Probleempaard aanhouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aanhouden of niet?

Houden.
30 (27%)
Terugdoen.
80 (72%)

Totaal aantal stemmen: 110

Apple

Re: Probleempaard aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:10

-> OPG

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:17

als je de tijd niet hebt of het niet kan oplossen lijkt het mij eerlijker voor het paardje om iemand anders het probleem op te laten lossen als dit kan. Anders heb jij er niets aan en het meisje dat erop rijd ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:21

Janedieene schreef:
Ragdollcat schreef:
Ja vraag ik me ook af, waarom dan toch dat paard gekozen en genomen?

ThreeFingers schreef:
Dit Paard was niet op zijn (haar plaats) bij de stichting, en er werd een noodroep gedaan omdat dit paard "ruimte nodig" had, wij hebben haar toen opgevangen.

En dat is nooit eengoede drijfveer om een dier aan te schaffen, want uiteindelijk help je het paard er dus niet verder mee en wordt ze weer verhuisd.
Verder heb je eerder genoemd dat je dit paard zelf niet hebt gekozen, maar dat de stichting geen ruimte had, neem van mij aan, een keuze heb je altijd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:25

Als ik het verhaal zo lees dan is het niet zozeer een probleempaard als wel dat jullie je er op verkeken hebben wat dat in praktijk inhoudt, een dominante merrie in je weiland.

Het paard is gewoon zichzelf en doet wat ze doet. Voor het andere paard hoeft dat helemaal niet zo'n probleem te zijn, sterker nog, de meeste paarden zoeken een leider, dus voor hem is het wel lekker. Een merrie die mooi de leiding neemt, hij hoeft daar niet meer over na te denken.

Als je het andere paard dan aandacht geeft en zij bemoeit zich ermee is dat ook logisch. Kun je hem niet ergens buiten de wei borstelen zodat zij er niet bij kan? Tenslotte kunnen de problemen met rijden ook komen door het 'dominante merrie' gebeuren, maar het kan ook geen kwaad om het zadel wellicht te checken.

Als je een dominante merrie hebt dan moet je zelf goed de grenzen aangeven en zelf heel consequent zijn. Als je dat niet bent dan wordt er aan alle kanten over je heen gelopen. Als je besluit om dit paard terug te brengen en iets anders te kiezen neem dan geen merrie, maar neem een ruin.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:44

Mindim schreef:
Verder heb je eerder genoemd dat je dit paard zelf niet hebt gekozen, maar dat de stichting geen ruimte had, neem van mij aan, een keuze heb je altijd.

Ergens in dit topic staat dat ik WEL de keuze had. We hebben haar opgevangen, we hadden ook kunnen kiezen haar niet op te vangen?
Bij haar beschrijving was gezegt dat ze voorwaarts was, bij de opvang wisten ze niet goed of dat door hun kwam of in het paard zat, en ze namen dus aan dat dit door de 'opsluiting' kwam, en dachten dat het bij een 24/7 buitenstalling beter zou gaan. Ook al was het nu maar voor een korte periode, ze stond bij ons beter dan bij de opvang. Niet dat de opvang slecht is. Maar ze is enorm neurotisch in de stal, en kan dus gewoon niet opgesloten staan. En bij de opvang hadden ze geen mogelijkheid voor een 24/7 buiten.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:55

Apple schreef:
Kun je hem niet ergens buiten de wei borstelen zodat zij er niet bij kan?

Als je een dominante merrie hebt dan moet je zelf goed de grenzen aangeven en zelf heel consequent zijn. Als je dat niet bent dan wordt er aan alle kanten over je heen gelopen. Als je besluit om dit paard terug te brengen en iets anders te kiezen neem dan geen merrie, maar neem een ruin.

De mogelijkheid is er niet om hem buiten de weide te poesten, aangezien wij het nogal primitief hebben. Schuilstal, keet en weiland.

Ik kan zelf ook de grenzen aangeven, ik ben geen angstig aangelegde ruiter. Maar het was niet de bedoeling dat ik de enige zou zijn die haar zou gaan rijden. Met name zou mijn verzorgstertje haar gaan rijden. En dit kan nu dus niet.
Het is niet mijn type paard. Ik houd wel van haar temperament, maar niet van haar omgang en anti-sociale gedrag. Daar ben ik veels te veel een theeleut voor. :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:38

Dan zou ik gewoon lekker voor een ruintje gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:07

Janedieene schreef:
Mindim schreef:

Ergens in dit topic staat dat ik WEL de keuze had. We hebben haar opgevangen, we hadden ook kunnen kiezen haar niet op te vangen?
Bij haar beschrijving was gezegt dat ze voorwaarts was, bij de opvang wisten ze niet goed of dat door hun kwam of in het paard zat, en ze namen dus aan dat dit door de 'opsluiting' kwam, en dachten dat het bij een 24/7 buitenstalling beter zou gaan. Ook al was het nu maar voor een korte periode, ze stond bij ons beter dan bij de opvang. Niet dat de opvang slecht is. Maar ze is enorm neurotisch in de stal, en kan dus gewoon niet opgesloten staan. En bij de opvang hadden ze geen mogelijkheid voor een 24/7 buiten.

