Paard wil bit niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:34

Hij past goed, doe hem voorzichtig in, onhandige ruiter nee ... Ene heeft veel ervaring op hengstenstal en ik ben opgegroeid met jonge paarden. Ik kijk het nog even aan. Als er over 2 weken nog niks verbeterd is kan ik altijd de tandarts inschakelen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:45

Ja. :j Waarom zou men luisteren naar een paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:48

Wanneer een paard duidelijk aan geeft geen bit in te willen, waarom dan toch proberen? Een paard doet het niet voor niks, hetzelfde als knagen op een bit.En dan gewoon verschillende bitten proberen, in de hoop dat het een keer op houd?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:00

Dit paard heeft vaker kuren gehad meer omdat ze een eigen wil had
Laatst bijgewerkt door stalmilagro op 08-04-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:01

Okee maar dat wil niet zeggen dat het nu weer een aanstellerietes poging is.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:02

Dat zeg ik ook niet maar het is niet raar dat ik het eerst dacht

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:02

Ik vind het altijd zo jammer dat de schuld altijd bij het paard ligt maargoed, ik ga er verder niet meer op in want dat is een beetje offtopic.

Ik hoop dat je er een tandarts bij haalt.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:07

Tandarts laten komen, controleren op wondjes/blaasjes in de mond. Anders een appelbitje aanschaffen, dit heeft twee voordelen minder koud dan een normaal bit en heeft een appelsmaakje, mijn ervaring is dat wanneer je dit gebruikt een normaal bit binnen de kortste keren ook geaccepteerd wordt.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:36

Geef ik het paard de schuld dan???? Lees je wel goed ik dacht eerst dat het een "fase" was en ik zeg dat ik voorlopig stop omdat ik aanneem dat het aan de tanden ligt die doorkomen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:39

Nee je zegt ik kijk het even aan en over twee weken zie ik wel.

Dat is duidelijk een geval paard probeert iets duidelijk te maken maar ruiter wilt niet luisteren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:42

stalmiracle schreef:
Dit paard heeft vaker kuren gehad meer omdat ze een eigen wil had

Het is een kind en kinderen hebben kuren!
1 1/2 uur bezig om een bit in te krijgen ik zou het als paard ook wel weten!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:45

Somebitch schreef:
Nee je zegt ik kijk het even aan en over twee weken zie ik wel.

Dat is duidelijk een geval paard probeert iets duidelijk te maken maar ruiter wilt niet luisteren.
Ik kijk dan of die puntjes er nog zitten of dat de tanden dan echt doorkomen. Ze eet wel goed dus dat is belangrijk daarom haal ik er niet meteen een tandarts bij.

En ja tuurlijk is het een kind en hebben die kuren daarom ging ik er niet meteen vanuit dat het aan de mond kon liggen en ja anderhalf uur maar ik dacht dat het beter was dan toegeven als het niet aan de mond lag ... Want als het wel "uitproberen" was dan is het niet goed om het paard zijn zin te geven

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:05

Hoe kan een 3 jarige die nog niets kan en begrijpt jou nu uitproberen?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:13

Niets kan en begrijpt? Heb haar al 3 jaar. Ze kan longeren ... Heb bit al wel 20x in gehad ... De 2e x onder het zadel wist ze al de beenhulpen ... Ze is super slim en echt niet dom ofzo

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:26

Zucht... ze kan longeren kan al onder het zadel enz. is 3 jaar... zegt mij genoeg!
Of is ze tegen de 4 jaar? Dan word het een iets ander verhaal, maar dan nog denk ik dat er ergens iets verkeerd gaat met de mens en niet het paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:27

aerdenhout1 schreef:
Zucht... ze kan longeren kan al onder het zadel enz. is 3 jaar... zegt mij genoeg!
Of is ze tegen de 4 jaar? Dan word het een iets ander verhaal, maar dan nog denk ik dat er ergens iets verkeerd gaat met de mens en niet het paard.

_/-\o_

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 15:33

Alsof ik de enige ben die haar paard op 3 jaar onder het zadel wil doen. 3x in totaal verdeeld over 3 weken. En ze gaat naar de keuring dus longeren moet wel hè. 10 min per keer max 2x in de week daarnaast ben ik maar 50 kg en
Hoe denk je dat ze het met hengsten doen die naar de keuring moeten

veraa1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:06

mijn pony deed eerst ook haar bit niet in omdat ze er bang voor was. bij mij heeft het geholpen om eerst overal met mijn handen aan te kunnen komen. rondom haar mond en in haar mond ( natuurlijk niet helemaal zodat ze me kon bijten maar langs de tanden af ) daarna ben ik dat met andere voorwerpen gaan doen zoals een plastic zakje. toen dat eenmaal lukte heb ik nooit meer problemen gehad met het bit indoen. maar ik weet niet of dit bij alle paarden zo helpt.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:15

Iemand die niet zegt dat ik het slecht doe. Dat is opzich een idee als ik weet dat het niet aan het gebit ligt

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:55

tandarts laten checken, en als ze last heeft van haar tandjes dan bitloos of even stoppen, en als het niet aan de tandjes ligt miss een ander bitje, of op een andere manier indoen ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:54

In eerste instantie even d'r tanden laten checken. Uitsluiten van een pijnlijke mond is wel het belangrijkste lijkt mij. Als je een goede tandarts hebt kan die je meteen meer vertellen over de mond en het bit. Misschien is het toch niets zo'n geschikt bit als je dacht.. Het kan bijvoorbeeld ook tegen de gehemelte prikken.

Verder van het bit accepteren een leuk (!) spelletje maken. Even oefenen met een halster eronder voor de controle en probeer je paard geïnteresseerd te krijgen voor het bit. Smeer het inderdaad in met wat lekkers, stroop of honing en/of geen een snoepje als ze het bit in heeft. Haal het bit er dan ook meteen weer voorzichtig uit. Herhaal dit.

Vaak denk je dat het voor het paard allemaal wel klaar is en dat het bit geen probleem meer vormd, maar bedenk je wel dat het allemaal helemaal niet zo fijn aan voelt zo'n ijzer in je mond met druk erop. (hoe zacht je ook zult zijn in de hand) Jouw paard associeert het blijkbaar toch met een onprettig gevoel. Geef haar dus meer tijd om te wennen aan het bit. Gewoon bitje in en op een (touw)halster rijden bijvoorbeeld. Of haar wat leren nageven aan de hand, gewoon vanuit stilstand.

Geef het vooral alle tijd die nodig is om vertrouwen in het bit te krijgen.

Anne9941

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:17

Heeft ie misschien iets naars meegemaakt met zijn hoofd?

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:28

Als er niets mis is met haar gebit dan kun je proberen het bit in water te dopen en dan in haver heb ik ook al eens gedaan of mischien houd ze niet van iets in haar mond dan kan je het eerst ens proberen met eenn lange dikke wortel of je dat in haar mond krijgt anders zou ik het ook niet weten

Anne9941

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:38

Probeer anders bitloos te gaan rijden...Het is maar een tip maarja

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:43

Ze heeft niks naars meegemaakt maar wie heeft heeft ze in de tussentijd ooit haar tanden gestoten in de wei en die tip met wortel is best slim als ik weet dat t niet aan de tanden ligt