik zou nooit op een paard stappen wat écht onstuurbaar wordt en naar huis kan kletteren. Dan zou ik eerst de rem eens goed bevestigen of een One-Rein-Stop 'installeren'.
Ook op de grond kan dit paard zich makkelijk lostrekken als je 1 sec. niet oplet. Hiervoor zou ik het principe wijken voor druk aanleren en een touwhalster omdoen en met leadrope lopen ipv een kort halstertouw.

Als jij je dáár iig geen zorgen over hoeft te maken, kun je de controle ook iets beter 'weggeven'.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:30

Cassidy schreef:
Maar om uit een schrikreactie meteen te concluderen dat je dan maar niet de ideale match hebt is een beetje voorbarig.

Ik concludeer niks... Ik zeg 'het lijkt er op dat' anders had ik gezegd 'zijn geen ideale match'.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:37

Cassidy schreef:
Als iedereen zijn paard meteen maar weg zou doen bij een schrikreactie zonder de tijd te nemen om aan het probleem te gaan werken, zouden er heel veel paarden te koop staan....

Daarbij raad ik ook niemand aan om het paard weg te doen. Ik raad haar alleen aan om wat zelfvertrouwen op te bouwen met een rustiger paard van een stalgenoot.

Volgens mij heb jij mijn verhaal niet goed begrepen, want er wordt gelijk een andere, negatieve draai aangegeven.... Jammer....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:45

Ik heb je verhaal perfect begrepen, maar ik vind het nogal raar dat je in één antwoord (nog net niet in dezelfde zin) aangeeft dat paarden spanning overnemen en meteen een conclusie trekt dat het lijkt alsof het niet de ideale match is.
Jammer...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:04

Hoi TS,

ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik reageer vooral even op je begin verhaal.
Ik hoor lees allemaal achtergrond verhalen, een hele beschrijving hoe de omgeving eruit ziet en dergelijke.

Je paard en jij hebben al veel meegemaakt samen! Dat is aan de ene kant leuk, want er zijn leuke ervaringen, en er zijn natuurlijk ook mindere ervaringen. Het zorgt ervoor dat je je paard goed kent en soms zelfs al goed kan inschatten hoe hij gaat reageren op dingen.

Kan het ook zo zijn, dat jij al zo goed denkt te weten wat je paard gaat doen, dat jij je daarom al laat tegenhouden voor een ritje op je paard in de bak? Op zich is dat prima, het is niet handig om op je paard te gaan zitten als je je niet prettig voelt. dat voelt ie toch aan.
maar het zou vervelend zijn als je nooit meer op je paard durft te gaan zitten. Het kan ook een valkuil zijn, om al te voorspellen wat er gaat gebeuren. Gek genoeg, gebeurt het dan ook!
Daarom kan het ook zo zijn, dat als iemand anders iets met je paard doet, het heel anders kan lopen dan dat je het zelf doet, op een moment dat je jezelf niet prettig voelt.

Probeer eens met een nieuwe bril te kijken. en neem les. Het heeft geen zin om zelf te priegelen... Neem misschien Annemarie weer in de hand of zoek iemand in de buurt, die je leert vertrouwen, die je paard leert kennen en jou helpt om weer een stap verder te komen. Misschien is het vertrouwen, even een nieuwe 'mind-set' weer een nieuwe manier om een stapje verder te komen.

succes!