Wat doe ik verkeerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Re: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:34

Ik heb 6jaar ervaring met pony's en reed op mijn vorige lease pony op L2 niveau.
Ik heb ook mijn eigen shetlander gehad, dus ook wel ervaring met verzorgen.
Ik weet niet erg veel van mijn pony's verleden, alleen dat die mensen haar niet meer konden hebben omdat ze gebeten werd door de andere paarden. Ze is wel onderzocht, en goed gekeurd.
Ik heb alleen nog geen ervaring met pony's die zo doen als deze, vandaar dan ook dat ik op zoek ben naar hulp.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:35

Ik vind jou gewoon te jong om in je up voor dit soort uitdagingen te staan, straks gaat het echt fout. Hebben je ouders kennis van paarden?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:37

Mijn moeder een beetje, mijn vader heeft wel ervaring en ook meerdere paarden gehad.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:38

aerdenhout1 schreef:
Je rijd er nog niet op en het paardje kent nog geen hoofdstel zeg je? Hoe oud is hij dan eigenlijk?
Is het soms nog een hengst?

OO..ik zie dat het een merrie is, maar ook die gaan puberen he! Dan worden ze vaak lastig in de omgang als je er niet goed mee omgaat.

Hoe moet ik er dan wel mee om gaan?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:42

troi schreef:
Paarden zijn kuddedieren en voor hen is het heel belangrijk om te weten wie boven en wie onder hen staan in de rangorde. Dat schatten ze constant in al vanaf dat ze je zien, je hoeft dus niet eens bij ze in de wei staan en toch maakt je houding en lichaamstaal al uit. Wat jij uitstraalt kunnen wij niet vanaf internet zien,daarvoor hebje iemand nodig die bij je is, een paar grondwerk lessen zijn zeker aan te raden. Wat betreft de felle reactie van je paard als jij haar corrigeerd, dat kan een aantal oorzaken hebben natuurlijk, maar een van de opties kan zijn dat je paard schrikt omdat jij je inconsequent gedraagd,zij heeft van jouw houding en gedrag geleerd dat jij onderdanig aan haar bent en dan ineens gedraag jij je dominant, door haar een tik te geven,dat is heel raar vanuit haar beleving. En omdat zij geleerd heeft dat zij de baas is moet zij jou corrigeren. Niet wat jij wil maar vanuit haar beleving heel logisch. Maw als jij dominant wilt zijn moet je dat totaal zijn,dus in je lopen in de manier waarop je kijkt enzovoort enzovoort. Een goede grondwerkjuf kan je dat goed aanleren en dan hoeft het niet eens zo erg lang te duren.

Oke, wat je zegt kan kloppen. Maar toch raar dat ze dan soms ook echt angstig wordt als ik boos word. In welke vorm gedraag ik me inconsequent? Ik reageer idd niet altijd het zelfde, maar dat is ook omdat ik zoveel verschillende tips krijg van hoe ik moet reageren. Mijn 'regels' blijven wel altijd hetzelfde en ik probeer mijn reactie ook hetzelfde te houden, maar omdat dat niet altijd werkt probeer ik soms wat anders.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:56

Je gedraagt je bijvoorbeeld al inconsequent als je onderdanig loopt en voor haar een stapje aan de kant doet (=beide onderdanig) en haar vervolgens haar tik geeft (=dominant). Daar kan je paard vreselijk van in de war raken. Is niet bij ieder paard zo natuurlijk, maar misschien is juist jouw paard hier wel heel gevoelig voor. Kijk, of dit bij jou zo is weet ik natuurlijk niet. Maar het zou kunnen. Daarom is mijn advies echt om een paar grondwerk lessen of parelli lessen te nemen. Dan krijg je echt goed samenhangend advies. Want zoals je zegt je krijgt nu zoveel verschillende adviezen dat je je inconsequent en waarschijnlijk ook onsamenhangend gaat gedragen. Ook iets waarvan je paard in de war kan raken.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:04

