bokken , stampen en steigeren ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

Re: bokken , stampen en steigeren ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:09

ow ik heb geleerd dat je bij een jong paard slecht gedrag moet negeren en goed gedrag moet belonen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:20

Amigo20 schreef:
ow ik heb geleerd dat je bij een jong paard slecht gedrag moet negeren en goed gedrag moet belonen. :o

Dat kan wel, zo lang het niet bedreigen is. Als jij een klap dreigt te krijgen zou ik dat niet gaan negeren...

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 14:10

Amigo20 schreef:

dat probeer ik , echt negeren doe ik niet maar bevoorbeeld als ze begint te bokken ga ik gewoon weg , niet direct maar als ze het al enkel keren heeft gedaan , belonen als ze flink effe in de wei heeft gewandeld zonder te bijten of stampen doe ik wel ja !

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:22

Ik snap niet waarom je een 1jarig paard al longeerd (bijna 2 is nog een.)

Verder gewoon rustig, niet te veel willen van zo'n jong ding. Lekker met zn soortgenootjes laten spelen en 2/3 x per week even een kwartiertje wennen aan de borstel, meelopen en voetjes geven.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:35

Zoiezo zou je zo'n jong paard lekker jong laten ipv veel en allerlei dingen mee doen.
Die beestje's kunnen nog maar zo kort hun aandacht geconcentreerd houden. 5min is al lang voor zo'n baby.

annieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:31

ZE kan dominant zijn.
Ik heb ook een verzorgpony die doet dat ook maar als ze eenmaal weet dat ik de baasben stopt ze daar ook wel mee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:37

Staat ze met soortgenoten samen en hoe gaat het er in de wei aan toe. Verder behandelen als een groot paard, niet alleen maar aantutten, manieren leren, wees consequent.

YellaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:45

Joolien schreef:
Een 2-jarig miniatuur paardje longeren? Ik denk dat je daarmee moet stoppen. Dit soort paardjes zijn geloof ik niet echt gemaakt om op deze leeftijd te gaan longeren.
Verder is ze dominant over jou, ik zou streng maar rechtvaardig zijn. Beloon goed gedrag, straf slecht gedrag. En dan niet door te gaan schreeuwen of helemaal los te gaan, maar gewoon een ferme tik, of een tik met je voet. Geef je grens aan.

Ik longeer mijn miniatuurpaardje & hij is 1jaar, dat gaat prima.
En bij hem is het duidelijk nodig om hem te longeren.
Anders krijgt hij stijve benen, en heeft hij geen conditie.
Ik vraag me af waarom het niet zou mogen om een miniatuurpaardje te longeren.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:52

Zo'n jong paardje longeren lijkt me te belastend voor de pezen en gewrichten...

YellaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:54

Wendy_Chewie schreef:
Zo'n jong paardje longeren lijkt me te belastend voor de pezen en gewrichten...

Ik laat hem maar Vijf minuutjes ofzo longeren.. niet langer..

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:30

ondertussen is de onze 2 jaar, elke avond spurt ze er op los, 10 minuten, bokken in het rond, ...
soms proberen we haar eens te longeren, met 2 de ene houdt de longe vast de andere loopt ernaast, ik loop ook mee soms en leer haar dan stap draf en galop met de stem, draven als ik draf zeg doet ze al.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:35

YellaD schreef:
[

Een jaar is veel te jong om te longeren. Het vergt te veel van de gewrichten. En waarom zou je dat willen doen? Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat het nodig is om een jaarlijk te longeren.

