Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 10:33

Laraax, laat je inspiratie maar een gaan ;-)
Billy, Een paard zal misschien niet helemaal in deze vorm denken, maar is zeker weten niet happy.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:36

Laraax schreef:
Intressant, ik ben wel benieuwd of iemand dit kan maken van een paard dat overdag buiten-snachts op stal en altijd buiten kan schrijven?

Dan is die hetzelfde tenzij dat paard in een groep buiten staat, dan is er namelijk lichamelijk contact met andere paarden en bewegingsruimte.
Maar ook dan zie je paarden dutten, eten, uitbuiken, slapen, schuren, hinneken. Dan kunnen ze ipv een rondje door de stal een rondje de benen strekken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 10:38

norski schreef:
Laraax schreef:
Intressant, ik ben wel benieuwd of iemand dit kan maken van een paard dat overdag buiten-snachts op stal en altijd buiten kan schrijven?

Dan is die hetzelfde tenzij dat paard in een groep buiten staat, dan is er namelijk lichamelijk contact met andere paarden en bewegingsruimte.
Maar ook dan zie je paarden dutten, eten, uitbuiken, slapen, schuren, hinneken. Dan kunnen ze ipv een rondje door de stal een rondje de benen strekken.

Lijkt me toch een stuk gezonder voor een paard, zowel lichamelijk als geestelijk.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:39

Billy schreef:
Paarden denken niet op deze manier, dikke onzin dus...

Dat is toch niet de essentie van het verhaal? Wel erg makkelijk om het daarom als onzin af te doen.
En natuurlijk staan paarden buiten ook vaak maar wat te staan, zeker als ze niet op de weide staan. Maar ze kunnen wel een sprintje trekken, even kroelen met een ander paard, naar de andere kant lopen en (hopelijk) gras of hooi eten. Ze hebben veel meer vrijheid om te doen wat ze zelf willen.

Ook 24/7 buiten op een weiland is niet perfect 'natuurlijk'. Ze hebben (meestal) geen honderden kilometers glooiend landschap, er zijn geen roofdieren, water is vlakbij, etc. Toch lijkt het mij voor een paard erg prettig, zo'n luxeleventje met wel de lusten maar niet de lasten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:43

Dit is inderdaad een uiterste van een paard op stal en zo zou je je paard niet moeten willen houden. 24/7 op de wei is echter ook niet zaligmakend!

Dagomschrijving van een paard 24/7 in de wei (winter)

5.30 uur

Knikkenbollen. Het sneeuwt, dus ik vind het niet lekker om te liggen. Mijn weidemaatje staat op en schudt zich uit. Hij is nat van de sneeuw. Staan. Korte begroeting met de neus. Rondje lopen. Het weiland is vertrapt tijdens de regenperiode. Er is geen gras onder het sneeuw. Staan. Het is donker. Rondje lopen. Staan. Luisteren.

7.30 uur

Staan. Het wordt buiten licht. Staan. Luisteren. Auto's rijden voorbij. Rondje lopen, maar het sneeuw plakt vast aan m'n hoeven, waardoor ik sneeuwklompen onder mn voeten heb. Staan. Het waait hard. Staan. Wachten op hooi. Ik heb dorst, maar de drinkbak is bevroren. Wachten op water.

9.30 uur

Daar komt de baas. Hinniken omdat ik dorst heb. We krijgen hooi en vers water. Eten. Drinken.

11.30 uur

Staan. Het hooi is op. Het waait hard en het sneeuwt weer. Ik sta met mn billen in de wind. Het is koud. Ik ril, maar volgens mijn baasje is dat geen teken dat ik het echt koud heb, maar dat ik mezelf warm wil houden. Staan. Mijn weidemaatje probeert wat grassprietjes onder de sneeuw vandaan te krijgen, maar helaas. Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Staan. Wachten op de volgende maaltijd. Nog eens hinniken.

13.30 uur

Staan. Het water is inmiddels weer bevroren. Het hooi is op. Ik sta dicht bij mn maatje. Dommelen.

15.30 uur

Het is opgehouden met sneeuwen, en de wind is gaan liggen. Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Staan. Rondje lopen. Staan. Ik hoor honden blaffen. Rondje lopen. Staan.

