Weg ren gedrag bij een ruin van 6 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:59

Pablo06 schreef:
Ik weet helaas niks van zijn verleden, ik weet alleen dat hij uit duitsland komt. Ik heb hem samen met mijn tante hem beleerd, ik kon wel gelijk op hem zitten, zonder dat hij iets kende. Zal het helpen om een join-up te doen om zijn vertrouwen terug te winnen? En dat dan elke dag of lukt dat al naar 1 keer??

Een join-up zal in dit geval eerder averechts effect hebben, los van het feit dat een join-up niet iets is wat je 'zomaar' doet, maar iets is wat je enkel kan en mag doen als je daadwerkelijk weet wat je doet, waar je mee bezig bent en weet waar je naar kijken moet...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:09

Join up heb ik verder geen verstand van maar als ik suelza hoor zoek dan hulp erbij.
Zodat je het niet erger maakt en nog verder van huis bent.

Ik ken wel iemand die er wel verstand van heeft
Tenminste van dat soort dingen.
Ze kan je goed op weg helpen.

http://www.paardenrijdenmetgevoel.nl/

Onder het kopje TRAININGSPAARDEN onderaan haar site zie je paarden waar ze onder andere ervaring mee heeft.

Pablo06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 10:09

Oke, ik heb inderdaad niet heel veel verstand van een join-up ik heb er alleen van gelezen en het op tv gezien, maar dat wil dus niet zeggen dat ik het kan helaas.

Ik zal eens op de site kijken.

Heel erg bedankt voor jullie hulp alvast :D

Amigo20

Re: Weg ren gedrag bij een ruin van 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 03:54

mijn pony had dat vroeger ook, maar dan op buitenrit op de terugweg, want dan wou hij graag naar zijn weitje en vriendjes terug, in het begin heb ik geprobeerd hem tegen te houden, maar dat werkte niet, hij ging alleen maar sneller, uiteindelijk heb ik hem op rechte stukken met niet zoveel ruimte maar gewoon laten gaan, want hij stopt vanzelf wel weer (die van mij dan) en op stukken waar ik de ruimte had heb ik hem in een volte gestuurd, dit hielp wel, hij doet het nu helemaal niet meer, ookal is hij op de terugweg wat sneller dan op de heemweg, ik heb gemerkt bij hem dat hoe meer vrijheid ik hem gaf hoe eerder hij stopte, ik kan nu zelfs met alleen een halstertouw om zijn nek naar buiten.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 04:09

quarterH schreef:
Laten lopen. Ik weet dat dit geen gebruikelijke manier is in de engels sport.

Maar de gedachte erachter:
Een paard is een vluchtdier. Als hij iets niet wilt of bang is gaat ie rennen.
Alles wat jij doet om dat tegen te houden gaat tegen zijn natuur is en geeft het eerder het signal ' ik moet nog banger zijn' .

Wat wij doen (bv ook bij het aanrijden van jonge paarden) is laat ze maar lopen. Blijf er relaxed op, ga niet trekken ofzo maar geef juist de vrije teugel. Zorg wel dat de bak verder leeg is om ongelukken te voorkomen.
En laat maar lopen. Op een moment gaat hij merken dat rennen totaal geen zin heeft want er gebeurd niks en er is geen gevaar. Dan wordt ie vanzelf langzamer en gaat na tijdje stil. Dat is het moment waarop jij uitbundig beloont.
Het gaat erom dat hij er zelf achter komt dat rennen geen zin heeft en niks oplost.
Dit kun je hem niet vertellen, hier moet hij zelf achter komen.
Kan uiteraard een aantal keren duren.

Even een vraagje, sommige paarden hebben dan de neiging om verschrikkelijk scherpe bochten te nemen, wat doe je daar dan mee?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 04:26

Ik zou er maar vanuit gaan dat dit een medisch probleem is, en geen gedragsprobleem.

En aangezien je nog niets medisch hebt laten onderzoeken, zou ik stoppen met rijden totdat er een kundig iemand naar heeft gekeken.