Bijt periode Shet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:58

Captain schreef:
Mandy66 schreef:
Oke, als ze MIJ bijten dan zeg ik rustig in een normale toon stop met een boos gezicht doen ze het dan weer dan zal ik een kleine klap geven.

Denk je nu écht dat een paard het woord 'stop' gaat linken aan dat hij iets verkeerds doet? :?

Nou mijn paarden reageren anders heel erg goed op uh! als ze iets doen wat niet mag. Dan stopt het ongewenste gedrag meteen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:59

Sleeper schreef:
Nou mijn paarden reageren anders heel erg goed op uh! als ze iets doen wat niet mag. Dan stopt het ongewenste gedrag meteen.

En hoe hebben ze geleerd dat het woord 'uh' betekent dat ze iets stouts doen?

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:59

Captain schreef:
Mandy66 schreef:
Oke, als ze MIJ bijten dan zeg ik rustig in een normale toon stop met een boos gezicht doen ze het dan weer dan zal ik een kleine klap geven.

Denk je nu écht dat een paard het woord 'stop' gaat linken aan dat hij iets verkeerds doet? :?

Natuurlijk, soms werkt dat.
Ik heb altijd al goeie banden met pony/dieren gehad. Zal ik dat eventueel niet hebben zullen ze me nog meer
staan bijten. Geschopt word ik door mijn pony´s nooit. Anders zouden ze me niet mogen.

En als ik in principe stop zeg, dan luistert Cevvin er ook op EN ik knijp eventjes in zijn bovenlip.
En anders als hij niet ophoud geef ik hem een kleine lel voor zijn neus. Dan zal hij wel ophouden maar dat heb ik nooit hoeven doen, omdat ik meestal stop zeg en dat hij dan ophoud. En nee ik verzin dit niet 8-)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:00

Nog een aanvulling aan Mandy66:

Niet om je af te zeiken, maar jij hebt géén goede band met je pony, waarom ik dat weet?

Jij houdt duidelijk héél erg véél van hem (misschien iets téveel?) maar hij gebruikt jou als 'mep-, bijtmaatje' en dat is zeker géén teken van liefde.

Ik heb zelf merries met veulens (al jaren) en er is er bij mij niet één (al zijn ze nog zo klein) die slaat of bijt, ze worden allemaal met heel veel liefde behandelt en met veel respect, maar IK ben de BIG BOSS en niemand anders! Ik hoef zelden of nooit te slaan of te corrigeren, waarom?? Omdat ál mijn veulens de eerste keer dat ze bijten en/of naar me bokken een 'lel' krijgen en dat hoef je maar één keer te doen en dan weten ze het! Ze zijn slim genoeg! Dat wil niet zeggen dat ik ze in elkaar sla, maar er zijn teveel mensen die alles 'leuk en schattig' vinden, maar vergeten dat ze het blijven doen als je het niet corrigeert.
Mijn pony's (veulens, jonge pony's en oude merries) zijn allemaal gewend aan hoefjes, halster, dekens, wassen, vaststaan, trailer enz. enz. Ik leer ze dat jong, omdat ze het dan de rest van hun leven 'weten', dus..... niet aaaaah hij is nog maar 3 jaar, maar hij is ál 3 jaar en gedraagt zich nog als een puber!
Als ze gaan puberen doen wij het plekje pikken en de leidende merrie (ze leven bij mij 'in de groep') is mijn beste 'maatje'. Ook die grijpt zelden of nooit in, één oor plat en alles weet gelijk weer waar hun plaats is. Dit kan alleen maar omdat ze die plaats geleerd hebben toen ze jong waren. Dus..... NU beginnen!

Nogmaals, succes!
Laatst bijgewerkt door abba op 22-04-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:01

Mandy66 schreef:
TamarBwopke schreef:
Maar je kan toch ook streng zijn en goed voor hem zorgen ;)

Idd ben ik ook streng voor hem. Ik ben dan misschien wel volwassen ben ik ben niet agressief tegen over mijn dieren toe.
Ik geef ze dus niet in een twee een dikke lel. Oke, als ze MIJ bijten dan zeg ik rustig in een normale toon stop met een boos gezicht doen ze het dan weer dan zal ik een kleine klap geven. Maar weg lopen zal ik voor het paard niet doen, anders laat ik zien dat ik bang voor het paard ben ;)

Dus iemand die z'n paard wél een schop onder z'n kont geeft of een lel, is agressief tegenover het paard? :')
Dat hoeft niet met boosheid of emoties gepaard te gaan. Paard bijt/schopt jou, jij geeft schop. klaar. paard doet 1 + 1 = 2 en zal begrijpen 'baasje bijten/schoppen mag niet'.

