Krijg hoofdstel niet om bij mangegepaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 22:12

KozieZ schreef:
Toen ik nog op een manege reed, was er een privépaard wat ook vrij "lastig" was met het hoofdstel om doen. Paard was ook nog 1,75/1,80m. Niet echt een handige combi. Bij dit paard was het de oplossing om aan 1 kant het bit los te maken, dan het kopstuk goed omdoen, keelriem alvast vast maken en dan terwijl het hoofdstel dus al half zit, het bit in doen en weer vast maken. Dan de neusriemen en voila! Het hoofdstel zat :D

Misschien werkt deze tactiek ook bij dit paard. Je hebt dan 2 handen vrij om het bit goed te doen, omdat je de rest van het hoofdstel al niet meer vast hoeft te houden.

Dat is wel een goeie. Kopstuk omdoen inderdaad geen probleem. En dan zit het hoofdstel voor een deel ook al vast. Zal volgende keer eens kijken of dat werkt. Moet natuurlijk niet heel het hoofdstel uit elkaar halen, daar gaan ze niet zo blij mee zijn op de manege :P

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 22:13

stef schreef:
Lukt het bij andere Paarden wel?

Dat weet ik niet, want ik heb het nog nooit bij een ander paard geprobeerd. Ik denk als ze stil blijven staan het niet zo'n punt is.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:14

Bit losmaken is 1 riempje :) Alleen het bakstuk waarmee het naar boven toe vast zit hoef je dan los te maken :D De rest blijft vast.

LadyMadonna

Re: Krijg hoofdstel niet om bij mangegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:03

Je zou iemand moeten hebben die er gewoon bij staat en ziet wat er gebeurt en die je kan vertellen wat er fout gaat en hoe je dat anders kunt dien

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:23

Dat had ik vandaag ook nog bij een manegepaard. Superlief met poetsen, bleef lekker liggen slapen, stond voorzichtig op, knuffeldeknuffel... maar toen ik links wilde opzadelen ging meneer helemaal met links tegen de muur staan. Ik dacht nou ja, boeien, dan maar rechts...rechts tegen de muur staan. Lukte dus ook niet. Dan maar eerst het hoofdstel, dan kan ik hem sturen...ook niet, hoofd helemaal omhoog, kan er niet bij.
Had een ander moeilijk zadelbaar paard al een keer met tandjes en al in mijn arm hangen en ik wilde hier geen herhaling van, dus ik heel voorzichtig met het hoofdstel naar hem toe om hem niet bang te maken. Afwachten wie het het langste volhoudt, zeg maar. Uiteindelijk kwam iemand me toch maar helpen, iemand die dat paard al beter kende, ik ging er voor het eerst op namelijk. En zij had het in tien seconden voor elkaar. Nou ja, volgende week toch maar iets standvastiger aanpakken dus.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:23

MiReRe schreef:
Dat had ik vandaag ook nog bij een manegepaard. Superlief met poetsen, bleef lekker liggen slapen, stond voorzichtig op, knuffeldeknuffel... maar toen ik links wilde opzadelen ging meneer helemaal met links tegen de muur staan. Ik dacht nou ja, boeien, dan maar rechts...rechts tegen de muur staan. Lukte dus ook niet. Dan maar eerst het hoofdstel, dan kan ik hem sturen...ook niet, hoofd helemaal omhoog, kan er niet bij.
Had een ander moeilijk zadelbaar paard al een keer met tandjes en al in mijn arm hangen en ik wilde hier geen herhaling van, dus ik heel voorzichtig met het hoofdstel naar hem toe om hem niet bang te maken. Afwachten wie het het langste volhoudt, zeg maar. Uiteindelijk kwam iemand me toch maar helpen, iemand die dat paard al beter kende, ik ging er voor het eerst op namelijk. En zij had het in tien seconden voor elkaar. Nou ja, volgende week toch maar iets standvastiger aanpakken dus.

