paard breekt los tijdens wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:44

Het nadeel van al die paarden goeroe's is dat ze de oefeningen in een roundpen doen.
Dat is een kleine ronde ruimte van 16 meter doorsnee.
Ik zou monty, parellie, voest, enz, en alle leerlingen eens willen zien met een uitbreek paard op de openbare weg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: paard breekt los tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:52

Dat komt omdat je ergens moet beginnen. Je begint in een veilige afgesloten ruimte, een probleem oplossen doe je niet op de openbare weg, dat is waanzin en levensgevaarlijk.
Je begint in de bak, gaat dan het erf op, en dan iedere keer kleine stukjes verder. Voelt het niet goed, doe je even weer een stapje terug. Op het moment dat je de weg op gaat, moet het probleem al opgelost zijn.

Je kunt ook eens op een vreemd terrein gaan oefenen, dat wel afgesloten is. De bak of wei van een naburige manege bijvoorbeeld, als je de mogelijkheid hebt om daar met een trailer naar toe gaat. Punt is dat je dan wel moet weten wat je precies moet doen, anders ben je nog geen steek verder.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:03

Het probleem van TS heeft ze niet thuis in de bak, ff lezen.
Geloof mij nu maar.
Die goeroe's hebben een hele goede verkoop techniek.
Maar als het bij hun ook niet lukt, dan wil je niet zien wat er dan gebeurd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:13

Ja, het paard volgt haar door de bak. Maar is dat door en door bevestigd? Kan ze op een kleine beweging haar paard achterwaarts laten gaan, laten draaien, halthouden etc.
Kan ze dit op het erf ook? En een paar meter buiten het erf?

Een klein kind dat het goed doet in groep drie, stuur je ook niet meteen naar de brugklas door. Stapje voor stapje, geduld, opvoeden.
En het hele verhaal van TS gaat dus over het feit dat ze haar paard vanaf jongs af aan niet de baas is, dier is vanaf jongs af aan blijkbaar niet opgevoed, anders zou ze dit probleem niet hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:41

Toch knap dat jij dit allemaal bij vele paarden in de praktijk hebt toegepast.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:50

hier ook ervaring met een losbreek paard en ben het wel eens met ariebren. Paard deed dit alleen buiten, volgt in de bak en op het erf op gepaste afstand en kon op stem achterwaarts stappen, draaien en halthouden, dit is drie jaar lang bevestigd en paard kende het door en door. Zodra je buiten het hek was kon hij zich plotseling losrukken, gaf dit niet vantevoren aan, geen gedribbel of ook maar het draaien van de oortjes, maar vanuit ontspanning hoofd laag en rust, zo in een seconde naar achterhand eronder en in rengalop gaan. Hengstekettingen en al kapot getrokken, goeroe's konden er niks mee, want zo deed hij het 10 dagen niet en dan ineens weer wel.
Opgelost is het nog steeds niet. Nou ja door niet meer naar buiten te gaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:02

Ariebren schreef:
Toch knap dat jij dit allemaal bij vele paarden in de praktijk hebt toegepast.

Wat bedoel je precies?
Trainingen stapje voor stapje opbouwen? Neehoor dat valt best mee, Anky is ook ooit gewoon in de b begonnen. ;)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 08:06

Wat maaike2800 zegt heb ik dus precies zo! Bij mij in de bak bewaart hij netjes afstand, mijn ruimte dringt hij niet binnen. Hij volgt me, komt nog steeds niet in mijn ruimte. Als ik stop, stopt hij ook. Als ik aan hem vraag om op die plek te blijven staan en ik loop weg, doet hij dat. Om hem achteruit te laten lopen hoef ik maar te wijzen naar hem. Op het erf idem. Buiten lopen met ketting doet hij dit over het algemeen ook, kan uiteraard nog beter. Mijn punt is dat ik zonder ketting wil gaan lopen, maar doe ik dit heeft hij al meteen door dat hij los kan breken. Hij is goed opgevoed, alleen hij weet gewoon heel goed dat hij heel sterk is en dat is het probleem.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:50

Probleem is vaak, dat jij buiten gaat denken ojee daar gaat 'ie straks weer.... Daar kun je niks aan doen, met zo'n verleden gaat dat vanzelf, onbewust.

