haflinger trekt bij dochter iemand oplossing--hulpmiddel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:21

HorseTopShop schreef:
Haflingers zijn geen kinderpony's. Ze zijn sterk, eigenwijs en proberen je aan alle kanten in de maling te nemen.

Hier moet ik toch even zeggen dat je ze niet allemaal over één kam mag scheren. Wij hebben hier meerdere superleuke Haflingers voor de kids, en zelfs voor de therapie (gehandicapten) die vanaf het begin gewoon super geschikt en lief zijn! Al deze ponies (en dan niet alleen van onze stal, maar ik neem ook even de leuke Haffies van mijn vorige stal mee, en de ervaring die ik zelf heb met haffies van vroeger) zijn stuk voor stuk super kinderponies. En dit zijn geen uitzonderingen. Zijn heel goed rond te sturen door kinderen.

Alleen kun je van een 3,5 jarige niet verwachten dat het een kinderpony is.

liljebo

Re: haflinger trekt bij dochter iemand oplossing--hulpmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:36

Ik heb vroeger vrijwilligerswerk gedaan bij het paardrijden met gehandicapten en we werkten vrijwel uitsluitend met haflingers. Juist de coolheid in het koppie en de eerlijkheid, is iets wat niet iedereen (wil) begrijpen of op correcte wijze kan ondervangen.

Mits begrip voor de aard van deze paarden (die vergelijkbaar is met de aard van veel koudbloedjes) kun je gouden dieren krijgen. Maar alleen dan...
Daarom is correcte begeleiding van belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:39

Een kind en een 3,5-jarige Haf? En je vindt het raar dat dat niet goed gaat?

Je hebt wel nagedacht over deze combinatie? En wedstrijdjes..... die zijn met zo'n jong paard nog niet aan de orde, ook niet voor de leut.

Ik zou willen adviseren om (met behulp van een goede en wijze instructeur, uit het topic dat Kinke noemde bijvoorbeeld) een volwassene dit paard door te laten rijden, iemand die handig is en snel, en vooral niet teveel wil...... gewoon een beetje stappen en draven en aan het been maken is voor nu zát.
En een Haflinger kan idd een prima kinderpony zijn, maar ik ken er ook zat die dat gewoon niet zijn....... voordeel is wel dat veel Haffies heel vriendelijk zijn en nogal nuchter, wat ze wel geschikt maakt, ze zijn echter ook heel sterk, heel eigenwijs, en heel pittig. En dat maakt ze dan weer minder geschikt.

En waarom ik deze combinatie een heel slecht idee vind: je kunt een kleuter niet laten opvoeden door een kind, dat is ronduit stom en vrágen om ongelukken.

michellexgio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:42

ik had zelf ok last van dat mijn pony de hele tijd met zijn hoofd om laag liep. maar je moet probeeren hem los te laten als die ontspant.en gaat die aan je hand had hangen moet je hem voorwaast rijden. :j

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:12

goh wat word ik toch moe van sommige reacties'

hartelijk dank voor jullie antwoorden.
weet inmiddels genoeg..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:44

En van welke reacties wordt je dan moe?
Heb je al een idee hoe je dit gaat oplossen? Zou toch geweldig zijn als kind en pony nog jaren plezier hebben :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:34

Dat haflingers geen kinderpony's zijn ben ik het ook niet geheel mee eens, dat is alle hafjes over een kam scheren, terwijl wij een vreselijk lieve behulpzame haflinger in de les hebben lopen. Juist met kleine oncompetente kinderen is hij vriendelijk (ook op jonge leeftijd)
Dus het ligt meer aan het aard van het beestje hoe een haflinger is.

Kiddokids@ gebruik spelen als sleutelwoord en haal je verwachtingen weg van een 10 jarige met een jong paard.
Wat je zegt uitstappen, maar ook kort werk aan de longe kan voor beide leuk zijn.
Een jong paard heeft net als een jong kind een hele korte concentratie.

Heb je een foto van het spul samen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:10

annebe schreef:
Dat haflingers geen kinderpony's zijn ben ik het ook niet geheel mee eens, dat is alle hafjes over een kam scheren, terwijl wij een vreselijk lieve behulpzame haflinger in de les hebben lopen. Juist met kleine oncompetente kinderen is hij vriendelijk (ook op jonge leeftijd)
Dus het ligt meer aan het aard van het beestje hoe een haflinger is.