Dat zeg ik, je had de keuze, je had het niet hoeven doen. Ik zou geen paard nemen puur en alleen om het feit dat de opvang er geen plaats voor heeft, vooral niet als er kinderen mee aan het werk moeten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:11

Thirty schreef:
Heeft ze niet gewoon veel pijn, vooral onder het zadel?

Als een merrie altijd zo zuur is, en onder het zadel amper te hanteren is zou ik eerst eens helemaal medisch laten doorlichten. Voordat ik haar de stempel 'vervelend' zou geven.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:21

Mindim schreef:
Janedieene schreef:

Dat zeg ik, je had de keuze, je had het niet hoeven doen. Ik zou geen paard nemen puur en alleen om het feit dat de opvang er geen plaats voor heeft, vooral niet als er kinderen mee aan het werk moeten.

Precies, en ik heb de keuze niet gehad hé. Mijn moeder heeft ervoor gekozen, en met mij overlegt, en ik zei ' Ja je moet het zelf weten. '
Maargoed, we gaan zaterdag de opvang om te kijken naar een hafje. Een ruintje dus.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:23

Thirty schreef:
Thirty schreef:
Heeft ze niet gewoon veel pijn, vooral onder het zadel?

Als een merrie altijd zo zuur is, en onder het zadel amper te hanteren is zou ik eerst eens helemaal medisch laten doorlichten. Voordat ik haar de stempel 'vervelend' zou geven.

Ze is nagekeken bij de stichting door een DA en helemaal goed gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:32

Janedieene schreef:
Precies, en ik heb de keuze niet gehad hé. Mijn moeder heeft ervoor gekozen, en met mij overlegt, en ik zei ' Ja je moet het zelf weten. '
Maargoed, we gaan zaterdag de opvang om te kijken naar een hafje. Een ruintje dus.

Daarom hadden jullie inderdaad een keuze en nogmaals, een paard meenemen omdat een opvang geen plek heeft, is een impulsieve keuze, anders hadden jullie waarschijnlijk niet voor haar gekozen. En impulsief pakt nu eenmaal niet goed uit. Op die manier een paard meenemen voor andermans kinderen(de verzorgstertjes) lijkt me ook niet verstandig.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:52

jeetje Mindim wat kan jij drammen. Lees je wel wat er gezegd word ? Het is zoals ik lees met de beste bedoelingen en in overleg met volwassen ervaren paardemensen gebeurd en tevens een beslissing van haar moeder geweest. Helaas blijkt dat na een paar maanden het nog niet klikt en dat kan nou eenmaal gebeuren. Je kan niet alles van te voren voorspellen.
@ ts ik wens je succes met de beslissing wat beide is niet makkelijk . Als ze weg is mis je haar misschien en als je haar houd ga je een lange zware weg te gemoed.
Zelf heb ik ook een Arabier gehad en het heeft wel een half jaar geduurd voordat ze me helemaal vertrouwde en we een evenwichtige band op konden bouwen. Toen dat proces eenmaal was begonnen ging het ook heel snel en konden we uiteindelijk lezen en schrijven met elkaar en was ze echt mn maatje.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:59

Janedieene schreef:
Ze is nagekeken bij de stichting door een DA en helemaal goed gekeurd.

Wat is er allemaal onderzocht dan? Zou iets verder kijken dan even onder de staart snuffelen en naar de rikketik luisteren.
Iets met hormoonlevels oid. Misschien heeft ze wel chronische pijn ergens zonder dat je het weet. Daar wordt iedereen zuur van.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:02

Vergeten we niet het doel wat het paard had: Volgens mij als MAATJE en vriendje voor het andere paard.
Hier gaat het dus niet goed mee, er is verdraagzaamheid maar geen "kroelmaatje" wat TS wél wilde.
In dat opzicht alleen al zou ik het paard wegdoen.

Ik heb ook een paard erbij gekocht, als 1e als maatje voor mijn paard en ten 2e is hij ook nog te rijden.
Als het niet zou klikken zou ik hem weer verkopen...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:11

Dit is duidelijk het slag paardje dat jij niet wou voor jouw paardje, voor jezelf en je verzorgsters. Dan lijkt het mij toch duidelijk om haar weer terug te brengen en uit te kijken naar een koele kikker?