Ik begrijp dat je nog niet meteen staat te springen om les te nemen van iemand die je beter leert omgaan met je paard, maar veel andere opties heb je niet.
Ja ik zou een zooi aan scherpe bitten op kunnen noemen, maar dat wil je toch ook niet?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:56

Hetgeen "Gypsy" hier al aanbracht is zeker juist, en wat "Ariebren" zegt is een heel foute interpretatie, is een beetje de gek stoken met mensen die echt jaren ervaring hebben.

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:30

Beste Samantha
Vanmiddag las ik je bericht op bokt. er zijn er al een aantal goed tips gegeven: grondwerk, geen zweep gebruik en meer. Ook jij voelt goed aan dat een hoofdstel geen optie is: je doet je paard pijn en je verpest zijn mond zodat het rijden op den duur ook niet lekker zal gaan. Toch wil je terecht van je hengsten ketting af (doe ook pijn) en dat je paard zich gedraagt als je gaat wandelen. Uiteraard is het makkelijk te zeggen wat je moet doen. Het moeilijke is te bepalen of dat het juiste is. Een van de reacties is namelijk de vraag doet hij het bij jou of ook bij anderen? Andere vragen zou zijn: waar doet hij dat? Wanneer doet hij dat? Wat gebeurt er als hij zich niet gedraagt? Wat ik je zeker kan aanraden is een Dually halster te gebruiken in plaats van een hengsten ketting. Dat is een halster dat door Monty Roberts is ontwikkeld. Het is veilig bij goed gebruik, je paard weet meteen wanneer hij iets niet goed doet en, veel belangrijker, wanneer hij het wel goed doet en het kost jou minimale kracht. Ik gebruik het altijd om paarden met een gedragsprobleem te trainen en om mijn hengst langs de merries van stal naar de wei te brengen en weer terug, geen centje pijn! Je kan het bij Annemarie van der Toorn krijgen en je hebt als ik het goed inschat een zwarte nodig: de maat voor een normaal paardenhoofd. Kijk maar eens op deze pagina: winkel.annemarievandertoorn.nl/rubriek/3/diversen/. Op www.annemarievandertoorn.nl/hulp-aan-huis/ vindt je ook trainers bij jou in de buurt die je graag verder helpen.
Veel succes

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:39

Heel leuk zo'n dually halster. Maar dat werkt dus precies zo als een hengstenketting. De vraag is hoe ze het kan doen zonder zo iets.

Is het echt een probleem om met hengstenketting te lopen? Als hij niet inwerkt heeft je paard er ook geen last van. Ik snap wel dat je het liefst zonder wil hoor, maar als jouw paard zo goed door heeft wat hij wel en niet kan maken zou ik hem er de eerstkomende tijd gewoon om laten.

Verder: Eens met Ariebren.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:21

Bedankt voor alle tips! Om terug te komen op de vraag of hij het ook bij andere doet, daar doet hij precies hetzelfde bij zoals hij bij mij doet, alleen hun hadden de kracht om hem om te trekken, wel met moeite, maar de keer erop doet hij het gewoon weer. Hij heeft gewoon echt heel goed door dat hij los kan breken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:24

En wat gebeurt er als je een halstertouw in plaats van een ketting onder zijn kin door vastmaakt? Dus zeg maar een halstertouw bevestigen als een ketting?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:31

@peppertree: ik laat de lijn altijd losjes hangen zodat er geen druk op komt, maar ik heb het idee dat een ketting altijd druk geeft, wel heel licht, maar altijd meer als alleen een touw. Of zit ik hier nu naast? Een touw bevestigen zoals de ketting heb ik ook geprobeerd maar dat had geen effect

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:37

Een ketting is aan gewicht zwaarder als een touw ja, bedoel je dat? Ik denk niet in die mate dat hij er last van zou hebben.

