mijn paard blijft maar bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:41

Maar vergeet ook niet dat bijten, uitdagen en spelen gewoon bij zijn normale hengstenontwikkeling als 2 jarige hoort! Je straft een kind toch ook niet voor gedrag wat bij de normale ontwikkeling hoort? (tenminste dat hoop ik dan!)
En ja, castreren helpt hier vaak wel voor een gedeelte bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:45

josien_m_ schreef:
Maar vergeet ook niet dat bijten, uitdagen en spelen gewoon bij zijn normale hengstenontwikkeling als 2 jarige hoort! Je straft een kind toch ook niet voor gedrag wat bij de normale ontwikkeling hoort? (tenminste dat hoop ik dan!)
En ja, castreren helpt hier vaak wel voor een gedeelte bij.

Je hebt helemaal gelijk.
@TS: Gewoon laten spelen dat beest. Dat je vroeg of later op de IC beland met een gebroken nek omdat ie op je wou springen maakt niet uit, hij wou enkel spelen.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:50

ik ga nu naar hem toe en dan kijk ik even hoe hij zich gedraagt
straks kom ik weer terug om te vertellen hoe het gegaan is

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:59

Ik had er ook zo een van hij-bijt-ik-geef-een-optater-hij-bijt-terug-nog-een-klap en hij is ook bijna 2. En reken maar dat ik harde klappen verkocht, want ik deed mezelf pijn en heb op kickboksen gezeten. :')
Meneer had gewoon een harder hoofd. :=

Ik heb het uiteindelijk anders aangepakt. Als hij met zijn hoofd bij mij (ongewenst) in de buurt kwam (en bij hem was het makkelijk te herkennen; mijn ruimte inkomen, en dan happen). Als hij ongewenst in mijn ruimte kwam, joeg ik hem er uit, zei het door een duw, een knijp, te brullen... en als hij uit mijn ruimte stapte en dat 'accepteerde' door daar te blijven en nukkig voor zich uit te kijken, zonder aanstalten te maken het nog eens te proberen (Cesar Milan; bringing the dog in other state of mind, in dat geval paard) toen beloonde ik hem buitensporig met snoepjes en kriebels en was ik helemaal trots op hem.
Zo leerde hij binnen een week dat het veel gezelliger was om buiten mijn persoonlijke ruimte te blijven, en gegeven moment had hij ook door dat ik niet sloeg of boos werd als hij gewoon netjes accepteerde dat ik het niet leuk vond om gehapt en geduwd te worden, dus dat 'schuwe' door het 'slaan' was er ook binnen no time uit.

Hij heeft nog een tijdje met zijn hoofd in mijn persoonlijke ruimte gelopen met aan het halstertouw lopen, maar dat was ook vrij snel over, toen ik net zo lomp tegen zijn hoofd aan begon te lopen. Dat vond hij ook niet zo grappig, dus sindsdien is hij het wel eens met het concept dat het baasje ook recht heeft op een eigen ruimte. :')

en nu een maand later is hij een heerlijk beest om bij in de buurt te zijn, terwijl ik een maand geleden nog op het punt stond om hem te schieten of te verkopen _O-

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:18

irisje2 schreef:
maar als je hem in zijn oor bijt dan kan hij toch mij bijten in mijn buik ofzo

Ohhh als je goed bijt doet ie dat niet hoor.n ~~}>

irisje2

Re: mijn paard blijft maar bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:01

ik heb geknepen in zijn oor maar niks geholpen mischien over een paar weken wel

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:11

Nee wees maar voorzichtig, als je zo gaat aanklooien kun je wel een keer een echte beet verwachten of een trap, want dat gaat ie niet pikken..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:17

Heel veel spelen met zn mond. Lippen bewegen, je handplat dan likken ze meestal aan je hand. Op die manier heb ik mijn jonge paard bijten afgeleerd. Elke keer weer dat meenemen, niet even denken ik doe dat nu maar maak er iets vanzelfsprekends van. Geen geslaan etc, soms werkt op een andere manier denken ook en dat heeft niks met vaagheid te maken maar met slimmer zijn dan je paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:42