Dit paard nam je gewoon in de maling :j
Als je zo voorzichtig de stal in komt en lief gaat afwachten, dan lopen ze al snel over je heen omdat je geen leiding toont. Het paard moet jou accepteren als leider, maar dan moet je wel uitstralen wat je van dat paard verwacht.
Het tegen de muren pletten of op tenen gaan staan doen ze echt omdat ze dan denken boven jou in de kudde te staan. Dus niet afwachten, gewoon terug duwen en je eigen ruimte claimen. Jij gaat naar paard toe, niet andersom. Behalve op jouw uitnodiging dan.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:27

ik herken je probleem dit doet me pony ook en dan moet je een arm om zijn hoofd doen en dan met je andere hand het bit in zijn mond doen

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:11

wat naar voor je dat het allemaal wat stroef verloopt, maar dat komt wel goed.
Ik weet niet of je wat praat tegen je paard waar je op moet rijden?
Mischien helpt dat wat, dan kan je hem/haar juist vertellen wat je op dat moment juist aan het doen bent.
Voor sommige mensen een raar idee, maar zo stel je jezelf op je gemak en doe je het wat rustiger en minder gehaast.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:55

Bzoem schreef:
MiReRe schreef:

Dit paard nam je gewoon in de maling :j
Als je zo voorzichtig de stal in komt en lief gaat afwachten, dan lopen ze al snel over je heen omdat je geen leiding toont. Het paard moet jou accepteren als leider, maar dan moet je wel uitstralen wat je van dat paard verwacht.
Het tegen de muren pletten of op tenen gaan staan doen ze echt omdat ze dan denken boven jou in de kudde te staan. Dus niet afwachten, gewoon terug duwen en je eigen ruimte claimen. Jij gaat naar paard toe, niet andersom. Behalve op jouw uitnodiging dan.

Oh ja, ongetwijfeld deed hij dat!
Ik ben pasgeleden op een privé stal wel lelijk gevallen en daardoor iets angstiger en voorzichtiger dan ik daar voor was. Tevens de reden waarom ik voorlopig met mijn verzorgpaard gestopt ben. Ik kan nu geen coole standvastige leiding bieden. Dat blijkt al uit dit soort dingetjes.
Het andere paard dat me beet staat er trouwens wel om bekend. Bij die van gisteren had ik echt wel wat meer door kunnen zetten. Dat ga ik volgende week ook doen. Hij rijdt heel fijn, betrouwbaar en voor een manegepaard nog redelijk licht op de hulpen. Dus hoppa, geen gezeur. Ik laat wel weten hoe het dan ging!

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:10

Bij mijn manege ook een stel paarden, bij mij is het gewoon volhouden, anders kom je een keertje iets eerder? Dan heb je ook tijd, anders zit je alleen maar te stressen waarschijnlijk ;)
Bij mij helpt altijd rechterhand onder hoofd doorhalen en daarmee de neus/hoofd naar beneden houden, anders trekken ze te veel omhoog. Als 'ie echt bang is heel rustig doen, anders lukt 't nooit. En als ie je echt in de maling neemt gewoon streng doen, anders doet 'ie dat voortaan altijd!
Succes!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:17

Precies hetzelfde probleem hier! Paard is een schat maar gewoon gevaarlijk in de stal, haalt uit naar de pony naast haar etc. Draait zich direct om als je de staldeur opendoet, mrmbl.
Ik lees dus even mee en terug :)

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:00

Vaak word er bij manege paarden niet de mond eerst opengedaan voordat het bit erin gaat, met als gevolg dat het bit lekker over de tanden word heen geduwt tot dat het paard eindelijk zijn mond open doet. Dit voelt voor een paard dus niet als een pretje. Doe eerst een vinger in de mond (je kunt dit doen op de plek waar geen tanden zitten, duw daar je vinger in en elk paard zal zijn mond een stukje open doen. Zo kan je het bit naar binnen schuiven en het hoofdstel omdoen. Dit zal voor het paard een veel aangenamere ervaring zijn en zelf hoef je dan niet zo te hannesen.
Is het hoofd nog te hoog? maak aan 1 kant het bakstuk los, doe het hoofdstel om, vinger in de mond en hoppa het bit in, maak hem vast en rijden maar! :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:09