Agressiviteit en boosheid zijn nooit goed. Maar als jij een keer flink consequent bent, heeft dat niet zomaar daar iets mee te maken. Als ik uit frustratie eens eventjes flink op mijn paard ga lopen inhakken wel ja. Maar dat wordt hier niet bedoeld.

Daarbij: paarden bijten en trappen elkaar onderling gerust ook, en soms nog best veel. Waarom zouden ze het wel naar elkaar mogen en kunnen doen, maar is het ineens 'sielugh' als wij mensen het paard eens een schop onder z'n kont verkopen als hij zich écht misdraagt?! (dus niet omdat hij een bepaalde oefening niet wil doen of niet goed doet, maar als hij zich écht misdraagt, dus gericht bijten/trappen/slaan etc.).

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:04

abba schreef:

Niet om je af te zeiken, maar jij hebt géén goede band met je pony, waarom ik dat weet?

Jij houdt duidelijk héél erg véél van hem (misschien iets téveel?) maar hij gebruikt jou als 'mep-, bijtmaatje' en dat is zeker géén teken van liefde.

Ik heb zelf merries met veulens (als jaren) en er is er bij mij niet één (al zijn ze nog zo klein) die slaat of bijt, ze worden allemaal met heel veel liefde behandelt en met veel respect, maar IK ben de BIG BOSS en niemand anders! Ik hoef zelden of nooit te slaan of te corrigeren, waarom?? Omdat ál mijn veulens de eerste keer dat ze bijten en/of naar me bokken een 'lel' krijgen en dat hoef je maar één keer te doen en dan weten ze het! Ze zijn slim genoeg! Dat wil niet zeggen dat ik ze in elkaar sla, maar er zijn teveel mensen die alles 'leuk en schattig' vinden, maar vergeten dat ze het blijven doen als je het niet corrigeert.
Mijn pony's (veulens, jonge pony's en oude merries) zijn allemaal gewend aan hoefjes, halster, dekens, wassen, vaststaan, trailer enz. enz. Ik leer ze dat jong, omdat ze het dan de rest van hun leven 'weten', dus..... niet aaaaah hij is nog maar 3 jaar, maar hij is ál 3 jaar en gedraagt zich nog als een puber!
Als ze gaan puberen doen wij het plekje pikken en de leidende merrie (ze leven bij mij 'in de groep') is mijn beste 'maatje'. Ook die grijpt zelden of nooit in, één oor plat en alles weet gelijk weer waar hun plaats is. Dit kan alleen maar omdat ze die plaats geleerd hebben toen ze jong waren. Dus..... NU beginnen!

Nogmaals, succes!

Dankje voor het succes maar voor komt het over op afzeiken.
Ik heb zoals gezegd een goeie band met mijn pony en hij zal zeker nog SPEELS zijn in plaats van dat ik geen goeie band met pony´s heb. Waarom als ik geen goeie band had met pony´s, waarom zou ik dan in een dieren praktijk mogen werken om paarden beter te maken of andere grote/kleine dieren.

Nogmaals zijn het sommige met mij wel eens en ik wil niet horen van ´ Oh je hebt geen goeie band met je paard van je bent gewoon te verlegen´ oke, maar dat waardeer ik eerlijk gezegd niet echt onder mijn meningen. Ik wil graag weten hoe ik dat kan afleren. En niet om hem telkens een dikke dreun te geven ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:05

Captain schreef:
Sleeper schreef:

En hoe hebben ze geleerd dat het woord 'uh' betekent dat ze iets stouts doen?

Ik heb mijn (jonge) paarden nooit geslagen, oke ooit 1x eentje een schop verkocht omdat ze haar benen niet thuis kon houden maar verder heb ik dat bereikt met negeren, wegsturen en kijken naar mn paarden (waardoor je dingen als bijten voor kan zijn, observeren is het belangrijkste met het omgaan met paarden)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:07

Mandy66 schreef:
abba schreef:

Ik heb zelf merries met veulens (als jaren) en er is er bij mij niet één (al zijn ze nog zo klein) die slaat of bijt, ze worden allemaal met heel veel liefde behandelt en met veel respect, maar IK ben de BIG BOSS en niemand anders! Ik hoef zelden of nooit te slaan of te corrigeren, waarom?? Omdat ál mijn veulens de eerste keer dat ze bijten en/of naar me bokken een 'lel' krijgen en dat hoef je maar één keer te doen en dan weten ze het! Ze zijn slim genoeg! Dat wil niet zeggen dat ik ze in elkaar sla, maar er zijn teveel mensen die alles 'leuk en schattig' vinden, maar vergeten dat ze het blijven doen als je het niet corrigeert.