Als hij, zoals het hoort, gewoon met soortgenootjes dagelijks in de wei loopt en speelt, krijgt hij geen stijve benen en is zijn conditie voor een jaarling prima. Weidegang en spelen met soortgenoten is alles wat een jaarling nodig heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:36

YellaD schreef:

En waarom krijgt je paard stijve benen als je hem niet longeert lijkt me niet normaal voor zo'n jong paard dat die stijf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:38

Als je 1-jarige nu al stijve benen heeft is er echt wat mis met je pony :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:12

Inderdaad, dat klopt niet. :n

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:09

Siel_ schreef:
hallo bokkers ,
wij hebben nu een minipaardje en in het begin was die heel erg lief , je kon er alles mee doen (buiten longeren)
nu vanaf je haar tow aan haar halster vastmaakt word ze boos , legt volledig haar oren plat en begint te bijten .
als je wil stappen draait ze zich razendsnel om en begint ze te bokken , te steigeren , stampen , ...
weten jullie hoe dit komt en hoe ik het haar afleer ?

hoe oud is ze?

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:39

nu is ze 2 jaar ondertussen is dit gedrag al een stuk beter geworden, soms houden we ze is met 2 aan de longe, de ene aan haar hoofd en de andere heeft de longe vast. na 10 minutes is ze dit dan ook beu. Ik leer haar al stappen als ik stap zeg, draven als ik draf, halthouden als ik halt zeg. Dit doet ze ook al redelijk de stap en draf gaan goed, galop doen we nog niet. Ze durft wel nog een bokken of tog proberen of steigeren als je haar te lang borstelt, dan vooral op haar buik. Elke avond leeft ze zich ook eens goed uit, eens goed bokken en rond galoperen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:57

Loopt het paardje normaal gesproken in de wei met soortgenoten?
Klinkt mij in de oren alsof ze dat gedoe, waar ze eigenlijk ook nog te jong voor is, niet leuk vindt/hartstikke beu is.
Misschien eens luisteren naar haar en daarover nadenken?

Eigenlijk moet je met zo'n jong paardje beslist niet meer willen doen dan eenvoudige opvoeding (naast je lopen tijdens het leiden, voetje geven voor hoefverzorging e.d.) en voor de rest lekker laten spelen met soortgenoten in de wei 24/7

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:03

Ik krijg inderdaad sterk het vermoeden dat dit paardje alleen word gehouden. Diegene die meld dat haar enter stijf wordt als ze niet longeert staat daarbij vast ook nog eens op stal en niet buiten, of hele dagen stil omdat ie niks te doen heeft in zijn eentje. Zeg me alsjeblieft dat ik het mis heb!

Zo niet; consequent zijn, een ander paard loopt ook niet weg als ie wordt gebeten door een lager in rang staand paard. Dan zet ie het bijtende plaats op zijn plek. Door weg te lopen maak je jezelf de onderdanige. Foute boel dus!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:20

Kimmej, ik hoop ook van harte dat je ongelijk hebt mbt het alleen houden. Op stal zou al helemaal triest zijn.

Mbt consequent zijn: dat is een stukje opvoeding. Maar bij het verhaal krijg ik een beetje een beeld van meisjes die bepaalde dingen van de pony verwachten waar ze zelf nog niet aan toe zijn en waar de pony nog veel te jong voor is. In dat geval is het niet onlogisch dat zo'n beestje het poepiebeu wordt en zich sjaggie gaat gedragen.
Gezien de pony eerst heel erg lief was en nu dit gedrag vertoont, lijkt mij dat de jonge dames heel eventjes zich eerlijk moeten afvragen welke rol ze daar zelf in hebben gespeeld.

Nu is het helemaal niet erg als je op longe leeftijd de dingen misschien niet helemaal handig aanpakt; zolang je je dat maar realiseert en bereidt bent om te luisteren naar mensen die al langer ervaring hebben en misschien wel weten waar ze over praten. Daar leer je alleen maar van,
Ik hoop dus dat deze meisjes de goede adviezen ook ter harte nemen

Dat betekent dus pony in de wei met soortgenootjes, lekker laten spelen en met betrekking tot ermee werken beperken tot oefenen met netjes naast je lopen, voetje geven, wandelingetjes maken etc, dus gewone algemene opvoeding en overal aan laten wennen, zonder te gaan longeren/rennen en andere gekke dingen doen waar zowel de meisjes als de pony niet aan toe is.

