fjorden merrie rent steeds weg ook met ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: fjorden merrie rent steeds weg ook met ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:07

Toevoeging, via het andere forum, van Anita (die zit ook op bokt)

36 punten gehaald op de keuring als veulen.
En deze aantekening staat in mijn bestand: Werd in jan. 2012 te koop aangeboden op MP door Desiree uit Den Haag en in mrt. 2012 door Paardrijden met plezier uit leidschendam op MP

valerie11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 10:12

Hallo volgens mij eigenaar(esse) van sjolvir,
De gegevens die je gevonden hebt op de fjorden stamboek kloppen inderdaad. Kun je daar iets mee?
bedankt en groetjes.
Henriette

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:23

Wat je er mee kunt is: vragen aan vorige eigenaren of ze dit gedrag daar ook al vertoonde en of er dan vervolgens een aanwijsbare reden voor het ontstaan van dit gedrag is geweest, als er een concrete reden is kan er makkelijker met hertraining begonnen worden. En evt kijken in hoeverre bloedlijnen meespelen bij de gedrags- en/of lichamelijke tekortkomingen.
Verder is het wat het is: leuke info over je paard.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:24

op Bokt zijn meerdere topic's over deze Urly geschreven, en jammer genoeg geen leuke. Raar verhaal dat verkoopster zegt dat de pony verwaarloost bij een boer stond terwijl ze gewoon bij iemand stond die volgens het topic erg gek op haar was maar ook niks met haar kon. Geef je veel wijsheid mee. Misschien komt er toch nog wat uit de verkoopsters kant, want dat is ook een raar verhaal. Urly is trouwens een plaatje om te zien

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:26

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:07

Ow jee, je hebt dus een probleemgevalletje gekocht! Zoek hulp van een professional, dit ga je zelf niet oplossen, deze moet grondig gecheckt worden door een veearts (zeker hormonaal, waarschijnlijk aan de regumate) en vervolgens in de hertraining. We kunnen allen wel weer voor je gaan herhalen wat in het vorige topic al naar voren is gekomen, maar dat heeft geen zin, die conclusie kan je zelf waarschijnlijk ook wel trekken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:10

Nog even wat anders: hoe was de omschrijving van de pony toen je haar kocht? Als dit bv 'bomproof'is en je kunt aantonen dat vorige eigenaren ook deze ernstige problemen met dit paard hadden is volgens mij je koopovereenkomst ontbindbaar. Is ook de moeite van het onderzoeken waard!

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:21

Hallo,
ik heb die lieve urla een hele tijd verzorgd, totdat ze verkocht werd aan die Desiree. En wat ik je kan zeggen, ze wa sniet van een boer en stond niet zielig in een stalletje, integendeel ze stond op een stal van 230 euro per maand!
Urla, is nooit de makkelijkste geweest, maar als ze je eenmaal kent gaat ze voor je door het vuur! HEt een hele lieve knuffelpony, maar ik heb haar toen bewust niet gekocht omdat ik er niet mee kon wat ik ermee wilde. Wel mis ik haar nog iedere dag.
En ja voordat ik haar verzorgde had ze een jaar stilgestaan, omdat de eigenaar zwanger was en net was bevallen. Hierna zijn we gaan opbouwen, veel longeren, toen langzaam een zadel, wat ze echt not done vond, en toen er op rijden en het ging super!
en ja ze steigerde weleens, of nam afentoe een sprintje, maar nooit iedere keer als ik erop zat, nee helemaal niet vaak zelfs.
na haar anderhalf jaar verzorgd te hebben deed ze het super!
Ik zou je heel graag willen helpen en je mag me altijd pb'en, ik ken haar door en door, en vind het niet goed dat er nu zo over haar gepraat wordt en dingen over haar gezegd worden, en over oins de ouder eigenaren, en verzorger die geen waar zijn!
M'n pb staat open!
En 1 tip ga niet mennen, ze is doodsbang voor de kar! ivm een ongeluk voordat ik haar verzorgde, ze is wel degelijk veel ohz gereden!

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:36

Laatst bijgewerkt door love_urla op 16-04-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:39

Ik zou als ik jou was gewoon uitzoeken of je de mensen kunt aanklagen op eventuele dwaling. De vorige mensen hadden namelijk ook moeite met Urla en hebben haar inderdaad misschien als bomproof verkocht? De post hierboven is van mijn schoonzusje (en ik heb Urla dus weldegelijk onder het zadel gezien, in de tijd dat Fleurtje Urla verzorgde ging het super goed, overigens was de echte eigenaresse super goed voor haar dus echt geen boer waar ze werd verwaarloosd!!!!), en ik heb Urla gekend voordat ze het ongeluk met de kar kreeg. Je kan mij ook altijd via de pb bereiken, ik studeer een studie met recht en ik ben erg thuis in dit soort zaken dus laat het maar weten als ik iets voor je kan doen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:50

