Wat kan/doe jij allemaal met je jaarling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:40

(Ondertussen bijna 2jaar oude hengst, al heeft hij dat zelf niet echt door :+ )
- poetsen
- neusje flink laten schoonmaken met een sponsje
- oogjes laten schoonmaken
- alle uitstekende 'pluchen' vacht laten bijknippen in de oren
- voetjes geven
- vast staan
- netjes meelopen aan het touw (voltes enz.), netjes stilstaan als ik dat ook doe, zonder mij voorbij/omver te lopen
- binnenkort een keertje gaan wandelen aan de hand in het bos
- dekje opleggen
- heb 1x z'n manen getrokken, liet hij flink doen
- binnenkort ook eens een keertje wassen
- het toelaten om overal aangeraakt te worden (is nog moeilijk, maar alles op z'n tijd)
- niet bijten, stampen, over en weer lopen (tijdens poetsen), benen niet wegtrekken als ik z'n benen poets, enz.

Voor de rest leeft hij in kuddeverband :)
Misschien is dit wat veel voor een jaarling, maar hij vind het leuk en zo hebben we later een paard met respect en gaat het zadelmak maken en alles wat daarbij komt normaal gezien ook makkelijker gaan.

Sjors

Re: Wat kan/doe jij allemaal met je jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 21:53

Dankje Babette!
Ik heb afgelopen zomer ook haar benen afgespoeld (dit moest ook omdat ze een wond had)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:24

ze is nu bijna 2 jaar, maar ik deed:

*Wandelen
*paar keer schriktraining
*beetje poetsen
*paar keer gefietst
*leren voetjes geven

edit :)
*dingen op haar rug leggen zoals zeiltje dekens etc..
*lekker mee spelen

niet dat ze nu zo'n braverik is ofzo ;)
Laatst bijgewerkt door Britt_S op 25-02-12 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:26

Omdat mijn bijna-jaarling destijds uit het wild kwam, ben ik wel direct met haar aan de slag gegaan om haar te 'temmen'. Simpelweg de staldeur openen deed haar al in de hoek springen van angst.

Wat ik haar allemaal heb geleerd en hoe ik dat aanpakte heb ik in een trainingsdagboek bijgehouden. Het eerste deel heb ik gebogd: http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:29

Mijn jaarlingetje is ook echt een lastige.
Nu na een jaar kan ze eindelijk hoefjes geven, en begint ze rustig aan een touw mee te lopen.
Wat ik dus allemaal heb gedaan:
Vaststaan (ook als je even niet met haar bezig bent!)
poetsen, en dan overal
poetsen door kinderen
haar manen kammen+vlechten (dat zij dus geduld moet houden)
Ze is zo goed als verkeersmak (ook voor grote vrachtwagens! alleen scotmobiels zijn erg eng!)
Wandelen---> kan ze nog erg moeilijk mee doen!
Als we rijden, los mee lopen--> gaat super!
los een dekje opleggen--> nog maar 1x gedaan
Een dekentje op
En wat ik nu dus met haar wil gaan doen nog:
Als ze nog iets meer bedust is gaan fietsen
Nog braver met voetjes geven
dekje nog meer oefenen
elastische singel er om
wandelen nog braver
leren achterwaarts te lopen
misschien wat simpel vd.
en trailer mak maken staat ook nog op het programma!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:20

Toen de mijne een jaarling was begon het met vastzetten, mee wandelen, borstelen, voetjes geven etc. Uiteindelijk in het bos wandelen en langs de straat.
Heeft ze daaraan geleden? Nee, dat halfuurtje.. De andere 23,5 uur was ze lekker paard aan het spelen. En ik heb nu een super makke pony :).

