Bij mij op stal zijn we paarden mensen, zodoende lossen we de problemen zelf op.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ariebren schreef:Wat mij elke keer weer bevreemd is dat mensen met paarden die goeroes nodig hebben om het paard een beetje te beleren.
Bij mij op stal zijn we paarden mensen, zodoende lossen we de problemen zelf op.

Cassidy schreef:

Ariebren schreef:Nu wordt er alleen maar op gangen en uiterlijk gefokt, naar karakter wordt er niet meer gekeken
Bekende namen uit het KWPN ern de Quarter wereld.
Stom als je daar nog mee fokt.
Ragdollcat schreef:Ariebren, daar ben ik het zeer mee eens.
Ik zie helaas heel veel paarden die wat mankeren wat ik 20 jaar geleden nog niet zoveel tegenkwam.
Zelfs friezen die heet zijn en onbetrouwbaarder is geworden. En wat dacht je van de Haflingers, sommigen zijn knettergek.
Cassidy schreef:Ariebren schreef:Wat mij elke keer weer bevreemd is dat mensen met paarden die goeroes nodig hebben om het paard een beetje te beleren.
Definieer paardenmensen? In mijn ogen zijn die maar heel zeldzaam. Als jij in de bevoorrechte positie bent om bij mensen op stal te staan die al van kindsbeen af aan met paarden omgaan en weten waarom een paard zo reageert zoals hij reageert, more power to you!
Helaas heeft niet iedereen dat geluk, en komen er steeds meer mensen op latere leeftijd met paarden in aanraking, en hebben de begeleiding niet die jij hebt (gehad). En ook de meest doorgewinterde "paardenmens" kan altijd nog bijleren als hij er open voor staat.

Ariebren schreef:In mijn profiel staat iets, kijk maar.
Paarden mensen zijn mensen die gewoon iets doen en iets laten in de omgang met paarden.
Hoe meer paarden mens hoe stiller je bent in de omgang.
Hoe meer paarden mens hoe minder je beloont met klopjes en snoepjes.
Hoe meer paarden mens, hoe direkter je bent in omgang met het paard.
De paarden mens bepaalt, het paard moet volgen.

Waves schreef:Ach Parrelli.... vroeger had je toch echt heel wat meer bomproofe paarden dan nu en toen hadden we ook geen parrelli. Ook geen opfok waar we veulens dumpten en de beesten niets anders zagen dan een weiland voor 3 jaar. En dat scheelt.
Waves schreef:Ach Parrelli.... vroeger had je toch echt heel wat meer bomproofe paarden dan nu en toen hadden we ook geen parrelli. Ook geen opfok waar we veulens dumpten en de beesten niets anders zagen dan een weiland voor 3 jaar. En dat scheeld
]
Cassidy schreef:Een tuttelpaard (ik begrijp dat dit een paard is waar in de jeugd teveel of verkeerd mee is omgegaan): is dat een gevolg van fokken of gebrek aan kennis van de eigenaar/fokker/verzorgers?
NatasjavE schreef:Waves schreef:Ach Parrelli.... vroeger had je toch echt heel wat meer bomproofe paarden dan nu en toen hadden we ook geen parrelli. Ook geen opfok waar we veulens dumpten en de beesten niets anders zagen dan een weiland voor 3 jaar. En dat scheeld
]
Vroeger stonden ze de eerste drie jaar bij de fokker en zagen ze ook niks anders dan weiland. Er werd niet mee getutteld.
Ik heb nu ook geen tuttel paard...... Nog nooit zo'n fijn dier gehad.