Asyaa schreef:
sprinkler schreef:
HOI ASYAA

Probeer de methode van Monty Roberts. Dan lukt alles snel en zonder straffen. Er zijn 2ehands boeken van hem te koop bij Bol.com vanaf 8 Euro en filmpjes staan op youtube. Een dier leert misschien uiteindelijk door straffen maar kan dan angstig worden, en dat kan weer leiden tot andere vervelende dingen.
Als je een dier iets leert door belonen, vindt hij het leren leuker en leert het sneller en wordt dan niet angstig.

Monty Roberts werd zelfs ingehuurd door de Engelse Koningin en andere rijke mensen omdat hij zo goed en zo snel is.

http://www.youtube.com/watch?v=tEnlPFvR ... re=related

Is mogelijk een manier.

Echter veel sneller en ook nog goedkoper is gewoon een klap vanjewelste uit te delen. Angstig worden door straffen is grootste onzin. Dat gebeurt enkel als je zelf niet goed bezig bent en bezig blijft met het straffen. 3 seconde lang boos zijn, daarna terug naar het oude en weer doen alsof er niks gebeurd is. Als je dat goed doet hebben ze vrij snel door wat op prijs word gesteld en wat ze niet hoeven te proberen.

Helemaal mee eens. Mijn shetruin heeft het ook weleens geprobeerd om te bijten (toen was ie nog hengst.) Uit reflex meteen een goede tik verkocht. Hij bijt bijna nooit (eigenlijk nooit maar houd een slag om de arm :D ) en angstig of kopschuw is ie verre van dat. Gewoon eerlijk en consequent zijn en op het juist moment straffen. Hij is mijn grootste maatje, loopt me overal achterna en ik hoeft nu bijna nooit meer streng te zijn. Een uhuh is al genoeg. Bij mijn andere 2 merries heb ik het hetzelfde aangepakt en dat heeft hetzelfde uitgepakt. Overigens zorg ik dat ze de kans niet krijgen om te bijten. Ik weet precies wanneer ie in een jolige speelbui is en dan laat ik hem gewoon niet in mijn ruimte.

Hoezo zou straffen niet helpen. Een hogere rang zet een lagere rang ook op zijn plek als die iets te vrijpostig wordt. Mijn ruin heeft toch regelmatig een flinke beet in zijn kont gehad. Of noemen jullie dat geen straf?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:44

Sleeper schreef:
Heel veel spelen met zn mond. Lippen bewegen, je handplat dan likken ze meestal aan je hand. Op die manier heb ik mijn jonge paard bijten afgeleerd. Elke keer weer dat meenemen, niet even denken ik doe dat nu maar maak er iets vanzelfsprekends van. Geen geslaan etc, soms werkt op een andere manier denken ook en dat heeft niks met vaagheid te maken maar met slimmer zijn dan je paard.

eh daag je dan niet alleen maar uit?? :\

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:48

Toen mijn paard bijna 2 jaar oud was en nog hengst, ging hij me 1 x uitproberen door heel gemeen naar me uit te halen en te bijten maar ik was m voor en gaf m zo'n mep tegen zijn mond aan met een karwats.

Hij heeft het nooit meer gedaan, nu wordt hij over 2 maanden 15 jaar en is gewoon "pas op" genoeg of een tikje met een vinger of te zeggen "voorzichtig" afhankelijk van de situatie en of wat zijn bedoeling is, als hij weer es ondeugend wilt zijn door je velletje tussen zijn voortanden neemt uit speelsheid en of ruwheid.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 22:36

ik speel regelmatig met zijn lippen dan probeert hij mijn hand te pakken dat is best wel grappig ga dat ook wel doen want met dat slaan en tik geven kom ik geen meter verder met mijn paardje

