Rollen tijdens eten (met linkje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:14

geef je de slobber warm of koud?
Dit heeft met maagklachten te maken....dit is niet normaal.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:15

geerke schreef:

Zal ze dit gedrag dus niet na het eten moeten vertonen ipv tijdens?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:16

suuzepuus schreef:
Als dat beestje de hele dag 'normaal' doet en na het eten ook weer 'normaal' doet dan is dit toch niks voor een dierenarts?? Misschien is het een leuk projectje voor iemand die gedrag van paarden bestudeerd. Maar het lijkt mij niets medisch eigenlijk. Ze eet gewoon verder!! misschien tandpijn??? maar het benen schrapen en staart zwiepen zie ik hier eerder als ongeduld eigenlijk dan als pijn!

Paardentandarts is pas geweest,omdat ze een onderbeetje heeft,maar ze was nog prima in orde,dus dat mogen we uitsluiten.
Het zwiepen met haar staart en benen schrapen is ook gewoon ongeduld..ze doet dit een enkele keer weleens als ze honger heeft en het niet snel genoeg naar haar zin naar binnen kan krijgen.(het duurt wat langer door haar centenbakkie) ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:17

geerke schreef:

Die krijgt ze lauw.
Ik maak het aan met gekookt water,laat het afkoelen en dan krijgt ze het.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:18

suuzepuus schreef:
geerke schreef:

Zal ze dit gedrag dus niet na het eten moeten vertonen ipv tijdens?

hoeft niet.Ik ken een merrie die dit ook deed....die stikte van de wormen.
Bij koude slobber gebeurde er iets in de maag waardoor ze ook ging rollen.
Na een wormkuur en voedsel op goede temperatuur was het over.
Gevoel maagslijmvlies heeft het mee te maken.Waarschijlijk ook beschadigd door horzellarven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:19

Ziet er imo inderdaad niet ziek, maar meer opgewonden uit. Het zou een vorm van oversprong gedrag kunnen zijn. Dat zie je wel vaker bij dieren als de spanning, opwinding oploopt en het dier kan er niet goed mee weg. Ze kunnen dan gedrag laten zien dat totaal niet bij de situatie past, en soms gewoon raar is. Het gedrag dient dan om de opwinding, spanning af te laten nemen. Dat zou hier het geval kunnen zijn.
Toch een leuk fimpje om eens aan een echte gedragswetenschapper te laten zien. En om alle twijfels uit te sluiten: als je da eens bij je is voor een enting oid, gewoon dit filmpje ( of het gedrag "life" eens laten zien.)

geerke

onderbeet?...heeft ze geen lichte slokdarmverstoppig dan?Die ze zelf oplost door te rollen?

Anoniem

Ik zie hier echt een pony die slaat naar haar buik. Maar goed, ik zal me er niet meer mee bemoeien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:21

Joolien schreef:
Ik zie hier echt een pony die slaat naar haar buik. Maar goed, ik zal me er niet meer mee bemoeien.

ik zie ook een pony de tegen zijn buik slaat :j

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:21

riagr schreef:
Ziet er imo inderdaad niet ziek, maar meer opgewonden uit. Het zou een vorm van oversprong gedrag kunnen zijn. Dat zie je wel vaker bij dieren als de spanning, opwinding oploopt en het dier kan er niet goed mee weg. Ze kunnen dan gedrag laten zien dat totaal niet bij de situatie past, en soms gewoon raar is. Het gedrag dient dan om de opwinding, spanning af te laten nemen. Dat zou hier het geval kunnen zijn.
Toch een leuk fimpje om eens aan een echte gedragswetenschapper te laten zien. En om alle twijfels uit te sluiten: als je da eens bij je is voor een enting oid, gewoon dit filmpje ( of het gedrag "life" eens laten zien.)

Hier dacht ik dus ook aan,dat het oversprong gedrag is ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:22

geerke schreef:
onderbeet?...heeft ze geen lichte slokdarmverstoppig dan?Die ze zelf oplost door te rollen?

Dan heeft ze in de 3 jaar dat ik haar heb,dus gemiddeld zo`n 3 slokdarmverstoppingen in de week,die ze zelf oplost?

geerke

Re: Rollen tijdens eten (met linkje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:25

zou kunnen toch?
As ze niet goed kan kauwen door haar onderbeet,of er niet genoeg speeksel gemaakt wordt door haastig eten?
Je kunt eens voelen bij haar slokdarm als ze eet en voordat ze ter aarde stort.
Nat eten kan ook voor slokdarmverstopping zorgen.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:29

Nou dat trappen naar de buik en swiepen met de staart dat zie ik nou altijd als bij ons de paarden gaan rollen dus daar zie ik zo 123 niets vreemds aan!!!
Vind het eerder grappig dan zorgwekkend!!!
Vooral als je weet dat ze het altijd doet bij iets lekkers!!!

