Voor de eerste keer bit in doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Re: Voor de eerste keer bit in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:57

halster er onder laten mocht hij in paniek raken dat je niet in zn mond trekt en gewoon om doen :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 13:38

Ik laat volgende week de TA eens kijken, gewoon om te zien of er geen belemmeringen zijn, bv wolfstandjes, hangend rooster oed waardoor hij last zou kunnen hebben van een bit, en dan kan hij meteen zeggen welke maat hij zou adviseren om te proberen.
Ik neem aan dat iets te groot minder erg is dan iets te klein voor de eerste keer aangezien hij hem alleen even in hoeft en er niet druk op gezet gaat worden. Daarna kan ik dan de juiste maat opzoeken :-)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:45

Het lijkt een hele stap, maar ik vond dat in praktijk erg meevallen.
Mijn merrie heeft een jaar geleden voor het eerst een bitje in gehad. Ze stond met een halster om los in de gang, omdat ik het belangrijk vond dat ze wel vast te houden was, maar ook dat ze de ruimte kon krijgen om eventueel te bewegen (is wel afhankelijk van de aard van het beestje). Ik heb het bit gewoon aan het hoofdstel laten zitten & een K&K bitje gebruikt zonder stroop oid. Ging eigenlijk vrijwel zonder problemen.
Het uitdoen bleek iets lastiger :D mevrouw snapte niet dat ze dat bit alleen los kon laten als ze haar hoofd omlaag deed. Ze hield haar hoofd dus hoog, hield het bit in, terwijl het kopstuk al los was. Ik vond het daarom handig om het bit eruit te halen terwijl ze wederom los stond in de stalgang (paniek incalculeren scheelt geld ;) ) en voer bij de hand te hebben, zodat ze naar beneden gericht zou zijn. Eerst bitje eruit, daarna brokje erin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:15

wat mijn instructrice deed was in de bak hoofstel over het halstertje heen en dan een touwtje aan het halster en dan gewoon in de bak rondstappen verder niets bijzonders, zij had een redelijk dun/normaal enkelgebroken koperen rollentrens.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:38

ik denk dat als je een te dik bit neemt hij hem juist meer voelt als met een iets dunner bitje, want je zet er toch geen druk op en dan lijkt mij en dunner bitje fijner, ik zou iets dubbelgebroken achtigs nemen met misschien een koperen stukje ofzo zodat ze lekker gaat sabbelen

edit: als je hem loslaat, vergeet niet de teugels eraf te halen, waren wij vergeten en was bijna misgegaan :=

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 05:45

Om eerlijk te zijn herinner ik me niet meer precies hoe en wanneer ze voor de 1eX een bitje in heeft gehad. Dit is waarschijnlijk een logisch gevolg, omdat ik me er ook niet druk in heb gemaakt. Bit in, half minuutje reactie afwachten, bit uit, klaar, flinke pony.
Wat de maat betreft: ik heb gegokt dat het bitje dat ik had voor mijn andere haflinger ofwel net te groot, ofwel precies goed zou zijn. Het bleek precies te passen, dus dat was even handig :) Het is overigens een dubbelgebroken watertrensje, eerder aan de dunne kant.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:00

Een appelbitje is ook altijd leuk voor zo'n jong paardje. Natuurlijk ook zien dat hij een gewoon bitje wil aannemen...

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:44

Zorg dat je bit warm is ( kraan) dit zorgt er voor dat hij niet teveel schrikt. Je kan een hoofdstelletje om doen zonder teugels en hem daarmee een half uurtje op stal zetten zodat hij op zijn manier kan wennen. Hoe wel controle, maar dat lijkt me logisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:48

NIet te moeilijker erover doen hoor. Het enige wat echt belangrijk is, is hoe je paard is met een halster om doen.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:31

sliertje schreef:
Een bit van ca 1 cm dik past altijd, aangezien er ca 1 cm ruimte is wanneer een paard zijn kaken op elkaar heeft.
Lijkt me een duidelijke referentie :)

ik vind ook dat iedereen met een te dik bit rijdt hoor, maar dat komt omdat de meeste bitten zijn 18mm dik en onderlegtrensen nog 13/14mm :roll: Met een bit dunnen dan 1cm mag e niet eens starten..

maar ff ontopic: het belangrijkste is dat je de eerste paar keer geen druk on t bit uitoefent, dit gewoon halster onder het hoofdstel en niet meenemen aan de teugelsmaar met met longeerlijn aan het halster en ook eerste paar keer bij longeren de longeerlijn/hulpteugels aan het halster bevestigen, daarna aan het bit+halster en later pas alleen aan het bit.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 12:46

De tandarts is geweest en heeft gekeken (nog niets gedaan verder, daarvoor mag hij nog wat ouder zijn en nu is er niets aan de hand). Hij heeft een hangend rooster, maar dat kan door het wisselen komen (hij is bezig met zijn voortanden). Als tip gaf hij om 2 weken elke dag een kwart vitamine C bruistablet in zijn drinkbak te doen, daarna 2 weken niet en dan weer twee weken wel enz. Het helpt niet perse, maar kan geen kwaad om te proberen dus dat doe ik dan.

Verder heb ik zijn bitmaat gevraagd en voorlopig is het een 10,5. Ik heb een hoofdstel genomen zonder teugels en ook maar even de neusriem (dat is zo'n dubbele) eraf gehaald. toen heb ik hem aan het halster vastgezet, rustig aan bit en hoofdstel laten snuffelen en lippen. Daarna naast het hoofd gaan staan, bakstukken in de ene hand op de neus, bit rustig in de mond gebracht en toen kopstuk over de oren. Van te voren heb ik al geoefend met overal het hoofd kunnen aanraken (de oren waren de meeste uitdaging, dat kostte wel een aantal dagen :-) ) en ook met de duim in de mondhoek kunnen komen zonder dat hij ter hemel opsteeg. Eigenlijk was het hoofdstel voor de eerste keer een eitje dus :-)

Ik heb het even ingelaten en daarna uitgedaan. De tweede keer heb ik hem even los in de box laten staan en toen uitgedaan. Het hoofdstel is nog iets te groot dus heb ik kleinere bakstukken besteld. Hij vond het verder een beetje vreemd en heeft de hele tijd lopen kauwen maar hij ging niet door het dak en ik denk dat hij er wel snel aan zal wennen.

Ik denk dat,samengevat, het best makkelijk gaat bij de meeste paarden als je van te voren overal aan het hoofd kan komen en gewoon kan halsteren. En de tijd geven om hem te laten wennen.

Op naar de volgende stap: over enge zwarte zeilen lopen :-)