Gedrag wordt steeds erger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjee92

Re: Gedrag wordt steeds erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:13

@ terpentijn Hoe heb je het dan uiteindelijk voor elkaar gekregen dat het goed ging?
@WhysoWhite Ik doe er nog best veel mee voor zo'n jong paard, een keer in de maand ofzo longeren, een keer in de week nh en voor de rest af en toe een wandelingetje en 3x in de week sowieso uitgebreid poetsen, misschien doe ik er dan juist te veel mee?
@Cassidy wat versta je dan onder grover geschut? en ja ik heb het natuurlijk wel bij hem geleerd... maar ik ben best al wel streng voor hem maar dus wel langzaam aan geworden, maar hoe zou ik hem dan toch kunnen overtuigen dat ik hem de baas ben?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:19

Je bent niet streng genoeg, want dan zou het het nieteens in zijn hoofd halen om dergelijke fratsen uit te halen.

Geef hem alsjeblieft uit handen voor een maandje bootcamp of zo, voordat dit serieus fout gaat.

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:21

Oke, maar heeft dit dan ook echt uiteindelijk nut voor mij? want het ging een tijdje heel goed, maar nu gaat het langzaam weer slechter, ben ik dan juist niet degene die op "bootcamp" moet? en waar zou ik hem dan bijvoorbeeld heen kunnen sturen?

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:24

En ik zag dat je het over al inrijden had, maar als hij in mei 3 wordt (Tinker) dan is het toch veels te vroeg?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:56

Stuur hem naar http://www.trainingsstalstarnmeer.nl

En met bootcamp bedoel ik grondwerk. Misschien zadel erop, ruitergewicht in het zadel. Beetje sturen, gas en rem erop. En dan een zomer op het land. En echt een zero tolerance beleid.
Als je paard op de rail staat, kun je zelf weer aan de gang. Maar jij, als beginneling, het paard op de rail krijgen, zie ik niet gebeuren.

Mijn merrie wordt over 10 dagen 3. We gaan in April beginnen, zelfde programma, daarna nog een zomer het land op. Er zit al een basis in aan grondwerk, maar verder heeft ze lekker in de groep gelopen.

randcas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:31

Ik heb ook.een.hengstenveulen toen ik hem nog bij zijn moeder had was hij eerst wel lief hij werdt later heel dominant. Ook tegen oudere paarden.ik had eerst mijn.merrie en veulen.met ze 2en staan maar hij werdt al dominante tegen mij weigeren.en zo op zijn moeder springen ik heb best wel een dominante merrie tegenover andere paarden.maar zij liet bijna alles toe wat hij deed bij haar toen heb ik hun.maar andere 3 oudere paarden gezet de oudste van de drie was altijd de baas maar mijn veulen die was eerder de baas over hem staartje.bijten.enzo gelukkig werdt mijn merrie wel wat harder voor hem maar ik.kon er later moeilijk met hem lopen enzo hij was met poetsen.enzo allemaal wel braaf heb ook geleerd van.iemand van stal hoe ik hem moest aanpakken en dat gong een tijdje heel goed hmaar later begon het weer het veulen was gauw zelfstandig dus heb hem met 4 half maand naar de opfok gedaan en hij heeft er goed van geleerd de andere veulens hebben.hem goed aangepakt en hij is nu super lief. Ik kanbhem zo uit zijn box hallen.lekker poetsen wandelen. Het is ni echt een.knuffelbeer hij luisterde ook goed dus mijn veulen heb er goed aangedaan om daar heen te gaan maar ik Mag ook elke dag komen enzo.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:13

Neem contact op met Annemarie Keijser, http://silversand.com.au/holland/
Zij kan jullie samen begeleiden, of jou paard voor een periode (her)opvoeden.
Zo hoef je je paard niet voor een periode weg te brengen en totaal uit handen te geven, Annemarie geeft je zeker ook veel 'handvaten' mee waar je zelf verder mee kan!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:15

@ cassidy ik ben van mening dat een 'bootcamp' voor dit paard niet gaat werken, aangezien het paard wel braaf is bij andere mensen (staleigenaar) naar wat ik heb begrepen, dus zou het meer nut hebben om hun samen op 'bootcamp' te sturen.

http://silversand.com.au/holland/ :o

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:23

Een tinker van 3 jaar al zadelmak willen gaan maken is inderdaad nog veel te vroeg.

