krijg mijn pony nooit uit de wei te pakken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:15

dm_89 schreef:
allereerst een halster omlaten en toch wat lokken met een biks korreltje.
je pony op een wat kleiner stukje zetten helpt ook.
is de training afwisselend ? een paard dat al weer wat er dagelijks gedaan moet worden (lees weinig afwisseling) zal zich gaan vervelelen, zorg dus dat als je haar uit de wei pakt, dat er ook leuke dingen gebeuren, bijvoorbeeld buitenritje of wat balkjes draven.

ehh kijk pony doet 2 keer per week dressuur 2 perweek vaak buitenrit en verder ook springen;) en gwn ook vrijheidsdressuur enzo;)
dus euhh ze verveelt zich niet;)

Najoveh

Re: krijg mijn pony nooit uit de wei te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:21

Ga gewoon vaak naar je pony zonder er iets van te willen. Vang hem, geef hem iets lekkers/aai hem, en laat hem terug los.
Nu associeert hij je met werken, want elke keer als jij komt moet hij uit de wei en iets gaan doen.

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:10

Hallo Treintje,
Het lijkt erop dat jouw pony er een spelletje van maakt.
Je moet haar duidelijk maken dat je wilt dat ze zich zonder problemen laat pakken.
Dat doe je zo:
De volgende keer als je de wei inloopt en je naar haar toe gaat en ze niet blijft staan maar bij je wegloopt (al zijn het maar een paar pasjes) dan maak je je groot (schouders naar achteren, borst vooruit :9 ) en jaag je haar weg. Je kan hierbij ook het halstertouw gebruiken door ermee te zwaaien.
Je moet haar laten galoperen. Ze mag niet gaan draven. Als ze dat doet dan zet je haar weer in galop.
Het is ook belangrijk om haar een paar keer de ander kant op te laten gaan. Dat doe je door je te bewegen naar de plek waar zij over (ongeveer) 10 passen is. Dan zal ze omkeren. Zorg dat ze dan ook weer gaat galoperen.
In het begin zal ze misschien heel druk galoperen maar na een tijdje zal ze rustiger worden en haar hoofd wat laten zakken.
Dan kan je stoppen met haar weg te jagen en draai je je om en ga je met je rug naar haar toe staan. De kans is groot dat ze dan vanzelf naar je toe komt. Als ze dat niet doet kan je rustig achteruit naar haar toe lopen.
Als je bij haar bent aai je haar even en knuffel je haar. Waarschijnlijk loopt ze nu zonder problemen met je mee.
Als ze toch weer bij je weg loopt moet je het opnieuw doen.

Misschien moet je het een paar dagen achter elkaar doen.
Veel succes.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:19

marleen7002 schreef:
Hallo Treintje,
Je moet haar duidelijk maken dat je wilt dat ze zich zonder problemen laat pakken.
Dat doe je zo:
De volgende keer als je de wei inloopt en je naar haar toe gaat en ze niet blijft staan maar bij je wegloopt (al zijn het maar een paar pasjes) dan maak je je groot (schouders naar achteren, borst vooruit :9 ) en jaag je haar weg. Je kan hierbij ook het halstertouw gebruiken door ermee te zwaaien.
Je moet haar laten galoperen. Ze mag niet gaan draven. Als ze dat doet dan zet je haar weer in galop.
Het is ook belangrijk om haar een paar keer de ander kant op te laten gaan. Dat doe je door je te bewegen naar de plek waar zij over (ongeveer) 10 passen is. Dan zal ze omkeren. Zorg dat ze dan ook weer gaat galoperen.
In het begin zal ze misschien heel druk galoperen maar na een tijdje zal ze rustiger worden en haar hoofd wat laten zakken.
Dan kan je stoppen met haar weg te jagen en draai je je om en ga je met je rug naar haar toe staan. De kans is groot dat ze dan vanzelf naar je toe komt. Als ze dat niet doet kan je rustig achteruit naar haar toe lopen.
Als je bij haar bent aai je haar even en knuffel je haar. Waarschijnlijk loopt ze nu zonder problemen met je mee.

Veel succes.

Er lopen ook andere paarden in die wei...

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:46

Je kan het over het algemeen ook doen als er andere paarden bij zijn. Meestal is dat geen probleem.

Je kan het ook wat makkelijker doen. Als je haar wil pakken en ze komt niet dan jaag je haar weg. Staat ze weer stil. Dan probeer je het weer. Loopt ze weg dan jaag je haar weer weg. Net zolang tot ze zich laat pakken.
Dan neem je haar mee uit de wei en geeft haar een appel/wortel of iets anders lekkers. Dat lekkers geef je haar buiten de wei.
Daarna zet je haar weer op de wei en 10 minuten later probeer je haar weer te pakken. Op dezelfde manier. En iedere keer wat lekkers geven buiten de wei.
Ik denk dat ze het heel snel doorheeft en al snel met je meeloopt en zelfs al naar het hek komt.