troi schreef:
Je gedraagt je bijvoorbeeld al inconsequent als je onderdanig loopt en voor haar een stapje aan de kant doet (=beide onderdanig) en haar vervolgens haar tik geeft (=dominant). Daar kan je paard vreselijk van in de war raken. Is niet bij ieder paard zo natuurlijk, maar misschien is juist jouw paard hier wel heel gevoelig voor. Kijk, of dit bij jou zo is weet ik natuurlijk niet. Maar het zou kunnen. Daarom is mijn advies echt om een paar grondwerk lessen of parelli lessen te nemen. Dan krijg je echt goed samenhangend advies. Want zoals je zegt je krijgt nu zoveel verschillende adviezen dat je je inconsequent en waarschijnlijk ook onsamenhangend gaat gedragen. Ook iets waarvan je paard in de war kan raken.

Daar zit wel wat in ja, heb jij misschien een idee waar ik dat soort lessen kan vinden?

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:05

Hoihoi

Ik heb zelf een paard die ook weinig repect had .
Liep hard de stal uit als ze erin stond , dus liep ze je
Onderste boven als je niet opzij sprong .
Toen werd ik het zat omdat het een gewoonte van haar werd.

Ik ben haar toen gaan aanpakken om het ze maar tezeggen op de manier.

Alleer eerst : als ik de stal in wilde stuurde ik haar naar achter
Tegen de achterwant aan . Met behulp van een zweepje.
Even voor de duidelijkheid ( ik weet hoe sommige kunnen reageren)
Het zweepje als hulp middel niet om ermee te slaan .

Als ze dan tegen de achtwand stond hield ik het zweepje horizontaal
Voor haar en zei ,staan blijven .als de staldeur dicht was,kon ze weer lopen.
Maar als te dicht op me kwam staan deed ik haar weer stap terug.
Was ik klaar met hooi binnen liggen,
Enz. Als ik er dan uit ging zette ik haar weer tegen de achterwand zodat ik er weer veilig uit kon.

Soms was ze erop tegen en ging ze kijken hoever ze kon gaan .
Dan gaf ik haar een grote mond en weer weg sturen en blijf ik net
Zolang weg sturen totdat ze dat deed

Ik heb dat 2 maanden vol gehouden ,in die 2 maanden heb zekker weten
Voor uit gang geboekt want als ik de stal in wilt gaat ze zelf al naar de achterwand

Op het land was ze ook niet te harde , kwam je op het land dan kwam ze al galopeert
Op je af en draaide dan de kont naar je toe , en kon je een trap krijgen

Want heb ik toen gedaan een lange longeer zweep , mezelf groot opgestel
En als ze kwam met de longeer zweep horizontaal heen en weer zwaaien
En een groot EJEE ,BEN JIJ GEK , iedere dag weer gedaan .

Nu zitten we op ene lijn, ze heeft respecht gekregen .
En was niet de makkelijkste je moet ook durven . En zekker sterk in je schoenen
Staan, en laten zien dat het meenis is . Gezien je leeftijd begrijp ik best dat je er misschien
Iemand om hulp wil vragen . Maar dit is hoe ik het heb aangepakt.

Als je dit gaat doen , zorg wel dat je niet alleen bent ik weet ook niet hoe groot het beesie
Wat ook belangrijk is ,is als het paard het goed doet haar beloond, ik gaf altijd een paarde snoepje

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:13

nana85 schreef:
Hoihoi

Ik heb zelf een paard die ook weinig repect had .
Liep hard de stal uit als ze erin stond , dus liep ze je
Onderste boven als je niet opzij sprong .
Toen werd ik het zat omdat het een gewoonte van haar werd.

Ik ben haar toen gaan aanpakken om het ze maar tezeggen op de manier.

Alleer eerst : als ik de stal in wilde stuurde ik haar naar achter
Tegen de achterwant aan . Met behulp van een zweepje.
Even voor de duidelijkheid ( ik weet hoe sommige kunnen reageren)
Het zweepje als hulp middel niet om ermee te slaan .

