Nieuw paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:24

nicky_rilana schreef:
nou ik was 12 en toe ging ik die pony rijden, en dan 2/3 x in de week en altijd als ik die pony reed had ik beglijding.
voor die pony had ik al een pony gehad tamara daar reed ik M mee en L springen, en ik daar voor een B pony waar mee ik L2 had gedressuurt.
toen ik tamara reed had ik ook al les van een prof. en ik kreeg met tamara 5x in de week les of zo en dan met die pony ook nog 3x.

Oke, maar jj kon die pony toen wel aan?

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:25

Mag je alleen daar een paard uitkiezen of ook ergens anders want anders zou ik gewoon een iets makkelijker paard kiezen voor in de omgang. Dat paard wat je nu neemt lijkt mij niet echt geschikt voor jouw, maar als je toch voor haar kiest wens ik je veel succes en plezier! :D

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:26

MarMarieke schreef:
Ekeif96 schreef:
Is het geen optie dat je een leuke D/E pony neemt?
Lijkt me voor jou veel leuker en kan je zelf waarschijnlijk ook meer mee.

Nee, het is geen optie ;D Ik wil proberen in de hogere paardensport te komen. Daar moet je ongeveer op mijn leeftijd beginnen met intensief paardrijden. Dit paard heeft de kwaliteiten om daaron de komen.

Maar op een pony kan je toch ook intensief rijden?
En er zijn toch ook pony's die de kwaliteiten die jij graag wil?

Persoonlijk zou ik het namelijk niet leuk vinden om om mijn 12e al op een groot paard te moeten zitten.
Met een pony kan je op die leeftijd naar mijn idee meer plezier mee beleven.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:27

MarMarieke schreef:
nicky_rilana schreef:
nou ik was 12 en toe ging ik die pony rijden, en dan 2/3 x in de week en altijd als ik die pony reed had ik beglijding.
voor die pony had ik al een pony gehad tamara daar reed ik M mee en L springen, en ik daar voor een B pony waar mee ik L2 had gedressuurt.
toen ik tamara reed had ik ook al les van een prof. en ik kreeg met tamara 5x in de week les of zo en dan met die pony ook nog 3x.

Oke, maar jj kon die pony toen wel aan?

nee, die ging altijd heel hard in het begin die liet ik altijd eerst heel lang de bak zien en dan ging ik rijden als ze moe was.
en dat is dan een pony, moet je voorstellen hoe dat bij een paard zou gaan. ik zou het niet doen.

Lowara

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:37

mm je motivatie is niet echt realistisch.. je wil hoog in de sport en moet daarvoor dit paard hebben?
als dat dier werkelijk zo groot en dominant is en jij bent 12 jaar en B niveau..
hoog zul je zeker komen.. maar dan doel ik op vlieglessen.

Niet elk paard wat kwaliteit heeft is geschikt voor elke ruiter. ik ken zat paarden die onder professionele ruiters de sterren vand e hemel lopen,maar waar een gemiddeld persoon niets mee kan beginnen.
ik raad je dit ook ten zwaarste af, neem dan een leuk leerpaard met dezelfde kwaliteiten die NIET een moeilijk karakter heeft.
Heb je A: meer kans om straks hogerop te komen en B: is een stuk minder gevaarlijk

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:42

Lowara schreef:
mm je motivatie is niet echt realistisch.. je wil hoog in de sport en moet daarvoor dit paard hebben?
als dat dier werkelijk zo groot en dominant is en jij bent 12 jaar en B niveau..
hoog zul je zeker komen.. maar dan doel ik op vlieglessen.

Niet elk paard wat kwaliteit heeft is geschikt voor elke ruiter. ik ken zat paarden die onder professionele ruiters de sterren vand e hemel lopen,maar waar een gemiddeld persoon niets mee kan beginnen.
ik raad je dit ook ten zwaarste af, neem dan een leuk leerpaard met dezelfde kwaliteiten die NIET een moeilijk karakter heeft.
Heb je A: meer kans om straks hogerop te komen en B: is een stuk minder gevaarlijk

