Wat te doen met onhandelbaar paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Re: Wat te doen met onhandelbaar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:37

Ik denk dat je juist zo'n paard niet naar een standaard trainingsstal moet doen..
Daar willen ze vaak resultaat in een x aantal dagen zien, anders is het slecht voor hun reputatie.

Klinkt mij in de oren als een traumatisch iets.. En wat dat is, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Het lijkt mij handig om er eens iemand bij te halen die veel met probleem paarden omgaat en een goed inzicht heeft in het gedrag van paarden, annemarie van der toorn, iets in die richting. Deze mensen kijken eerlijk naar een paard en geven zulke paarden vaak kansen om van hun traumatische ervaring af te komen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:41

Een paard dat echt onhandelbaar en kronkel in het koppie?
Afmaken.
Kwelling voor de eigenaar en het dier.
Tenzij iemand heel veel geduld heeft om hem minstens 2 jaar ''rusttijd'' te geven ,lekker op het land en elke dag in handen en zo bruggetjes bouwen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:52

Van wie kreeg je het advies om haar af te laten maken?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de trainingsmethode is en misschien is het een paard dat veel meer rust en tijd nodig heeft om dingen te verwerken. De vorige keer is je paard gewond geraakt lijkt me dat het wel ergens verband houdt misschien.
Een paard als onhandelbaar bestempelen is veel te makkelijk.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:29

misschien is het een idee om eens contact op te nemen met annemarie v.d toorn of met de balinghehof. Zij weten om te gaan met dit soort paarden. Als zelfs zij er niks mee kunnen kan je haar alsnog naar de slager brengen, maar ik zou het niet doen voordat er echt een goede trainer naar gekeken heeft.
Het feit alleen al dat ze op deze trainingstal met zoveel geweld een bit in proberen te doen is al genoeg reden om je paard daar per direct weg te halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:48

John Erb van de Balingehof is zeker 6 maanden op cursus/stage in de VS, dus helaas is dat lastig. (jammer want hij stond ook op mijn lijstje van wege zijn engelengeduld en ook nog eens dichtbij).

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:54

Daar weghalen en iemand zoeken die jouw paard wel begrijpt en de stapjes zo klein maakt dat jouw paard het bij kan benen.

Verder opnieuw laten nakijken door tandarts, dierenarts en fysio.
Je paard is in de tussentijd gevallen en heeft meerdere malen gehangen waardoor de kans groot is dat ze pijn heeft.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:02

x_Quinta_x schreef:
Gelukkig is ze nog maar 3 en is 4 ook nog een hele mooie leeftijd om het paard te belren.
Buiten dat ze misschien een kronkel in der hoofd heeft, kan je dit signaal ook interpreteren als 'hier ben ik absoluut nog niet klaar voor'.

dan ben je een jaar verder met een nog groter en sterker paard.. niet voor alle paarden is dat slim.. (hele wilde zonder echte oorzaak)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:06

inkepink schreef:
is het bit het enige probleem? Dan is daar ongetwijfeld een reden voor (te ruw gedaan, auw mondje noem maar op) Of is paard in kwestie ook kopschuw?
Kan ze verder gewoon vaststaan, accepteerd ze singeltje? is ze aan een halster te longeren? Zo ja, lekker weghalen waar ze nu met haar aan het klieren zijn en een adres zoeken waar ze wel geduld hebben met karakterpaardjes.

Heb zelf jaren terug een paardje hier gehad wat absoluut geen bit in wilde, mocht ook geen tandarts bij om nog maar te zwijgen van het geven van een wormspuit. Paard was verder braaf met beleren alleen dat bit........uiteindelijk met veel geduld en spelenderwijs is dit dier normaal bitwijs geworden en loopt nu redelijk goed in de sport mee.

Ik kan haar longeren met halster, en ze is niet kopschuw ik wil haar hier weg en dat gaat ook gebeuren omdat hun er niks meer in zien.
Ze an gewoon een zadel op enz.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:10

Een paard is toch altijd fysiek te sterk voor een mens... vind dat altijd beetje rare uitspraak... en als het slimme is heeft hij dat nu al wel uitgevogeld dat ze sterk is.

