Een koekje, maar zo van die kleine die ze zelfs met bit kunnen eten (die zijn eigenlijk bedoelt voor in zo'n bal te stoppen) en soms een stukje brood..
ik beloon mijn paard met biks . wel de biks waar heel weinig inzit, het is wel onzin dat een paard gaat schooien als hij snoepjes krijgt, dat slaat natuurlijk nergens op. als jij het paard consequent behandeld dan doen ze dat helemaal niet, als je er lukraak snoepjes in gaat proppen natuurlijk wel.
ikkuhh90
Geplaatst: 28-01-12 22:11
Ik beloon mijn verzorgpaard als die naar me toe komt in de bak met wat biks. Omdat ze sinds kort een spelletje heeft, als ik de bak in kom om haar te pakken dat ze gaan rennen, bokken en springen. Op deze manier kan ik haar makkelijker pakken en blijft ze rustiger. Ik hoop wel dat het over een poosje ook zonder biks kan, want zo'n super goede oplossing vind ik het niet. Op andere momenten beloon ik haar met een aai, knuffel, klopje, druk wegnemen.
Nordsvensk
Geplaatst: 28-01-12 22:12
Eeen schouderklopje, of een goed woordje zoals "Braaf"
Ik aai, knuffel en spreek een paard belonend toe als ze iets goed doen. Tijdens het rijden heeft ik ook geregeld klopjes op de schouder als het goed gaat. Dat werkt voor mij gewoon het beste ^^
KadySurkana
Geplaatst: 29-01-12 17:47
appel of biks!!
nicole_hetty
Geplaatst: 29-01-12 17:50
ik praat altijd tegen mijn paarden ook als ze iets doen wat niet mag is mijn stem voldoende. na het werk krijgen ze op stal biks. dat is ook de enige x per dag dat ze biks krijgen.
Tijdens het rijden vooral met mijn stem, daar reageert hij heel fijn op. In de omgang meestal een worteltje of een appeltje. Heel af en toe een snoepje, als er toevallig geen wortels of appels meer zijn.
Zeepsop
Geplaatst: 29-01-12 20:11
een paar ("normale") paardensnoepjes (gewoon bij elke paardensport zaak te halen of de boerenbond weet je wel )
Een knuffel, kriebel, lieve woordjes en na afloop een paar snoepjes.
R0oszs
Geplaatst: 12-02-12 18:40
mijn paarden beloon ik gewoon met stem en ze krijgen zo heel af en toe een stukje appel of wortel maar dan gewoon voor de lekker. Ze krijgen bij mij geen snoepjes etc. helemaal niet goed voor ze. Ze krijgen van mij alleen hun hooi en wat ze nodig hebben aan krachtvoer (bijna niks)
- het achteraf belonen van een fijn uurtje rijden is leuk voor jou, maar totaal zinloos voor je paard. een paard heeft niet zo'n goed geheugen als jij en weet na een paar seconden al niet meer waar die beloning nu voor is, en legt de associatie met het gedrag dat hij op het moment van belonen vertoont. Misschien is dit wel iets wat je helemaal niet wilt beloond zien, en heb je ongewild en onbewust je paard nieuw, vervelend gedrag aangeleerd. Niet doen dus. Wel doen : gericht belonen max 3 seconden na het gedrag wat je beloond wil zien, dat snapt je paard direct dat dit het gedrag is wat jij van hem wilt zien. - rust en het wegnemen van druk is de grootste beloning. Dat is zo als je paard jou als de meest vervelende persoon op deze wereld ziet, en dat word je ook als je alles met druk voor elkaar wil krijgen. Verplaats jezelf even simpel in de hoeven van je paard en denk na over wat jij zelf leuk zou vinden: werken voor een echte beloning (snoepje, geld, en gewoon goed zo en een aai over je bol) of werken omdat je de hele tijd gedwongen wordt en leren dat als je maar doen wat de dwingende persoon van je wil je van die vervelende druk afkomt. Ik denk dat je keuze snel gemaakt is toch? -van snoep worden paarden vervelend. Ja dat klopt maar dat heb je ze zelf geleerd omdat je ze niet goed geleerd hebt hoe ze zich moeten gedragen voor die beloning, en zelf niet op tijd beloond hebt, maar zoals ik net al zei, verkeerd getimed beloond heb en dus waarschijnlijk beloond hebt voor het bedelgedrag.
Ik geef leuke workshops over dit onderwerp, kijk maar eens op mijn site:
Ik zie iedereen een klopje schrijven.... Ik kan het niet laten om dit even te schrijven:
Iemand zei mij het volgende een aantal weken geleden: '' Wil je je paard niet slaan?'' Ik dacht hoezo, beloonde haar dus met een klopje.
Diegene zei mij: Je weet dat een paard een vliegje op zijn vacht voelt landen, hoe denk je dat het voelt als jij een klopje geeft. Geef liever een krabbeltje of een aai. Das vele malen fijner.
Dus vanaf toen heb ik nooit meer mijn paard ''geslagen''
Ik vond er wel een kern van logica inzitten
Ron van Buitenzinnig bedankt voor de verhelderende opmerking !! Amathist is je dankbaar
Paardensnoepjes, lickit , klopje op de hals , stembeloning ,etc..
x_Heidi
Geplaatst: 13-02-12 17:59
Met rijden, longeren en langelijnen doe ik het eigenlijk altijd met stem (en met rijden met een kriebeltje), met grondwerk en vd met de clicker, en een voerbeloning, dat is meestal gewoon één biksje. Dat is al genoeg om ze te laten weten dat het goed is Bij de nieuwe kunsten pak ik er ook nog wel eens een lekker snoepje bij of als er een hele grote vooruitgang is
En verder geef ik ze gewoon af en toe een snoepje, sommige mensen vinden dat geen goed idee, maar ze worden er bij mij echt niet happerig van