Dit paard heeft al meerdere keren beginners op haar rug gehad. Ze wordt ook eens in de zoveel tijd door een prof gereden. Zodat ze ook meer uitdaging krijgt. Het paard moet ook nog leren om goed en mooi te kunnen lopen. Ze zou wel een klein L-proefje kunnen lopen. Ik zou ook een L-proef kunnen doen het het juiste paard ;d Ik heb wel de kwaliteiten om een L-proef te lopen (ook al zeg ik het zelf :o )

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:47

de meeste 12 jarige rijden op een D pony en die starten dan Z, als ze een jaar of 16 zijn krijgen ze vaak een paard wat al z heeft gelopen waar ze dan junioren mee starten, ze kopen er dan vaak ook nog een jong paard bij om zelf op te lijden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:48

Misschien valt het wel mee in het weiland en maak jij je druk om niks advies zet eerst stukje af zodat ze kunnen wennen er staat in nieuwe blad paard en leven heel stuk over kudde gedrag en advies

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:50

kiddokids schreef:
Misschien valt het wel mee in het weiland en maak jij je druk om niks advies zet eerst stukje af zodat ze kunnen wennen er staat in nieuwe blad paard en leven heel stuk over kudde gedrag en advies

Dankjewel voor de tip *D

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:54

Even voor extra informatie, voor de mensen die denken dat dit paard heel moeilijk is.
Het paard is alleen moeilijk in de omgang met andere paarden. Voor de rest niets. Ik weet alleen niet hoe ze reageert om te staan bij een manege.
Ze is bij mensen zo mak. Ze leidt buitenritten.
Ze is echt een heel lief paard.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:01

Wat me niet helemaal duidelijk worst uit jouw beschrijvingen: heb je het paard zelf al eens in levenden lijven gezien en gereden toen je op bezoek was bij deze vriend die haar voor jou heeft uitgezocht?
Of heeft die persoon het paard gewoon 'op afstand' voor jou uitgezocht?
Wat nou als ze naar NL komt en je hebt er totaal geen klik mee? Dat zou erg jammer zijn voor zowel jezelf als het paard. Mede daarom is het zo belangrijk om eerst een aantal keren het paard te bezichtigen voordat je doorgaat met de aankoop...
En iemand anders kan in mijn ogen niet van een afstand bepalen of jij die klik hebt; dat is iets heel persoonlijks.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:09

mairead schreef:
Wat me niet helemaal duidelijk worst uit jouw beschrijvingen: heb je het paard zelf al eens in levenden lijven gezien en gereden toen je op bezoek was bij deze vriend die haar voor jou heeft uitgezocht?
Of heeft die persoon het paard gewoon 'op afstand' voor jou uitgezocht?
Wat nou als ze naar NL komt en je hebt er totaal geen klik mee? Dat zou erg jammer zijn voor zowel jezelf als het paard. Mede daarom is het zo belangrijk om eerst een aantal keren het paard te bezichtigen voordat je doorgaat met de aankoop...
En iemand anders kan in mijn ogen niet van een afstand bepalen of jij die klik hebt; dat is iets heel persoonlijks.

Ik kom daar elk jaar ongeveer 2 á 3 x 1 week ofso. Ik rijd dan elke dag 2 x op een paard. 1x op een andere en 1 x op mijn toekomstige paard. Ik heb een klik met dat paard. Het klink miss een beetje raar. Maar bij sommige dingen herken ik me in haar gedrag. Ik heb al ervaring met haar. Ze is echt lief <3 Alleen lelijk tegen andere paarden. Dat is het enige kleine probleempje :9

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:20

Ik neem toch aan dat de manege eigenaar wel de mogelijkheid biedt om haar eventueel in een kleine kudde apart te zetten van de leidende merrie die nu in de kudde staat.
Wat betreft het op stal zetten zou ik eigenlijk op zoek gaan naar een andere stal. 1 waaar ze in ieder geval overdag buiten ken. Op het land of in de paddock.
Moet je persee op die manege staan?

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:33

ponyparadijs schreef:
Ik neem toch aan dat de manege eigenaar wel de mogelijkheid biedt om haar eventueel in een kleine kudde apart te zetten van de leidende merrie die nu in de kudde staat.
Wat betreft het op stal zetten zou ik eigenlijk op zoek gaan naar een andere stal. 1 waaar ze in ieder geval overdag buiten ken. Op het land of in de paddock.