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:57

Je bent volgens mij nog best jong en misschien ben je bang dat je pony je niet meer leuk vind als je haar wegjaagt. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je pony zal juist blij zijn dat je haar duidelijk laat weten wat je wilt (in paardentaal) en daardoor juist graag bij je zijn.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:40

Als mijn paard in die wei zou staan, zou ik het niet op prijs stellen als zij de paarden ging opjagen. En je kunt niet echt één paard de hele tijd opjagen, zonder dat de andere daarin meegaan.
Overigens doe ik het wel op deze manier hoor, als mijn paard alleen in de wei staat. Het is denk ik ook wel belangrijk hiervoor dat de wei niet te groot is. Anders ben je op een gegeven moment meer zelf aan het rennen dan het paard.

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:56

Najoveh schreef:
Ga gewoon vaak naar je pony zonder er iets van te willen. Vang hem, geef hem iets lekkers/aai hem, en laat hem terug los.
Nu associeert hij je met werken, want elke keer als jij komt moet hij uit de wei en iets gaan doen.

ehhh sws 1 of 2 keer per week is het wel gwn aaien poetsen knuffelen enzo;)

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:58

marleen7002 schreef:
Hallo Treintje,
Dat doe je zo:

Veel succes.

het is niet goed om je pony op te jagen want dan gaat die dat altijd doen en er staan ander paarden op wei;)

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:59

marleen7002 schreef:
Je kan het over het algemeen ook doen als er andere paarden bij zijn. Meestal is dat geen probleem.

Je kan het ook wat makkelijker doen. Als je haar wil pakken en ze komt niet dan jaag je haar weg. Staat ze weer stil. Dan probeer je het weer. Loopt ze weg dan jaag je haar weer weg. Net zolang tot ze zich laat pakken.
Dan neem je haar mee uit de wei en geeft haar een appel/wortel of iets anders lekkers. Dat lekkers geef je haar buiten de wei.
Daarna zet je haar weer op de wei en 10 minuten later probeer je haar weer te pakken. Op dezelfde manier. En iedere keer wat lekkers geven buiten de wei.
Ik denk dat ze het heel snel doorheeft en al snel met je meeloopt en zelfs al naar het hek komt.

als je der weg jacht komt ze sws niet naar je toe beetje onredelijk;)

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:00

marleen7002 schreef:
Je bent volgens mij nog best jong en misschien ben je bang dat je pony je niet meer leuk vind als je haar wegjaagt. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je pony zal juist blij zijn dat je haar duidelijk laat weten wat je wilt (in paardentaal) en daardoor juist graag bij je zijn.

eh ik ben nergens bang voor, maar ik jaag me pony neit graag op..
Laatst bijgewerkt door treintje11 op 07-03-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:02

en mijn pony wel zo'n ding dat die dan juist nooit op je af komt. en als ze alleen soms op bak staat want ze ontsnapt nog wel eens uit de stal is ze los gebroken mag ze lekker een dag alleeen staan ja soms jaag ik der beetje op als ze naar me bokt maar verder niet, en die andere paarden in de wei 1 is wel rustig de andere 2 die rennen dood leuk mee dus jaa..

marleen7002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:02

@treintje
Ik bedoelde niet dat je bang was voor je pony maar dat je niet streng tegen je pony wilt zijn omdat je pony je dan misschien niet meer leuk zou vinden.
Ik begrijp dat je niet veel aan mijn tips hebt en ik hoop dat er iemand anders is die je wel kan helpen.
Ik wens je veel plezier met je pony en hoop dat het snel beter gaat.

Lolaensenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:39

Mijn lease paard heeft dat bij zijn baasje heel erg, bij mij komt hij binnen 2 min. Verschil is dat zn baasje zwanger is en afwachtend reageert (logisch je wil veiligheid voor je baby en een paard dat wegrent en bokt is gevaarlijk) hij weet dit dus gaat er en spel van maken. Ik kom op hem af, loop naar binnen en laat zn halster zien. Ik heb altijd een wortel mee die hij krijgt als hij zn halster omheeft. Daarna ga ik leuke dingen met hem doen. Zn baasje kan op het moment niks met hem doen dus ik denk ook dat hij dat niet leuk vind en daarom niet gevangen wil worden door haar. Wie weet helpt het door aan te geven dat jij bepaalt wanneer je paardje mee moet, en ik zeg doorzetten en oefenen dat hij binnen een aantal minuten bij je is. Vooral door inderdaad belonen als hij sneller komt als normaal en dit opbouwen zodat het binnen een week al veel sneller gaat. Kan het ook zijn dat een van de paarden zijn gedrag versterkt door hem op te jagen als je komt? Dan zou ik dat paard eerst even uit de wei halen. Succes !

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:30

Je kunt de zoekfunctie op het forum gebruiken om nog veel meer topics over dit onderwerp te vinden met nog meer tips!

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:37

Neem een lekkere wortel / appel mee, en houd het halster achter je rug en laat de wortel / appel zien. Steek je hand uit met het snoepje en wacht tot ze komt. Terwijl ze eet doe je gauw een halster om. :) Ik komt niet altijd om perse te rijden. Dan wil ze gewoon liever bij de kudde blijven. Dan knuffel ik dr even , of loop even en geef dan een snoepje. En als het wel lukt ga ik even rijden.
Suc6!

roju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:03

hoi,
heb je wel eens geprobeerd regelmatig grondwerk te doen?
dat kan een hoop veranderen in de basis, waardoor veel 'onduidelijke' problemen kunnen worden opgelost.
groetjes!