Urly kan dus echt wel braaf zijn, maar vereist waarschijnlijk heel veel doorzettingsvermogen, tijd en geduld en goede begeleiding. Is de vraag of ts de wil. Ze is een pracht pony dat zeker. Maar je wilt ook gewoon lekker rijden met je pony en haar vertrouwen met je kinderen . Moeilijke keuze, ik zou zeker contact opnemen met de vorige eigenaresse, niet de verkoopster maar die daarvoor waar het ook niet bij ging. En ja ook uitzoeken of het mogelijk is zoals Kingloveyou zegt of ze onder verkeerde voorwenselen verkocht is, want jij kon er als onervaren paardeneigenaar zo mee weg rijden zei ze.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:01

Zo, en nu ga ik mij er eens mee bemoeien. Urly heeft bij ons op stal gestaan toen ze van Desiree was, een erg onzeker meisje van 14. Urly was levenslink ( echt a la rodeo ) en was aan de hand/ met poetsen ook niet te hanteren. Urly is toen bij ons 'heringereden' door iemand met verstand. Wat bleef was dat Desi onzeker bleef op Urly en dat moeder Desiree toen heeft besloten dat het beter was om voor Urly een ander adres te zoeken, naar mijn idee een verstandige keuze. De vorige stalhouder wilde Urly wel gratis hebben, dan kon ze daar in het land lopen. Urly is daar gratis heen gegaan MET en ondertekende brief dat ze op de hoogte is van het onberekenbare gedrag van Urly!!

Moet je ballen hebben om dat paard weer aan kinderen te verkopen....

Beetje jammer dat de vorige eigenaar van Urly boos werd op Desiree toen ze m verkocht en TOEN pas zei dat ze een trauma had van een kar ongeluk

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:36

oh wat ben je dan laag he!, het is toch ongelofelijk wat zo iemand kan aanrichten . Ruitje wat fijn dat je reageert. Ik ben benieuwd of die ondertekende brief nog in het bezit is van Desiree. Arme Urly en arme Ts.

willemijn98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:49

ik ken urla ook goed loveurla is mijn vriendin ik ging vaak mee naar urla. ik heb alles gezien. en er is bij de verkoop duidelijk gezegd dat het een paard met handleiding is en ze bang is van zweep en kar! dat is echt gezegd!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:53

denk dat de boosdoener de vrouw is waar ze het laatst aan gegeven is( en niet de meisjes), die wist gewoon wat voor pony urly was, hoe vaak gebeurt dat niet dat een pony lekker grasmaaier mag spelen en je in goede trouw deze weg geeft, want oh hoe fijn is het niet dat zo'n dier nog een goed leven heeft. Dat je in zo'n geval voor veel geld die pony kan doorverkopen aan iemand met kleine kinderen dan ben je voor mij echt een in en in slecht persoon.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:59

sorry hoor maar ik kan het niet laten om te reageren , er is nooit bij de verkoop dat ze steigerde ofwat , er werd me alleenmaar verteld dat het een brave pony was en nooit wat zou doen ,
wij nog duidelijk verteld dat het me eerste pony was dus ik niet een topruiter was
maar urly zou nooit wat doen ,
dus er is mij nooit verteld dat urly steigerde , bang was voor de kar , een trauma had , haar eigen zin doordreef , ervandoor ging , en zo kan ik nogwel een paar dingen opnoemen

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:00

Jeetje ik heb dit topic vol ongeloof gelezen.
Wat ontzettend vervelend voor de topic starter, die met alle goede bedoelingen hulp komt vragen.. krijg je ineens dit over je nieuwe paardje te horen.. ( wel fijn dat iedereen meteen mee zoekt en mee helpt)
Even rot vind ik het voor de oude eigenaresse/verzorger van het paardje. En natuurlijk zeker voor Urla zelf! Ik begrijp niet dat die tussenpersoon zo gehandeld heeft.

Topic starter, laat je even weten hoe dit afloopt?
Ik denk ik er ook voor zou kiezen om haar terug te brengen naar vorige eigenaar. Ze hebben jullie duidelijk niet op de hoogte gesteld van de situatie.

valerie11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 09:03

Nou ja en nu? Wij vinden Urly wel lief en als ik haar kriebel en rustig rondjes loop ontspant ze maar verder is ze zeer onberekenbaar en volgens mij bang en ik ben nu bang om maar iets met haar te doen. Wat ik even aan'ruitje'wil vragen is; naar wie is Urly toegegaan na Desiree, en van wie heeft onze vorkoper haar nu gekocht. En wie is er nu 'laag' bezig geweest. Bij wie kan die brief nu zijn? Mmisschien even via een PB om namen van mensen te beschermen.
Alvast bedankt en ik hoop dat ik niet te veel aan je vraag maar dan hoor ik het wel. Groetjes Henriette

willemijn98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:09

valerie11 ik zou hulp vragen aan love_urla hier op bokt. Zij weet alles over urla en weet ook precies wat je moet doen om haar vertrouwen te winnen. fleurtje kon er alles mee. 1 tip die ik je kan geven is heel veel longeren heeft zij ook gedaan. en als je het zelf eng vind vraag dan iemand die het niet eng vind. en NOOIT met een zweep gaan werken!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:17