Nogmaals, succes!

Dankje voor het succes maar voor komt het over op afzeiken.
Ik heb zoals gezegd een goeie band met mijn pony en hij zal zeker nog SPEELS zijn in plaats van dat ik geen goeie band met pony´s heb. Waarom als ik geen goeie band had met pony´s, waarom zou ik dan in een dieren praktijk mogen werken om paarden beter te maken of andere grote/kleine dieren.

Nogmaals zijn het sommige met mij wel eens en ik wil niet horen van ´ Oh je hebt geen goeie band met je paard van je bent gewoon te verlegen´ oke, maar dat waardeer ik eerlijk gezegd niet echt onder mijn meningen. Ik wil graag weten hoe ik dat kan afleren. En niet om hem telkens een dikke dreun te geven ;)

Ik zeik je niet af..... jij leest je berichten niet, je wil dus allen je gelijk halen, jij vraagt een mening, maar wil alleen maar horen dat je het goed doet, dat doe je niet, want dan zou hij niet bijten/slaan. Dus.... ik trek me terug van deze discussie, je wilt het niet horen/lezen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:07

Een goede band met je dieren hebben heeft niets te maken met werken in een dierenartspraktijk. :')
Tips om het af te leren heb je hier gekregen, je wilt er alleen niet naar luisteren.

@Sleeper, ben ik absoluut met je eens! Toch zul je ook paarden tegen komen die het woord 'uh, stop of NEE' nog niet kennen en dat niet zullen leren door negeren of wegsturen (denk aan dominantere paarden.) Dan is het soms nodig om een corigerende tik bij het woord te gebruiken om het woord te linken aan het feit dat ze iets fout doen. Zo gebeurt dat hier met alle dieren. :) En inderdaad, als je dat goed doet hoef je het maar 1x te doen!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:10

Joy Cie heeft een goed punt. Wij mensen zien slaan en schoppen als een teken van agressie, want als we dat bij elkaar doen, is dat het ook. Als wij het niet met elkaar eens zijn gebruiken de niet-agressieven woorden om elkaar duidelijk te maken dat we het er niet mee eens zijn. Paarden doen dat onderling op subtiele wijze, maar als ze toch doorgaan word er wel rigoreus ingegrepen.
Mijn shet probeerde in het begin ook te bijten en als puber nog een keer. Een lel op haar neus en een houding die zegt dat ik de baas ben, waren genoeg voor haar om het niet weer te proberen.
Het heeft niets te maken met agressie, maar met duidelijke paardentaal.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 22-04-12 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:11

abba schreef:
Ook een manier om de 'rangorde' duidelijk te maken.

Men neme een halstertouw dat draai je van jezelf af (als was het je staart) en iedere keer als je shet lekker in de wei staat te eten jaag je hem van dát plekje weg met het touw (van je af draaien! Erg belangrijk) en als je hem raakt, geen probleem (doet geen zeer, maakt wel duidelijk dat jij hoger in rangorde staat).

Als het goed is gaat hij na een tijdje ergens anders in de wei op zijn gemak staan eten, dan wacht je even en stuur je hem daar ook weer weg (als boven). Het is erg belangrijk dat je daarna nog even op de 'veroverde' plekje blijft staan.

Dit blijf je doen en regelmatig herhalen (dus niet één dag en dan nooit meer). Wat bereik je hiermee?

Jij bent vanaf dat je hem weg kunt sturen hoger in rang (ze noemen dit 'plekje pikken') en een gezond en goed opgevoed paard zal NOOIT de leider bijten en of slaan.

Blijft hij bijten of slaan dan wordt het idd tijd hem eens een rotschop of klap te verkopen en weg te sturen uit 'de groep', dat doen leidende merries (en hengsten) binnen een kudde ook. Hij mag dan ook niet terug bij je komen totdat jij het toelaat.

Wil je hier meer over weten? Lees eens wat boeken over Natural Horsemanship! Zal je zeker helpen!

Succes!

Laatste opmerking, is dit afzeiken of proberen te helpen, nogmaals..... lezen.