Je zegt dat hij bij het grondwerk naar je steigert. Wat doe jij als hij dat doet? Als je namelijk
ook maar 1 stap naar achteren zet is de rangorde al bepaald. Dan is hij baas over jou. je moet óf blijven
staan óf naar hem toe stappen maar echt nooooit achteruit.

Neem eens contact op met www.onc-training.nl Die kan je echt heel goed helpen met dit soort
problemen.

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:51

@ love_shyboy oke dat klinkt wel interressant.
@ manex Ik stap inderdaad nooit voor hem aan de kant, alleen blijkbaar doe ik het toch niet overtuigend genoeg als hij denkt dat hij dit kan maken.

HIj doet inderdaad eigenlijk alleen zo als ik met hem bezig ben (wandelen of grondwerk) dus het lijkt wel of hij denkt van ja daag ik ga niet aan het werk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:12

Als zo'n beest bij mij zou steigeren dan stuur ik hem weg....lang leve de carrot stick.
Soms werkt methode 38 veel beter dan die hocus spocus NH.

Ja...ik heb 1 veulen opgevoed(voor 99% gelukt zeg ik altijd maar) en ben nu met de 2e bezig en doe een combi NH en methode 38.
Veulen beet mij van de week in mijn kont(bij voeten uitkrabben) en jawel ook een mens kan dan trappen als een paard...het was ook gelijk over.
Ga hulp zoeken want het probleem ligt echt bij jou want anderen kunnen zo te lezen prima met jou paard overweg. Je moet leren meer overwicht te krijgen en leren dat paarden niet van suiker zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:40

Ik ben bang dat je je veel te druk maakt. Zoals ik het lees voed het paard nu jou op, geheel volgens NH methode :D
Kijkt eerst boos, gaat iets op de rem, probeert jou van je plek af te krijgen en komt omhoog! Heel netjes van je paard hoor, alle fases goed doorlopen +:)+

Nu dus aan jou de taak om hetzelfde te doen. En een leider maakt zich niet druk om een boze blik, zolang de gegeven opdracht uitgevoerd wordt en de persoonlijke ruimte gerespecteerd. Maar dingen die niet mogen, mogen ook echt NIET! En als een tik met je hand of touw niet werkt, dan is je intentie er achter te soft. Het gaat namelijk niet om hoe hard de klap daadwerkelijk is, maar hoe groot de energie is die er achter zit.

Daarom kan ik mijn paard (zonder dat ze op of om kijkt) een klap geven als er een daas op de nek zit, maar een vingertje is genoeg om haar op afstand te houden/opzij te krijgen. Omdat de intentie (en dus ook energie) erachter anders is.

Negeer dus alle kleine euveltjes en maak korte metten met de grote ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:06

ik denk dat je wel goed moeten weten WAAROM hij
zo vervelend is met meelopen?
verder is het braaf,maar het meelopen geeft dus problemen.

maak anders eens een filmpje en zet die hier neer.
vanuit een beschrijving van jouw kan ik wel gaan zeggen dat je hem een schop verkopen moet omdat hiju normaal moet doen,maar wie weet is er wel een hele andere reden waarom hij vervelend doet en heeft dat een andere aanpak nodig.

dus laat iemand je dan eens filmen en zet het hier neer?

haha,ik zie dat je en tinker hebt...het is wel een heel typisch tinkerkwaaltje vind ik dat ze dan even gaan stilstaan om de boel eens even lekker te bekijken en op het moment dat jij zoiets hebt van hey hallo wel lopen even door!
dan zijn ze het er niet mee eens,gaan omhoog of lopen achteruit.
ik ken het,we hebben een heleboel tinkers op stal en ze zijn allemaal hetzelfde :D _/-\o_