Is dat dan ook een 3,5 jarige... want daar gaat het om.. de combinatie van een kind met een kind.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:27

Je pony is 3,5 jaar en je laat hem zoveel doen, aangespannen en ohz dat is gewoon teveel voor zo een jonkie..
Normaal begin je met of ohz of aanspannen, beiden is erg veel en dat moeten ze wel tussen de oren kunnen verwerken..
Mijn advies, laat hem deze zomer lekker in het land, wat hij geleerd heeft vergeet hij niet en pak hem in het najaar weer op.
Dus niet gaan trainen om ritten te maken en die te gaan rijden dat is echt teveel, zo een rit is zo vermoeiend voor paarden zeker jonge omdat ze niet in hun eigen tempo kunnen lopen...

Laat ondertussen je kind op een ervaren pony ervaring opdoen en daarna kunnen ze samen verder

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:08

Ik denk ook dat je misschien beter uit kunt kijken naar een andere pony.
Een 3,5 jarige van welk ras dan ook is niet geschikt voor 10 jarige meisjes. En dat is niet lelijk bedoeld!
Een kind moet plezier hebben in haar pony en in mijn ogen moeten die kinderen er alles mee kunnen doen. Dus bij wijze van er onderdoor kruipen, achterstevoren opzitten, mee tutten wandelen enz enz.
Over het algemeen zijn deze pony's een stukje ouder (10 jaar +) en moet je even goed zoeken.

Ik loop al heel wat jaren mee en heb het zo vaak gezien , jonge kinderen met jonge pony's en het werkt gewoon niet en ik vind het persoonlijk ook gevaarlijk.
Je dochter zal door zo'n teugel trek maar op de grond voor de pony terecht komen.
En daarnaast is het voor die pony ook niet leuk, die beland straks in de handel wegens 'verkeerd' gedrag.

Ik hoop dat je onze reacties serieus neemt en er eens over gaat nadenken. Paardensport is leuk maar op deze manier eindig je uiteindelijk toch in verkoop omdat je dochter niet meer wilt. En dat zou toch jammer zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:18

Cowgirl, even goed lezen voordat je post zou wel iets beter overkomen: de pony is niet van of voor het meisje, die wordt normaal gesproken door de volwassenen gereden. Dus pony wegdoen en naar een andere uitkijken... ehm, dat word m denk ik niet.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:41

Hallo,

Ik ben diegene die gezegd heeft dat het boeven gedrag is, streken van een haflinger is hetzelfde naar mijn idee. Ik rij de haflinger nu ruim 2 maanden bij, en hij leert snel. Ik rij hem trouwens 1 keer in de week, enkel stap en draf, zodat hij goed aan het been wordt. En leert wat ontspannen.

Hij is erg kundig met het uittesten van de dochter van kiddokids.

Natuurlijk als hij bij mij naar beneden komt, dus probeert de teugels uit mijn hand trekken, krijgt hij been. En nee het is niet strekken maar streken! De haf hoeft absoluut niet volgend jaar al Z te lopen. Hij mag lekker uitzwaren, uitgroeien en wordt 2-3 keer per week aan het werk gezet.

Kiddokids wil inderdaad graag dat haar dochter ook gewoon op de haf kan stappen en draven, dus kom maar op met oplossingen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:54

Jij bent lekker... het wordt al zo'n 26 keer gezegd: kind en paard zijn gewoon beide nog te jong en onervaren, geen goede combi.

Ik weet niet wat jullie horen willen, maar ik ga echt niet met opmerkingen als "zet er maar flink strakke bijzetteugels aan" of "slof, dé uitkomst!" komen of iets dergelijks, omdat dat kind koste wat het kost op die Haf wil hobbelen! Geen goeie combi gewoon, daar zijn geen oplossingen voor, anders dan "beide moeten eerst maar eens goed leren met een paard en een ruiter wat erbij past".

