veulens naar de hoefsmid, drama!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: veulens naar de hoefsmid, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:24

Nee, ik snap zelf ook niet dat dat "verwilderen" zo snel gaat kennelijk. Vaak gaan veulens toch ook de opfok in om er met een jaar of drie weer uit te komen? Ze komen dan ook alleen in handen bij (medische) verzorging of hoefsmid?!

Ik ga zelf drie of vier keer per week naar mijn paard en ben van plan iedere keer even de stal in te gaan bij de veulens om ze brokjes te geven (uit de hand) en (proberen) te aaien. Misschien wennen ze er zo aan dat mensen aan ze zitten (want ze worden ook niet graag geaaid zelfs).

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:12

Het opvoeden van jonge paarden zit hem niet in het feit dat je ze vaak in handen hebt, maar wanneer je ze in handen hebt je er goed/consequent mee omgaat.

Als je weet wanneer de hoefsmid komt, neem ruim van te voren tijd om ze een halster om te doen.
Ook als de smid er is, blijf rustig, en probeer vlot maar correct te werk te gaan. Geen aandacht geven aan negatief gedrag.

In de tussen liggende periode dat je smid er niet is, kun je gewoon zo nu en dan oefenen met het omdoen van halsters (ik hoop wel dat je veulens er dagelijks uit komen en dat dit dagelijkse routine is?) . Oefen op een moment dat je tijd hebt het pakken van een veulen en laat iemand 1 voetje op tillen en even kloppen. Niet gelijk alle vier de voetjes proberen, maar het een gewoonte dat het elke keer 1 is en dan een ander voetje als de vorige keer. Blijf rustig, ook als het niet wil.

Van sederen ben ik niet zo`n voorstander, wel van correct opvoeden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:18

precies, het gaat niet om de kwantiteit van het contact maar om de kwaliteit. als de basis niet goed is gelegd is die zo weer vergeten, inderdaad. daarnaast is het ook karakterafhankelijk, de één hoeft iets één keer mee te maken en onthoudt alles tot in detail, en bij de ander moet je 80 keer herhalen en dan nog is het de vraag of het kwartje is gevallen.

bij dit soort paarden/ veulens is het m.i. sowieso zaak dat er zich mensen mee bemoeien die rust uitstralen, dus geen gehaast en gestresst gedoe maar échte, serene rust.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:28

Ik vindt dat een paar mensen erg overdreven reageren. Zoals hier omschreven wordt gebeurd in 9 van 10 stallen die fokken. Er is weinig tijd om met veulens bezig te zijn. En vindt dat niet raar.

En van een trauma bij de hoefsmid na zoiets dat valt best mee. Heb ervaring met 2,5/3 jarigen die tot die tijd ook amper in handen kwamen, alleen de hoefsmid wat dan soms ook een drama was(ligt aan het karakter) en ontwormen. Maar ze hebben het snel geleerd, net als ze op deze leeftijd de rest moeten leren.
Waar ik op stal ben, gebeurde dat ook zo. Tot vorig jaar, toen ik er mee bezig ging :+.

De veulens van vorig jaar, zijn mak, kun je aaien en heb ze geleerd de voeten op te tillen. Ondertussen wordt er al weken niks meer mee gedaan, aai ze af en toe even.
Maar dit wil niet zeggen dat als de hoefsmid komt, dat ze gelijk braaf zijn. Ook al zijn ze na het afspenen de eerste weken in handen geweest en hebben ze veel geleerd.

En wat het probleem ook is op deze stallen, de veulens staan niet apart. Ze staan altijd in groepjes. Ik kan me voorstellen dat TS niet zomaar er bij inloopt, je moet gelijk om meerdere dieren letten, en die mensen wat eng vinden.

TS: als je er mee bezig wil, vraag dan of iemand je wil helpen, om ze eventueel apart te zetten, of 1 uit de box proberen te krijgen en in een andere box te zetten, als die mogelijkheid er is. Als je wil dat ze makker worden zou ik er nu mee beginnen en niet veel later ( zijn ze groter, sterker en worden ze brutaler).

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:40

@Ils_K
Wij hebben zo`n stal die " fokken " en weinig tijd vind ik een slap excuus voor slechte kwaliteit.
Je kunt het zo druk maken als je wilt, maar uiteindelijk heb ik mijzelf ermee wanneer ik het verpruts.
Daarbij denk ik dat het ook het vertrouwen wat de klant in ons heeft schaad als wij lomp met hun
lievelingen om gaan. Natuurlijk heb je wel eens wildebrassen of juist timide paarden erbij, maar
ik ben er van overtuigt dat je meer bereikt door er verstandig mee om te gaan dan het even snel te doen.

Overigens, paarden die weinig in handen komen gedurende 3 jaar opfok zijn ruwe diamanten.
Wanneer de eigenaar ze thuis op stal krijgt zal men beamen dat ze prima met zo`n paard overweg kunnen maar dat het hem puur in routine zit.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:46

Heb het over fokkers en hun eigen paarden. Niet opfok.

Als je paarden in de opfok hebt van andere mensen vindt ik het een heel ander verhaal.

En zeg ook eerlijk, ik vindt het ook fijner als ze in handen komen. En de eigenaar op de stal waar ik zit, die vindt het nu toch ook wel heel handig dat zijn jonge paarden makker zijn, ( was daarvoor nooit zo). Maar wij hebben dan ook alleen maar eigen paarden staan, en niet van andere mensen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:11

de veulens komen wel iedere dag buiten, maar de deuren van hun stallen grenzen direct aan de wei. Je hoeft alleen maar de deur aan de buitenkant open te gooien en ze kunnen de wei (en eventueel de aangrenzende bak) in. Ze hoeven dan dus geen halster om.
De veulens staan wel apart in een stal, maar wel met een tussenschot ertussen. De fokker durft ze niet in een grote stal samen te zetten, want het zal niet de eerste keer zijn dat het ene veulen het andere doodschopt (bv om het voer), zegt hij.

Vanmiddag heb ik ze even kunnen aaien toen ze in de wei stonden, ze kwamen er wel gelijk aan toen ze ons zagen, dat was wel leuk. Ze lieten zich ook wel even aaien, dat vond ik al heel wat.

Joanna, hoe kan dat dat volgens jou, dat paarden die uit de opfok komen prima te handelen zijn als ze eenmaal op stal staan? Welke routine bedoel je dan?