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:23

geerke schreef:
een paard leert geen respect voor mensen te krijgen door met andere paarden om te gaan ;)

Dit is volstrekt 'onwaar'...
Een paard leert JUIST een evenwichtig paard worden in een kudde.
Wanneer jij dezelfde regels hanteert als in een groep, wat iedereen nu zo'n beetje doet en begrijpt tegenwoordig, ziet een paard geen verschil in omgang met jou of andere paarden... ofwel: een leiderspositie wordt herkend en geaccepteerd.
Geen mens kan een paard beter opvoeden dan andere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:32

dat is wel gedeeltelijk zo.
wij hebben altijd de veulens tussen volwassen dieren lopen daar leren ze meteen van dat opdringerig gedrag bestraft word.
maar netjes leren meelopen aan een touw leren ze daar niet van.
daar heb je toch echt wel een mens voor nodig :D

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:32

Oke, ja filmen kan, maar dan zul je net zien dat hij weer wel normaal doet. Liep gister met hem richting de bak en hij stond een keer stil keek beetje boos maar kwam toen toch mee. Misschien was het eenmalig zo erg omdat ik mijn dag niet had en hij niet of iets in die richting. Ik heb in ieder geval weer even rond gekeken of iemand nh geeft, in Utrecht nog best moeilijk. En dan ga ik weer even een "opfriscursus" volgen.

En ellepel, hoe wordt het bij jullie op stal dan opgelost met die Tinkers? of laten ze het gewoon zo (lijkt me niet echt heel logisch :P)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:24

Mijn paard is nu 7,5 jaar moeder Tinker, vader Fries.

Kocht hem als veulen van 6 maanden. Had ik verstand van paarden? JA! Maar van veulens opvoeden? NEE!

Was er zo blij mee, dat ik ook gewoon veel te lief en te omzichtig was.
Dat vond hij natuurlijk geweldig leuk (zo leek het), later werd hij puber en hadden we permanent een boze "piskop", altijd platte oren, losrukken bij aan de hand geleiden, gericht schoppen en slaan, staken, achteruit lopen.....wat een verschrikking. Strafte je hem af (bij aan de hand geleiden zweepje in de hand er bij), werd hij pas ECHT woedend.

Dit deed hij overigens ook net zo hard en koppig bij anderen. Die ik als ervaren paardenmensen te hulp riep. Die lagen er net zo hard mee, bij aan de hand leiden, plat in het bietenveld, terwijl meneer 20 meter verderop stond. Viel me wel op dat de meesten het na 1 keer al opgaven: "die knol moet je eerst eens fatsoenlijk opvoeden" of "ja hier begin ik niet aan". Dus stond ik er voortdurend alleen voor.
Grondwerk op NH basis was gewoon gevaarlijk, hij brak ook gewoon letterlijk gewoon door een longeerzweep heen.

Ik heb wat ellende met hem gehad.

Ik begreep ook helemaal niets van dat paard.

Met 3 jaar en twee maanden is hij beleerd onder het zadel. Daarna 3 x in de week rustig gereden, ongeveer een half jaar, onder het zadel ging dat best okee, hoewel hij enorm kiijkerig en schrikkerig bleef. Toen geruime tijd in de weide gezet. Later ook in verschillende paardengroepen.
Langzaam gingen we elkaar beter begrijpen, leerde vooral ik zelf dat ik dit paard in zijn eigen waarde moest laten, maar leerde ik ook, dat ik veel en veel strenger moest optreden.
Paard was niet kwaad of boosaardig, maar gigantisch onzeker. Dat kwam door mij.

Ik moest eerst door mijn eigen onzekerheden t.a.v. dat paard heen. Ook ik lette veel te veel op allerlei paarden-onbenulligheden, tot ik door kreeg dat het van hem uit een grote aandachtvragerij was, een vraag om iemand die hem onomwonden "onder de arm" nam en alles voor hem bepaalde, draaide hij om als een blad aan een boom. Toen pas kwam het vertrouwen, niet eerder dan dat ik aan hem dat vertrouwen gaf. En er gewoon maar vanuit ging dat we gingen doen wat ik besliste, en hij dan maar mee had te komen en te doen. Dat ging verbazingwekkend goed.
Dat is een "proces" wat bij de mens zelf begint, en dat nogal lang kan duren, en ook vereist dat je je verwachtingspatronen m.b.t. niet alleen jezelf, maar ook t.a.v. het paard even in de koelkast zet.
Daar zijn geen truukjes of shortcuts voor, een makkelijke knaap is hij nog steeds niet , maar we kunnen het goed vinden met elkaars eigenaardigheden.

