Paard gaat zowat liggen bij hoeven uitkrabben. Tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:54

ik vind veel reacties wel erg moordlustig., slaan, schoppen, zweep erbij. In RL los je problemen toch ook niet zo op. Paarden kunnen er niks aan doen dat ze niet kunnen vertellen wat er is...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:02

Mensen begrijpen blijkbaar niet dat het voor een paard evenzo lastig is om op 3 benen te staan, als het voor ons is om op 1 been te staan.
Het vergt oefening, een paard moet dat leren.
Er zijn voldoende handige oefeningen te vinden hiervoor. Als een paard dat nooit correct heeft aangeleerd, zal zo'n probleem voortduren.

Mijn merrie was overigens lastig door een volstrekt ander probleem, zeer vast in de lendenen destijds.... gedekt door een ruin, had niemand in de gaten.
Dus geen onwil maar pijn.

Mijn ruin is wat angstig, ook bij het aanraken van zijn achterhand, staart en achterbenen zie je altijd een kleine siddering... daar werken we aan.
Hij vind het achter dus ook 'lastiger'... komt goed, consequent en rustig dooroefenen.

Schoppen en slaan is voor boerenl*llen met kippenverstand...

opisop_shop

Re: Paard gaat zowat liggen bij hoeven uitkrabben. Tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:04

ik zou het inderdaad eerst maar eens proberen naast een muur, zodat hij daar tegenaan kan leunen, dan kun je zien of het een balansprobleem is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:08

Roselie schreef:
ALs mijn jonkie dat doet dan krijgt ie toch echt een klap hoor

Het liefst met een eind hout met spijkers eraan.
Een paard doet dit soort dingen namelijk vaak opzettelijk. 's avonds in zijn stalletje beraamd hij dan een plan om tijdens het hoevenkrabben eens lekker bovenop de baas te gaan zitten.
Jep, paarden zijn eigenlijk hele slimme etterbakken... er altijd op uit om je een poot uit te draaien, en slaan en schoppen is nu eenmaal een bijzonder handig opvoedkundig instrument!

Paarden zijn geen etters, sommige eigenaren zijn slechte opvoeders... dat is iets anders.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:22

TS, voordat je begint met je paard door de (dure) medische mangel te halen zoals hier aan alle kanten aangeraden wordt, of te slaan en te porren, zoals sommigen voorstellen: haal er gewoon even iemand bij die een paar trucjes kent, door ervaring ;)
Stukken goedkoper, en zo iemand heeft al snel in de gaten of het is omdat het paard het niet kent, begrijpt of "geen zin heeft", of dat ie er echt moeite mee heeft en het iets medisch zou kunnen zijn.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:24

Mijn shetlander ging altijd echt op haar rug liggen :j

Nou is een shetlander wel wat makkelijker te houden dan een paard maar ik liet altijd als ze naar beneden ging zakken gewoon haar been los zo heeft ze het vanzelf afgeleerd :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:26

wat een aantal trieste berichten worden heer neergezet zeg.... 'geef m'n paard een flinke klap op z'n kont' bah bah wat ontzettend triest. Jullie zouden je moeten schamen!

Mijn paard doet dit ook, in eerste instantie wisten we ook niet waarom, zeker omdat het vroeger geen enkel probleem was. Maar als je dan met veel pijn en moeite 't been opgetild krijgt, valt ze bijna om. "t is dat je 't been dan loslaat, maar anders zou ze écht omvallen.

Bleek beschadeging te zitten bij de lendenen en ontzettend veel spierspanning wat dit veroorzaakte. Nu is de spierspanning een stuk minder en gaat het achter been optillen een stukje beter.

Kortom, laat even door een DA controleren of er niet iets ergers aan de hand is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:48

beauisvancie schreef:
Mijn shetlander ging altijd echt op haar rug liggen :j

Nou is een shetlander wel wat makkelijker te houden dan een paard maar ik liet altijd als ze naar beneden ging zakken gewoon haar been los zo heeft ze het vanzelf afgeleerd :j

Da's handig; hoef je helemaal geen voeten op te tillen maar kan je de shet heel makkelijk de hoeven uitkrabben zonder heel diep te bukken. :+

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:29

Sowieso is het altijd handig om een nieuw aangekocht paard even te laten controlen door osteo/chiropractor. Ongeacht of er een aankoop keuring door een DA is gedaan. Maar dat is mijn bescheiden mening.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:32