Oké, vandaag dus nauwelijks problemen mee gehad. Zelfde paard als vorige week, alleen ik wat zelfverzekerder de stal in. Had van te voren al helemaal bedacht hoe ik hem er in zou kunnen luizen, had al een stukje wortel bij me voor als het moeilijk zou gaan. Ik dacht, dan houd ik dat onder het bit, dan hapt hij vast wel toe. Maar was niet nodig. Hoofdstel voor z'n neus, met vingers mond een stukje open en hoppakidee, no problemo. En met rijden ook heel braaf gelukkig. Was een fijne les :)

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:34

Ik heb het eerlijk gezegd een beetje opgegeven.. Vandaag kwartierje eerder gegaan om te oefenen met opzadelen en hoofdstel.

Vorige week ging het paard dus op mijn voet staan met opzadelen en hoofdstel omdoen. En ja hoor, vandaag weer, precies dezelfde voet en hij was nog blauw van vorige keer auwwww.

Ook wel een kwestie van niet goed opletten van mijn kant, ik ben dan zo gefocust om alles goed aan te krijgen, en het paard gaat alle kanten op met haar benen en lichaam. Uiteindelijk dus maar weer hulp aan iemand anders gevraagd.

Ik vind het jammer dat het zo'n strijd moet zijn, want vind het als beginner al moelijk genoeg om op te zadelen en hoofdstel om te doen. Misschien maar eens wat meer paardenverzorging doen, en hoofdstel bij wat makkelijkere paarden om proberen te doen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:44

Kun je niet eens op een ander paard? Dan kun je oefenen met zadelen en het hoofdstel, word je handiger en neem je zelf ook weer wat minder spanning mee. :)
En anders gewoon gelijk hulp vragen, of er iemand gewoon met je mee kan kijken. En dan liefst iemand die het paard kent en kan bepalen of het paard een loopje met je neemt.
Bij de beginnerslessen bij ons lopen er altijd genoeg mensen rond om te helpen. Ik kan nu zelf niet zo veel omdat ik geen zadels meer mag tillen voorlopig, maar ben altijd bereid om te helpen met het hoofdstel. Moet soms wel lachen om de slimheid van sommige paarden. Beesten die nooit moeilijk doen, maar die dan een beginner echt in de maling nemen. Dan kun je, als je het paard kent, net even laten zien hoe de beginner zijn/haar lichaamshouding moet veranderen en dan lukken vaak dingen al wel.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:01

Paard is bij iedereen lastig in de stal, dit hoor ik medewerkers van de stal ook relgematig zeggen 'goh ze was weer lastig met opzadelen'. De wat gevorderden die krijgen alles wel aan, soms ook wel eens met moeite hoor. De paarden zijn inderdaad heel slim, je ziet in de les ook vaak dat ze echt een loopje met je nemen :P Slimme beesten. Maar idd misschien toch maar bij wat andere paarden proberen, zodat ik het beter onder de knie krijg.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:11

Als je zelf de handigheid en zekerheid hebt, ben je net wat vlotter en is het vaak gewoon makkelijker. Net als met veters strikken. ;)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:14

mijn lievelingpony doet dit ook. Het lukt me de laatste tijd wel steeds beter.

