Kan een paard je missen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

Re: Kan een paard je missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:25

toch denk ik wel dat een paard je kan missen..
niet in de zin van mensen maar wel andere paarden.. haal paarden die 10 jaar bij elkaar hebben gestaan, maar eens uit elkaar... Nou ik heb soortgeliijk verhaal gezien in real live, en ze zijn alle 2 binnen no time overleden, hadden duidelijk de wil om te leven niet meer... wilde niet meer eten enzovoort... alle 2 op 2 verschillende plaatsen, bijna tegelijk overleden terwijl toen ze samen waren, er niks aan de hand was!

Of paarden echt mensen missen, geen idee..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:29

Tja missen, wat is nou echt missen?

Ik denk dat paarden wel dingen kunnen missen, maar dan meer als dingen die veranderen in hun leven. Wanneer hun dagelijkse
routine word verstoord bijvoorbeeld wanneer je eerst iedere dag komt met een emmer wortels, en dan opeens niet meer.
Of dat je normaal gesproken iedere dag een dik uur traint, en hem vervolgens een week op stal laat staan zonder er uit te halen.

Ik denk niet dat paarden een baasje opzich zal gaan missen, als hoe wij missen zullen beschouwen. :)

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:43

Elliebelle schreef:
Ja kijk maar naar WARHORSE. ;)
Uh, je weet hopelijk toch dat War Horse een film is en niet de werkelijkheid :'). Net als Black Beauty. Ik heb trouwens echt niks tegen de film hoor, zelf ook gezien (en gehuild).

Toen ik een weekje niet bij Nash was geweest zat hij bijna tegen de ruit opgeplakt toen ik wel weer kwam. Dus ja, hij heeft me gemist ;).

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:47

Of ze me echt mist weet ik niet, maar als ik langer dan 2 dagen niet geweest ben is ze wel boos op me. Dan blijft ze met haar kont naar me toe staan. Zo ook als ik bijvoorbeeld eerst met een ander paard iets ga doen en dan pas met haar. Dan is mevrouw ook uit haar hum. En 1 keer kwam ik samen met de eigenaar aan toen ze op een andere wei stond (eigenaar betekend eten, ik beteken werken) toen kwam ze toch naar mij toe en niet naar de eigenaar.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:25

Pennyverhaal, maar wel echt gebeurd.
Ik wilde bij mijn merrie (met een super-afstamming) graag een veulen fokken. We hebben het 2 jaar thuis geprobeerd met KI maar ze bleef gust ;(
Het advies van de hengstenhouder was om haar enkele weken bij hem te stallen zodat ze beter en sneller via KI kon worden geïnsemineerd. Helaas was dat ongeveer 2,5 uur van ons huis vandaan. We hebben het advies opgevolgd en we brachten haar naar zijn bedrijf. We hadden wekelijks contact maar helaas het resultaat wat we hoopte bleef uit. Na 2 maanden (met man en kids, toen 6 maanden en 4 jaar) toch maar even op een zondagmiddag naar ons paard gaan kijken.
Toen we met de auto het parkeerterrein op reden, hoorde buiten in de paddock al hinniken en zagen een paard rennen.
We stapte uit en zagen een paard zeer onrustig (haast paniekerig) rond stuiteren. Het had uiteraard onze aandacht en zagen tot onze verbazing dat het ons eigen paard was; helemaal bang en ontdaan. Na het roepen van haar naam, kwam ze op volle snelheid naar het hek gegaloppeerd. Ze was meteen rustig, liet zich lekker knuffelen, was zichtbaar happy (zoals altijd, eigenlijk!!!) De echtgenote van de hengstenhouder kwam naar ons toe gelopen. Haar man was op pad met de schouwhengst, druk met het dekseizoen, uiteraard.
Ze vertelde dat ze niet wist wat ze zag!!!
Ons paard wat daar al weken, alles bij elkaar hinnikte, van alles kort en klein sloeg, in de stal geen seconde stil stond, de hele wei omploegde en daarom alleen in de hengsten paddock mocht, stagiaires niet bij mochten komen ........ straalde een rust en tevredenheid uit, die zij niet voor mogelijk had gehouden. Wij daarin tegen konden haar verhaal niet geloven, dat klonk absoluut niet als ons paard!

Op onze vraag waarom dat ons dit niet telefonisch was medegedeeld, liet zij weten dat zij ervan uitgingen dat dit 'gevaarlijke' gedrag -normaal- voor ons paard was en dat dit dus gewoon haar gedrag zou zijn. Zij vond het daarom geen reden om dit te melden, maar nu zag ze dus dat dit beeld totaal niet klopte.
We hebben geen seconden langer getwijfeld. Reden de rit weer terug naar huis, manlief heeft de trailer aangekoppeld en is meteen teruggereden om haar te halen.
Dan maar geen veulen .....

