Pony slaat met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:16

Het zou best kunnen dat dat de oorzaak is, maar dat hoeft niet nu nog steeds zo te zijn. Het kan ontwikkeld zijn tot een soort 'tik' of misschien heeft de eigenaar het onbewust beloond waardoor ze het blijven doen.. dus ik vind de vorige reactie iets te kort door de bocht. Wat niet wil zeggen dat er wellicht een kern van waarheid in zit ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:20

Ik heb er ook 2 die dit doen maar altijd in het land, ik heb zelf het idee dat het te maken heeft met een situatie waar ze het niet mee eens zijn. Mijn peaces bijv vond het met die nattigheid vreselijk om aan het eind van het bestrate deel de prut in te stappen het land op, dan staat ze eerst aan het eind van de tegels te zwaaien met haar hoofd voordat ze besluit er toch maar doorheen te gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:42

een andere vorm van schudden met het hoofd is het headshake syndrome.maar dat zijn ander soort bewegingen.
op youtube staan daar wel filmpjes van

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:55

IK heb heel lang een paard gereden wat zo deed, dat deed ze van veulen af aan al, met het lopen aan het touw richting de wei, met poetsen, rijden zelfs als ze in de wei liep, volle zusje doet het ook.
ZIjn beide wat nerveuse paarden dus zal daar wel door komen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:08

@ellepel Dat is idd heel iets anders ;)

Maar ik zou het vreemd vinden als ze het doet als ze het ergens niet mee eens is. Is wandelen dan zo vervelend voor der? Ze is dan juist heel vrolijk, oortjes naar voren, overal naar kijken. En in het weiland, ze doet het ook als mn haf der niet in haalt. Ik zou niet weten wat er vervelend is aan door het weiland crossen, ze doet het toch zelf :+ Nat of droog weer, ze doet het. Ik denk echt dat het met spanning, blijheid en opwinding te maken heeft.

@klimop Ja ik heb het in het begin inderdaad niet afgestraf omdat ik bang was dat het dan erger zou worden, dat ze dan nog gespannender zou worden ofso. In het begin vroeg ik het 's aan een vriendin van mij, die zei; dat is een tik door spanning/blijheid/opwinding. Zelf dacht ik hetzelfde. Maar omdat ze het steeds vaker ging doen werd ik toch wat ongerust. Ik weet nu dat ik het af had moeten straffen want ze doet het nu als een soort tik, ook als er geen verkeer langs komt en ze rustig is.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:44

Wat een leuke pony`s lekker crossen in de bak.

Ik denk dat je je niet zo heel veel zorgen moet maken over de kronkel nek (noem het ff zo) in een speelse bui. Mijn jongste pony Sandor (friesxmerensxdraver) doet dit ook van veulen af aan. Hij deed het als jong paard vooral toen ie nog hengst was en op die manier z`n nek groot maken en dan kronkel draai maken zodra dr een leuke merrie passeerde of z`n moeder uitdagen een rondje mee te rennen.
Maar nu is ie al jaren ruin en hij heeft die gekke kronkel nek nog wel eens. Met spelen in de bak, los achter mij en zijn moeder aan over het erf. Bij de stal ingang voordat ie naar binnen gaat om te eten. Als ik hem roep in om uit de bak of het land te komen. Hij komt altijd rustig aangewandeld maar toch een keer die kronkel nek en ik weet, dat ie het er of niet mee eens is of een jolige bui heeft ;-)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:59

Mijn Draversmerrie doet het ook :)
Maar heb het idee dat het dan inderdaad een soort spanning (zowel positieve als negatieve) is die eruit komt.
Met eten geven (alleen hooi) word ze ongeduldig, maar ook als we naar buiten gaan en ze enthousiast word gaat ze het doen.
Is haar manier van uiten zeg ik altijd maar. Op 1 of andere manier 'borrelt' de boel dan over in haar hoofd/lichaam.
Ze zorgt wel dat ze je nooit raakt en direct aan de hand doet ze het ook niet zo snel.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:37

Arabieren doen het ook....Bij hun is het vaak juist een uitheid van blijheid....
Dus hoeft niet altijd negatief zijn...

Bloempotje

Re: Pony slaat met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:05

Mijn shetxwelsh van nu bijna 3 jaar doet dit ook.. Alleen als ik haar aan het halster heb, zij harder wil dan ze mag en dus echt energie teveel heeft. Dan doet ze het wel is een enkele keer. Verder zie ik het nooit bij haar dus het is echt puur energie overschot.

Mijn paard doet dit ook maar bij hem is het meer wanneer hij opgefokt is / gespannen oid, dan uit hij het zo.

Susanne

Re: Pony slaat met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:13

Kay doet het ook. Maar bij hem is het gewoon speelsheid. Hij doet het bijvoorbeeld tijdens spelen in de wei. In het werk doet hij dit niet en dat mag ook gewoon niet, aan de hand alleen als hij heel fris is maar dan gewoon een keertje met de kop op en neer.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:25

Heb het gefilmt en tot 1 filmpje gemaakt. Hij doet dit dus ook wanneer hij niet een overgang maakt (wat grotendeels te zien is op de film) maar ook als hij stilstaat en iets leuk vind, speelt met andere paarden enz.

Afbeelding