Maar waar ga je haar naar toe doen, TS?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:12

Geef dit paard de kans om volwassen te worden.
3 jaar is voor deze veels te jong om al te beginnenen dan krijg je dit soort problemen.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:14

Sandravm schreef:
Hoelang heb jij je paardje al? Ken de haar geschiedenis? vind je haar een slim paard of niet echt?

Ik vind haar jst slimmer dan de meeste paarden,
Zij weet toevallig hoe je allerlij soorten knopen losmaakt, nog nooit een paard zien doen....

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:18

De meeste paarden worden op 3 jaar beleerd.. Ze krijgt haar tijd ze gaat eerst een maand lekker de paddock in met vriendjes,
Ze gaat naar manege bria en dat is geen prijs voor grasmaaiers...
Ik geef haar de tijd maar geen 10 jaar omdat ik me dat net kan veroorloven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:20

Ik zou het echt nog even afwachten, als ze andere dingen wel accepteerd en verder gewoon een fijn dier is, is de slacht nog lang niet de beste optie. mocht ze helaas wel een kronkel hebben zou ik wel voor de slacht kiezen, want het is ook geen leven voor een paard. Maar als ik het zo lees zal het wel goed komen ;) probeer het anders eerst eens zonder bit, gewoon met een halstertje of bitloos hoofdstel beleren :) dan heb je de basis al en als eenmaal het vertrouwen groeit kan je een bit erin doen

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:27

Evelijn schreef:
Is dit de Krack C x Jazz merrie die ook naar jouw steigert en bokt? Die laatst gewond is geraakt?

Tja even het land op, dan alles laten nakijken ... en vervolgens een nieuwe trainingsstal. Daarvoor nu ruim de tijd nemen om de juiste te zoeken misschien dat je Suelza kan proberen.

Vind het trouwens een behoorlijke uitdaging zo'n paard voor meisje van 15.

Dat zeker he? :D tja ik heb gewoon een klik met haar en zij met mij want als ze mijn stem hoort begint ze al te hiniken maar dat wil nog niet zeggen dat ze haar grenzen laat overtreden...

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:29

funnygirl1 schreef:
Sandravm schreef:
Hoelang heb jij je paardje al? Ken de haar geschiedenis? vind je haar een slim paard of niet echt?

Ik vind haar jst slimmer dan de meeste paarden,
Zij weet toevallig hoe je allerlij soorten knopen losmaakt, nog nooit een paard zien doen....

Weet je, jouw merrie doet mij aan mijn ruin denken.

Hij is net als jouw merrie 3 jaar, veel karakter en ook ontzettend slim. Hij kan alles en nog wat openkrijgen. Staldeuren, weide omheiningen en dergelijke. Hij zal dit jaar ook beleerd worden, door iemand uit Oudenaarde. We zullen zien hoe dit zal verlopen. Mocht het niet verlopen zoals verwacht, dan komt hij veel vroeger terug.

Haal je paard terug. Momenteel zullen ze haar meer kwaad doen dan goed. En een slechte ervaring uitwissen duurt altijd veel langer dan er eentje maken. Probeer zelf met een hoofdstel en een bit. Ik ben er zeker van dat het jouw wel zal lukken. Ze vertrouwd je en ik denk dat daar het verschil zit.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:12

Als ze verder wel braaf is in de omgang, zou ik ook niet zomaar opgeven. Ik zou vooral rust geven en af en toe spelenderwijs met het bit omgaan.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 16:13

Ik ga haar vandaag ophalen!
Daar ben ik blij mee want dit verdient ze niet

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:18

heb je al contact gehad met suelza hier op bokt?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=38710

Gezien jou verhaal en casussen die hier ook op bokt hebben gestaan lijkt zij mij echt de ideale persoon om je paardje daar heen te brengen of eens het verhaal aan haar voor te leggen.