Het is gewoon een gekke pony!!!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:30

Appart dat je hier nooit naar heb laten kijken, je zegt dat die pony het al 3 jaar doet.. In die 3 jaar mag ik hopen dat ze ook gewoon geënt wordt enzo dus komt er een dierenarts bij? Dan kun je het toch meteen na vragen? Dat je de dierenarts niet puur hiervoor op belt, tot daar aan toe maar ik neem aan dat er zo nu en dan toch wel eens een dierenarts op stal komt daar?
Overigens zie ik nergens een opgewonde pony want oren in de nek, zwiepen met staart, slaan met achterbenen én rollen allemaal tegelijk lijkt mij alles behalve een positief iets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:31

janflicka@....hoor je haar scheetjes laten als ze dit doet of erna?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:32

Ik zie een stampende, trappende pony, die daarbij ook wel naar haar buik slaat, maar dit lijkt haast non specifiek. Ze kijkt niet naar haar buik, eea lijkt niet echt specifiek op de buik gericht . Zie nu ook niet echt een zieke, lijdende pony ( met een slokdarm verstopping staan ze er echt anders bij, met koliek ook!). Eea kan ook gewoon goed te verklaren zijn ( het trappen) met opwinding. Een van mijn paardjes staat exact zo te trappelen als ze eten heeft én ze denkt dat er iemand in de buurt komt. Is ook geen koliek, gewoon opwinding. Mijn paardje gaat er niet bij liggen rollen, maar is eigenlijk tijdens het eten van haar brokjes ( jaaaaa ze krijgt echt genoeg, komt niets te kort (oa onbeperkt ruw hooi)) haast extatisch. Is in ieder geval zo opgewonden dat het mij niet zou verbazen als ze vandaag of morgen van pure opwinding eens een keer idioot gedrag laat zien.

Bovendien even lezen: pony doet het alleen als ze iets krijgt wat ze extreem lekker vind, op alle andere momenten niet. Koliek, slokdarmverstoppping, wormen enz enz zijn aandoeningen waarvan de de symptomen ook op andere momenten zou moeten zien.

Maar goed, TS heeft nu dit filmpje. Makkelijk genoeg om het een keer aan een DA en/ of een gedragsdeskundige te laten zien

( en verder: ik ben zelf écht iemand die om de kleinste dingen al een da belt, maar in dit geval zou ik dat ook niet heel acuut doen, gezien het hele verhaal er om heen)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:34

geerke schreef:
zou kunnen toch?
As ze niet goed kan kauwen door haar onderbeet,of er niet genoeg speeksel gemaakt wordt door haastig eten?
Je kunt eens voelen bij haar slokdarm als ze eet en voordat ze ter aarde stort.
Nat eten kan ook voor slokdarmverstopping zorgen.

Waarom zou dat dan alleen gebeuren bij eten wat ze echt erg lekker vind? (snoepje,appel,slobber).
Ook met haar muesli is regelmatig ongeduldig en eet snel,maar daar vertoond ze nooit dit gedrag bij.
Ook een boterham wat als ze snel een verstopping zou hebben haar helemaal zou moeten verstoppen,werkt ze prima weg zonder dit gedrag te vertonen.
Ze doet dit puur en alleen als iets erg lekker vind,en er dus erg blij en opgewonden van raakt.
Als ik de emmer opberg,is het gedrag acuut over en gaat ze door met de dagelijkse gang van zaken.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:35

geerke schreef:
janflicka@....hoor je haar scheetjes laten als ze dit doet of erna?

Nee,hoor haar nooit scheetjes laten?
Alleen als ze losgegooit word met bokken en gek doen,dan laat ze ze wel vliegen. :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:36

Misschien een leuke studie opdracht voor een bokker!!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:38

superlise schreef:
Appart dat je hier nooit naar heb laten kijken, je zegt dat die pony het al 3 jaar doet.. In die 3 jaar mag ik hopen dat ze ook gewoon geënt wordt enzo dus komt er een dierenarts bij? Dan kun je het toch meteen na vragen? Dat je de dierenarts niet puur hiervoor op belt, tot daar aan toe maar ik neem aan dat er zo nu en dan toch wel eens een dierenarts op stal komt daar?
Overigens zie ik nergens een opgewonde pony want oren in de nek, zwiepen met staart, slaan met achterbenen én rollen allemaal tegelijk lijkt mij alles behalve een positief iets.

Ze krijgt gewoon elk jaar haar vaccinatie,en word als het nodig is ontwormd.
Dierenarts ziet ze dus elk jaar,en heb het weleens gevraagd maar die had ook geen idee waarom ze dit doet(had ik geen filmpje want die heb ik van de week pas gemaakt).
Ze is ook al een keer helemaal nagekeken,ook toen ze haar prik kreeg,en ze is verder een normale gezonde pony.
Paarden tandarts is kort geleden nog geweest,en ook haar gebit kan er goed mee door,ondanks haar onderbeetje.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:40

Zie hier niks alarmerends aan, heb ook een aantal ponies die "opgewonden" raken als ik met iets lekkers op stal kom. De ene gaat rondjes lopen in haar stal, de ander gaat tijdens het eten met haar voorbeen omhoog staan en zo hebben ze allemaal hun eigen manier van uiten. Ik denk dat deze pony haar manier "opgewonden" zijn uit met rollen. Heb er ook eentje die gewoon overal neerploft en even gaat rollen, pony is gewoon gezond.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:45

dit heb ik echt nog nooit gezien.. :')

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:47

Thea_Ste schreef:
dit heb ik echt nog nooit gezien.. :')

Daarom besloot ik het maar op film te zetten...sommige mensen geloofde me niet :D

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:52

Nou volgens mij valt het ook allemaal wel mee.. Soms heb je van die rare flapdrollen! :P Hoop opwinding over (waarschijnlijk) niets! :)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:01

Mijn shetje rolt ook gewoon op de stenen. Hij maakt er een soort van show van en doet het bij voorkeur als er veel mensen om heen staan en voorals als er kinderen bij zijn die hem gaan borstelen/aaien.