Ja,, ze moet op die manege staan. Maar ik denk dat ik ga vragen of ze bij de ruinen mag staan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:41

Heeft hij maar 2 mogelijkheden wat betreft land? En kan ze met de winter ook naar buiten? Want zo van 24/7 buiten naar 23/7 binnen is echt geen pretje voor een paard.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:45

ponyparadijs schreef:
Heeft hij maar 2 mogelijkheden wat betreft land? En kan ze met de winter ook naar buiten? Want zo van 24/7 buiten naar 23/7 binnen is echt geen pretje voor een paard.

Nee, deze manege heb ik expres uitgekozen op de landmogelijkheden. Deze manege heeft het grootste weiland van Amsterdam/Diemen dat ik ken! Er zijn ook privéweilandjes ook nog een ponywei etc.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:29

MarMarieke schreef:
ponyparadijs schreef:

Ja,, ze moet op die manege staan. Maar ik denk dat ik ga vragen of ze bij de ruinen mag staan.

Dat kan goed gaan; maar houd er rekening mee dat ruinen ook ruzie kunnen gaan maken onderling om die ene merrie! Dan komt er onrust in de groep en daar zullen de eigenaren van de ruinen niet blij mee zijn.
Daarnaast kunnen er ruinen bij zitten die op jouw merrie gaan springen wanneer zij hengstig is: dit kan tot blessures leiden. Hier moet je even goed over nadenken, of je dat risico wilt lopen met je paard!
Als er toezicht is, dan zou je het wel even in de gaten kunnen (laten) houden of het goed gaat.

Anders zit er niks anders op dan voorzichtig inscharen in de kudde merries. Eerst kennis laten maken met alle andere merries apart (door ze bijvoorbeeld naast elkaar in 2 paddocks te zetten of samen in 1). Het is heel belangrijk dat ze dan ook 1 op 1 kennis maakt met de huidige dominante merrie! Verder zou je in het begin inderdaad in het begin een stukje wei af kunnen zetten voor jouw merrie, zodat ze kennis kan maken met de groep met een draadje ertussen.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 08:49

Oké *D bedankt voor de tips iedereen :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:57

Ik denk dat het allemaal wel mee valt, dominante dieren zijn juist niet de dieren die aanvallen en afstraffen ze zijn al dominant dus die hoeven zich niet te bewijzen 1 blik van die dieren is al genoeg.

Ook jou paard zal vast haar draai in het land wel vinden, kwa stal dat zal je ook aan moeten zien wie weet valt het allemaal mee.

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:53

Volgens mij komt het allemaal wel goed met jouw paardje!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:47

als zo groot is, zou ik idd stukje afzetten zo kunnen ze wennen aan me kaar en na 2 wk(advies van het blad zeg maar) kan je ze bij mekaar zetten

suc6 meid denk idd dat het wel mee valt maar laat ze wel wennen aan mekaar

gr maris

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:38

Dankuuxx

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 03:02

nicky_rilana schreef:
SaskiaKa schreef:
Je bent 12 jaar en je eerste eigen paard wordt een vreselijk dominante merrie van zo'n 1.75 die niet veel gewend is... -O-

De oplossing volgens mij: andere pony uitzoeken

daar ben ik het eigenlijk mee eens

MEe eens!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:49

MarMarieke schreef:
Ekeif96 schreef:
Is het geen optie dat je een leuke D/E pony neemt?
Lijkt me voor jou veel leuker en kan je zelf waarschijnlijk ook meer mee.

Nee, het is geen optie ;D Ik wil proberen in de hogere paardensport te komen. Daar moet je ongeveer op mijn leeftijd beginnen met intensief paardrijden. Dit paard heeft de kwaliteiten om daaron de komen.

Klein beginnen en hoog eindigen ;) Op een groot paard stappen die veel kan daar heb je niks aan. Jij moet het eruit zien te halen, en dat kan je alleen leren door op bijvoorbeeld een Z- D pony te beginnen met rijden en leren hoe alles voelt.
Het is veel leuker om tussen de pony's te starten op je 12e, ik denk dat je beter een leuke pony kan kopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:53

Je kan het ook best op een onervaren paard leren.
Het gaat wel makkelijker op een paard of pony die alles al kan. Maar ook met een onervaren paard kan je het best bereiken!