Ik gebruik trouwens ook vaak uhuh, maar óók dát woord moeten ze eerst leren!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:12

Een goede rangorde is heel wat dan wel of geen band hebben met een paard. Het gaatom duidelijkheid. De pony weet dat jij de baas bent en vervolgens als hij zich gedraagd ben jij vriendelijk voor hem. Zo gaat datin de kudde ook, een leidmerrie kan volstaan met een oor plat om de kudde onder de duim te houden omdat de andere paarden weten dat als ze niet goed opletten als dat oortje plat gaat ze twee dagen rondlopen met een hoefafdruk op hun bil. Merrie hoeft maar 1 keer duidelijk te zijn en het is voor tien jaar goed. Maar goed dat voor 1keer duidelijk zijn is voor jou al te laat aangezien je de pony al geleerd hebt dat uhh en stop genegeerd mogen worden, immers hij bijt nogmaals en er volgt geen duidelijke, niet te negeren, consequentie. Maar goed er is niks mis mee om zo onduidelijk naar je pony te blijven communiceren maar dan moet je ook niet verwachten dat je pony goed gaat luisteren. Daar is voor hem immers niet genoeg reden voor.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:12

Ik zeik je niet af..... jij leest je berichten niet, je wil dus allen je gelijk halen, jij vraagt een mening, maar wil alleen maar horen dat je het goed doet, dat doe je niet, want dan zou hij niet bijten/slaan. Dus.... ik trek me terug van deze discussie, je wilt het niet horen/lezen![/quote]

Ik wil wel horen en lezen wat hier te lezen valt en wat ik wil weten hoe ik het beter kan doen.
Maar oke, je hebt gelijk ik zal wat meer voor me pony´s de baas spelen. Dat doe ik ook, alleen ik zeg ook niet dat je niet gelijk hebt. Maar ik vind de reactie van @sleeper toch goed dat je beter kan negeren. Maar ook wel eens een dreun terug kan verkopen aan je paard als je paard wat doet ;) Dus nogmaals bedankt :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:13

TS: je komt hier voor advies, wij allemaal geven ongeveer hetzelfde advies. En toch besluit je dit te negeren, dus waarom vraag je dan advies. Een goede band hebben met je paard en de leider zijn van de kudde zijn twee hele verschillend dingen. Je heb waarschijnlijk wel een goede band, maar je bent geen leider. Luister naar de adviezen die hier gegeven worden.

Als je paard bijt, geef hem dan 1x een flinke harde lel en dan moet het over zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:14

Het lijkt hier alsof paarden alleen iets leren door de een klap of schop te geven. : dat is niet erg want paarden onderling doen dat ook zo" is dan de redenering.
Je kunt heel goed paarden trainen, dingen leren op andere manieren en die zijn hier ook voorbij gekomen: het negeren van ongewenst gedrag, het uitlokken van goed gedrag en dat belonen. Het voorkomen van het verkeerde gedrag door zelf iets anders te doen. Het lijkt me dat je hier wel mee kunt oefenen, of niet?

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:15

Douraque schreef:
TS: je komt hier voor advies, wij allemaal geven ongeveer hetzelfde advies. En toch besluit je dit te negeren, dus waarom vraag je dan advies. Een goede band hebben met je paard en de leider zijn van de kudde zijn twee hele verschillend dingen. Je heb waarschijnlijk wel een goede band, maar je bent geen leider. Luister naar de adviezen die hier gegeven worden.

Als je paard bijt, geef hem dan 1x een flinke harde lel en dan moet het over zijn.

Ik kom hier idd om advies te krijgen en dat heb ik ook.
Ik negeer dit absoluut niet. Maar misschien heb ik het ook druk met andere dingen ;)
Maar ik zal ( zoals gezegd) als een paard bijt even een lel geven en dan is klaar :D

troi

Re: Bijt periode Shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:18

Maar dan.. Dit paard heeft geleerd dat bijten goed is, die zal 1lel verbaast zijn en zeker even zeker willen weten of jij je niet vergiste... Maw consequent zijn is, altijd trouwens, heel erg belangrijk.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:22

troi schreef:
Maar dan.. Dit paard heeft geleerd dat bijten goed is, die zal 1lel verbaast zijn en zeker even zeker willen weten of jij je niet vergiste... Maw consequent zijn is, altijd trouwens, heel erg belangrijk.

Kan zijn ;) Is dit ook te sluiten misschien? Ik heb mijn antwoord inmiddels al :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:00

SMP-->OPG

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:12

Opvallend dat we al 2 pagina's verder zijn, de meeste reacties zijn 'geef hem maar eens een flinke lel terug' maar het werkelijke advies maar één keer gegeven is en alsnog wordt genegeerd.

Wees je paard voor. Op die manier hoef je hem niet een mega knal te geven als straf, enkel een tikje met je pols, elleboog iod en hij 'schrikt' zo van dat jij sneller denkt dan hij, dat ze het een stuk eerder afleren. En scheelt jou een beetplek.

