Heel druk paard, wat te doen om rustig te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Butterflyx

Re: Heel druk paard, wat te doen om rustig te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:17

Nee in Kuil zit geen genoeg Magnesium, ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:53

Ze krijgt geen kuil maar goed kwaliteit hooi, wat de precieze voedingswaarde is weet ik niet.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:50

Annickkii schreef:
Ze krijgt geen kuil maar goed kwaliteit hooi, wat de precieze voedingswaarde is weet ik niet.

Daar zit ook amper magnesium in.. Wist je dat ruim 40% van de paarden een tekort een tekort hebben?
De mijne is er ook van opgeknapt. Dat was een grote stuiterbal in de omgang..

En goed voordroog kuil hoeft niet perse slecht te zijn of van mindere kwaliteit als hooi.
En als je de preciese voedingswaarde van je hooi niet weet, hoe weet je dan dat het kwaliteitshooi is?
Als je niet weet wat er in zit kan je dat ook niet beoordelen lijkt mij..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:53

eridinges schreef:
Annickkii schreef:

Daar zit ook amper magnesium in.. Wist je dat ruim 40% van de paarden een tekort een tekort hebben?

En goed voordroog kuil hoeft niet perse slecht te zijn of van mindere kwaliteit als hooi.
En als je de preciese voedingswaarde van je hooi niet weet, hoe weet je dan dat het kwaliteitshooi is?

Ik heb er eentje staan die stokkreupel wordt van magnesiumgebrek. Verzin je ook niet meteen........

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:55

Annickkii schreef:

[/quote]
Ik heb er eentje staan die stokkreupel wordt van magnesiumgebrek. Verzin je ook niet meteen........[/quote]

Nee dat is wel bizar! De mijne werd ineens heel angstig en paniekerig om niks dus ben het gaan geven en geef het sindsdien nog steeds. Ben er heel tevreden over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:39

Die man waar man paard staat die heeft voor het hooi gezorgd, zijn vrouw is weeer een tante van de Schröders, dus via haar zijn we aan het hooi gekomen, dus neem aan dat dat dan ook echt wel goed hooi is als ze het zelf ook gebruiken.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er magnesium in zit, of waarschijnlijk zit er te weinig in.
Wat halen jullie dan voor magnesium, of bedoel meer waar?

Wil vandaag trouwens naar de mensen gaan die een paar honderd meter verderop staan om te vragen of ik gebruik mag maken van hun bak, dat zou het meest ideale zijn natuurlijk, want dan kan ik haar vaker rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:54

kwaliteit hooi en magnesium gehalte staan los van elkaar, wat hier nl gezegd word is dat hooi niet genoeg magnesium bevat voor de behoefte die een paard nodig heeft.

Verder ik begrijp dat jij het een super plekje vind, maar jouw paard denkt daar misschien anders over, soms moet je een compromis sluiten en een plekje zoeken dat misschien niet ideaal is voor jou maar wel veel beter voor je paard.
Zoals ik het nu lees rij je alleen in het weekend en de rest van de tijd staat ze stil, dat is ook een scheve verhouding. Tegen de tijd dat ze net weer een beetje aan het werk is staat ze weer stil voor een paar dagen.

Magnesium kan je via verschillende webshops en winkels kopen, zoals paardendrogist, Pharmahorse (geen verzendkosten) epplejeck etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:25

ingvdh schreef:
kwaliteit hooi en magnesium gehalte staan los van elkaar, wat hier nl gezegd word is dat hooi niet genoeg magnesium bevat voor de behoefte die een paard nodig heeft.

Verder ik begrijp dat jij het een super plekje vind, maar jouw paard denkt daar misschien anders over, soms moet je een compromis sluiten en een plekje zoeken dat misschien niet ideaal is voor jou maar wel veel beter voor je paard.
Zoals ik het nu lees rij je alleen in het weekend en de rest van de tijd staat ze stil, dat is ook een scheve verhouding. Tegen de tijd dat ze net weer een beetje aan het werk is staat ze weer stil voor een paar dagen.

Magnesium kan je via verschillende webshops en winkels kopen, zoals paardendrogist, Pharmahorse (geen verzendkosten) epplejeck etc.

Precies! Het punt is dat het magnesiumgehalte in de grond gewoon niet toereikend is. Kun je superkwaliteithooi hebben, klopt het nog niet.

Zo ging de stalbaas waar dat paard vandaan komt er prat op dat alle paarden bij hem rustiger werden. Na enkele jaren ben ik erachter waarom: hij gooit per jaar ongeveer 1000kg magnesium over z'n 3 ha weilanden. Die paarden hebben dus ook geen magnesiumgebrek en het verklaart waarom het bewuste paard bij mij opeens vanalles ging mankeren aan z'n beentjes, nadat ik 'm verhuisd had.