17.30 uur

Staan. Mijn eigenaar is er nog steeds niet. Staan. Luisteren. Zucht. Staan. Rondje lopen. Drinken kan ik nog niet. Staan. Duurt niet meer lang tot er weer wat te eten is. Onrust. Rondjes lopen. Luisteren.

19.30 uur

Mijn eigenaar is er. Eten en vers water. Dreigen naar mijn maatje, want ik wil eerst. Eten en drinken. Mijn baasje gaat snel weer weg, want ze vindt het te koud. Ze verlangt naar warme chocolademelk en bij de open haard zitten. Staan. Dommelen. Rondje lopen. Staan. Rond kijken. Staan. Dommelen.

21.30 uur

Staan. Al het eten is op. Rondje wandelen. Staan. Dommelen.

23.30 uur

Dommelen. Het is donker. Ik ben moe en koud, maar liggen is nog kouder. Ik ril, maar dat is volgens mijn baasje niet erg.

3.30 uur

Ik ga toch maar liggen. Slapen. Dommelen. Koud. Dommelen. Slapen……………..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:49

Maar dan pak je ook wel een hele 'ngevatieve' kan van 24/7 buiten Uppojono. Mijn paarden staan met onbeperkt ruwvoer, kunnen eten wanneer ze willen, hebben een schuilstal dus kunnen droog liggen, waterbak werd om de paar uur door geslagen, ijzers hebben ze niet en ook geen sneeuwklompen gehad. Dat kan je allemaal wel aangenamer maken voor een paard dat buiten staat, voor een paard 24/7 op stal niet.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:53

@ _Kiki_: Dat klopt, ik ga van het meeste negatieve uit, maar dat doet TS ook bij het 24/7 op stal. Mijn paarden komen ook weleens een dag niet in de wei, eigenlijk alleen als het echt rotweer is, maar die komen er dan wel 2 keer uit. 1 keer om te rijden en 1 keer lekker los, spelen in de bak. Natuurlijk zijn er wel paarden die gehouden worden op de manier van TS, maar ook op de manier in mijn versie. Zijn allebei uitersten dus.
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 11-03-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:54

Idd, de hele dag door steeds maar tot die conclusie komen: Ik wil lopen maar kan niks meer dan een rondje om mijn as draaien aangezien ik maar 3x3 heb...

Voor wie het interessant vind, kijk eens wat een verschil met mijn paardje dat 24/7 buiten staat. En dan wel op een leuke manier haha.

5:30 Dommelen/slapen. Andere paarden in de aangrezende paddock in de gaten houden. Baas is weer vergeten de stroom aan te zetten, lekker mijn billen aan het hek schuren.

7:30 Licht, wat meer kabaal van verkeer, kijken of de andere paarden er nog zijn, mischien eens even neuzen. Verder nog lekker een been op rust en oren in de relax stand.

9:30 Hehe een mens. Mooi. Hekje open, samen met mijn vrienden de wei op. Eerst even lekker rennen, dan lekker gras eten. De zon schijnt, dus mijn dikke wintervacht gaat plat liggen zodat ik het niet te warm heb. Denk dat ik binnenkort ga verharen. Als ik een poosje gegeten heb, tijd voor een dutje. Languit in het gras terwijl de rest me bewaakt.

11:30 Eten, even neuzen met een weidegenoot, of ze juist weg jagen als ik hun stukje gras wil hebben. Dan weer een metertje of 10 lopen naar een plekje dat er NOG groener uit ziet. Lekker.
Hhhm, dorst. Met zijn allen richting de drinkbak bij de ingang van de weide. En vanaf daar het hele ritueel weer opnieuw.

13:30 Lopen, eten, neuzen, nog niks verandert hier. Ach vooruit, even lekker in de verte staren. De bus komt voorbij, een motor maakt veel lawaai, een boer bewerkt zijn land. Een van de paarden van de stal van de overkant gaat op buitenrit, interessant! Even kriebelen met mijn vriendinnetje, had jeuk, lekker.