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:26

irisje2 schreef:
minoux@
ik deed het alleen voor die ene keer want ik wil gewoon dat hij niet meer bijt maar eigelijk had ik er wel spijt van en kon ook even wat beter na denken dat het toch niet geholpen heeft
ik had vandaag weer over het zeil met hem gelopen en hij vond het eng als ik het op zijn rug legten dus daar maakte ik gebruik van als hij bijt komt het zeil naar hem toe of als hij naar mij toe komt komt het zeil naar hem toe daarna een uurtje ging ik naar hem toe en je merkte dat hij wel in gedachten had dat hij het niet moest doen dus misschien gaat het wel wat beter

loisbr96@ wat voor iemand zou ik dan zoeken gewoon iemand die met paarden kan omgaan enzo
of iemand die hier echt gespecaliseert in is en welk iemand zou dat dan moeten zijn?

Even op de boktmarkt/marktplaats of google zoeken op gedragsdeskundige of iets in die richting. Heb even voor je gekeken maar ik weet je postcode niet dus moet je zelf eventjes zoeken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:35

Nou dat ze van straffen niets leren ben ik het niet mee eens je moet het wel alleen precies op het juiste moment doen dat is het belangrijkst. Mijn jonkie is vorige week uit de jonge ruinen/hengsten groep naar de rijpaarden groep verhuisd en had de 1e paar dagen ook de nijging om zijn tandjes te gebruiken hij heeft een keer een goed getimde mep gehad en tot nu toe nergens meer last van. En ook niet bang voor mij.

Groetjes genja

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:42

Doet je paard het uit gemenigheid of echt uit spelen?

Als het uit gemenigheid (wat een woord. :')) is dan kun je ook een velletje pakken en even draaien. Zelfde effect als bijten alleen krijg je geen haren in je mond. Daarbij duidelijk NEE zeggen. Zorg ervoor dat je het ook echt meent! Paarden hebben dat heel snel door, je moet stevig in je schoenen staan.

Als hij het doet uit speels gedrag kun je het ook gewoon negeren. Wat ik zo uit je verhaal opmaak is dat je paard er een spelletje van maakt. Hij bijt, jij slaat, hij bijt weer, jij slaat weer... Negatieve aandacht is ook aandacht.

Dat negeren is erg lastig maar als hij merkt dat hij geen aandacht meer krijgt als hij bijt houdt hij vanzelf wel op.
Vergeet dan niet het goede bedrag uitgebreid te belonen.

Kom je er nog niet uit, schakel dan de hulp in van iemand uit je omgeving. Hier moet je niet te lang mee lopen aankl*ten. :)

Succes!

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:56

Mijn paard doet precies hetzelfde!
Die van mij is 2,5 en al ruin, dus castreren helpt niet haha :+
Ik ben er ook nog niet helemaal over uit wat nou beter is.
Al weet ik wel dat je hem niet in z'n oren moet gaan knijpen, want straks dan word ie heel schuw en dan kun je hem nooit meer over z'n oren aaien of z'n oren knippen in de toekomst.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:16

ik weet wel zeker dat hij bijt uit speelsheid dat hij wil spelen
zijn oor doe ik nu niet meer ik negeer hem gewoon vanmiddag pakte hij mijn jas vast die is al oud en toen schuurde mijn jas bij een knoopje daar schrok hij ontzettend van en ik deed zelf niks dat was wel leuk om te zien zijn oren ga ik niet knippen
en als hij mij beet pak knijp ik in zijn onderlip en zijn velletje omdraaien vind hij heerlijk want hij heeft overral kriebbel XD
eigenlijk weet ik niet wat nou een oplossing zou kunnen zijn

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:10

saskiakefie schreef:
Sleeper schreef:

eh daag je dan niet alleen maar uit?? :\

Waarom denk je dat? Het werkt, niet alleen mijn ervaring maar die van meerdere mensen. Ja het wijkt af van de standaard antwoorden maar standaard hoeft niet altijd goed te zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:59

Sleeper zoals jij dat doet is een garantie dat mijn paard echt bijt en gericht. Werkt erg uitdagend voor hem. Dus werkt niet bij elk paard.