Soms is de klik er gewoon niet of het paardje heeft een naar verleden en jij hebt de zin of de mogelijkheid niet om dit op te lossen. Dan zou ik het ook gewoon niet doen.
Al kan het oplossen van een ''probleempaard'' erg leuk zijn en je schept een enorme band met een paard, maar dan heb ik het hier ook over echte probleemgevallen (Lees; Steiger gevallen, om laten vallen, vluchten, levensgevaarlijk etc etc)

Denk vooral aan jezelf en je eigen paardje, is de klik er niet en is er alleen maar onrust dan zou ik uitkijken naar wat anders.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:32

Ik kan haar niet kopen hoor maar zo'n type kan ik prima mee over weg, en ik ken er zo een aantal die er ook geen moeite mee zouden hebben. Er is dus echt wel markt voor zo'n merrie. En arabier dus misschien endurance potentie ofzo.

Ik zou haar als ik jou was gewoon proberen te verkopen. Voor zo'n pony is het ook veel beter als ze iemand heeft die haar op de juiste manier aanpakt.

Overigens: Weten jij en je moeder wel dat jouw moeder aansprakelijk is als jouw 12 jarige bijrijdertje wat overkomt? Zeker nu je wéét dat de merrie niet betrouwbaar is! Ik zou never nooit dat risico durven nemen! Verkopen die hap!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:33

Waves, we hebben haar geadopteerd. Dus kunnen wij haar niet verkopen. Maar als jij iemand kent die haar misschien wil adopteren is dat wel een optie.
Dat mijn moeder verantwoordelijk is weten wij ook. Daarom mag ze nu er eigenlijk ook niet meer op rijden.. Ze komt nog wel 2 x in de week lekker tutten met de pony's dus das wel fijn.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:36

hesterve schreef:
jeetje Mindim wat kan jij drammen. Lees je wel wat er gezegd word ? Het is zoals ik lees met de beste bedoelingen en in overleg met volwassen ervaren paardemensen gebeurd en tevens een beslissing van haar moeder geweest. Helaas blijkt dat na een paar maanden het nog niet klikt en dat kan nou eenmaal gebeuren. Je kan niet alles van te voren voorspellen.
@ ts ik wens je succes met de beslissing wat beide is niet makkelijk . Als ze weg is mis je haar misschien en als je haar houd ga je een lange zware weg te gemoed.
Zelf heb ik ook een Arabier gehad en het heeft wel een half jaar geduurd voordat ze me helemaal vertrouwde en we een evenwichtige band op konden bouwen. Toen dat proces eenmaal was begonnen ging het ook heel snel en konden we uiteindelijk lezen en schrijven met elkaar en was ze echt mn maatje.

Bedankt voor je reactie, het is inderdaad lastig. Ook een rede waarom we haar eigenlijk ook niet kwijt willen, is dat ze dan weer bij de opvang terecht komt, en ze kunnen het daar gewoon niet mogelijk maken om haar de ruimte te geven die ze nodig heeft. En ze is inmiddels ook wel een beetje ons 'loedertje' geworden. Ze heeft ook wel andere bijnamen maar die zal ik maar niet zeggen :+

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:38

Mindim schreef:
Janedieene schreef:

Daarom hadden jullie inderdaad een keuze en nogmaals, een paard meenemen omdat een opvang geen plek heeft, is een impulsieve keuze, anders hadden jullie waarschijnlijk niet voor haar gekozen. En impulsief pakt nu eenmaal niet goed uit. Op die manier een paard meenemen voor andermans kinderen(de verzorgstertjes) lijkt me ook niet verstandig.

Wat hesterve ook al zegt, verder ga ik er niet meer op in. Er is gezegt wat gezegt moest worden, en ik heb geen zin in een reltopic of een discussie via bokt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:24

Wat is haar afstammeling :+

En hoelang staat ze nu ongeveer bij jou?
Kijk als het niet werk is het voor beide paarden niet leuk en de mensen er om heen ook niet...

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 22:30

Ze is egyptisch gefokt, 7/8 egyptisch en 1/8 Russisch.
Even stamboom opzoeken :+

Vader: Amgad.
v. vader:Shadwan
v. moeder: Insaf

Moeder: Fikrira S
m. vader: Fikri A.577
m. moeder: Schalika A.3568

Amgad en Fikri maken haar dus wel tot een goed gefokte merrie.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:32

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 22:34

Kijk even in het profiel van ThreeFingers, die heeft hier in dit topic ook wel eens gereageerd. Het is het vosje.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:38

Janedieene schreef:
Kijk even in het profiel van ThreeFingers, die heeft hier in dit topic ook wel eens gereageerd. Het is het vosje.

Zo op het oog een mooie merrie...
Hoe oud was ze ook alweer?
Zoals ik al zei probeer het op site van de link.
Zitten ook een hoop fokkers etc