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:22

Ik heb gisteren bij mijn pony ( 2 jarige, oke geen jaarling ) 5 minuutjes zadel opgelegd, en ze was harstikke braaf, ik denk eerlijk gezegt dat het mede komt, dat ik haar als jaarling heb laten wennen aan dekjes/dekentjes.:)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:16

Dan heb ik zeker een makkenlijke jaarling :')
Ik dacht leuk, een uitdaging, alles leren,
Vast staan gaat super, voetjes geven gaat super,
Mee lopen gaat super, halster / hierkomen gaat steeds beter,
Auto's traktors geeft ze helemaal niks om....
Ben benieuwd of ze nog eens wat eng gaat vinden haha,
Verder ga ik van de week even een schrik parkoer maken haha,

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:19

Ik zou hem lekker in de opfok zetten tot hij 3/4 is.
Wel af en toe hem even er uit halen, stukje wandelen, borstelen, voetjes geven. Gewoon de basis dingen meer niet.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:42

Bij de mijne (wel een verzorgpaard) kun je al best veel. Voetjes geven, aan de poetpaal, makkelijk het halster om, rent niet weg in de wei, loopt braaf mee, je kunt er op zitten, zadel op, twee touwen achter de benen (zoals bij het mennen), eigenlijk al heel veel. De vader van hem was al heel makkelijk met alles, en de moeder leek met het inrijden en zadelmak maken alsof dit al allemaal gebeurt was. Dus dit heeft hij goed meegekregen. Hij snapte alles al best goed, ook het longeren, deed het vrijwel meteen goed.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:12

er op zitten ?? beetje vroeg niet... met 2 touwen is inderdaad ook wel heel leuk... heb ik ook veel gedaan...
nog niet met mijn jaarling nu

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:08

ermmm...kon er zat mee, deed er vrij weinig mee
vaststaan, hoeven, bekappen, meelopen etc etc , ze kon en kan het allemaal maar werd en word zelden gedaan
eigenlijk alleen als de DA of Hoefsmid iets moet doen of als ze van weide verwisselen
beest staat mij prima op de groep , ga ik verder geen werk van maken.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:14

Toen mijn merrie een jaarling was kreeg ze af en toe een kriebel, kon haar voetjes optillen, ze kon vaststaan (handig voor de DA en de smid), liep heel af en toe kleine stukjes met haar en voor de rest liet ik haar gewoon lekker op het land lopen met haar vrienden. :)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:52

Natsuki schreef:
Voetjes geven, aan de poetpaal, makkelijk het halster om, rent niet weg in de wei, loopt braaf mee, je kunt er op zitten

Er op zitten :?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:49

Mijn bijna jaarling komt net uit de opfok sinds gisteren. Hij is geen aanrakingen gewend. Ze zeggen dat een jaarling zich niet lang kan concentreren, maar nu vraag ik me af of leren overal aangeraakt worden en poetsen ook veel concentratie vergt van een jaarling.
Hij kan nog niet aan een leadrope lopen, hij verdraagt het halster maar dat is het dan ook. Hoeveel min per dag zou je bezig zijn met hem te leren aan een leadrope lopen?
Ik ga hem leren mooi mee te lopen (hele korte wandelingetjes na verloop van tijd), voetjes geven, overal aangeraakt worden, voor de rest ben ik van plan hem gewoon op de wei te laten met vriendjes.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:00

Het is best goed om iets te doen..Ik liet die van mij meelopen aan het halster,voetjes geven,leren uit mijn persoonlijke ruimte te blijven en soms een klein stukje wandelen..Wat ik bij sommigen lees vind ik echt overdreven en volgens mij werkt het niet echt positief..Een jaarling kan zich niet lang concentreren waardoor sommige dingen lastig te leren zijn,als je dat dan weer leert met bijvoorbeeld 3 jaar merk je dat ze het makkelijker oppakken en sneller..Waarom al die haast?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:29

@natsuki: je mag absoluut niet op een jaarling gaan zitten, laat staan een 2-jarig veulen !!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:40

_Babettee_ schreef:
@natsuki: je mag absoluut niet op een jaarling gaan zitten, laat staan een 2-jarig veulen !!