15:30 Baas zal zometeen wel komen. Snel nog wat eten. Ah daar zijn ze. Eigenlijk niet zo'n zin om mee te gaan, maar ik laat me wel pakken. Gelukkig moeten ze toch eerst de paddocks schoonmaken. Nog snel wat eten. Geen buitenrit vandaag, uurtje aan het werk in de bak. Alle spieren los, ontspanning, briesen.

17:30 Mijn vrienden komen op hun paddock te staan met hun eten, en ik op de mijne. Ik houd ze goed in de gaten, maar ze blijven bij mij in de buurt. Hhhm een berg met kuil!

19:30 Buik zat even vol. Rustig hoekje opgezocht, been op rust, staan, uitbuiken.

21:30 Verder met eten. Jummie. Tot alles op is. Ruiken, ja de andere paarden zijn nog in de buurt.

23:30 Weer uitbuiken, staan, beentje op rust, de andere paarden eens begroeten als ze langskomen.

01:30 Rondje door mijn paddock lopen, soms tref je opeens wilgentakken in een of andere hoekje aan. Je weet maar nooit. Paar wilgentakken gevonden. Aan knagen, dan even drinken. Om me heen kijken, niks te zien. Staan, uitrusten.

3:30 Nog eens een rondje lopen. Soms blijken draadjes die normaal dicht zijn opeens open te zijn... Vandaag pech, jammer, nog niet de wei op. Niet liggen, dat doe ik liever overdag in de wei. Wel een been op rust, en zo dommelen.

Een enorm verschil dus... Zelfs terwijl mijn paard nu s'nachts nog in een apparte paddock staat zodat iedereen aan zijn eten toekomt.
Nee no way dat die van mij in een stal komt. Ze loopt er uit zichzelf wel eens in, zo van goh wat hebben we hier dan, maar goed, gevangenissen hebben ook wel eens open dagen. :+

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:57

jesito schreef:
Dit kwam ik tegen op Facebook bij iemand en wilde het hier toch ook even delen. Niemand maakt mij wijs als je dit zo leest dat je je paard dan graag op deze manier wil houden. Ik zou met mijn eigen geweten niet klaarkomen als mijn paard 24/7 in zijn box zou staan.

5.30 uur

Knikkenbollen. Mijn buurman van rechts staat op en schudt zich uit. Staan. Korte begroeting met de neus door de tralies. Rondje lopen. Staan. Mijn buurvrouw van links ligt nog te slapen. Staan. Het is donker. Rondje lopen. Staan. Ze wordt wakker en snuift. Staan. Luisteren.

7.30 uur

Staan. Schrapen. Het licht gaat aan. Staan. Luisteren. Staan. Onrust in de stal. Rondje lopen. Het raam is beslagen. Ik kan niet naar buiten kijken. Staan. Wachten op hooi. Schrapen. Eerst wordt uitgemest. Staan. Deur gaat open en ik wordt aan de kant geduwd. Stal is uitgemest. Deur dicht. Drie stappen vooruit, drie stappen opzij, kort dreigen naar de buurman. Staan. Wachten. Schrapen. ‘n Trap tegen de deur en nogmaals dreigen naar de buurman. Staan. Deur gaat open en het hooi wordt naar binnen gegooid. Deur dicht. Eten.

9.30 uur

Staan. Hooi is op. Staan. Stro valt naar beneden. Stof. De buurman rechts krijgt stro. Kriebelhoest. Staan. Kon ik maar naar buiten kijken. De zon schijnt. Staan. Hier is het heel warm en ik heb een deken op. Staan.

De stalgang wordt geveegd. Stof. Staan. Mijn overbuurman schommelt nog steeds van het ene op het andere been. Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Dommelen.

11.30 uur

Staan. Slaan met het hoofd. Tegen de deur trappen. Ik hoor geluiden buiten. Luisteren. Staan. Mijn buurman knabbelt wat aan zijn stro. Staan. Ik krijg geen stro, ik sta op vlas. Rondje lopen. Hinniken naar mijn vertrekkende buurvrouw. Ze antwoordt niet. Staan. Luisteren. Er zijn meer mensen in de stal. Op en neer lopen. Staan. Wachten op de volgende maaltijd. Onrust. Schrapen. Nog eens hinniken.