Tegenwoordig heeft hij altijd goede zin... en ik ook.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:58

Liesjee92 schreef:
Op de laatste post, dat is het punt dus dat doe ik altijd maar op de een of andere manier lijkt het alsof hij zich hier steeds minder van aantrekt. Ik heb dit allemaal geleerd met nh (met les) en hij krijgt gewoon Eem schop onder zijn hol als hij zo doet, maar het heeft gewoon geen nut meer lijkt wel...

Het probleem ligt niet bij het paard maar echt alleen maar bij jezlef, een schop inder de hol geef je niet aan een paard, je hebt les gehad in NH zeg je wat heb je daar geleerd dan?
Zoek iemand die jou kan leren om met een paard om te gaan, geen enkel paard word gevaarlijk of vals geboren, het gaat mis als de mens zich ermee gaat bemoeien op d everkeerde manier, waarschijnlijk is het dier erg onzeker en zijn jou hulpen te groot te grof dat hij jou niet als leider ziet maar als lagere in rang en ja daar word in de paarden wereld wel naar getrapt en gebeten op zijn tijd, dus jij ben de fout en doet hele fouten dingen in de ogen van het dier en hij volgt zijn insticnt hij kan niet anders, dus les nemen of anders niet verder gaan met zo,n jong dier

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:04

hey hey,
ik ken ook eigenaren met dit probleem, ik train zelf al 10 jaar "probleempaarden". tussen haakjes omdat t vaak vind ik meevalt en soms inderdaad ligt van manieren van de eigenaar. Goed duidelijk maken dat je zelfverzekerd bent en duidelijk de baas bent is goed. Schop onder de hol werkt vaak maar even omdat hij t dan gewend is,vergelijkbaar met paarden die veel "geschopt" worden of "gezweept" om voorwaarts te gaan.

Ik zou zeker iemand zoeken die jouw kan helpen hiermee, met ervaring en dan samen zoeken wat t beste voor jouw en je paardje werkt. En geduld is een schone zaak,maar wacht niet te lang dan loopt hij over jouw heen op ten duur.

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:24

Een schop onder zijn hol bedoelde ik ook niet letterlijk, ik bedoelde dat hij het krijgt te horen wanneer die iets fout doet.

Ik heb gister met de man gepraat waarbij hij staat en die schijnt hem gewoon altijd zijn zin te geven, dus ja als hij die 3 keer in de week dat ik kom dan moet luisteren heeft dat natuurlijk geen nut.. Ik wil met hem gaan afspreken dat hij hem hetzelfde opvoed als ik, zodat er dus meer consequentie ontstaat. Hopelijk gaat dat werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:12

Liesjee92 schreef:
Een schop onder zijn hol bedoelde ik ook niet letterlijk, ik bedoelde dat hij het krijgt te horen wanneer die iets fout doet.

Ik heb gister met de man gepraat waarbij hij staat en die schijnt hem gewoon altijd zijn zin te geven, dus ja als hij die 3 keer in de week dat ik kom dan moet luisteren heeft dat natuurlijk geen nut.. Ik wil met hem gaan afspreken dat hij hem hetzelfde opvoed als ik, zodat er dus meer consequentie ontstaat. Hopelijk gaat dat werken.

een paard voelt normaal gesproken feilloos aan bij wie hij wat kan flikken.
Vaak zien ze dat al aan de lichaamshouding van een persoon.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:18

Inderdaad helpt het zeker bij jonge dieren als iedereen even consequent is. Maar ze hebben inderdaad ook feilloos door wat ze bij wie kunnen flikken.