Als de ketting los hangt heeft je paard er toch totaal geen last van? Dus hij kan zelf kiezen: Achter je blijven lopen= geen centje pijn en lekker naar buiten wandelen, niet achter je blijven lopen: Au.

Lijkt mij heel duidelijk voor paard. Zou dan ook verder geen zweepje ofzo meer gebruiken, maar eerder een zwaaiend touw waar hij door moet. Als hij daar niet van onder de indruk is (dat was bij de mijne het geval) een keer heel duidelijk in komen met de ketting. Is niet aardig, wel duidelijk. Hoef je als je het op het juiste moment doet (dus op het moment dat hij van plan is om je voorbij te gaan, niet als hij allang langs je is) ook niet constant te herhalen.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 18:51

Ariebren schreef:
Het probleem van TS heeft ze niet thuis in de bak, ff lezen.
Geloof mij nu maar.
Die goeroe's hebben een hele goede verkoop techniek.
Maar als het bij hun ook niet lukt, dan wil je niet zien wat er dan gebeurd.

En er zijn ook 'paardenfluisteraars' die hun advies gratis aanbieden, en dus niets te verkopen hebben. Daar zijn er een aantal van, en hun taalgebruik is ook nog eens te begrijpen (In mijn ervaring zijn er helaas ook een aantal die een taalgebruik hebben die niet voor een ieder geschikt zijn... maar da's een ander verhaal!).

Aan TS: Ik ga mee met de grondwerk stroming. Ik heb dit met mijn paard ook gedaan, opnieuw de basis opzoeken toen we voor het eerst buiten gingen wandelen - dit was anders, dit was spannend en nieuw. Door eerst een stapje terug te nemen, terug naar de basis te gaan en opnieuw mezelf als leider te bewijzen, ging dat ook hardstikke goed. Wat ik gedaan heb, is eerst de bak/paddock/longeer cirkel in. Vervolgens op druk laten reageren. Deed ze het niet zoals ik wilde, ging ik na wat er fout was aan -mijn- communicatie, en als dat goed ging, gingen we vanuit dat momentum naar buiten een rondje maken. Dat rondje werd steeds groter, de tijd in de bak/paddock/longeercirkel steeds korter. Nu loopt ze keurig aan een slap touwtje achter me aan. :-) Hoop dat je er wat aan hebt!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:10

Ariebren schreef:
Het nadeel van al die paarden goeroe's is dat ze de oefeningen in een roundpen doen.
Dat is een kleine ronde ruimte van 16 meter doorsnee.
Ik zou monty, parellie, voest, enz, en alle leerlingen eens willen zien met een uitbreek paard op de openbare weg.

Wat een onzin. Mijn instructrice doet de oefeningen gewoon bij ons in de bak ( 20 x 40 m ) en mijn paard trekt zich niet alleen los met wandelen maar ook aan de longe. Dus dat probeerde hij ook bij haar en is ook gelukt. Daarna werd hij door haar op zijn plek gezet gewoon door opnieuw te vragen, dramt hij door wordt hij in zijn achteruit gezet totdat hij stopt met drammen. De beloning die hij krijgt is alleen een stemcommando dat hij braaf is. Het lostrekken bij mijn paard is daarmee al tot 80 % verminderd. En ja er zijn dagen dat hij zich los trekt, en in een afgesloten ruimte is dat makkelijker op te lossen, dan mag hij blijven lopen zolang ík dat zeg, in welk tempo ík zeg en op de zijde die ík zeg. Daarna blijft hij netjes bij me, zowel aan een touw of los.