Cynderella, waarom zou je dat geld uitgeven als je DA zegt dat het goed is? Dat gedoe tegenwoordig, en die lui lekker geld verdienen joh! Bij ieder wissewasje, nieuwe aankoop, zelfs bij het niet goed geven van een voet bij een jong dier wordt er al aangeraden er een osteo bij te halen! Het wordt echt wel een beetje te gek hoor mensen _O-
Ik ga ook osteo worden, daar kun je echt centen mee verdienen met die lui van tegenwoordig!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:45

@Gc; waar heb jij gelezen wat de DA erover heeft gezegt? Ik zie het niet staan namelijk.
Maar lees mijn eerdere post maar terug, dan snap je dat ik door schade en schande wijs ben geworden en dus voortaan niet blijf aanmodderen.
En wat betreft nieuwe aankoop, je wilt toch weten wat je koopt of niet? Ik heb helaas geen rontgen ogen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:47

Cynderella81 schreef:
@Gc; waar heb jij gelezen wat de DA erover heeft gezegt? Ik zie het niet staan namelijk.
Nee, het is ook een reactie op jouw uitspraak "Sowieso is het altijd handig om een nieuw aangekocht paard even te laten controlen door osteo/chiropractor. Ongeacht of er een aankoop keuring door een DA is gedaan."

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:54

Het been niet heel hoog optillen. Dus dicht bij de grond houden. Als dat goed gaat steeds een stukje hoger.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:59

met ostheo laten kijken kan ik het niet meer dan eens zijn, je wilt toch met een soepel paard beginnen, zelfde als zorgen dat je zadel meteen goed ligt.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:01

@GC, als je mijn 1e post in dit topic hebt gelezen snap je volgens mij waarom ik juist de DA alleen niet zaligmakend vind in zo'n situatie. En ik dus ervoor kies om osteo/chiro verder te laten kijken. Maar volgens mij dwalen we een beetje af zo, dit is niet mijn topic maar van TS. Ook voor jou, als je meer wilt weten mag je me altijd pb-en ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:27

sliertje schreef:
Werd al genoemd maar met een touw het been optillen, lus om de voet en iets druk uitoefenen tot het paard z'n hoef optilt, dan druk weglaten. Hierbij kun je hem een commando geven zodat hij leert om zijn voet op te tillen.

Veiliger kun je het niet leren omdat je altijd op gepaste afstand staat. Als je hier de tijd voor neemt, komt het goed!
Je kunt steeds langer de voet op gaan tillen met het touw, het gaat snel hoor, heeft ie zo door.

Je kunt hem natuurlijk ook een dikke schop geven... je paard snapt alleen niet dat hij door het schoppen van jou, zijn been op moet gaan tillen... lijkt me logisch toch? :D Als ik wil dat je naar me zwaait tijdens het fietsen, ga ik jou toch ook niet van de fiets afduwen? Dan vraag ik je gewoon of je even wilt zwaaien...

Helemaal met deze post eens.

Met touw werkt echt heel eenvoudig en voor jezelf heel veilig.
Bijna alle jonge dieren willen gaan liggen of halen juist uit.
In het eerste geval biedt je met een touw geen steun en is de neiging tot liggen veel minder, in her tweede geval sta je op veilige afstand van het maaiende been en is het veel makkelijker vol te houden zonder je schouder te ontwrichten.
Ik heb zowel een ligger als een mepper binnen een week tot voorbeeldige voetgevers gemaakt door de benen even met een touw op te tillen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:47

uhm hij is 4 zeg je ... kan natuurlijk ook zijn dat hij indd gewoon nog moeite heeft met z'n balans misschien handig om te kijken of hij dus goed in balans staat voor je hem vraagt z'n volgende been op te tillen. en geen vaste route er van maken dus niet standaard linksvoor linksachter enz.... maar wissel af. wat ook kan helpen is in plaats van het achter been naar achter te trekken juist naar voor (uitkrabben gaat wel moeilijker maar als oefening erg goed) vaak herhalen en steeds iets langer enz... tot hij vanzelf mee werkt dan pas ga je de hoef naar achter trekken! en op jou leunen is ten strengste verboden een goeie smid kan je vertellen hoe je het anti leun beleid aanpakt!
p.s veel masseren als paarden prikkelig op de benen zijn doet wonderen! en zeker het proberen waard!