Als ze dan tegen de achtwand stond hield ik het zweepje horizontaal
Voor haar en zei ,staan blijven .als de staldeur dicht was,kon ze weer lopen.
Maar als te dicht op me kwam staan deed ik haar weer stap terug.
Was ik klaar met hooi binnen liggen,
Enz. Als ik er dan uit ging zette ik haar weer tegen de achterwand zodat ik er weer veilig uit kon.

Soms was ze erop tegen en ging ze kijken hoever ze kon gaan .
Dan gaf ik haar een grote mond en weer weg sturen en blijf ik net
Zolang weg sturen totdat ze dat deed

Ik heb dat 2 maanden vol gehouden ,in die 2 maanden heb zekker weten
Voor uit gang geboekt want als ik de stal in wilt gaat ze zelf al naar de achterwand

Op het land was ze ook niet te harde , kwam je op het land dan kwam ze al galopeert
Op je af en draaide dan de kont naar je toe , en kon je een trap krijgen

Want heb ik toen gedaan een lange longeer zweep , mezelf groot opgestel
En als ze kwam met de longeer zweep horizontaal heen en weer zwaaien
En een groot EJEE ,BEN JIJ GEK , iedere dag weer gedaan .

Nu zitten we op ene lijn, ze heeft respecht gekregen .
En was niet de makkelijkste je moet ook durven . En zekker sterk in je schoenen
Staan, en laten zien dat het meenis is . Gezien je leeftijd begrijp ik best dat je er misschien
Iemand om hulp wil vragen . Maar dit is hoe ik het heb aangepakt.

Als je dit gaat doen , zorg wel dat je niet alleen bent ik weet ook niet hoe groot het beesie
Wat ook belangrijk is ,is als het paard het goed doet haar beloond, ik gaf altijd een paarde snoepje

Die van mij staat eigenlijk nooit op stal met gesloten deur, dus daar heb ik geen last van. Als ik haar op de wei wil pakken, en ik zou met de longeerzweep gaan zwaaien, is ze zo aan de andere kant van de wei, of rende jouw pony niet weg?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:14

TS, je hebt je paard nu een half jaar, dus zoals elk paard zit deze nu in de fase dat ze alles gaat uitproberen bij je. De eerste 6 maanden hebben de meeste paarden nodig om zich een beetje thuis te gaan voelen en om zich aan te passen. Misschien dat je je in de eerste 6 maanden iets te afwachtend hebt opgesteld en je paard dit is gaan ervaren als een zwakte in jou.
Ik heb het eerste jaar met mijn vorige paard een erg moeilijke relatie gehad, maar moet zeggen dat de twee jaar daarna echt ontzettend goed waren. Het is vaak een kwestie van elkaar leren kennen en weten hoe op elkaar te reageren.
Zoals ik hoor, lijkt het erop dat je onbewust deze dingen nu al verwacht van je paard en dus ook aanleiding geeft voor je paard om dit te proberen.
Er zijn een aantal dingen die je kan doen, om een soort van nieuwe start te maken.
Concentreer je heel erg op de dingen die wel lukken. Beloon haar hier extra voor. Dit geeft jouw weer wat zelfvertrouwen en geeft ook aan je paard te kennen dat goed gedrag beloond wordt.
Dan kan je met kleine dingen beginnen. Simpele dingen die je zowel als basis kan bezien of als vrijheidsdressuur. Het is maar net hoe je het wil bekijken.

