Jonge Hengst inrijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:51

Oefenen met overal aanraken, kun je wel zijn hoofd en oren aaien en borstelen?
Dan hoofdstelletje aan, tegelijk met het bitje een klontje suiker in zijn mik duwen of bijv. het bitje in de stroop duwen van te voren (vind ik zelf nogal een kliederboel met indoen maar paarden lusten het wel). Dat hij het bit associeert met 'leuk'.
Dan een tijdje op stal/paddock/.. laten staan met zijn bitje in, uiteraard in een box of paddock waar hij neit kan blijven hangen, waar geen slierten hooi meer liggen en geen teugels eraan.
Niet beginnen met een bit wat te groot of te klein is, in tijden dat hij net aan het wisselen is, etc. Zorg dat alles comfortabel zit. Grootste zorg is: hij moet het leuk gaan vinden om straks voor je te werken, een paard wat er geen plezier in heeft kom je veel meer problemen mee tegen dan een die dolblij is dat jij weer komt 'spelen'.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:37

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een flink aantal berichten verwijderd. Vanaf hier graag alleen reageren als je een serieuze tip voor de topicstarter hebt.

pieps

Berichten: 329
Geregistreerd: 09-04-11

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:51

Nou, ervaring met een lastige hengst heb ik niet.
Wel met een lastige ruin. Die had nooit zin in dat bit in z'n mond dus hoofd alle kanten op zodat je er gewoon niet bij kon (was ook nog 1.73 m...). Bij hem was echt het enige wat hielp: suikerklonten!
Begin met het halster, suikerklont voor z'n neus en dan snel halster er om. Nog een klont en vast maken, etc. Langzaam uitbouwen naar hoofdstel en bit zoals vorige post.
Winnen op kracht doe je toch niet, dus t is of met een truukje of met geweld (touwtje, ketting).

Nayomie
Berichten: 32798
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:07

Laat hem eerst aan het bit wennen.
Castreren, ook een goede optie.
Maar hij is idd te jong.
2 jaar, in die tijd laten winnen, wat bedoel je daar precies mee?
Wat heb je die 2 jaar gedaan?

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:53

Ik heb niet alle reacties gelezen.

TS, hoe lang is je rijervaring? Welk niveau rijd je?
Heel belangrijk, waarom wil je dat je hengst hengst blijft? Waarom laat je hem niet lekker castreren?

Als ik dit weet kan ik je iets verder helpen misschien.

Ik wil je toch zeggen, als je hier nog geen ervaring mee hebt zoek dan AUB professionele hulp!
Je kunt jezelf, je paard, andere mensen en andere paarden in groot gevaar brengen op het moment dat jij denkt ik doe dit zelf wel even.
Wat voor ras is het? Even voor de duidelijkheid, een mens zal qua kracht NOOIT EN TE NIMMER winnen van een paard, een paard is vele malen sterker dan een mens is.

LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:56

je hengst is nog maar 2. hij is veel te jong

laat je hengst eerst lekker veulen laten zijn en genieten van ze jonge jaren
later moet je pas gaan nadenken over het inrijden
het is sowieos erg onverstandig omdat je hengst nog niet volgroeid is

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:15

Beste Ts.

Ik vraag me eigenlijk af wat je doeleind is met deze hengst, wil je hem hengst laten wegens de fokkerij? Of het nu een hengst merrie of ruin is, dit gedrag komt bij alle paarden voor, dit is niet specefiek iets wat een hengst eigenschap is. Dit is gewoon onwennig, of dominant gedrag, of dit komt voort uit pijn. Met pijn bedoel ik bijvoorbeeld het wisselen, mischien zit er iets in de weg?

Jonge paarden van die leeftijd hebben vaak nog last van doppen. De kans bestaat dat de doppen die die nu heeft met een half jaartje verdwijnen, vergeet daarbij niet dat er al andere doppen bij gekomen zijn, want het paard wisseld, ongeveer tot zijn 4e levensjaar.

Omdat het halster opdoen nu moeilijk gaat, zal ik het daar even bij houden. Ga even een stapje terug, totdat je het halster weer fatsoenlijk op kan krijgen. Mijn voorkeur is daarna als het een periode goed gaat, net hoofdstel op te doen met het halster daar onder, zodat je het touw gewoon aan het halster kan laten. Werk hierbij met veel geduld en beloning, maar wees wel consequent, in alle stappen wat je neemt. Verder zal ik gaan kijken als eigenaar, of die ook in een koppel kan staan, met leeftijdsgenoten. Of laat hem castereren voor sociaal contact, dit scheelt echt heel erg veel in de opvoeding. Ik heb op meerdere internationale stallen gewerkt, en heb hier echt heel veel ervaring mee. En ik weet niet beter, dan dat ze met 2.5 / 3 jarige leeftijd vanuit de koppel op stal komen, en dan beginnen we er pas mee en kijken we wat de doeleinden zullen zijn.

