Billy, Een paard zal misschien niet helemaal in deze vorm denken, maar is zeker weten niet happy.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Laraax schreef:Intressant, ik ben wel benieuwd of iemand dit kan maken van een paard dat overdag buiten-snachts op stal en altijd buiten kan schrijven?
norski schreef:Laraax schreef:Intressant, ik ben wel benieuwd of iemand dit kan maken van een paard dat overdag buiten-snachts op stal en altijd buiten kan schrijven?
Dan is die hetzelfde tenzij dat paard in een groep buiten staat, dan is er namelijk lichamelijk contact met andere paarden en bewegingsruimte.
Maar ook dan zie je paarden dutten, eten, uitbuiken, slapen, schuren, hinneken. Dan kunnen ze ipv een rondje door de stal een rondje de benen strekken.
Billy schreef:Paarden denken niet op deze manier, dikke onzin dus...
jesito schreef:Dit kwam ik tegen op Facebook bij iemand en wilde het hier toch ook even delen. Niemand maakt mij wijs als je dit zo leest dat je je paard dan graag op deze manier wil houden. Ik zou met mijn eigen geweten niet klaarkomen als mijn paard 24/7 in zijn box zou staan.
5.30 uur
Knikkenbollen. Mijn buurman van rechts staat op en schudt zich uit. Staan. Korte begroeting met de neus door de tralies. Rondje lopen. Staan. Mijn buurvrouw van links ligt nog te slapen. Staan. Het is donker. Rondje lopen. Staan. Ze wordt wakker en snuift. Staan. Luisteren.
7.30 uur
Staan. Schrapen. Het licht gaat aan. Staan. Luisteren. Staan. Onrust in de stal. Rondje lopen. Het raam is beslagen. Ik kan niet naar buiten kijken. Staan. Wachten op hooi. Schrapen. Eerst wordt uitgemest. Staan. Deur gaat open en ik wordt aan de kant geduwd. Stal is uitgemest. Deur dicht. Drie stappen vooruit, drie stappen opzij, kort dreigen naar de buurman. Staan. Wachten. Schrapen. ‘n Trap tegen de deur en nogmaals dreigen naar de buurman. Staan. Deur gaat open en het hooi wordt naar binnen gegooid. Deur dicht. Eten.
9.30 uur
Staan. Hooi is op. Staan. Stro valt naar beneden. Stof. De buurman rechts krijgt stro. Kriebelhoest. Staan. Kon ik maar naar buiten kijken. De zon schijnt. Staan. Hier is het heel warm en ik heb een deken op. Staan.
De stalgang wordt geveegd. Stof. Staan. Mijn overbuurman schommelt nog steeds van het ene op het andere been. Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Dommelen.
11.30 uur
Staan. Slaan met het hoofd. Tegen de deur trappen. Ik hoor geluiden buiten. Luisteren. Staan. Mijn buurman knabbelt wat aan zijn stro. Staan. Ik krijg geen stro, ik sta op vlas. Rondje lopen. Hinniken naar mijn vertrekkende buurvrouw. Ze antwoordt niet. Staan. Luisteren. Er zijn meer mensen in de stal. Op en neer lopen. Staan. Wachten op de volgende maaltijd. Onrust. Schrapen. Nog eens hinniken.
13.30 uur
Staan. Ik heb een beetje hooi gekregen. Eten. Alles is op. Staan. De stalgang wordt weer geveegd. Stof. De buurvrouw is er weer. Ze rolt en slaat met haar voeten tegen de wand. Staan. Korte begroeting door de tralies. Staan. Geen mensen meer in de stal. Staan. Dommelen.
15.30 uur
Staan. Rondje lopen. Staan. Luisteren. Staan. Rondje lopen. Staan. De tralies verhinderen dat ik rond kan kijken. Staan. Op het weiland kom ik niet meer. Staan. Ik hoor honden blaffen buiten. Eng, ik zie niks. Rondje lopen. Staan.
17.30 uur
Staan. Mijn eigenaar is er nog steeds niet. Staan. Luisteren. Zucht. Staan. Kort snuiven richting buurvrouw tegen de tralies. Rondje lopen. Drinken. Staan. Duurt niet meer lang tot er weer wat te eten is. Onrust. Rondjes lopen. Dreigen. Schrapen. Staan. Luisteren.
19.30 uur
Mijn eigenaar is er. Eten. Dreigen naar de buurman. Staan. Dommelen. Rondje lopen. Staan. Rond kijken. Staan. Met hoofd slaan. Dommelen.
21.30 uur
Staan. Slaan met het hoofd. Staan. Al het eten is op. Op en neer lopen. Staan. Door de tralies snuiven. Staan. Dommelen.
23.30 uur
Dommelen. Het is donker. Ik hoor andere paarden en strogeritsel. Staan. Enkele paarden liggen. Rondje lopen. Staan. Dommelen.
1.30 uur
Dommelen. Muizen lopen langs de tralies. Staan. Strogeritsel. Dommelen.
3.30 uur
Ik ga toch maar liggen. Slapen. Dommelen. Slechte lucht. Dommelen. Slapen……………..
Laraax schreef:Wat ik bij Gypsy wel leuk vind is ''Ik denk dat binnekort maar eens ga verharen''
_Kiki_ schreef:Maar dan pak je ook wel een hele 'ngevatieve' kan van 24/7 buiten Uppojono. Mijn paarden staan met onbeperkt ruwvoer, kunnen eten wanneer ze willen, hebben een schuilstal dus kunnen droog liggen, waterbak werd om de paar uur door geslagen, ijzers hebben ze niet en ook geen sneeuwklompen gehad. Dat kan je allemaal wel aangenamer maken voor een paard dat buiten staat, voor een paard 24/7 op stal niet.
Meloen schreef:jesito schreef:Zelfs dat zie je in sommige gevallen, eigenaar wel op stal maar paard komt er evengoed niet uit.
Dit is niet bedoelt iemand aan te vallen, maar iemand die zich wel aangesproken voelt kan hier wel iets mee gaan doen.
Er zijn gewoon paarden hier in Nederland die nog steeds hele dagen op stal doorbrengen en dit kan dan toch iets zijn om mensen de ogen te openen.
Zal ik eerlijk bekennen dat ik me schuldig heb gemaakt aan dit?
Schandalig toch? Wat heb ik hem aangedaan.