Schreeuwen tegen (hengstige merrie) paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:05

Tsja.. Als ik poown even op de poetsplaats zet (los) om d'r halster te pakken.. Blijft ze altijd keurig staan.. Tot ik uit zicht ben := Dan hoor ik d'r wel eens een stapje verzetten. Een keer "ahum" of een keer kuchen is dan altijd al genoeg. Als ik dan bij d'r kom kijken kijkt ze altijd zo: O:)

Dus echt schreeuwen is (gelukkig) niet nodig :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:05

Ja van die complete zinnen... *proest* snappen ze ook echt... :=
Ik schreeuw eigenlijk niet, daar worden sommige paarden alleen maar gekker van. Ik blijf gewoon rustig.

P.s wacht maar tot jullie kinderen krijgen!! :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:06

Ik denk dat een paard het heus wel snapt als je even wat functioneel stem verheft :D.

In het voorbeeld van de TS, aangezien paard normaal wel stil staat zal ze uit de intonatie heel goed snappen wat de bedoeling is (en gezien haar reactie blijkt dat ook :D ).

Het voorbeeld van Joolien is weer een ander uiterste, dat zal een paard echt niet snappen :+

Ik heb nog wel dat ik met buitenrijden met afstapjes (hoge stoeprand bijvoorbeeld) even met duidelijke, strenge stem "LET OP" zeg. Dat is net genoeg om ervoor te zorgen dat paardlief er weer even aan herinnerd is dat het zijn taak is om te letten op waar hij zn voeten zet (en hij dus niet met grote struikel bijna plat op zn gezicht valt).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:08

Herkenbaar voor iedereen denk ik.

Ik heb echt engelengeduld met de paarden maar als het echt te ver gaat qua klieren/niet opletten oid dan is 1x UH! voldoende. Weten ze allemaal dat ze even bij de les moeten blijven.

Echt schreeuwen is er bij mij niet bij tegen de paarden. Dat heeft ook geen nut, het gaat om je stemgebruik en niet om wat je zegt. Je kan bv je paard ook: pannenkoek leren ipv let op. Zelfde effect als je het op de zelfde manier gebruikt.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:09

Haha wat leuk om jullie verhalen te lezen! :D
Van het weekend was ze ook weer fijn niet aan het opletten toen we over balkjes heen gingen, neemt ze de balk zowat mee met haar achterbenen.
Uiteraard los ik het rijtechnisch wel op maar ze was gewoon lekker naar andere paarden aan het koekeloeren (zucht) dus dan heeft het gewoon weinig zin om "Let nou eens ooohooooop, B-E-N-E-N!!" te roepen. Lang leve de hengstigheid!

Meestal (in t algemeen) lukt het wel met een "Eeeh, NIET!!!" :D

@LCharlotte: hihi, die volzinnen hebben ook weinig nut :) Vaak lig ik ook helemaal dubbel als ik mezelf hoor en mn paard zie kijken (vooral dat :+ )

Vjestagirl

Re: Schreeuwen tegen (hengstige merrie) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:11

Haha ik geef toe dat k ook weleens 'schreeuw'. Met het idee "En NU is het afgelopen, ophouden, stilstaan!". En dan kan het ineens wel...

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:14

Ik geef ook wel eens een lange brul naar mijn paard toe hoor.
Als ze iets doet wat niet mag en ik heb haar daar al een aantal keer voor gewaarschuwd dan komt er bij mij ook even een stem verheffing.
Meestal is dat he kappen nou of is het nou afgelopen.
Meestal is dit voldoende en weet e weer even dat ik het echt meen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:18

Ik gebruik 1 woord waardoor het paard exact weet dat het niet goed is. En dat roep ik wel eens. En dat is OI. Utspreken als Oij. Soort van engelse piratenverbastering, maar ze horen het bijna nooit en daardoor is de herkenbaarheid groot als ik het zeg en wat ik bedoel. En hoef ik daardoor weinig te schreeuwen :D .