13.30 uur

Staan. Ik heb een beetje hooi gekregen. Eten. Alles is op. Staan. De stalgang wordt weer geveegd. Stof. De buurvrouw is er weer. Ze rolt en slaat met haar voeten tegen de wand. Staan. Korte begroeting door de tralies. Staan. Geen mensen meer in de stal. Staan. Dommelen.

15.30 uur

Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Staan. Rondje lopen. Staan. De tralies verhinderen dat ik rond kan kijken. Staan. Op het weiland kom ik niet meer. Staan. Ik hoor honden blaffen buiten. Eng, ik zie niks. Rondje lopen. Staan.

17.30 uur

Staan. Mijn eigenaar is er nog steeds niet. Staan. Luisteren. Zucht. Staan. Kort snuiven richting buurvrouw tegen de tralies. Rondje lopen. Drinken. Staan. Duurt niet meer lang tot er weer wat te eten is. Onrust. Rondjes lopen. Dreigen. Schrapen. Staan. Luisteren.

19.30 uur

Mijn eigenaar is er. Eten. Dreigen naar de buurman. Staan. Dommelen. Rondje lopen. Staan. Rond kijken. Staan. Met hoofd slaan. Dommelen.

21.30 uur

Staan. Slaan met het hoofd. Staan. Al het eten is op. Op en neer lopen. Staan. Door de tralies snuiven. Staan. Dommelen.

23.30 uur

Dommelen. Het is donker. Ik hoor andere paarden en strogeritsel. Staan. Enkele paarden liggen. Rondje lopen. Staan. Dommelen.

1.30 uur

Dommelen. Muizen lopen langs de tralies. Staan. Strogeritsel. Dommelen.

3.30 uur

Ik ga toch maar liggen. Slapen. Dommelen. Slechte lucht. Dommelen. Slapen……………..

Mijn interpretatie van overdag op paddock(gezien de tijd van het jaar leek mij dit toepasselijkst) Ik heb het een beetje gedaan zoals ik weet hoe mijn paard het doet :)
5.30
langzaam ontwaken, de zon komt op door mijn luik en ik zie mijn buurvrouw al ongeduldig een rondje lopen. Ik drink wat, en loop ook ongeduldig een rondje. En ga dan naar buiten kijken. Af en toe komt er al iemand langs met auto of fiets.

7.00
Eindelijk. Ik trap tegen mijn staldeur aan. Duurde lang genoeg dit. Terwijl er wat muesli in mijn voerbak gegooit word ga ik eten. Ik hooi het zeil van het hooi. Zodra ik mijn eten heb loop ik naar de andere kant van mijn stal en tuur door het raampje. Ik zie ze het hooi in onze bakken doen en loop nog eens onrustig een rondje.
Dan word ik uit mijn stal gehaalt en mag ik eindelijk lekker naar buiten. Als ik buiten sta ga ik eerst even rollen en snuif ik. Hèhè, frisse lucht. Ik begin aan mijn hooi.

9.30
Mijn hooi is op. Ik loop een rondje door de paddock en besluit Majestic(dat is een kleine shetter waarmee hij alles deelt enz) even op te jagen. Helaas rent hij onder het draad door dus ik ga even dommelen. (Shet kan onder een draadje door waar hij heen kan als hij gek word van de groten).

17.30
Ik sta voor mij uit te staren. Loop een rondje. Ik probeer mijn buurman te spelen maar hij heeft geen zin. Ik ga even liggen.

11.30
Ik snuffel wat over de grond, allemaal stukjes hooi tussen het zand zoeken. Dan zie ik mijn buurman klaarstaan. We klooien wat, omstebeurten elkaar proberen te bijten in de wang. Ik geef op en ga wat drinken. Dan hoor ik wat in de verte. Alle 4 gaan we oplettend kijken en ik loop wat onrustig rond. Het was niets en ik ga weer staan dommelen.

13.30
Ik hoor mijn naam en loop naar het voorhek toe. Blij maak ik een hinnikje van plezier. Mijn dametje is er. en we gaan lekker aan de slag samen.