Mocht je er niet uit komen, raad ik je aan om over een half / jaar professionele hulp te zoeken, dit is geen ramp, want hoeveel ervaring ik ook heb in het beleren en zadelmak maken, met sommige paarden red ik het ook niet, en kan het tot het gevaarlijke aan toe gaan. En dan zoek ik ook hulp, waarom? omdat je bij een paard sneller meer kapot maakt, dan dat je in een jaar kan helen.

Mocht je hem op stal houden en besluiten door te gaan, dan wil ik alleen maar zeggen hou het spelenderwijs, consuquent wezen, met heel veel geduld en beloning.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:23

Browniee schreef:
Even voor de duidelijkheid, een mens zal qua kracht NOOIT EN TE NIMMER winnen van een paard, een paard is vele malen sterker dan een mens is.


Ik quote je even, en wil hier iets aan toevoegen.
Als je als begeleider / trainer al een gevecht aan moet gaan ben je al erg verkeerd bezig. Doormiddel van een "samenspel" berijk je zoveel meer. Ook onder het zadel dadelijk, ts gaat op een punt komen dat haar paard in staking komt, of het niet snapt. Op dit punt moeten je precies weten hoe je dit gaat aanpakken, en ook moet je aan kunnen voelen waarom je paard dit doet, Zo kan je weer een stap verder, zonder een gevecht aan te gaan. Is het dominantie? Afstraffen, en doorgaan. Is het pijn? Blokkeerd je paard zich ergens? Volledige check.. Snapt je paard het niet? Maak er een spel van.. Zorg dat je paard ten alle tijden, een happy athlete blijft.. Zo hou je de band ten alletijden, volledig. Ruiter blij. paard blij, en klaar om samen weer een treetje hoger op de ladder te klimmen en er weer 2 naar beneden te gaan. Ook met de beginselen van de basis, is dit belangrijk.

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:29

Navidad schreef:
Browniee schreef:
Even voor de duidelijkheid, een mens zal qua kracht NOOIT EN TE NIMMER winnen van een paard, een paard is vele malen sterker dan een mens is.


Ik quote je even, en wil hier iets aan toevoegen.
Als je als begeleider / trainer al een gevecht aan moet gaan ben je al erg verkeerd bezig. Doormiddel van een "samenspel" berijk je zoveel meer. Ook onder het zadel dadelijk, ts gaat op een punt komen dat haar paard in staking komt, of het niet snapt. Op dit punt moeten je precies weten hoe je dit gaat aanpakken, en ook moet je aan kunnen voelen waarom je paard dit doet, Zo kan je weer een stap verder, zonder een gevecht aan te gaan. Is het dominantie? Afstraffen, en doorgaan. Is het pijn? Blokkeerd je paard zich ergens? Volledige check.. Snapt je paard het niet? Maak er een spel van.. Zorg dat je paard ten alle tijden, een happy athlete blijft.. Zo hou je de band ten alletijden, volledig. Ruiter blij. paard blij, en klaar om samen weer een treetje hoger op de ladder te klimmen en er weer 2 naar beneden te gaan. Ook met de beginselen van de basis, is dit belangrijk.


Inderdaad, het is niet alleen paardijden alleen, het is het omgaan met je paard, dat is zoals je zeg samenspel, leer je paard te begrijpen.
Een paard leert trouwens van belonen, niet van straffen.

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:36

Heeft het paard respect voor je ?

Ik denk dat daar ook wel een stukje bij inrijden hoort.

Ik zal een joint up doen, dan krijg je wat meer respect van het paard. En je kan misschien ook wat meer van je paard begrijpen/ verwachten.

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:42

Suzanne F. schreef:
0152141488 schreef:
Ik zal een joint up doen,


:')


*bedoel: grondwerk.

Ik denk dat het paard niet echt veel respect heeft.

carditjeuh

Berichten: 95
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:48

ja een join up zou inderdaad wel goed zijn als je zijn halster wil aandoen ofzo moet je een join up proberen als hij erna zijn halster niet laat aandoen opnieuw wegjagen en een join up doen tot hij eindelijk zijn halster laat aandoen het klinkt vermoeiend maar na een tjidje moet hij toch doorhebben dat hij zijn halster moet laten aandoen om bij jou te blijven

fjordjes

Berichten: 12098
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:40

Heel goed advies hoor, een join up. Ik zeg lees de adviezen daarboven, die lijken me een stuk verstandiger.