Henriette, dit is geen leuke recreatiepony, maar een pony die alleen in professionele handen een kans maakt en er dan vervolgens nog jaren over zal doen om weer redelijk normaal te kunnen functioneren. Het behandelen van een trauma kun je niet overlaten aan kinderen.
Hoe lief ze ook is, jij en je kinderen zullen er nooit iets aan hebben. Ik weet hoe moeilijk de beslissing is, maar jij en je kinderen zijn niet op zoek naar een dure grasmaaier. Zoek juridische hulp (heb je een rechtbijstandsverzekering?) en ontbind de koopovereenkomst. Je hebt nu informatie genoeg om een goede zaak te hebben.
Laatst bijgewerkt door dianaw33 op 17-04-12 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:17

Ik denk dat urly na desiree naar degene is gegaan waar jij er van hebt Henriette, die haar gratis heeft gekregen en door heeft verkocht ondanks dat er afspraken gemaakt waren , en inderdaad hoe sneu voor alle mensen die op deze manier de dupe er van zijn, en Urly. Ik zou haar ook terug laten halen door de verkoopster, voor er echte ongelukken gebeuren . Maar die keuze kun jij (en je gezin) alleen maken.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:21

@Desi_Urly, wat je nu aan probeert te kaarten is niks van waar. Er heeft bovendien ook duidelijk in de advertentie gestaan dat Urla NIET geschikt was voor de kar. Nu moet je geen dingen gaan beweren die niet waar zijn want dit komt ten goede van een eerlijke eigenaresse. Zoals ik al zei, Urla was super braaf bij Fleurtje en deed al die rare fratsen niet. Natuurlijk kan het wel eens een keer voorkomen dat een paard een sprintje met je neemt maar so what?! Ik heb ook een eigen paard en die dingen gebeuren. Er is duidelijk gezegd dat Urla een paard met een handleiding is, bovendien steigerde ze amper tot nooit toen ze nog op haar oude plekje was dus ik denk dat dit echt een kwaal die later is ontstaan.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:24

Zoals DianaW33 zegt, je hebt inderdaad genoeg informatie om de koopovereenkomst te kunnen ontbinden. De mogelijkheid is er dus dat je haar weer terug kan doen naar haar vorige eigenaresse.
(Laten we er aub niet vanuit gaan dat als zij hem weer terugkrijgt ze hem weer te koop aanbied als een recreatieve pony.... ;( )

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:25

dianaw33 schreef:
Henriette, dit is geen leuke recreatiepony, maar een pony die alleen in professionele handen een kans maakt en er dan vervolgens nog jaren over zal doen om weer redelijk normaal te kunnen functioneren. Het behandelen van een trauma kun je niet overlaten aan kinderen.
Hoe lief ze ook is, jij en je kinderen zullen er nooit iets aan hebben. Ik weet hoe moeilijk de beslissing is, maar jij en je kinderen zijn niet op zoek naar een dure grasmaaier. Zoek juridische hulp (heb je een rechtbijstandsverzekering?) en ontbind de koopovereenkomst. Je hebt nu informatie genoeg om een goede zaak te hebben.

Hier ben ik het mee eens ja.
Hoe leuk jullie haar ook vinden, denk ik dat het beter is om haar terug te brengen.
Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is, maar als je het nog meer maanden aankijkt wordt het alleen maar moeilijker.
Bovendien kun je niet het risico nemen dat je kids wat overkomen.
Er zijn zoveel leuke recreatiepony's te koop dat ik denk dat jullie meer gebaat zijn bij een rustigere pony en dat Urly meer gebaat is bij een wat meer ervaren ruiter.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:27

ohnee , niks van waar ?
daarom is ze zo , en is ze nu alweer zo bij de nieuwe eigenaresse
en nee er heeft niks in de advertentie gestaan over een kar ,
dat weet ik 100% zeker , en ohja 'so what' als een paard een sprintje trekt ,
deed ze dus een x en rende ze bijna een fietser omver , zo hoppa midden op de weg lekker met auto's overal een sprintje trekken is dus maar lekker normaal , nou nee sorry hoor ?
ik heb ook een eigenpaard , en die trekt echt geen sprintje als ik dat niet wil hoor ?
of van die rare dingen , die is teminste opgevoed , zo te zien urla niet ..
en ze steigerde ''nooit'' , omdat er bijna nietmeer op dr werd gereden
want de eigenaresse reed alleenmaar op dr andere fjord
en fleur was met vakantie voor een paar weken ,
dus daar klopt echt niks van
en 'so what' als je paard steigerd ofzo , ja tuurlijk ,
ik weet nogwel dat ze bijna omklapte , maarja 'so what' he..
nee , een paard moet gewoon luisteren
hij kan somswel zn dag niet hebben of een streekje uithalen ,
maar urly had elkedag dr dag niet en haalde elkedag een streek uit