Het is wel heel erg belangerijk dat je het bit niet heel hard tegen zijn tanden kletst
TIP:
doe een halstertouw om zijn nek zodat hij deze niet omhoog kan gooien
leg de teugels over zijn nek
hou het hoofdstel zo vast dat je hem echt goed voor zijn mond hebt
leg je hand op het bot aan de zijkant van zijn neus
Als hij zijn hoofd omhoog gooit doe je net alsof je met iets anders bezig bent en wacht je even tot hij hem weer naar beneden doet, dan aai je hem even over zijn neus.
doe dan je vinger in zijn mond en druk met je vinger op zijn tandvlees
als hij dan zijn mond open doet of een beetje slap houd duw je voorzichtig het bit in zijn mond
hou hem daarna stevig vast tot hij over zijn oren zit anders valt ie misschien terug.
Vergeet niet om hem te belonen als hij zijn mond open doet!

Het is wel heel erg belangerijk dat je het bit niet heel hard tegen zijn tanden kletst dan doet hij zijn mond volgende keer ook niet weer open!
En je moet er idd ook gewoon handig in worden, en zorg er voor dat je niet gefrustreerd raakt als het niet lukt. zorg dat je tussen door even wat anders kan doen zodat je het even daarna weer in alle rust nog een keer kan proberen!

SUC6
groetjes hannah999

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:39

je hand in zijn mondhoek doen dan word die gedwongen om zijn mond open te doen, niet op harde manier. het hoofd omlaag houden is wel een probleem want het paard is sterker. je moet een voorwerpvinden (geenzweep) waardoor je een soort verlengstuk van je arm krijgt, het paard denkt dat hij groter is dan jij *(is ook zo) dus zal ij zich niet overgeven, het engie wat je kan doen is met dat voorwerk boven ze oren komen dan zal hij denken at jij groter bent dus zich overgeven.. heel simpel! (uit ervaring)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:42

Tja, er wordt dan ook niet altijd even vakkundig met manegepaarden omgegaan. Neem het ze dan maar eens kwalijk dat ze gaan klieren met opzadelen :P Dit is overigens geen verwijt naar jou toe hoor, TS. Ben zelf ook niet altijd even lief en vriendelijk, zeker niet als ik weet dat een paard me in de maling neemt en de les over tien minuten begint.

Ik denk dat je in dit topic al heel wat goede tips hebt gehad. Mijn advies zou zijn: stalhulp erbij halen die niets doet, maar alleen tips geeft. En verder oefenen, oefenen, oefenen. Op zoveel mogelijk verschillende paarden. Uiteindelijk wordt het routine, en kun je zelfs de grootste etterbak de baas :+

jadirahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:13

Gewoon je vingers achter de kiezen doen, en als het dan nog niet lukt..moet je een snoepje in de je hand doen samen met het bit, terwijl hij het snoepje pakt doe jij het bit erin.
Dat heeft bij mij wel gewerkt :)

shetlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:55

ik heb niet alles gelezen wat hier staat aan reacties dus misschien staat deze er al tussen maar het kan best zijn dat dit paard last heeft van zijn gebit, mond of oren en daarom niet graag het hoofdstel om wil. want het lijkt mij dat een manege paard zo moet zijn, en al helemaal voor beginners, dat hij veel toelaat en beginnende ruiters vertrouwen moet geven in het paardrijden.;)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:20

Shetlove: dat is misschien in het begin van hun manegecarrière zo. Maar na 5/10/15 jaar van klunzige ruiters die met je hoofd staan te hannesen en je soms nog pijn doen ook, zijn de meeste manegepaarden niet zo vriendelijk meer }:0

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:28

Ik heb wel eens gehoord dat het helpt om honing op het bit te smeren. Zelf heb ik het nog nooit gedaan, maar misschien is het interessant.

shetlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:57

Foaly schreef:
Shetlove: dat is misschien in het begin van hun manegecarrière zo. Maar na 5/10/15 jaar van klunzige ruiters die met je hoofd staan te hannesen en je soms nog pijn doen ook, zijn de meeste manegepaarden niet zo vriendelijk meer }:0

nee dat bedoel ik ook dus ik denk dat het paard gewoon niet wil rijden!;)