Wennii

Berichten: 2313
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:11

Oh daar gaan we weer met de join ups :') ... De adviezen die daarboven staan (zoals fjordjes al aangeeft) lijken me een beter idee... Daarnaast zou ik dit paard nog lekker even paard laten zijn en uiteraard wel werken aan het respect, maar de bitten enzo nog ff weglaten, voor dat (wederzijds) respect er volledig is... Dan pas een stapje verder gaan.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:24

Suzanne F. schreef:
0152141488 schreef:
Ik zal een joint up doen,


:')


wordt hij vast lekker ontspannen van :j :')

Ik zou je laten begeleiden door een professioneel iemand TS, die kan je dan begeleiden waar nodig. Maar als ik jou was zou ik je tweejarige nog wat laten groeien/ouder worden.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:33

Ik ga met de rest qua mening mee over de hengst, die van mij begint met zijn jaar ook al te donderen, bijten etc dus eerst respect afdwingen alvorens er voor zijn 2,5 - 3 jaar een bit oid aan te pas komt.
Bij hem gaan eind dit jaar ook de balletjes eraf hoor, gewoon het extra stukje veiligheid.
Dekfunctie krijgt hij toch niet (klinkt hard maar wie wil er nou een veulen van een vuilnisbak?) dus dan de ballen eraf als ze niet nodig zijn.
Zal een hoop schelen in gedrag.
Hij is lief maar ik ga hem niet vertroetelen, ik hou hem streng en strak in de opvoeding en daar word hij echt niet slechter van.
KOmt nog altijd, een half jaar lang al.. heel hard naar mij toe rennen en altijd blij me te zien :') (tot het vervelende toe is hij soms :') )
Hij beet 1x gruwelijk hard, ik heb hem 1x dan ook een gruwelijke "hengst" verkocht en het was klaar.
Je moet streng en direct zijn en niet aan blijven modderen.
Ik zeg niet dat ik het goed doe maar als ik hulp nodig heb (bij deze of andere) dan ga ik dat ook zoeken.
Misschien niet onverstandig voor jou ook, je moet je daar niet "schuldig" (of hoe je het ook moet noemen) over voelen.
Zelfs anky krijgt nog les hoor:P

Toch nog even een toevoeging (mijn excuus ervoor maar het maakte me boos) Wil tegaan overige reageerders vragen, kraken jullie altijd mensen zo af voordat jullie weten of iemand dyslectisch is oid?
Vind het erg respectloos naar de TS toe.
Ik was op de helft en wou het al zeggen maar de TS had zelf al gereageerd, idd dyslectisch.
Jemineetje zeg wat zijn we weer aardig.

mg911
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:10

Hoi,
ga je je hengst in de toekomst als dekhengst gebruiken? Zo niet, zou ik hem laten castreren als ik jou was. is ook veel makkelijker met stalling zoeken etc.!
Als je hem wel hengst laat (of misschien ook wel als je hem laat ruinen) lijkt het mij een goed idee om hulp te zoeken met het beleren/zadelmak maken. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar misschien moet je nog een tijdje wachten met beleren?

Vervelend trouwens dat je dyslectisch bent, maar misschien kan je het voor je het verstuurt even laten checken door iemand? Of een spellingcontrole erover heen halen? Hoofdletters en punten helpen ook om het leesbaarder te maken voor de andere bokkers!

Heel veel succes met je hengst!

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:28

Little_birdy, als je niet wat zinnigs hebt te melden getuige het van meer intelligentie als je je stil houdt ipv offtopic reacties te geven.

TS: wat is de reden dat hij nog hengst is? En wat is de reden dat je nu al bezig bent met hem?

Is het puur het bit in om te laten wennen of ben je ook al echt in de fase van het inrijden (dus zadel/hoofdstel er op, longeren enzovoort)?

Het is lastig uit een stuk tekst op te maken wat er mis gaat. Gaat het te snel voor het paard, is hij jou de baas en heeft hij geen respect of heeft hij bijvoorbeeld last van zijn tanden. Allemaal redenen voor zo'n reactie.

Ga een stap terug met hem. Eerst braaf met het halster, vaststaan, poetsen, hoefjes, meelopen enz. Dan pas verder met moeilijkere dingen als een bit in, hoofdstel om.

Je kan hem het halster er eerst onder laten en je hoofdstel wat groter afstellen zodat hij op die manier leert wat een bit is en je zelf de controle houdt.

Jessix

Berichten: 16524
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:24

Ik vind het om eerlijk te zijn al behoorlijk fout om hier je vragen te gaan stellen als je een jonge hengst wat probeert te leren. Dan heb je i.m.o. al niet echt een strak plan achter de hand. Daarbij kunnen we wel een sneltoets maken van hetzelfde antwoord wat altijd gegeven wordt: "zoek een goede instructeur". :)

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:32

Wij hebben zelf een EV ruin die nu 3 jaar is. Hij heeft als 1-jarige een halfjaar op de wei gestaan en toen we hem hebben teruggehaald meteen laten castreren. Op 2-jarige leeftijd hebben wij hem opgeleerd en omdat we er als veulen goed mee getut hebben kan hij erg lang vast blijven staan zonder problemen te maken en hoofdstel enzo lukt allemaal goed en je kan hem ook overal aanraken, hij laat zowat alles toe. Het is echt een beer van een paard en als je hem niet kent zou je er mss een beetje schrik van hebben maar hij is echt zo mak als een lammetje. Dus in een wei zetten is mss niet zo'n slecht idee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jonge Hengst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:05

Geef dit alsjeblieft uit handen voordat er ongelukken gebeuren! Een goede basis is gewoon heel belangrijk en het is duidelijk dat jij hem dat niet kunt geven....