Sommige ruiters "bang" voor eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:53

In mijn omgeving zie ik dit niet zoveel, Wel zie ik dat de ruiters die wat banger zijn hun paard juist teveel inhouden en niet durfden te rijden.
In je OP staat dat de paarden per se stil moeten staan, wat is hier zo verkeerd aan? Dat moet de mijne ook namelijk als ik dat wil.

Wallie

Re: Sommige ruiters "bang" voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:04

ik ken dat wel! heb het zelf nmlk!
ik heb een ongeluk met mijn pony gehad, ik weet wat hij kan doen en dat het "opeens" is.. daarom ben ik altijd op mijn "hoede" en dan vooral met opstappen en de begin pasjes.. daarna komen we beide wat losser... maarja ik moet wel even de moed hebben om op te stappen.. en er gewoon echt even door heen.. en zeker met dit weer.. dan maar wat voorzichtiger en iets gespanner kan er helaas niks aan doen.. en nee zou hem ook niet verkopen..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 08:04

caresje schreef:
Heel herkenbaar.
Bij mij op stal rijden ook zo mensen hun paard totaal niet voorwaarts (stappen vaak ook niet eens over) en dan is het winter en dan zeggen ze dat ze harstikke druk zijn terwijl ze dan normaal in een goeie ruime gang zitten, dan denk ik al gauw: ruilen? Mijn pony heeft daarijntegen echt peper in zijn reet regelmatig schiet hij er in volle rengalop vandoor dan laat hij is zien hoe lenig hij wel niet is (bokken) en vervolgens gaat hij in standje Turbo achteruit met een paar flinke bokken ben altijd blij dat ik erop blij zitten (nou heb ik geen moeite om te blijven zitten omsdat dit elke winter zo is) en vaak zeggen mensen knap hoor dat je blijft zitten.
Ik was laatst ziek en niemand durfde Tarikje voor mij te rijden (degene waar mam het aan voorgesteld had dan)
Als je dus dat met elkaar vergelijkt vind ik veel mensen zich echt aanstellen, kom op! Die paaarden zijn vaak nog niet half zo als mijn pony en dan zeggen dat ze niet kunnen rijden of nauwlijks omdat ze te druk zijn :S .

Aanstellen? hoe kan jij dat nou zeggen!! angst is angst, dat knopje zet je niet zo even uit. Waarschijnlijk is mijn paard inderdaad niet half zo als die van jou en nee, ik stap er liever niet op met dit weer. Dat heeft niets met aanstellen te maken, maar gewoon met het feit dat ik dan ten eerste bang ben en ten tweede liever niets breek. Bovendien, je kan niet zo maar oordelen...waarom heeft iemand angst? misschien is iemand in het verleden wel heel hard gevallen o.i.d.

Ik ging van de week nog even heel stoer rijden. Buitenbak was bevroren, maar dacht wil toch ff stappen. Na 1 rondje was paard al een keer opzij gesprongen en super kijkerig. Ik ben mooi afgestapt na 1 rondje. Als je op dat moment je angst niet kan uitzetten en paard aan het werk zetten, kan je maar beter afstappen. En dat is niet aanstellen, maar heel verstandig!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:02

Aanstellen? kan me gied indenken dat sommige angst hebben om te vallen, zeker me een wat hardere ondergrond.
Zo ben ik vorige week ook vn mn paard afgestuiterd, nu een gebroken bovenarm, en weet wel zeker, dat de eerste keer dat ik weer zal opstappen echt wel even angst ga voelen en dus gespannen op mn paard zal zitten. we zullen het met stapjes weer gaan opbouwen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:06

Ik kom er eerlijk voor uit dat ik soms bang ben op mijn pony en dan doet die nog niet echt iets speciaal, maar ik reageer dan omgekeerd en bevries en rij haar niet erdoor.
Ik zou eigenlijk beter het omgekeerde reageren en ze er gewoon doorrijden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:13

Ik ben ook bang geweest voor mijn eigen paard, en wat wil je als je er iedere week afligt omdat meneer uit het niets als een gek begint te bokken en rennen, zonder dat daarvoor een aanleiding gevonden kon worden.