~Doe haar in de weide een halster rond en een halstertouw. Doe netjes met haar een paar stapjs naar voren en zet haar stil. Beloon haar hiervoor en geef haar een knuffelals ze netjes met je meestapt en stilstaat. Doet ze iets fout. Negeer haar. Ga niet slaan of gillen, gewoon negeren MAAR zorg voornamlijk dat jij kalm blijft en niet bang wordt. Gewoon heel rustig blijven, totdat je zelf voelt dat je gewoon weer helemaal jezelf in de hand hebt. Blijft dit proberen, totdat net perfect gaat. Steeds een paar stapjes naar voren en stil staan. Belonen en opnieuw. Vermeerder de aantal stapjes voorwaards naar mate dat het beter gaat en de pauzes van het wachten ook steeds even wat langer. Vergeet niet elke goede uitgevoerde taak uitvoerig te belonen.
Dit verbeterd de band tussen jullie, geeft jou meer zelfvertrouwen en leert je paar dat goed gedrag beloont word en slecht gedrag geen uitwerking op jou heeft . ( doe ik het begin voor je eigen veiligheid gewoon een cap op). Deze oefening kan je uitbreiden door af en toe aan haar te vragen om een paar stapjes achteruit te doen of netjes met je mee om te draaien. Door de belongingen leer je je paard ook meer op jou te letten en niet op de omgeving. Scheeuwen en slaan geeft alleen maar frustratie van jou kant en daardoor geef je je paard ook te kennen dat je geen overwicht op haar hebt.
~Met het voeren kan je ook kleine dingen veranderen. Zo kan je bijvoorbeeld ipv haar voer allemaal tegelijk te geven, gewoon een paar keer de weide in stappen met alleen wat voer in je hand. Leer haar dat ze lekkers krijgt als ze je respecteerd. Heeft ze een paar hapjes uit je hand gegeten en is ze rustig, dan krijgt ze de rest.
Dit is wel een lang proces, het kan versneld worden door haar een halster rond te doen, voordat je met eten komt. Wanneer je het eten bij je hebt, dan haar vasthouden aan een halstertouw, zodat ze haar kont niet naar joukan draaien. Geef haar een paar knabbels uit de emmer en loop rustig naar haar voerbak toe. Gooi het voer erin en neem haar weer met je mee naar buiten de stal. Geef haar een knuffel en laat haar weer los op een plek waar jij veilig bent en dan ze zelf naar haar voerbak gaan. Hierdoor voorkom je dat ze jou weg kan jagen bij haar voer en dus ook weer de overhand neemt in jullie relatie.
~Als training kan je ook andere dingen gaan verzinnen. snijd een wortel of appl in kleine stukjes ( reepjes geven de voorkeur, ivm verslikken) en ga met haar aan de slag met simpele dingetjes. Zo kan je met haar bijvoorbeeld a wat trucjes gaan doen. Neem een stukje wortel of appel in je hand zodat ze het ziet ( dit echte waar met een halster en halstertouw) en vouw je hand dicht. Zeg duidelijk "nee" als ze je hand wil aanraken. Zodra ze geduld toont, geef je haar het lekkers in je hand. Dit trucje blijf je doen, totdat ze uit zichzelf niet meer aan je hand komt en geduldig wacht totdat je het haar geeft.

Dit zijn allemaal super makkelijke dingen, maar geven wel duidelijk aan je paard weer dat jij de persoon bent die de beslissingen maakt. Mijn idee namelijk is dat in jullie relatie er geen duidelijke leider is, door twijfel van beide kanten en je paard heeft besloten dat ze het maar zelf moet beslissen en het maakt haar nogal van de wijs.
Elk paard heeft graag dat de baas de leiding neemt, want dit geeft hun het gevoel dat ze veilig zijn. Wanneer dit niet gebeurd, dan zal een paard de overhand gaan nemen, maar meer omdat hemgeen keuze gelaten wordt.
Het vertrouwen tussen jullie is duidelijk weg en zal alleen maar erger worden, omdat jij jezelf steeds onderdaniger gaat opstellen en het je paard alleen maar meer gaat verwarren. wanneer je gaat slaan of schreeuwen, dan volt je paard dat je duidelijkgeen leider bent en je onmacht en angsten aan het uiten bent.
Dus begin klein. Zodra jullie bepaalde dingetjes samen goed kunnen, dan kan je vanf daar verder gaan. Hoe kleiner je begint, hoe kleiner de kans is dat het fout gaat.
Voor je eigen veiligheid zou ik zeker elke keer als je de stal in gaat, haar een halster aan doen en een halstertouw. Op deze manier krijgt ze niet meer de kans om haar kont naar jou toe te draaien en paai haar gewoon met steeds iets lekkers te geven. Dit zwak je na verloop van tijd af, maar als jij het vrouwtje bent met de beloningen, dan zal ze snel genoeg door hebben dat het alleen in haar voordeel werkt om met jou samen te werken.