Ze is bij ons gefokt en altijd van ons geweest. Ze is nu 21 jaar, slijt haar dagen en zal nooit weggaan totdat ze sterft. <3
Ik heb wel het idee dat ze ons -toen- erg heeft gemist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:42

Iedereen die denkt dat het paard je mist, voert teveel :D

Paarden kunnen wennen aan routine, aan bepaalde geluiden of bepaalde geuren. Niet aan de persoon zelf. Vaak asocieren ze die geluiden of geuren aan aandacht of eten en het geeft ze een veilig gevoel. Als paarden erg gewend zijn aan een bepaalde omgeving en zoals in hierboven in het pennyverhaal een bekend geluid horen zullen ze daar idd van kalmeren omdat ze het asocieren met thuis.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:57

Moeder van voorgenoemd paard, kreeg een ernstige koliek aanval (waaraan ze ook is overleden). Ik moest 3x bij haar weglopen (om 2x dierenarts te bellen en 1x om dierenarts naar de wei te begeleiden). Telkenmale als ik bij haar wegliep, hinnikte ze en werd ze -volgens degene die dan bij haar achterbleven- onrustiger en moeilijk te hanteren.
Ik ben bij haar gebleven tot de spuit zijn aflopende werking had gedaan en gaf haar hierdoor (naar mijn idee) de rust en berusting.

Een paard zal je misschien niet missen zoals mensen doen, maar wellicht zoals de steun en toewijding van een lid van hun kudde !?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:02

Ik denk dat je geen 100% sluitend antwoord op je vraag kunt krijgen. Paarden hebben naar mijn mening wel emoties, maar ze blijven er niet zo lang in hangen als mensen doen. Paarden leven gewoon verder (deden mensen dit in sommige gevallen ook maar). Je krijgt pas antwoord op je vraag als je een paard Nederlands leert. :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:06

Ben er nog steeds zeker van dat mijn pony mijn aanwezigheid heeft gemist gedurende mijn zwangerschappen en de periode daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:10

LCharlotte schreef:
Ben er nog steeds zeker van dat mijn pony mijn aanwezigheid heeft gemist gedurende mijn zwangerschappen en de periode daarna.

Op basis van een been dat kaal werd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-12 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:12

Ik geloof niet dat een paard een mens echt kan missen, paarden hebben geen flauw benul van die emotie en ook niet van tijd.
Paard ziet mij en denkt; eten. Reageert op onze auto; eten.
En of ik hem eten geef, of het buurmeisje, dat zal hem een zorg zijn.

Maar als ik maanden niet kom, weet ik zeker dat hij verder zich prima vermaakt en mij totaal niet mist. Hij hecht veel meer waarde aan zijn paardenvriend :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-03-12 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:13

Nee maar ze kunnen je wel leren kennen. Paarden weten precies bij wie ze zich dienen te gedragen. Ook wie ze komt ophalen uit de wei om te eten onthouden ze. Sommige paarden zijn ook wat eenkennig, vooral als je een paard al een tijd hebt (denk in jaren).

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:17

vuurneon schreef:
Ik geloof niet dat een paard een mens echt kan missen, paarden hebben geen flauw benul van die emotie en ook niet van tijd.
Paard ziet mij en denkt; eten. Reageert op onze auto; eten.
En of ik hem eten geef, of het buurmeisje, dat zal hem een zorg zijn.

Maar als ik maanden niet kom, weet ik zeker dat hij verder zich prima vermaakt en mij totaal niet mist. Hij hecht veel meer waarde aan zijn paardenvriend :)

Dus jij denkt niet dat een paard naar een paar weken denk van: Wat is mijn baasje allang niet meer hier geweest? Of te wel merkt een paard het verschil tussen 3 a 4x per week naar ineens 1x per week! Ik snap dat hij niet letterlijk denkt hee waar is mijn baasje met haar lekkere wortels en poetsbeurt hahaha :).
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 03-03-12 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:18

Asyaa schreef:
LCharlotte schreef:

Op basis van een been dat kaal werd?

Praat je jezelf niet dingen aan waarvan je graag wilt dat ze waar zijn?

Dat is het inderdaad vaak zo, mensen willen gemist worden. Daarmee denken ze aan te kunnen geven hoe bijzonder sterk of spiritueel deze band is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:19

ANOUKIEE schreef:
Dus jij denkt niet dat een paard naar een paar weken denk van: Wat is mijn baasje allang niet meer hier geweest?

Die gedachte gang is voor paarden onmogelijk. :)

Paarden denken niet 'verrek, das al lang geleden', betreffende wat dan ook.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:21

Asyaa schreef:
ANOUKIEE schreef:
Dus jij denkt niet dat een paard naar een paar weken denk van: Wat is mijn baasje allang niet meer hier geweest?