Inmiddels is mijn paardje benoemd tot hobbelpaard, maar zoals in de op staat, nee, ik ken wel wat paarden die echt in de winter veel schrikkeriger zijn, maar het is echt niet alsof er miljoenen van dat soort paarden zijn. Mijn paardje is wel iets schrikkeriger, maar goed, dat is ook het enige.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:51

Indy kon als 4 jarige ook erg fris zijn. Ging dan als een stuiterbal door de bak. Ik als 12 jarige kon het redelijk uitzitten en was eigenlijk niet bang, maar wel gespannen. Ik reed hem dan wel door maar toch vond ik het even spannend en dacht totaal niet na over eventuele gevolgen. Nu 18 jaar later is ook Indy benoemd tot hobbelpaard en rijd ik zonder spanning ook als hij gek doet, omdat ik hem door en door ken. Dus ik denk dat je een gespannen en een bang gevoel ook weer moet kunnen onderscheiden. Nu ik een jonge 3 jarige rijd. En inmiddels 29 ben, merk ik dat ik het 'spannend' vind. Voor mij zijn dingen nieuw en voor het paard ook. En je denkt, helaas, ook meer na over wat er kan gebeuren op deze leeftijd.

Zoals de ts het omschrijft in de OP wat ze later weer anders omschrijft kan ik beide begrijpen. Het bevriezen en willen afstappen is herkenbaar en begrijpelijk. Maar ook wel het gespannen rijden en misschien verkeerd. Als je op dat moment geen begeleiding hebt die je rustig toespreekt, of je het zelf niet onder 'controle' krijgt, blijft de spanning wat meer hangen en reageer je niet altijd correct/eerlijk/goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:12

chanel1985 schreef:
Ik kom er eerlijk voor uit dat ik soms bang ben op mijn pony en dan doet die nog niet echt iets speciaal, maar ik reageer dan omgekeerd en bevries en rij haar niet erdoor.
Ik zou eigenlijk beter het omgekeerde reageren en ze er gewoon doorrijden.

Zelfde, ga idd niet met scherpere bitte of iets rijden. Ik bevries ook := Ik ben echt doodsbenauwd om te vallen :o
Ik hoop er doorheen te komen, want ik scheit nu 7 kleureno p mijn eigen paard als ik haar aan het werk moet zetten. Gelukkig vertrouw ik haar wel dan weer 100% op buitenrit :+

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:02

Ik heb soms ook een beetje schrik op mijn paard, gewoon omdat ik weet dat als ik haar corrigeer dat ze er als een gek vandoor gaat en surieus door de bak bokt. }> Natuurlijk wil ik haar kunnen corrigeren als ze iets fout doet, maar vanaf dat ze dan nog maar je been voelt denkt ze dat ze een hele rodeo kan gaan rijden. Soms rij ik haar er gewoon door, maar ik heb ook dagen dat ik dan liever gewoon nog eventjes doorrij en dan afstap ( kwestie van met iets 'positief' te stoppen ). Soms wil ze gewoon echt geen meter meer vooruit en begint ze al te bokken als ik nog maar met mijn tong klik, op zo'n momenten kan ik mezelf soms echt niet overhalen om mijn been erin te zetten. :o

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:11

Ik ben erg bang geweest voor mijn merrie
In het opbouwen na een peesblessure was dat paard compleet gestoord, wat ik haar niet kwalijk kan nemen natuurlijk, maar ik vond het toch echt niet grappig!

Dat paard kon zomaar uit het niks compleet ontploffen!!!
Daar ben ik toen best wel erg bang van geworden!

Om een indicatie te geven wat ze deed http://www.myvideo.nl/watch/3663779
En dan was dit nog niet eens heel heftig, op het harde rennen na.