En mocht het bijvoorbeeld met het eten geven, totaal niet gaan. Doe haar een halster aan voordat je met eten komt. zet haar buiten de stal vast. Ga de stal in, doe haar eten in de voerbak,loop teug naar haar, geef haar een beloning voor het wachten en laat haar los. Zorg dat je zelf op een veilige afstand staat. Op deze manier voorkom je dat ze lelijk kan doen tegen jou en kom je niet in een situatie terrecht waarin je bang van haar wordt. Hoe minder vaak je bang bent in haar aanwezigheid, hoe leuker je haar weer gaat vinden en zodra ze je steeds vaker een brave kant van zichzelf gaat laten zien, hoe meer zelfvertrouwen jij gaat kijgen.

Ik heb gelezen dat je wedstrijden hebt gereden, dus ik weet dat je niet een onbenul bent als het op paarden aankomt. Maar soms moet je gewoon heel erg hard werken om een juiste relatie te krijgen met een paard. Ieder paard is anders en ieder paard reageerd anders op een mens. Vier je kleine overwinningen en de grote volgen. Vind de goede dingen in je paardje en jullie relatie word vanzelf sterker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:19

AmberBeauty schreef:
aerdenhout1 schreef:
Je rijd er nog niet op en het paardje kent nog geen hoofdstel zeg je? Hoe oud is hij dan eigenlijk?
Is het soms nog een hengst?

OO..ik zie dat het een merrie is, maar ook die gaan puberen he! Dan worden ze vaak lastig in de omgang als je er niet goed mee omgaat.

Hoe moet ik er dan wel mee om gaan?

Maar hoe oud is het paard? Probleem is dat het vanaf bokt niet is op te lossen!
je zal echt even iemand naast je nodig hebben die jou leert hoe te reageren en ook even het paard weer op z'n plek te zetten.
Duidelijk is dat er nu dus niemand is die dat kan doen voor je!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:51

ik wil geen ruzie ontketenen hier op bokt (of waar dan ook) maar de opmerking "Je paard op zijn plek zetten" vind ik vaak in dit soort situaties niet DE oplossing.
TS, geeft aan dat haar paard weg moest omdat ze steeds gebeten werd. Dit geeft te kennen dat ze dus eigenlijk een onderdanig paard heeft. Het paard is gewent bevelen op te volgen en is dus duidelijk geen leider. TS heeft haar paard nu wel deze rol toebedeeld ( onbedoelt uiteraard) en dus denk ik niet dat het probleem bij haar paard ligt, maar bij de houding van de TS tegenover haar paard. Haar paard is duidelijk verward over de situatie en reageerd op een verdedigende manier. Door het paard "op zijn plaats te zetten" moet er wel een plaats zijn voor het paard om op gezet te worden. Het heeft weinig nut als iemand van buitenaf even het paard komt vertellen wat de regels zijn, als de TS niet goed weet hoe uit te voeren. In mijn opinie ligt het probleem geheel bij de TS en dus absoluut niet bij het paard. Het paard geeft de reactie van de actie van de TS.
Dit is helaas een ongewild resultaat van een duidelijke communicatie storing tussen TS en haar paard en een vrij makkelijk iets om op te lossen, met idd de juiste tips en begeleiding.
Ik vind het daarom ook een erg goed iets als de TS iemand bij zich zou hebben die haar op haar "fouten" kan wijzen, maar niemand anders kan dit oplossen behalve de TS aangezien het om HUN relatie gaat.
Dus dat zij en haar paard begeleiding krijgen, dat zou helemaal geweldig zijn. Maar dit is niet iets dat opgelost kan worden buiten de TS om. Het probleem ligt in mijn ogen niet bij het paard, maar de manier waarop er met het paard wordt omgegaan.