Kom op zeg, beest is een kleuter, meisje is jong en onervaren. Als jij er zo'n verstand van hebt, dan zou je je dat toch al zelf bedacht hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:54

Accepteren dat niet alles kan wat je wilt, lijkt me een prima oplossing :)

Persoonlijk geloof ik ook niet zo in streken. Een paard pakt de ruimte die je geeft. Dat heeft niets te maken met in de maling nemen. Consequent zijn is de oplossing in dat geval, en kinderen zijn daar gewoon niet goed in. Wil niet zeggen dat ze er niet op kan rijden, maar wel onder ervaren begeleiding.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:03

@gamblerscup Hahaha ik weet inderdaad geen oplossing dan stoppen, hulpteugels komen er voorals nog niet op. En ik zeg niet dat ik er verstand van heb!

@ Yamcha, hij voelt aan dat hij er bij mij geen ruimte voor heeft en die ruimte voelt hij wel bij haar dochter dus wat dat betreft heb je gelijk.

Dus waarschijnlijk gaat haar dochter voorlopig enkel veel met hem stappen en als de rijvereninging weer open is daar een instructeur zoeken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:54

Citaat:
dan ook een 3,5 jarige... want daar gaat het om.. de combinatie van een kind met een kind.

Dat snap ik! Daarom stond dit ook al in mijn tekst.
Mijn haf liep ook op die leetijd met een aantal kindjes op zijn rug.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:07

Mijn haflinger was hiervoor ook van een klein meisje (destijds 9 jaar).. Mijn haflinger was dus ook niet de ideale kinderpony... Als ik heel eerlijk ben en kijk in je profiel vind ik het ook (nog) niet een echte goede combinatie met je dochtertje... Over een paar jaart is dit vast anders en is de pony ook al wat ouder en je dochtertje heeft als het goed is wat meer ervaring met grotere pony's :)...

Heel veel succes..

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:51

Je hebt de reactie van maura daar ook gelezen? Kan me daar wel in vinden eigenlijk :j

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:09

@Yamcha: net als zoveel mensen heeft TS helaas niet door hoe jong haar paard eigenlijk nog is en dat je in deze fase sneller dingen verpest dan goed doet.

Helaas krijgt zo ook nog adviezen van mensen die dit soort jonge paarden in kinderlessen laat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:14

TS: vind je het leerproces van je dochter en je pony niet belangrijker dan je gelijk halen?,

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:36

maura schreef:
er zijn nog veel mensen op bokt die als kind geleerd hebben dat ze een paard moeten laten zien wie de baas is en vervolgens als volwassene helemaal opnieuw zijn begonnen toen ze zich eindelijk realiseren dat paardrijden helemaal niet gaat over wie de baas is, maar over samenwerking. Voor volwassenen is het verschrikkelijk moeilijk om al die kleine dingen die ze al die tijd aangeleerd hebben weer af te leren, voor kinderen is het zoveel gemakkelijker om het gewoon in één keer goed te leren. Ik denk dat mensen daarom zo tegen je zeuren, omdat ze weten hoeveel moeite het kost om dingen af te leren en omdat ze denken dat jouw dochter nu, ook al heb jij de beste bedoelingen, verkeerde dingen aanleert. Dat is in elk geval de reden dat ik zo doorzeur.