Die gedachte gang is voor paarden onmogelijk. :)

Paarden denken niet 'verrek, das al lang geleden', betreffende wat dan ook. (eten uitgezonderd, maar das altijd te lang geleden voor sommige paarden)

Haha had net nog een stukje bijgevoegd aan mijn post, ik snap dat ze dat niet letterlijk kunnen denken. Maar wel iets in de trant van dat ze verschil merken tussen eerst 3 a 4x per week en dan ineens nog maar 1x per week!

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:23

ik weet zeker dat een paard je kan missen,
zelf kom ik al jaren bij een hele lieve shetlander langs zo nu en dan, om samen met haar te wandelen en lekker lang te tutten, vroeger elke week echt als een verzorgpony, nu wisselend. Ik voer haar niet, en door de wisseling kun je het geen routine noemen, maar steeds als ze me aan ziet komen lopen begint ze keihard te hinniken.. zoo lief <3 En dan ook echt met een verliefd puppy hoofd aan komen sjokken

Nou vooruit dan maar, even flink penny.. en ze doet het alleen bij mij :o
dat soort paarden doen je zelfvertrouwen goed!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:24

vuurneon schreef:

Denk ik ook.. Denk wel dat bepaalde paarden heftig kunnen reageren op "verandering", dus verhuizing, of plotseling door iemand anders verzorgd worden dan degene die dat al jaren doet, of ander dagritme en daarop kunnen reageren door slecht te eten of even minder goed in hun vel te zitten. Maar dit zal geen maanden aanhouden.

Mijn paard wacht wel op mij als ik 's avonds kom, ze weet hoe laat ik kom en staat dan al een tijdje in de verte te turen hoor ik van stalgenoten, terwijl ik haar geen eten geef. Als ik overdag al geweest ben doet ze dat niet, ergens heeft ze dat besef dus wel.. Maar als ze naar een nieuw baasje zou gaan, denk ik dat ze moet wennen aan de verandering, maar mij niet zou missen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:26

Natuurlijk "mist"een paard je. Je kan het noemen wat je wil, gewoonte, eten,routine,liefde.. maar jij bent jij en dat weet je paard. Als het goed is ben jij zijn/haar leider dus wordt je verwelkomd. Uiteraard zal je na een langere periode van afwezigheid ook zeer zeker even moeten "vechten" om weer de leider te worden bij de dominatere types. Noem het wat je wil, maar zelfs na jaren wordt je (als het goed is) begroet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:29

ANOUKIEE schreef:
Haha had net nog een stukje bijgevoegd aan mijn post, ik snap dat ze dat niet letterlijk kunnen denken. Maar wel iets in de trant van dat ze verschil merken tussen eerst 3 a 4x per week en dan ineens nog maar 1x per week!

Het verschil van 4 keer in de week naar 1 keer in de week merkt een paard niet. Sowieso al niet omdat een paard geen begrip heeft van tijd en frequentie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:48

Drie jaar geleden ging ik een oude sportpony opzoeken, hij had mij vier jaar niet gezien.
Ik ging zijn stal in en noemde zijn naam, daarop begon hij compleet te shaken en te trillen. pas na een poosje knuffelen werd hij weer rustig. Eigenaar wist niet wat hem overkwam, zo kende hij de pony absoluut niet, ik weet niet of dit missen was maar er trok wel een zeer heftig gevoel door de pony heen op dat moment.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:52

Citaat:
Als het goed is ben jij zijn/haar leider dus wordt je verwelkomd.

nee, je bent het mens dat eten brengt en hem van de stal verlost.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:00

Het zijn dieren en het zijn paarden, maar ze kunnen wel degelijk iets missen. En ze onthouden goed.

Mijn paard herkende me na 4 jaren nog alsof hij geen 1 dag weg is geweest, ben blij dat hij weer terug in mijn bezit is en hij gaat nooit meer weg en mag bij mij tot aan zijn dood blijven.

Maar je paard mag niet jou zo erg gaan missen als je al elke dag langskomt, want dan heeft ie t niet naar de zin van waar ie woont (stal/weide/paddock) dat ie elke dag tekeer gaat als je komt. Dan is dat eigenlijk niet goed, want waar je paard staat/woont moet ie wel naar de zin hebben, blij jou te zien en te begroeten is erg leuk en fijn dan is ie gek op jou, maar flink te keer gaan dan is het niet goed naar mijn mening.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:04

Jij bent diegene die eten brengt, een wortel, iets leuks doet, je bent iets vertrouwds. Maar als iemand anders die dingen overneemt, zal het voor het paard echt niets uitmaken als het vertrouwen er is.
Gelukkig maar, het is meer dat wij paarden nodig hebben voor ons plezier. Ze hebben ons echt niet voor hun plezier :') daar hebben ze wel een paardenvriend voor!

Paarden herkennen je, maar echt missen is menselijk.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:06

Ik denk dat je paard je wel kan missen...