Ik haal mijn magnesium overigens bij paard natuurlijk. Tip: neem niet te grote hoeveelheden in eens. Wij doen met vier paarden ongeveer een half jaar met 2,5kg........
Zorg er wel voor dat je weet wat je paard eet en stem daar de hoeveelheid mineralen die je bij voert op af. Welliswaar voert een paard overtollig magnesium gewoon af, maar waarom zou je dat er dan instoppen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:54

1x per week een buitenrit voor een ex-wedstrijdpaard is ook wel erg weinig hoor.
Dan kun je er van alles aan supplementen erin gaan stoppen maar je paard is waarschijnlijk gewoon vol met gezonde energie en hartstikke blij dat ze wat mag doen. Dat kun je niet afleren en bovendien niet echt goed voor de spieren. Zo staat ze met grote kans nu elke keer met spierpijn van de opwinding.
Dan liever gewoon maar niet rijden tot het daglicht het weer toelaat om meermaals per week wat te doen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:27

Sizzle schreef:
1x per week een buitenrit voor een ex-wedstrijdpaard is ook wel erg weinig hoor.
Dan kun je er van alles aan supplementen erin gaan stoppen maar je paard is waarschijnlijk gewoon vol met gezonde energie en hartstikke blij dat ze wat mag doen. Dat kun je niet afleren en bovendien niet echt goed voor de spieren. Zo staat ze met grote kans nu elke keer met spierpijn van de opwinding.
Dan liever gewoon maar niet rijden tot het daglicht het weer toelaat om meermaals per week wat te doen.

mee eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:20

Ja ben ik mee eens, nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ruim 2 jaar erover gedaan heb om dat af te bouwen.

Even een update: ben net bij haar geweest, ze toonde heel rustig dus ben erop gaan zitten om te gaan rijden, ging echt super, bijna de hele weg met lange teugel gereden, maar zowiezo verschilt haar energie met wat voor weer het is, nu was t ook prachtig weer en windstil.
Helaas nog niet bij de buren geweest want die waren niet thuis, maar volgende keer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:23

Sizzle schreef:

Als ik haar helemaal niet uit de wei haal is het ook niet goed voor haar want dan is ze net zo druk als dat ik ga rijden of lopen.
Supplementen krijgt ze niet, naast haar hooi krijgt ze alleen een muesli zonder haver etc, dit omdat ze anders niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt uit alleen hooi.
Wil heel graag meer rijden en als het straks langer licht is is dat ook geen probleem, voor THE timing being ben ik nu op zoek of ik in de buurt bij iemand gebruik mag maken van de bak.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:28

Een idee is ook gewoon kamille door haar voer, of haar neusgaten masseren met verdunde lavendel/kamille olie. Ook zou je met T-touch kunnen werken, lees het boek "de persoonlijkheid van uw paard" van Linda Tellington-Jones eens, daar staan ook T-touch oefeningen in die lekker ontspannend werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:59

Bedankt voor de tip slofje, ga er zeker even naar op zoek naar dat boek.

Paardendekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:30

Het kan ook zo zijn dat je paard, door het vele ruwvoer, geen goede balans meer heeft tussen calcium en magnesium, je paard krijgt dus misschien wel een overschot aan mineralen. Dat zie je namelijk tegenwoordig wel vaker gebeuren doordat paarden steeds "beter" eten (vol vitaminen en mineralen) krijgen.

Wat ik mijn jonge paarden voer om de schrikreacties en stress wat te verminderen/verkleinen is NervControl van Pavo. Daar zit o.a. magnesium in, maar ook andere kalmerende ingrediënten, waardoor de balans tussen de diverse mineralen beter is. Probleem met een magnesiumsulfaat (soort "pure" vorm) is namelijk dat het niet tot nauwelijks wordt opgenomen in het paardenlichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:51

Paardendekje schreef:
Het kan ook zo zijn dat je paard, door het vele ruwvoer, geen goede balans meer heeft tussen calcium en magnesium, je paard krijgt dus misschien wel een overschot aan mineralen. Dat zie je namelijk tegenwoordig wel vaker gebeuren doordat paarden steeds "beter" eten (vol vitaminen en mineralen) krijgen.

Wat ik mijn jonge paarden voer om de schrikreacties en stress wat te verminderen/verkleinen is NervControl van Pavo. Daar zit o.a. magnesium in, maar ook andere kalmerende ingrediënten, waardoor de balans tussen de diverse mineralen beter is. Probleem met een magnesiumsulfaat (soort "pure" vorm) is namelijk dat het niet tot nauwelijks wordt opgenomen in het paardenlichaam.

Oké dus met andere woorden is het niet zo goed om haar die muesli te geven? Deze krijgt ze maar 3/4 keer per week als ik er ben, en niet heel veel.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:46

Wat krijgt je paard verder aan voer? Behalve ruwvoer? Mijn excuses als het wel al genoemd is, dan heb ik erover heen gelezen.

Krachtvoer zoals brokken voor een paard dat verder weinig doet, kan ook leiden tot een druk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:50

hetbommeke schreef:
Wat krijgt je paard verder aan voer? Behalve ruwvoer? Mijn excuses als het wel al genoemd is, dan heb ik erover heen gelezen.

Krachtvoer zoals brokken voor een paard dat verder weinig doet, kan ook leiden tot een druk paard.

Ze krijgt 3 a 4 keer per week van Subli een muesli met mineralen en vitamines die ze nu niet uit het gras kan halen, wel zonder haver etc.