Daarnaast zou het verstandig zijn als ze zich verdiepen in het opvoeden van een jong paardje. Daarover is genoeg op internet te vinden en er zijn hele goede boeken in de bieb over paardengedrag ed. Willen leren is een goed begin.

Helaas is het vaak zo dat minipaardjes en minishetlanders nog te veel als 'speelpony's' worden gezien, maar het zijn gewoon paarden in een miniverpakking, met dezelfde regels als grote paarden.

YellaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:44

Mijn paardje staat alleen op wei, en beweegt niet veel. hij wordt NOOIT opgesloten in zijn stal.
Ik rijd al van mijn vijf jaar paard, en weet perfect hoe ik een paard/pony moet longeren.
En ik verwacht nog niet teveel van mijn kleine paardje. ik weet best wat ik doe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:01

YellaD schreef:
Mijn paardje staat alleen op wei, en beweegt niet veel. hij wordt NOOIT opgesloten in zijn stal.
Ik rijd al van mijn vijf jaar paard, en weet perfect hoe ik een paard/pony moet longeren.
En ik verwacht nog niet teveel van mijn kleine paardje. ik weet best wat ik doe.

Lieve meid, als je zoveel denkt te weten, dan moet je ook weten dat een jaarling nooit of te nimmer alleen op de wei dient te staan. Zeker een jong paard (maar eigenlijk alle paarden) heeft soortgenoten nodig om een normaal sociaal paardje te worden.
Niet voor niets is het hier in zweden zelfs verboden om een paard alleen te zetten.

Ik vind het dan ook heel erg triest dat je een jaarlingetje alleen op een wei zet. Logisch dat het arme beest niet veel beweegt.
En dan ga je longeren om dat te ondervangen, terwijl het daar veel te jong voor is (longeren is zeer zwaar voor de gewrichten en je paardje is nog een baby.

Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar je hebt nog verdraait veel te leren.
Helaas gaat dit ten koste van je paardje.
Als je werkelijk om dit beestje geeft, dan zorg je dat het dat krijgt wat het nu echt hard nodig heeft om op te groeien tot een gezond en normaal sociaal paardje; een soortgenoot in de wei.
Kun je dat zelf niet geven, dan zorg je dat het arme ding elders bij andere paarden in de wei komt

Heb je dat niet voor het diertje over, dan vrees ik dat je eigen belang groter is dan je liefde voor je paardje. -O-

YellaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:15

ga jij me er nog 1 kopen ofzo? Of ga jij even m'n vader gaan overtuigen? veel succes! ;o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:18

YellaD schreef:
ga jij me er nog 1 kopen ofzo? Of ga jij even m'n vader gaan overtuigen? veel succes! ;o

Je weet van te voren dat een paard een soortgenoot nodig heeft. Je dient dus bij de aanschaf daarover na te denken. Zo simpel is dat. Als je paardje in de wei zo weinig beweegt dat het stijf is en gelongeerd moet worden, zegt dat genoeg over de triestheid van de situatie.
Ik kan hier echt heel verdrietig en boos over worden

Wat je paardje nodig heeft zijn geen knuffels en al helemaal geen longeren, maar gewoon een soortgenoot en een normaal leven. En als je zelf geen paard erbij wilt, zorg je dat je paardje bij andere paardjes in de wei komt.

Dat is 'houden van'

YellaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:21

Ik wil al heel m'n leven een paard. Mijn vader kocht me een minipaardje (vooral voor m'n kleine zusje). wie mag het onderhouden? ik. ik heb er absoluut geen probleem mee. Maar m'n vader weet dat ik een groot paard wou,&geen klein. Ik heb een hart voor paarden.
Mijn paardje staat in m'n tuin, en ik kan moeilijk even mijn tuin gaan verhuren om er andere beestjes op te laten zetten? En m'n pa wil geen tweede.