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:33

Joolien schreef:
Castreren, aangezien ik aanneem dat ie nog hengst is. Hengsten zijn moeilijk te straffen.

hengsten zijn helemaal niet moeilijk te straffen , niet moeilijker dan merries of ruinen ...
simpelste oplossing, gewoon een hijs verkopen op het moment dat ie bijt, allemaal hartstikke leuk, lief en gezellig met je paard omgaan en ow ow ow niet slaan want dat is zielig/slecht voor het vertrouwen of wat dan ook...maar wat doen paarden onderling als er gebeten word ??
juist ... en die komen echt wel wat harder aan dan een tik op zijn/haar neus van een mensenhandje
ik heb bakken vol geduld en houd altijd rekening met het kunnen van een dier, of dit nu lichamelijk of psychisch is, maar je mag bij bepaald gedrag echt wel lik op stuk beleid aanhouden , daar schaad je vertrouwen etc echt niet mee en ze leren er echt wel van
, zolang je maar eerlijk en goed getimed corrigeert.

de grootste voorwaarde is in ieder geval duidelijkheid en grenzen stellen en die ook consequent aanhouden, daar heeft je paard in ieder geval het meeste aan
of het nu speelsigheid of "gemenigheid" is boeit trouwens ook niet...paard moet gewoon weten > bijten = fout<

Sleeper: wat jij voorstelt zou bij sommige paarden kunnen werken , maar ik ken er meer dan voldoende waarbij het alleen maar tot meer bijten leid...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:41

Met slaan kun je beter stoppen. Want je slaat kennelijk niet hard genoeg en nu gaat het van kwaad tot erger.
Hoe is je paard gehuisvest? Staat hij in een kudde? Dat zou nl mijn tip zijn, zet hem in een gemengde kudde(pas als ie gecastreerd is natuurlijk) met een ouwe pismerrie erbij en dan eens kijken hoe lang hij dat gedrag volhoudt :+ .
Zonder gekheid, in een kudde worden ze goed opgevoed!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:57

mijn hengst (en later ruin) deed het ook.

als hij bijt krijgt hij een ongelooflijke klap. dit moet je wel zonder aarzelen doen, en meteen als hij bijt.
doe je het te zacht of te laat, dan heeft het geen zin en zal het niet helpen.

als hij daarna aan je kleren of je lijf friemelt dan waarschuw je hem met een luide en duidelijke stem. UH, of NEE. en als hij dan door gaat krijgt hij alsnog een lel.
je zult merken dat het dan snel minder wordt en uiteindelijk ophoudt.

en zoals vala zegt: in de kudde worden ze ook zo opgevoed :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:03

Captain schreef:
Als hij het doet uit speels gedrag kun je het ook gewoon negeren. Wat ik zo uit je verhaal opmaak is dat je paard er een spelletje van maakt. Hij bijt, jij slaat, hij bijt weer, jij slaat weer... Negatieve aandacht is ook aandacht.

sorry hoor, maar je gaat speels bijten toch niet negeren! weet jij wel hoe hengsten spelen?
als een veulen/jaarling/ander paard een oudere merrie uitdaagt om te spelen en zij heeft geen zin dan krijgt hij ook een lel. dat gedrag wordt echt niet genegeerd. bepaald gedrag kun je negeren (schoppen tegen de box omdat hij eten wil bijvoorbeeld). maar bijten never nooit negeren.

dit is spelen. ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb m'n tanden liever nog wat langer dan vandaag.
Afbeelding

dit is ook spelen, maar zo wil ik toch echt niet spelen met mijn paard.

Afbeelding

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:57

Leuke foto's :D !

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:07

Kunnen ze ook de salsa dansen????

In een ander topic word dit gezien als "echt" gevecht tussen wilde hengsten. Ja ja. Ze zijn wel heel schattig.