@ ts Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat het met hengstenketting wel lukt, wat is zo vervelend aan een hengstenketting? Wanneer ik buiten ga wandelen aan een halster heb ik altijd een hengstenketting eraan, zelfs bij mijn merrie waarmee ik normaal gewoon kan wandelen met een touwtje om de nek. Evenals een zweep of stick die ik altijd bij me heb, je hebt buiten nu eenmaal meer verantwoording tegenover weggebruikers als in een afgesloten ruimte. Mijn ruin heeft bijna altijd een hengstenketting aan, zelfs met over het erf lopen, soms doe ik hem een gewoon touw om en dat gaat ook weleens goed maar zodra hij doorheeft dat dat zo is zijn grasjes eten belangrijker als luisteren naar mij. Helaas weet mijn ruin dat hij altijd los kan komen, zowel aan halster met hengstenketting, kaptoom, hoofdstel het maakt niet uit hij banjert nog door een omheining heen als hij vind dat dat nodig is. Het is minder als dat het was en dat is opgelost met lessen in grondwerk, hij weet nu eenmaal dat hij sterker is en dat alles wat je erom doet maar even vervelend is en dat het vanzelf weg gaat als je doordramt en 500kilo of meer houd je gewoon niet wanneer je 1 sec te laat bent.

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:27

Beste Samantha,
Boeiend hè, al die reacties, zeker die over hengstenkettingen en de vergelijking met het dualy halter. Het grote verschil tussen deze twee "gereedschappen" is dat het dualy halster gebruik maakt van een koord dat over de neus gaat terwijl een hengstenketting bestaat uit schakels dat onder de kin loopt. Het essentiële nadeel van de ketting is dat de druk uitgeoefend word door de kleine raakvlakken van de schakels met de kin van het paard terwijl het raakvlak van het koord duidelijk groter is. Daardoor is de druk van de ketting veel groter is dan de druk die het touw uitoefent bij als je er met gelijke kracht aan trekt. Een hengstenketting is daardoor veel pijnlijker, vergelijk het maar met de werking van de kinketting bij een stang en trens hoofdstel waarbij de stang maximaal is "aangetrokken". Het tweede grote verschil is dat het touw bij een dualy halter veel sneller los komt als het paard zich weer netjes gedraagt terwijl je met de ketting door de schakels schoksgewijs los komt. Verder knevelt de ketting de kin veel meer dan het touw de neus, mits het dualy halter goed is aangebracht.

Uiteraard kan je ook met het dualy halter meteen de straat op. Je zal eerst in een veilige ruimte moeten trainen zodat je paard weet wat van hem verwacht wordt. Daarna ga je steeds een stapje moeilijker zodat je paard steeds een klein beetje meer uitgedaagd wordt.
Veel sterkte met je afwegingen en het veilig trainen van je paard.

spookjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:30

Dat heb ik ook gehad, paard zet z'n nek dr op en trok zo touw uit mn handen, heeft het paard een keer bij me geflikt
heb daarnaa 'EEEEEH KLAAR NUU' en een keer aan het halstertouw een ruk gegeven (het was egt een eigenwijs ding)
heeft die daarna noooit meer in z'n hoofd gehaald, gewoon echt een keer goed consequent zijn dat je daar gewoon niet van gediend bent en dat mag je echt wel een keer laten merken, anders hou je er enkel een rotknol. Werkt prima
en heb er niet egt kracht voor moeten gebruiken, goed streng en laat dat gewoon echt merken, zijn ze echt niet zielig, en hoef je het daarna nooit meer te doen!

Paard was nog geen 4 jaar, en een hele dikke hengsten nek ( ondanks dat het een pis merrie was :Y) )

en absoluut niet belonen.. consequent zijn en daarna gewoon doorlopen alsof er niks aan de hand is
en wat bij mij ook nog werkt als die dat dan niet doet en hij blijft voor je lopen, ga eens met het einde
van je halstertouw rondjes zwaaien, dat hij je gewoon niet voorbij loopt! als die dat niet meer doet
druk los laten en verder lopen.

En het is handig om het eerst te leren in een afgesloten bak, dat als hij dr vandoor gaat er niks aan de hand is
is niet slim om te gaan wandelen buiten als je donders goed weet dat je paard ervandoor gaat, eerst kunnen in
een veilige, afgesloten omgeving, zodat jij je ook rustig kan houden als paard weer eens touw uit je handen rukt!

verder veel succes ermee :j

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:12

Bedankt voor alle hulp! Ik ga eerst nog verder met de ketting en ervoor zorgen dat hij ten alle tijden achter mij aanloopt. Misschien dat ik met de tijd nog zo'n dualy halster ga proberen. Alleen waar ik met dat halster bang voor ben is dat z'n neusbeen kan breken als ik er te hard aan trek, of kan dat niet?