15.30
Ik word weer op de paddock gezet terwijl mij stiekem een handje muesli word toegestopt. Ik wacht tot ze weg is en ga dan opzoek in de hooibak of er nog wat in te vinden is voor mij. Maar tevergeefs. Majestic kriebelt aan mijn kont en we kroelen even samen.

19.30
De stalhouder is er. Eerst word mijn stal opgestrooid en ik zie dat het zeil van het hooi omhoog gaat. Ongeduldig ga ik staan wachten voor het hek. Gelukkig word ik er als eerste uit gehaald en ik ga meteen lekker aan mijn hooi.

21.00
Avondeten, ik krijg muesli en eet dit rustig op. Ik eet nog niet alles op want ik krijg weer een nieuwe stapel hooi waar ik ook van ga eten.

22.00
Mijn muesli is op en er is nog een beetje hooi. Ik drink wat. Loop een rondje. Zoek contact met mijn buurman en ga lekker naar buiten kijken. Loop nog een rondje en begin aan het laatste van mijn hooi.

1.00
Ik sta te dommelen, dan loop ik een rondje. Ga poepen en ga dan liggen, precies in mijn drollen(vind mijn baasje zo fijn := )

3.30
Ik word wakker, ga opstaan en loop een rondje. Drink wat en kijk naar mijn buurman. Iedereen is rustig dus ik besluit nog wat te dommelen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:58

@ Gypsy. Inderdaad zo kan het ook. Maar dit is wel een ideale situatie. Een paard 24/7 op stal is inderdaad niet ideaal, maar kan er wel heel anders aan toe gaan, dan in de openingpost beschreven.

Wij hebben een paard op stal, die niet naar buiten wil. Staan met zn 7en in de wei, en lopen daar los heen. Deze mevrouw weigert echter erheen te gaan, terwijl dit al jaren op deze manier gaat. Een uitzondering weliswaar, maar het is echt niet altijd heerlijk op de wei.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:00

Wat ik bij Gypsy wel leuk vind is ''Ik denk dat binnekort maar eens ga verharen'' :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:09

Laraax schreef:
Wat ik bij Gypsy wel leuk vind is ''Ik denk dat binnekort maar eens ga verharen'' :')

Haha nee er staat echt ik denk dat ik binnenkort ga verharen, ik bedoelde het zo van dat het niet iets is wat ze zelf beslist, haha.
Het is idd vrij ideaal wat ze heeft, kost wat moeite en werk maar dan heb je ook wat.

Oja nog een favoriete tijdsbesteding van haar: Kijken hoe wij dingen repareren die kapot zijn omdat zij er met haar dikke kont tegenaan heeft staan schuren... Heel interessant is dat blijkbaar. Staat ze daar heel vrolijk met haar oortjes naar voor te kijken hoe wij afgebroken palen vervangen. Ik moet echt niet meer vergeten de stroom erop te zetten...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:12

:')
Mijn paard staat trouwens 's winters snachts op stal, en zomers 24/7 buiten(snachts paddock, overdag wei) reden dat hij swinters snachts op stal staat is omdat wij geen schuilgelegenheid hebben en ik dit in de winter wel een vereiste vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:14

Geschreven door iemand die mensen wil laten nadenken over paarden met een boxleven....!! Heel goed +:)+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:18

dit is de reden dat ik ze niet meer opsluit. Vooral als je bekijkt dat mijn ruin 1.74 is.... en menig stal dan extra klein is. Ik sluit ze niet op...Ook niet in de nacht, wel een stal van 11 x 8 om in te schuilen. En ik kan je vertellen dat het eerlijke en nuchtere paarden zijn geworden sinds ze hier aan gewend zijn. Ik vind het goed dat de schrijver even mensen wakker schud. paarden horen niet de hele dag in de stal thuis! Ook niet in de winter. Dan zul je als eigenaar hier aardig in moeten compenseren in de vorm van wandelen, rijden, paddock, stapmolen...en dat meerdere keren op een dan... en dan nog....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:19