Ze ging regelmatig met 4 benen de lucht in, draaide om en gaf nog een flinke bok na...

Op mijn, toen, nieuwe paard heb ik daar best nog een periode last van gehad, maar gelukkig is dat nu helemaal weg!

Maar ik kan me heel goed indenken dat mensen angst hebben met rijden.
Maar zoals ik toen had met die merrie, je moet wel... je paard moet opgebouwd worden en beter worden...
Nou heb ik gelukkig iemand gehad die me daar heel goed mee geholpen heeft en regelmatig mijn plaats in het zadel over nam...

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:21

Raja schreef:
Ik ben erg bang geweest voor mijn merrie
In het opbouwen na een peesblessure was dat paard compleet gestoord, wat ik haar niet kwalijk kan nemen natuurlijk, maar ik vond het toch echt niet grappig!

Dat paard kon zomaar uit het niks compleet ontploffen!!!
Daar ben ik toen best wel erg bang van geworden!

Om een indicatie te geven wat ze deed http://www.myvideo.nl/watch/3663779
En dan was dit nog niet eens heel heftig, op het harde rennen na.

Ze ging regelmatig met 4 benen de lucht in, draaide om en gaf nog een flinke bok na...

Op mijn, toen, nieuwe paard heb ik daar best nog een periode last van gehad, maar gelukkig is dat nu helemaal weg!

Maar ik kan me heel goed indenken dat mensen angst hebben met rijden.
Maar zoals ik toen had met die merrie, je moet wel... je paard moet opgebouwd worden en beter worden...
Nou heb ik gelukkig iemand gehad die me daar heel goed mee geholpen heeft en regelmatig mijn plaats in het zadel over nam...

Wat jou paard doet in het filmpje, dat doet mijn merrie dus als ik nog maar met mijn tong klik ( ze kan soms volledig blokkeren en niet meer vooruit willen, dan klikken en dat is de reactie ). En dan snappen sommige mensen niet dat ik soms niet de moed heb om er gewoon mijn been in te zetten. Ik kan goed snappen dat je schrik had! :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:00

Op zo'n paard zou ik echt niet durven rijden :n Ik is mietje. Mijne doet gelukkig alle nog uit stilstand. Ze kan behoorlijk bokken en vliegen als ze los is, onder het zadel houdt ze het nog netjes door eerst op de rem te gaan en dan op de plek te gaan springen :=

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:39

Ik denk dat je toch altijd wel in je achterhoofd hebt dat er wat kan gebeuren. Ik ben ook wel eens bang, maarja, het zijn dieren en er kan altijd wat gebeuren ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:40

@Raja; Soduju.. niet raar dat je dan schrik vna je eigen paard krijgt! ZO ben ik dus ook gevallen, met van die nare onuitzitbare bokken..

Die vna jou bokt ook nog gewoon echt na.. dat doet die van mij gelukkig niet.. die staat meteen stil en komt naar me toe van; Euh? Wat doe je daar?
Alleen vorige week vrijdag was hij aardig van zeik toen ik mn arm had gebroken.. mja toen lagi k ook al een bezetende de schreeuwen en te huilen in de bak.. hij wist echt niet wat ie moest.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:58

Ik heb het zelf ook, angst af en toe.
Vroeger nooit, stapte ik op elke pony.
Ik vertrouw die van mij altijd, als ze gewoon vaker in de week gereden wordt en helemaal als het niet zo waaierig is en dergelijke.
Tot gister was ze echter een tijd niet gereden, dus eerst gelongeerd, toen er even op. Eerste paar rondjes vind ik echt eng, ben ik gespannen. Zij dus ook, heel kijkerig, hinniken.. Doe m,n best om dan te ontspannen en na een paar rondjes wil dit ook wel. Na 10 min rijden we gewoon weer rond en vertrouw ik haar weer.