Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn vossen lastiger dan andere paarden?

ja, altijd
2 (1%)
ja, meestal wel
17 (8%)
weet ik niet
14 (7%)
nee
159 (79%)
vossen zijn juist makkelijker
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:10

vooral vosse merries worden in mijn buurt als "moeilijk" bestempeld. Niet in de zin van onhandelbaar ofzo, maar eerder het type "pismerrie"
Ik heb 2 vosse merries gereden en kan niet zeggend dat ik ze "moeilijk" vond dan de 2 bruine. Ik denk eerlijk de de huidige een iets specialere handleiding heeft dan de vosjes. Al krijg ik van de huidige veel meer gedaan, dus tja wie zal het zeggen...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:21

En omdat ik blond ben zal ik wel niet zo slim zijn, en zijn alle fjorden lui en arabieren onbetrouwbaar? :)* lijkt me een beetje een zelfde soort vergelijking?
nee ik geloof niet dat karakter kleurgebonden is, zelf in ieder geval geen ervaring mee, de meest brave manegepony's bij ons op stal zijn de vossen :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:55

Tammy_ schreef:
En omdat ik blond ben zal ik wel niet zo slim zijn, en zijn alle fjorden lui en arabieren onbetrouwbaar? :)* lijkt me een beetje een zelfde soort vergelijking?
nee ik geloof niet dat karakter kleurgebonden is, zelf in ieder geval geen ervaring mee, de meest brave manegepony's bij ons op stal zijn de vossen :)

Ben ik het helemaal mee eens. Kleur doet er niet toe lijkt mij. En de vossen die ik ken zijn allemaal super lief en braaf, zeker niet moeilijk ;) Of in ieder geval niet moeilijker dan de andere paarden :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:18

stef schreef:
een oud spreekwoord: Rooie en vale zijn donderstralen :j ;)

Wellicht worden vossen als moeilijk gezien omdat aardig wat vos rijpaarden op Jazz terug gaan en die niet de makkelijkste schijnt te zijn?

Het gezegde is van ver voor Jazz dus denk niet dat hij de schuldige hiervan zal zijn :D

TS, denk maar zo: Gelderse Paarden staan bekend om het goede karakter en laat nou net de voskleur het meest voorkomen binnen de Gelderse polulatie.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:49

In andere rassen bestaan ook vossen hoor :+
Tja ik weet niet of het kleur afhankelijk is.
Mijn eerst Arabische volbloed was een koffie vos en hengst.
Super braaf wel gevoelig maar een super fijn beest om mee te werken.

Heb nu twee oranje vossen op stal.
Ook Arabieren en Hengst en een Merrie.
De hengst is een droogkloot maar wel zo koppig als een ezel.
De merrie is wel gevoeliger en sensible maar ook een tikje koppig.
Beide hebben de neiging om voor tank te spelen.
Het zijn beide ook Russische arabieren.
Barcelano de koffie vos was een spanjaard die zijn wel makkelijker in omgang.

Dus Ras,Type,opvoeding,omgeving speelt denk ik ook een grote rol

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:55

kleur maakt echt niet uit hoor!!

xJess

Re: Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:58

Mijn verzorgpaard is vos, en dat is werkelijk het braafste paard van Nederland. :+ Die doet echt geen stap verkeerd, vorige verzorgpaard was ook een vos, wel een merrie, maar over het algemeen ook heel braaf. Favoriete paard op de manege is ook een vos (goh ik heb wat met vossen volgens mij) dat is dan wel een paard dat moeilijk te rijden is. Maar ze zal over het algemeen niet bokken. Dus ik vind het onzin, een kleur bepaald geen karakter.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:05

Die van mij is vos en merrie, en ja het is een divaatje maar volgens mij heeft dat meer te maken met het feit dat ze een merrie is dan met haar kleur. ;-) Ik zou zo een kopie van haar willen, zit tenminste karakter in ha ha

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:37

ED -> OPG

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:42

in je profiel staat dat je psycholoog bent. Dan zou je na zo'n opleiding toch denken dat je beter zal weten. Net als dat de huidskleur niets over de mens zegt zegt de vachtkleur niets over het paard. Om ook even met spreekwoorden te gooien: "een goed paard kent geen kleur". Een vos kan super makkelijk en bomproof zijn, maar een vos kan ook een hittepetit ten top zijn. Ligt er net aan wat voor ouders hij heeft. En een vos kan ook twee zwarte/bruine ouders hebben, dus zo wordt dat ook niet eventjes overgeerft met de kleur. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord van een selectie onder de vospaarden, waarbij alleen die paarden met een moeilijk karakter aan de dekdienst toe komen. Lijkt me niet dus :n

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:43

Nou die van mij heeft wel streken en is zeker niet de makkelijkste. Heeft een erg duidelijk karakter, als hij iets niet wil doe hij het ook niet }> :o . Maar dat maakt hem :') <3 .