en met deze wijze woorden trek ik mij voor nu terug

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:08

Als een paard hand krijgt kan hij hand nemen. Dus ik zou je dochter les laten geven van een goede instructrice die haar gaat leren hoe je het paard via wijken en keertwendingen rijden kunt loswerken in kaak en nek. Pas als namelijk dat is losgewerkt kan paardje knabbelen op het bit. Vervolgens zou ik veel aandacht besteden aan het op de juiste manier geven van de halve ophouding (zit-been en spannen-ontspannen van de vingers) . De pony hangt naar voren hetgeen normaal is voor zo een jong beestje. Begeleiden met je benen zit en halve ophoudingen zorgen ervoor dat gewicht minder op voor gaat. Dus paardje juist niet!! in de krul rijden want dat schiet helemaal niet op. Worden klachten alleen maar erger van.
De neiging zal zijn van de ruiter om terug te gaan trekken. Dat is het moeilijke want dat moet ze juist niet doen. Zacht blijven en been geven en zithulp daar wordt de pony minder sterk van. Middels wijken paardje loswerken. Helpen kan om in een zeer rustig tempo stukjes door te gaan zitten in draf. Dus tempo laag houden. Ho is ho en paard mag ook in stap niet hard stappen. Let erop dat de beweging wordt afgemaakt. Laat je dochter de schommel voelen zodat ze leert been zetting te voelen. Dus tempo ligt tegenwoordig vaak te hoog en ook dan kan paardje alleen maar gaan hangen. Door in laag tempo draven door te zitten kan paardje rug ontspannen en fijn worden. Paardje waarop niet doorgezeten kan worden (ook al is deze jong) heeft rug vast gezet en is te sterk in de mond.
Dus sorry, je vroeg om tips, maar daar hoort goede instructie bij om dit op te lossen. De leeftijd van je dochter lijkt me niet zo'n probleem, kinderen kunnen vaak goed voelen en van daaruit fijn rijden. Meiden tegenwoordig van 10 jaar zijn vaak al hele dametjes. Succes ermee. Internet is beperkt dus hopelijk heb je iets aan mijn tips.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:52

pien_2010 schreef:
Als een paard hand krijgt kan hij hand nemen. Dus ik zou je dochter les laten geven van een goede instructrice die haar gaat leren hoe je het paard via wijken en keertwendingen rijden kunt loswerken in kaak en nek. Pas als namelijk dat is losgewerkt kan paardje knabbelen op het bit. Vervolgens zou ik veel aandacht besteden aan het op de juiste manier geven van de halve ophouding (zit-been en spannen-ontspannen van de vingers) . De pony hangt naar voren hetgeen normaal is voor zo een jong beestje. Begeleiden met je benen zit en halve ophoudingen zorgen ervoor dat gewicht minder op voor gaat. Dus paardje juist niet!! in de krul rijden want dat schiet helemaal niet op. Worden klachten alleen maar erger van.
De neiging zal zijn van de ruiter om terug te gaan trekken. Dat is het moeilijke want dat moet ze juist niet doen. Zacht blijven en been geven en zithulp daar wordt de pony minder sterk van. Middels wijken paardje loswerken. Helpen kan om in een zeer rustig tempo stukjes door te gaan zitten in draf. Dus tempo laag houden. Ho is ho en paard mag ook in stap niet hard stappen. Let erop dat de beweging wordt afgemaakt. Laat je dochter de schommel voelen zodat ze leert been zetting te voelen. Dus tempo ligt tegenwoordig vaak te hoog en ook dan kan paardje alleen maar gaan hangen. Door in laag tempo draven door te zitten kan paardje rug ontspannen en fijn worden. Paardje waarop niet doorgezeten kan worden (ook al is deze jong) heeft rug vast gezet en is te sterk in de mond.
Dus sorry, je vroeg om tips, maar daar hoort goede instructie bij om dit op te lossen. De leeftijd van je dochter lijkt me niet zo'n probleem, kinderen kunnen vaak goed voelen en van daaruit fijn rijden. Meiden tegenwoordig van 10 jaar zijn vaak al hele dametjes. Succes ermee. Internet is beperkt dus hopelijk heb je iets aan mijn tips.

thanks voor je info, staan dingen in die we gaan proberen

instructeur die komt er ook, maar moet wel eentje hebben waar ik wat aan heb, heb er 2 gehad en dat was niks..

je leest ook mijn rede van de club waar ze kan gaan rijden. dat kunnen we nu weer oppakken.
virus weg en het word mooi weer(moet stukje door het land) zij heeft ervaring met jonge paarden en jonge ruiters. geeft les in groepen en prive..

bedankt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:06

O ja, met keertwendingen rijden bedoel ik keertwending links en rechts om de voorhand! Dat is een basis oefening voor jonge ruiters en jonge paarden. Daar worden ze fijn los van. Ook deze oefening in een heel laag tempo doen. Vanuit langzame stap of nog beter vanuit halthouden doen. keertwending om de achterhand is natuurlijk voor gevorderde paarden en ruiters. Dit kan ze voorlopig nog niet doen. Fijn dat je iets aan de tips hebt. Groeten.