Stel, je loopt met pony en meneer denkt, laat ik eens mijn tanden in jouw onderarm zetten. Hoofd beweegt jouw kant op, mond gaat open, mond gaat naar beneden en HAP. Wees die hap voor, beweeg je arm omhoog wanneer je door krijgt dat hij een hap wil nemen en klets hem zo tegen hem aan. Niets geen hap uit jou, pony verbaast. Desnoods met een 'eh' erbij, zodat je later enkel het geluidje hoeft te doen. Maar komt dit niet over en alsnog een hap uit je arm, dan mag de best (snel en binnen 4sec) een dreun terug geven. Maar het beste resultaat behaal je alleen als je ze voor bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:27

Negeren en belonen werkt idd prima, echter ongewenst gedrag kan gevaarlijk voor mensen zijn en valt soms niet te negeren. Paardenbeten, de flinke, doen zo ongeloofelijk veel pijn, dat wil je niet voelen. Ik ben als meisje van 10 een keer in mijn schouder gegrepen door een hengst en denk je nu werkelijk dat dat te negeren is. Paarden grijpen met hun tanden vast en knijpen dan met hun lippen aan, ondertussen ook nog een keer schudden met het hoofd. Natuurlijk is de tip om ze voor te zijn het beste maar soms moet je gewoon paards handelen en niet alleen met bijten. Als ik een jongeling aan het touw heb en hij probeert me van de sokken te lopen dan schop ik achteruit, is zo klaar, ookal raak ik ze nauwelijks. Dit kennen ze, als ze een ander paard op de kont lopen krijgen ze ook een mep.

josien_m_ schreef:
Het lijkt hier alsof paarden alleen iets leren door de een klap of schop te geven. : dat is niet erg want paarden onderling doen dat ook zo" is dan de redenering.
Je kunt heel goed paarden trainen, dingen leren op andere manieren en die zijn hier ook voorbij gekomen: het negeren van ongewenst gedrag, het uitlokken van goed gedrag en dat belonen. Het voorkomen van het verkeerde gedrag door zelf iets anders te doen. Het lijkt me dat je hier wel mee kunt oefenen, of niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:51

Mandy66 schreef:
Douraque schreef:

Ik kom hier idd om advies te krijgen en dat heb ik ook.
Ik negeer dit absoluut niet. Maar misschien heb ik het ook druk met andere dingen ;)
Maar ik zal ( zoals gezegd) als een paard bijt even een lel geven en dan is klaar :D

een lel geven en een harde 'ahh' erbij....op het goede moment en bij de volgende 'ahh'(bij vermoeden dat hij gaat bijten) denkt hij dat hij een lel krijgt en bijt hij niet.
Tenminste zo werkt het bij mijn shet hengst.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:22

Van een goedgetimede tik leren ze echt wel hoor. Mijn shet Hans heeft me toen hij jonger was een keer flink proberen te bijten. Een flinke uh en een tik (1 honderste seconde later, het is echt een reflex bij mij) op zijn neus en hij stond even beduust te kijken. Sindsdien heeft hij het niet meer geprobeerd. Met kroelen is ie soms wat te enthousiast. Een uhuh is dan genoeg om te waarschuwen. Vaak lees ik dat mensen denken dat je kopschuwe paarden krijgt als je een tik op zijn neus geeft. Ik denk dat dat niet het geval is mits je dus meteen reageert. Ik heb alledrie mijn pony's zo opgevoed en ze zijn grote knuffels.

En idd je kunt het ook voorkomen. Als ik maar de flauwe notie zou hebben dat Hans wil happen (en ja dat zie ik meestal goed aan) dan stuur ik hem uit mijn ruimte. En het is voorkomen :)

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:25

Boys and Girls, sinds vandaag heeft hij niet meer gebeten 8-) Dus dat gaat de goeie kant op.
Dankjewel allemaal.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:00

Echt, geloof me, mijn vorige shet beet toen we hem net hadden. Echt verschrikkelijk vond ik het. Ik probeerde het met zachte hand, maar dat had geen effect. Wat wél effect had:

1. NIET meer uit de hand voeren. Geen snoepjes etc meer uit de hand maar van de grond of uit een bak geven.
2. Echt een optater geven als hij je bijt. Echt NIET accepteren, en echt een fikse knal verkopen. Geloof me, het druist ook tegen mijn gevoel in, maar het is misschien 5 keer, en dan is het niet meer nodig.Gebruik ook je stem tegelijk. Op een gegeven moment is je stem genoeg.