Mijn spring instructeur zegt altijd 'elke vos heeft een steekje los'.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:47

Ik heb twee vossen, en ze hebben beiden een handleiding. Mijn grote een ingewikkelde handleiding, maar ook mijn shetje is niet een poesje om zonder handschoentjes op te pakken. Iig niet als je een volwassenen bent, want als er tig kindjes om haar heen staan is het opeens een engeltje. Etterbak.
Maar idd, dat maakt ze wel enorm leuk en ik leer er ook nog eens een hoop van :))

Oh en er zit geen jazz bloed in mijn shetje en tuiger als het goed is :+
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 06-02-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:52

s6801881 schreef:
in je profiel staat dat je psycholoog bent. Dan zou je na zo'n opleiding toch denken dat je beter zal weten.

Mag een psycholoog het niet interessant vinden wat mensen over een onderwerp denken :') ?

Citaat:
Net als dat de huidskleur niets over de mens zegt zegt de vachtkleur niets over het paard.
Hoewel het een controversieel onderwerp is waar men sinds de 2e wereldoorlog geen onderzoek meer naar mag doen hebben mensen eeuwenlang geloofd dat bepaalde uiterlijke kenmerken wel bij bepaalde karaktertrekken horen. Dat zou niet per sé betekenen dat het één door het ander komt, maar aangezien bepaalde trekken-clusters heel normaal zijn zou het ook best kunnen dat trekken en uiterlijkheden vaker samen voorkomen. Ik ben nu eenmaal heel benieuwd wat mensen zoal denken.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:55

Mijn vos is net het meest betrouwbare paard dat ik al ontmoete!
Vorig jaar sloeg de bliksem in op het dak waaronder ik hem stond te kuisen,alle andere paarden flipten,trokken hun los en galopeerden weg.
Mijn vos veroerde geen poot en at rustig verder van z'n hooi _O-

Nu is hij wel een donkervos,misschien dat het daaraan ligt? :')

Wel is hij een ongeloofelijke oen,echt ontzettend lomp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:58

Denk niet dat het aan de voskleur ligt maar heb verschillende kleuren paarden gehad en nu een vosmerrie maar dat is wel de moeilijkste van die ik heb gehad.
Ze is bijhoorlijk dominant, eigenzinnig, eenkennig en best fel, heeft bijna een jaar geduurd om haar vertrouwen te winnen dat nu nog steeds goed is maar ze heeft nog wel een behoorlijke gebruiksaanwijzing haha. Maar of dit nou komt omdat ze vos is denk het niet hoor, ik weet dat ze als jaarling in een grote groep paarden behoorlijk vaak getrapt en gebeten is, denk eerder dat het daar meer aan ligt. Zou haar ondanks de gebruiksaanwijzing nooit meer weg willen doen.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:59

Interessant. Mijn vos is ahum...een rotzak. Zeer dominant en vaak gericht gemeen. Denk dat dit deels door zijn verleden komt maar goed. Ik ken genoeg vossen die een superkarakter hebben.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:05

Komaan,dit moet mensen toch overhalen om meer vossen te kopen :')

Afbeelding
Mijn Bell :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:07

Heb je een Jazz in je hoofd ofzo :+
Nee hoor, sommige paarden hebben karakter maar dat kunnen ook witte of zwarte paarden zijn ;)

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:31

voor wat mijn ervaringen zijn vind ik schimmels moeilijker dan vossen...

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:33

Wij hebben op stal een pismerrie (vosse merrie met hoge sokken aan de achterbenen) en dat is echt een raar paard. Ze kan met gemak 1m35 springen, maar de sprong erna, die dan weer technisch en in hoogte erg makkelijk is, die weigert ze dan, terwijl ze er met 100 km/u op af gaat, en je echt ervan uit gaat dat ze gaat springen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:34

Ik denk dat de conclusie verkeerd getrokken is.
Het is namelijk wel zo dat vossen over het algemeen wat gevoeliger zijn op de huid dan andere kleuren (vraag me niet waarom)
Misschien dat mensen daarom sneller de neiging hebben om vossen als moeilijker te bestempelen. Het is echter maar net hoe je met die gevoeligheid omgaat.
De een kan nu eenmaal beter met een sensibel paard omgaan dan de ander.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:37

Rooien en valen zijn donderstralen. Qua karakter onze dochter is rood en dat is een echte dondersteen. Maar of voskleurige paarden echt moeilijk zijn betwijfel ik.
Een goed paard heeft geen kleur zeggen ze en daar blijf ik maar bij.
Ik heb vele vossen getraind en nooit problemen mee gehad. De enige moeilijk bij mij is een zwart bruine geweest.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:37

Een goed paard heeft geen kleur!

Mijn vosmerrie is echt niet makkelijker of moeilijker dan mijn panterbonte. Alleen anders, maar da's gewoon karakter!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:41

Hhilde schreef:
Een goed paard heeft geen kleur!

Mijn vosmerrie is echt niet makkelijker of moeilijker dan mijn panterbonte. Alleen anders, maar da's gewoon karakter!

Goed of niet goed heeft weinig met gevoeligheid te maken.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:43

Helemaal eens met Hhilde! Moeilijkheid ligt niet aan de kleur maar aan het karakter en de omgang met het paard.

Dr zijn ook zat zwarte paarden met een steekje los en dan wordt er toch ook niet gezegd: Zwarten zijn altijd gek..