@TS, tegenslagen versterken een band, wanneer deze op de juiste manier worden opgelost. Ik geloof niet dat dit een paard probleem is en ik denk ook niet dat dit een mens probleem is. Ik denk dat dit een communicatie probleem is die uit de hand aan het lopen is. Zoek idd hulp van iemand die verstand heeft van training in vrijheidsdressuur of iets in die richting. Want zo te horen heb je een paardje die erg gevoelig is en dat geeft nu een probleem, maar zodra jij haar knopjes gevonden hebt, zou je wel eens kunnen ontdekken dat je een waanzinnig gaaf paardje hebt. Ik heb een tinker merrie van bijna 3 en mevrouw is niet de makkelijkste. Ik heb haar van dat ze 4 maanden is en mevrouw is nogal een drammer. Dit heeft nog wel eens wat problemen gegegeven hier en daar, maarik heb het laatste jaar ontdekt dat het voornamelijk mijn eigen onbenul was wat ons in de weg stond. Ik was TE voorzichtig met haar, omdat ik haar maar steeds als veulentje bleef bezien. Ze heeft duidelijke richtlijnen nodig en hoewel ze nog steeds extreem lomp kan doen en me nog regelmatig onbedoeld pijn doet, weet ik dat dit niet haar bedoeling is. We hebben een super relatie samen en ik heb dus ook ontdekt dat ze eigenlijk helemaal niet zo een held is, als ze zichzelf doet overkomen. Paarden zijn net mensen. Soms lijken ze 1 ding, maar zijn ze eigenlijk iets totaal anders. Angst in een paard zorgt ervoor dat een paard rare dingen kan doen. vergis je er niet in dat dingen karakter gebonden dingen zijn, soms zijn ze gewoon emotioneel gebonden. Mijn tinker is eigenlijk een angsthaas op sokken. Zolang ik zeker ben van mijn zaak, is ze onwijs makkelijk, maar bij de eerste twijfeling, dan is ze gelijk de kluts kwijt en is ze opstandig of niet geheel te vertrouwen. DIT is NIET haar fout of haar probleem, maar de mijne. Ik ben haar leider en als ik haar niet leid, dan weet ze niet meer wat te doen. En idd geeft dit af en toe wat extra uitdagingen die ik liever niet hebt, maar het bevestigd alleen maar weer eens wat een bijzonder paard ik heb. wat een geluk ik heb dat ik de trotse eigenaar mag zijn van een paard die zich met hart en ziel aan mij wil geven. Prima dat niet alles atijd perfect verloopt en misschien nooit helemaal perfect zal verlopen. Maar ik weet wel dat mijn meisje bereid is om door het vuur te gaan voor mij en ik moet nou eenmaal waar maken dat ik het waard ben om de trotse eigenaar t zijn van zo een waardevol juweeltje.

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:08

TS:

[/quote]Die van mij staat eigenlijk nooit op stal met gesloten deur, dus daar heb ik geen last van. Als ik haar op de wei wil pakken, en ik zou met de longeerzweep gaan zwaaien, is ze zo aan de andere kant van de wei, of rende jouw pony niet weg?[/quote]

Dat deed ze van mij ook , daarom had ik een deel van het land afgezet.
Eerst liet ik haar rustig aan de ruimte wennen.
het was wel met schrikdraad afgezet en dat stond ook aan , zodat ze er niet door heen liep.
Als ze dan 2 a 3 dagen was gewent aan de ruimte dan ging ik erin .