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:20

Beste Samantha
De grote plus van juiste gebruik van het dualy halter is dat je er niet aan hoeft te trekken. Het paard trekt er aan als hij zich niet gedraagt en merkt vanzelf wel dat het niet prettig is. De kans dat zijn zo hard trekt dat zijn neus been breekt is gering. Je moet weten dat als het dualy halter juist is aangedaan, het halter hoger zit dan bijvoorbeeld de neusriem van een hoofdstel: het zit net onder de jukbeenderen en daar is het bot van zijn neus erg sterk.
Let op ik zeg niet dat je een neusbeen niet kan breken; alles kan kapot dus het breken van botten kan altijd, ook met een hengsten ketting.
Veel succes.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:58

Beste Otto,

Laat mij ten eerste alsjeblieft voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is iets of iemand onderuit te halen, maar het dualy halster heeft geen 'magische' werking, en ik ben altijd een beetje huiverig als ik het soort berichten lees, zoals jij die brengt. Ik snap echt dat de bedoeling goed is, maar ik denk dat jij net zo goed als een ieder met flink wat ervaring weet, dat het niet het gereedschap is wat het verschil maakt, maar hoe je het gebruikt.

Ja, ik ben ervan overtuigd dat het dualy halster werkt... mits je er ook daadwerkelijk training in hebt gevolgd, het nu eenmaal net als met ieder ander stuk optoming: Als je het niet goed gebruikt, kan je schade aanrichten. Nu kan je argumentaal zeggen dat je ook met een gewoon halster schade aan kan richten, en dat is zeker waar, maar persoonlijk denk ik dat het net wat minder kwaad kan dan een speciaal gefabriceerd halster.

Uiteindelijk werkt, denk ik, niets zo goed als begeleiding, zeker in grondwerk, en dat kan je het beste krijgen van iemand die jouw en je paard kent, en dan pas gaan kijken naar wat het beste bij de combinatie ruiter/paard past. (Want ook niet ieder paard/mens is gedient van het dualy halster, net zo goed als mijn paard zou flippen als ik er met bijvoorbeeld sporen op zou klimmen - niet zo zeer omdat ik mijn benen niet stil kan houden, maar als ze die per ongeluk zou voelen, dan zou ik tegen het plafond hangen!)

Maar goed, dat is mijn mening, en mijn bevinding.
Laatst bijgewerkt door StefenYnia op 15-04-12 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:18

Maar met alle goede raadgevingen die te lezen zijn.
En alle goede trainingen die gegeven worden door de mensen die er voor geleerd hebben.

Iets afleren is heel moeilijk.
Weet een paard dat hij gewoon door kan lopen, dan doet hij het.
Weet een paard dat hij onder het schrikdraad door kan komen, hij doet het.
Weet een paard dat hij over de weide afzetting kan springen hij doet het.

Zoals TS nu bezig is met de ketting, heel goed.
Maar ik weet nu al, zonder ketting, het paard pakt zijn kansen weer.
Maar zolang de ketting zonder druk een goed resultaat geeft, waarom het probleem weer opzoeken ??

Wat maakt het nu uit of je met het halster touwtje buiten kan lopen of met de hengsten ketting onder door het zelfde kan doen.
Het paard weet zijn plek en de eigenaar is happy.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:25

Ariebren schreef:
Maar zolang de ketting zonder druk een goed resultaat geeft, waarom het probleem weer opzoeken ??

Wat maakt het nu uit of je met het halster touwtje buiten kan lopen of met de hengsten ketting onder door het zelfde kan doen.
Het paard weet zijn plek en de eigenaar is happy.

Ergens inderdaad ook wel een punt met waarheid, ja.
Maar de vraag van TS is hoe ze dit toch veilig kan doen, dus opties te over.

Maar goed, dan komen we in een grijs gebied, denk ik. ;-) Ik PB er wel even over, wil hier liever niet eventueel andere vrouwen tegen de schenen schoppen. :P