Ik kan mij ook nog steeds niet voorstellen dat mensen dit hun paard aandoen... Ga dit bericht ook maar op FB zetten, want ben het er helemaal mee eens!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:22

_Kiki_ schreef:
Maar dan pak je ook wel een hele 'ngevatieve' kan van 24/7 buiten Uppojono. Mijn paarden staan met onbeperkt ruwvoer, kunnen eten wanneer ze willen, hebben een schuilstal dus kunnen droog liggen, waterbak werd om de paar uur door geslagen, ijzers hebben ze niet en ook geen sneeuwklompen gehad. Dat kan je allemaal wel aangenamer maken voor een paard dat buiten staat, voor een paard 24/7 op stal niet.

ben ik helemaal met je eens. 24/7 met schuilmogelijkheid geef ik zelfs met sneeuw nog een 10 ten opzichte van een stal.
Mits ze qua eten neits te kort komen. Maar zo is dan alles wel te dramatiseren in een verhaal.

en dat sneeuw.. tja ik heb een lekkere zeeer grote stal, waar ze samen kunnen liggen. En weet je wat ze doen? Buiten liggen in de sneeuw! Dan zal het vast niet zo koud zijn.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:31

Dat deden die van mij ook inderdaad. Weer of geen weer met z'n drietjes met de kont tegen de sneeuw/regen/hagel in staan. Schuilstal stond er voor de sier zo'n beetje.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:37

Dit lijkt op het leven van mijn paard :( en ik wordt hier heel verdrietig van... Ondanks dat ik dit al was... Mijn paard komt er wel meer uit dan Ts heeft beschreven. Ik werk 6 dagen in de week maar zorg wel dat ze elke dag haar stal uit komt. Gemiddeld kom ik dan vaak ook 2 tot 3 x op stal. Ik gooi haar dan als het lukt 2-4 uur buiten in padock en in de avond wat training rijden/longeren of gewoon extra los gooien. Toch is dit veelste weinig daarnaast lukt het me niet dagelijks om haar extra voor een paar uur buiten te zetten omdat ik het met werken niet altijd voor elkaar krijg, of de bakken zijn bezet, of er is zo veel regen gevallen waardoor de grond en vieze natte zuigende bende wordt (en dit is al heel snel het geval, en ze heeft ijzers voor)... Ook zet ik haar liever niet langer dan 4 uur buiten want ze mogen niet gevoerd worden..

Mijn paard komt er dus gemiddeld 2-4 uur uit, met geluk soms wat langer maar vaak lukt dit niet. En een dag heeft 24 uur dus staat ze al snel 20 uur in een box :( ... Ze is nooit anders gewend maar ik ben er 100% van overtuigd dat ze maar al te graag haar box uit is :)

Ohw ik lees over stof in de tekst... Bij mijn paard is dit vele malen erger alle stallen staan om een stofbak (binnebak) wil ook niet weten hoe de longen van mijn paard er uit zien.

Nu het goede nieuws :) ze gaat daar weg, ik sta al even op de wachtlijs en ik wilde echt persee daar heen want dit is gewoon de beste stal voor haar.. In ruil daarvoor moet ik 20 min rijden heb ik geen droge binnebak meer maar wel een paard die nooit meer in een box komt te staan :) daarnaast is het ook veel knusser en kleiner :) voor mijn paard wordt dit een paradijs en voor mij minder stress :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:40