denk echt dat zij jou verder kan helpen met alles
Laatst bijgewerkt door Enamorado op 15-02-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:19

wat ga je nu precies doen? je haalt haar weer op, dus naar huis - en dan? Nog een jaar wachten of een andere stal zoeken?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:21

Enamorado schreef:
heb je al contact gehad met suelza hier op bokt.
Gezien jou verhaal en casussen die hier ook op bokt hebben gestaan lijkt zij mij echt de ideale persoon om je paardje daar heen te brengen of eens het verhaal aan haar voor te leggen.

denk echt dat zij jou verder kan helpen met alles

Moest ik een tijdje terug ook al aan denken. Zij is volgens mij wel iemand die rust en vertrouwen geeft aan een paard.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:23

Elin_ schreef:
Een paard dat echt onhandelbaar en kronkel in het koppie?
Afmaken.
Kwelling voor de eigenaar en het dier.
Tenzij iemand heel veel geduld heeft om hem minstens 2 jaar ''rusttijd'' te geven ,lekker op het land en elke dag in handen en zo bruggetjes bouwen

Excuseer?
Weet jij hoe veel paarden er onhandelbaar worden door de onwetendheid van een mens?
Dit vind ik er eigenlijk echt wel over...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:25

ik vind als het echt zo erg is, een GOED onderzoek door een DA verplicht. daarna kun je pas verder kijken als er lichamelijk niks mis is.
Dan komen de echte kenners er bij kijken, de ervaringsdeskundigen, paardenfluisteraars of mensen in die richting.
toevallig weet ik een paard die ook onhandelbaar maar ook echt levensgevaarlijk was (b.v. aanvallen) van het 1 op het andere moment..scans gemaakt: tumor in de hersenen. Daar kan geen paardenfluisteraar tegen op, dit beestje was onbewust levensgevaarlijk, en hebben ze (in mijn ogen zeer verstandig) af laten maken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:33

Kun jij haar opzadelen?
Ik zou het nog even aankijken en er zelf mee aan de slag gaan (tot zover jij kan en durft natuurlijk!)
Dit zal wss een paardje zijn dat misschien heel erg aan jou kleeft en dus weinig tot niets van andere aanneemt of iets voor andere doet. (neem mijn pony bijv. ik kan daar alles mee maar daar heb je het ook ver mee gehad)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:55

Is er al een tandarts bij geweest? Uit een eerder topic leid ik af dat je hiervóór ook al niet aan d'r mond mag komen. Ik zou dat eerst eens uitzoeken waarom dat is (pijn, nog niet gewend) voordat je een bit inhangt. Verder zie ik nog geen reden dit paard in te laten slapen als de oorzaak van het gedrag (wat ook al aan de hand zo was, zo lees ik) nog niet bekend is. Inderdaad als medisch alles in orde blijkt te zijn (wel eerst even uitluiten) misschien naar zo iemand als Suelza brengen. Succes en hou ons op de hoogte!

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:21

funnygirl1 schreef:
De meeste paarden worden op 3 jaar beleerd.. Ze krijgt haar tijd ze gaat eerst een maand lekker de paddock in met vriendjes,
Ze gaat naar manege bria en dat is geen prijs voor grasmaaiers...
Ik geef haar de tijd maar geen 10 jaar omdat ik me dat net kan veroorloven.

De meeste paarden worden op 3 jaar beleerd, maar de meeste paarden zijn lichamelijk (laat staan geestelijk) niet volwassen tot ze een jaar of 6 tot 8 zijn.
Ik zou het in dit geval geen slechte optie vinden om haar een half jaar of een jaar op de wei te gooien, en ondertussen veel grondwerk, rustig en spelenderwijs met het bit e.d bezig te gaan.

Veel succes met je paard, in laten slapen of iets anders geks lijkt me nou ook niet het juiste advies om te geven als een dier zo duidelijk aangeeft er niet klaar voor te zijn, fijn dat ze daar weg is en hopelijk hebben jullie nog een mooie (en lange) toekomst samen.