Het was wel een ruime stuk land maar ook weer dat je het paard beter kan benaderen met bijv.roepen , naar je toe lokken , zodat wel contact met haar hebt ( op afstand)

Als ze / hij naar je toe komt en dat gaat goed ,niet gelijk gaan aaien maar beloon haar met iets. Waardoor ze weet , als ze haar gedraag iets lekkers krijgt .
En dat bouw je op naar aaien . Hoe beter het gaat tussen jullie , bouw je ook de beloning af
( Het snoepje vervang je door een aai,klopje of goed zo)
Maar doet ze nou iets wat niet goed is zegt dan streng nee , foei of iets daardoor ze weet dat is niet goed

Onthouw wel dat dit tijd nodig heeft , en ook zekker niet makkelijk en nog maals
Zorg altijd dat je samen met iemand bent . Want het heeft wel risico.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:14

Ik zie hier een hoop reacties van andere bokkers in de trant van 'hoofdstel met bit, longeerzweep, stem verheffen, slaan' en dergelijke. Ik denk niet dat deze hulpmiddelen de relatie tussen TS en haar paard zullen verbeteren op wat voor manier dan ook. En al helemaal niet als een 13jarig meisje met deze hulpmiddelen alleen in een weiland aan de slag gaat met een paard wat niet correct is opgevoed.

@ TS, ik denk dat jullie het beste af zijn met een goede instructeur die jou op weg kan helpen in de omgang met je paard. Je mag me pb-en ik weet een aantal mensen die erg fijn les kunnen geven. Ik ben blij dat je zelf al aangeeft dat het probleem waarschijnlijk bij jezelf ligt en niet bij je paard, er zijn weinig mensen die zo eerlijk hun eigen fouten kunnen toegeven. Daar mag je trots op zijn :). Veel succes met je paard en inderdaad zoals LecyTinker al zegt, tegenslagen kunnen de band tussen jullie ook versterken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:25

Door boos te worden kun je onbewust ook onmacht uitstralen, wat een angstreactie bij het paard kan geven.
Je probeert immers eerst de leider te zijn en vervolgens vertoon je instabiel gedrag.

Een paard wil echt niet perse dominant zijn, maar als je in de omgang geen vertrouwen en duidelijkheid uitstraald, kiest het toch zijn eigen weg, het ene paard doet dat heftiger dan de andere.

Wat hier al eerder gezegd werd klopt, we kunnen van hieruit jouw houding tegen over je paard niet beoordelen, zoek iemand die je het liefst dagelijks kan begeleiden met je paard.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:46

@LBLGypsyCobs
Daar had ik nog niet aan gedacht, ik zal er eens op gaan letten ;)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:48

@LecyTinker
ik zie hier eigenlijk wel heel veel herkenningspunten in. Heel erg bedankt, ik denk dat ik hier wel wat mee kan :D

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:03

AmberBeauty ik heb maar 1 advies voor je: zoek iemand die je les kan geven in loswerken en eventueel daarna grondwerk. Het is duidelijk dat de balans tussen wederzijds respect en vertrouwen niet goed is. Dat is ook geen schande hoor, maar je moet er echt wel iets aan gaan doen anders worden de problemen alleen maar groter. En wat betreft angstig zijn, niet ieder paard die de leiding overneemt is per defintie dominant. Een paard is deel van een kudde en als jij geen leider bent van die kudde, dan zal je paard het overnemen maar daar kan een paard ook heel onzeker van worden. Er zijn ook paarden die helemaal geen leider willen zijn, maar ertoe worden gedwongen omdat er geen andere leider is.

Iemand die je les kan geven is het beste, want iedere reactie die je paard geeft tijdens loswerken vraagt van jou ook weer een bepaalde reactie en dat is gewoonweg niet allemaal uit te leggen via internet. En buiten dat is het hardstikke leuk om te doen! :j

Ik hoop dat het snel beter gaat tussen jullie.