Ik vind de openingspost ook wel erg negatief, zoiets kan je zeker ook zeggen van sommige paarden die 24/7 buiten staan, want dat is soms ook schrijnend hoe die erbij staan. Er zijn maar weinig paarden die onbeperkt hooi krijgen (je moet daar ook gewoon heel veel voor voeren en/of slowfeeders hebben), paarden op stal die dagelijk vers stro krijgen hebben wel altijd wat te knabbelen, daarom ben ik ook echt geen voorstander van vlas enzo. Helaas zie je wel steeds meer stallen erop over gaan. Uit onderzoek is gebleken dat paarden met stro zo'n 13 uur bezig zijn en met krullen maar 3 uur. Scheelt nogal wat.
Bij ons op stal staat ook een groepje het hele jaar 24/7 buiten, die hebben het goed voor elkaar met altijd hooi ter beschikking. Ze hebben echt een grote weide ter beschikking maar ik zie ze eigenlijk nooit heel veel meer doen dan stilstaan bij de hooiruif en eten. Die van mij staat hele dagen op de wei en staat eigenlijk ook alleen maar te eten zowel overdag op de wei als 's nachts op stal. Geloof ook niet dat 24/7 buiten voor ieder paard is weggelegd. Voor die van mij lijkt het me niks en ik weet van een stalgenoot dat haar paard ook uit de groep is gehaald en nu weer 's nachts op stal staat omdat het niet ging (klikte niet in de groep). En als er geen onbeperkt ruwvoer wordt aangeboden denk ik ook dat menig paard liever 's nachts in een stal met veel stro staat dan op een zandpaddock zonder ruwvoer. En dat laatste is wel wat ik regelmatig zie bij 24/7 buiten paarden.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:46

Echt triest ja.
Maar het komt inderdaad voor, ken ook een voorbeeld.
Maar om te zeggen dat een uur op stal al te veel gaat mij te ver.
Dat ligt helemaal aan je paard.
Mijn paard staat overdag op de wei en 's nachts heeft hij een stal met een uitloop.
Maar hij staat toch echt uit zichzelf gewoon binnen, loopt alleen naar buiten als hij wat hoort of moet mesten.
Hij staat overdag graag buiten maar vindt het fijn om 's nachts binnen te staan.
Ook een gevoel van veiligheid denk ik, het is absoluut geen held.
24/7 op het land blijven, daar zou ik mijn paard ongelukkig mee maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:04

Meloen schreef:
jesito schreef:
Zelfs dat zie je in sommige gevallen, eigenaar wel op stal maar paard komt er evengoed niet uit.

Dit is niet bedoelt iemand aan te vallen, maar iemand die zich wel aangesproken voelt kan hier wel iets mee gaan doen.
Er zijn gewoon paarden hier in Nederland die nog steeds hele dagen op stal doorbrengen en dit kan dan toch iets zijn om mensen de ogen te openen.

Zal ik eerlijk bekennen dat ik me schuldig heb gemaakt aan dit?
Schandalig toch? Wat heb ik hem aangedaan.

In het begin toen ik mijn fjord net had. Hij stond al ruim 2 1/2 jaar zo. Bij mij ongeveer een jaar toen kon ik ergens anders heen met overdag weidegang. Daarvoor was het 24/7 stal met alleen in de zomer 24/7 weidegang.
Inmiddels staat hij sinds 4 jaar 24/7 buiten en ik heb een heerlijk ontspannen paard.
Vanochtend hooi gevoerd (onbeperkt dankzij slowfeeders) en hij staat er werkelijk waar bij als een koning. Genoeg drinkwater, genoeg hooi, gras groeit weer en het overheerlijke zonnetje vandaag :+:

Ik wijt het aan onwetendheid, althans bij mezelf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:05

Billy heeft zich voldoende in het wezen paard verdiept om te weten dat die niet zo denkt. En natuurlijk is 24/7 boxrust niet ideaal, maar jullie moeten ook bedenken dat niet iedereen een paard volledig op de wei kan houden, en heel eerlijk gezegd zou ik dat zelf niet eens wiillen.
Ik ben hier in het westen al blij dat ik een stal heb waar de paarden van mei tot oktober volledig het land op kunnen. In de winter haal ik hem er zoveel mogelijk uit, rijden/longeren/loslopen.
Maar dit soort pennymeisjes verhaaltjes wat een paard denkt en wat daat voor conclusies aan verbionden worden vind ik op z'n minst onrealistisch...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:09

ik vind er weing "Penny" aan om te bedenken dat een paard op stal de hele dag ideaal is.
Ook 24/7 op het land je volvreten vind ik niet ideaal.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:11

er zijn hier al zoveel topics over en het is een eindeloze discussie. de meesten doen wat ze in hun macht ligt met de paardjes . als je alle paarden wilt opvangen die veel in de boxen staan dan wil je niet weten hoeveel dat is .