:+ Kan best hoor. Als het paard in de wei ligt kan je er prima op gaan zitten; wel met twee benen aan een kant zodat je niet zit als ie opstaat. :+

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:01

de concentratie is inderdaad niet zo lang, ik merk ook heel duidelijk dat als ik even lekker aan het poetsen ben, staat ze na zo'n 10min te draaien en te schrapen met haar benen.
maar dingen leren kan echt wel. het duurt alleen allemaal wat langer.
veel geduld dan komt het wel

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:30

Ik zie alleen het nut niet in van langer met ze oefenen dan dat ze zich kunnen concentreren..Het levert geen positieve ervaring op en waarom niet wachten met bepaalde dingen tot ze zich wel langer kunnen concentreren en dus ook sneller leren..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:11

klopt,ze zijn heel snel afgeleid,dus moet je het kort en leuk houden.
de jaarling die ik verzorg gaat uit de wei alleen mee naar binnen,die poets ik,krijgt dan wat brokjes en meestal ga ik via een rondje erf weer terug.
soms gaat hij even mee de bak in en dan leg ik een balkje neer,of zet een pion neer.
eventueel een bal in de bak,zo leert hij wat aan andere dingen.
maar dat soort dingen beperk ik echt tot een minuut of tien.
dan is het klaar en gaan we weer de wei in.

meer hoeft hij ook nog niet te leren, is nog 2-3jaar de tijd voor toch?
en dat is lang zat! :j

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:25

Ik doe ook niets met mijn jaarling.... Hij staat 24/7 op de weide met leeftijdsgenoten, heeft in de 6 maanden dat hij op stal bij zijn moeder heeft gestaan voldoende geleerd en als ik nu (1x per 2 maanden, staat in de opfok in het buitenland) op bezoek ga bij hem kan ik nog alles doen.
Aanraken over zijn hele lichaam is geen enkel punt en als ik hem roep komt hij ook nog steeds.

Laat hem maar lekker paard zijn, heb ik zo bij mijn vorige veulens ook gedaan en die zijn er ook niet moeilijker door geworden. Toen zijn moeder als 2,5 jarige noodgedwongen terug op stal kwam te staan kreeg ik van de staleigenaresse te horen hoe ik een 2,5 jarige zo braaf had gekregen. Die merrie liep los mee naar het bos etc.

Ik laat hem dus lekker met rust en maak me absluut geen zorgen over hoe hij over n jaar of 2 zal zijn, dat zie ik dan wel weer...

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:55

Toen mijn pony nog een jaarling was, liep ik met hem, liet hem soms over een laag sprongetje gaan, veel poetsen, knuffelen en wassen, opzadelen + hoofdstel en dan meteen weer af, deken opleggen, tussen pionnen doorlopen, laten wennen aan veel geluid, dat soort dingen. Het is heel goed om dat soort dingen met je jonge paard te doen! Ik heb er nu erg veel profijt van! (hij is inmiddels 3, en ik ben hem aan het inrijden)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:27

Anne_GTI schreef:
_Babettee_ schreef:

:+ Kan best hoor. Als het paard in de wei ligt kan je er prima op gaan zitten; wel met twee benen aan een kant zodat je niet zit als ie opstaat. :+

Haha, dan kan het idd ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:39

Wij hebben 2 mannekes staan van ondertussen alweer bijna 2 (Waauuw dat gaat toch snel!) daarmee zijn we vanaf een maand of 5 begonnen met halstertje aan, poetsen etc. Toen met +- 8 maanden (ze gingen pas met 9 maanden bij mama weg) leren meelopen aan halstertje en voetjes geven. Toen ze eenmaal apart stonden van hun moeder zijn we ook een paar keer naar buiten geweest met ze. Nu ze dus bijna 2 zijn kunnen ze braaf poetsen, perfect meelopen, perfect voetjes geven, ze zijn niet bang van spons, niet bang van spray. Ook kunnen ze al een dekje op, vooral de AV kijkt nergens naar om haha.

Het kan echt geen kwaad om ze 1/2/3 keer per week een kwartiertje/half uurtje uit de wei te plukken hoor, ze hebben dan nog een hele week om bij te komen van die verschrikkelijke ervaringen :')

Ben er dus ook geen fan van om ze tot 3 jaar in de wei te laten staan en dat ze dan een jaar later volledig beleerd zijn, wat ik steeds vaker zie gebeuren. Dan gaat het dus in feite allemaal veel sneller voor zo'n paardje.